Berichten: 75
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2017
Bedankt: 12
70 x bedankt in 44 berichten
(, 08:14 AM)liggende daan schreef: (02-Aug-2025, 05:11 PM)Jeroen S schreef: Voor de Monoblade heb je dan ook gelijk de speciale naaf nodig, het de spaakjes daarvoor zullen ook wel weer een bijzonder onderdeel zijn. Wordt het nog een duur grapje. Misschien eerst maar eens het wiel wat richten. Maar dat is lastig want dan moet het velglint eraf, en je hebt een raar bitje nodig meen ik me te herinneren. 5,5mm ofzo. Voorlopig heb ik andere dingen die prioriteit krijgen.
Ik weet ze wel te vinden ?. 18 gaats 451, heb er zelfs hier een thuis liggen.
Voor mijn monoblade 451 aero velg heb ik bij een bekende dhz zaak een 5.5 mm T-sleutel gekocht, dat werkt prima voor de diepliggende spaaknippels.
Na deze spaak-spanning poging bleek mijn 451 wiel nog steeds -ei- vormig; er was een duidelijk hoogteverschil zichtbaar bij de 'las' (180 graden tegenover het ventielgat).
Zo'n productie schoonheidsfoutje los je niet op met spaakspanning.
Omdat bram op de moment geen 451 18 gats velg had/kon vinden en doorrijden met dit wiel grote irritatie gaf (hobbel de hobbel) en ik nergens een 451 / 18 gats velg kon vinden heb ik een andere route genomen.
451 / 36 velg gekocht en shimano xt naaf omgebouwd naar enkelzijdige ophanging.
@Jeroen; je hebt momenteel een 451 / 28 monoblade wiel dat niet meer recht is, of?
Azub Max - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Berichten: 54
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 116
105 x bedankt in 53 berichten
@jarno, ik ben benieuwd waar je 451 / 18gt kunt kopen!
Berichten: 1.911
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 693
3779 x bedankt in 1760 berichten
Ik heb momenteel een 18 spaaks versie, de vorige eigenaar had een ongelukje gehad en was ergens opgeklapt met het voorwiel. Daarom had ie bij M5 een nieuw voorwiel gehaald, verder weinig of niet meer met de fiets gereden. Dit voorwiel is dus nagenoeg nieuw. De remrand is nog niet eens ingesleten. Toch zit er een zijslag in die zodanig is dat ie bij een omwenteling al op het rem blokje blijft hangen.
Ik vermoed ook dat ik met 85 kg, 88 met wat bagage, aan de bovenkant van het gewicht zit wat nog wijs is met zo'n 18 spaaks. Het wieltje krijgt met dat super dunne voorbandje van IRC ook nogal klappen, bij een wildrooster, spoorweg of zo. Aan de ander kant is het een fietsje voor een mooie zomeravond wat ik niet heel veel gebruik en voor erg weinig heb gekocht.
Liggende Daan ik vraag me wel af wat je allemaal met die XT naaf hebt gedaan? Andere lagers, smaller gemaakt? Of het wiel asymetrisch gespaakt?
Berichten: 54
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 116
105 x bedankt in 53 berichten
Ah, nu begrijp ik je wens voor een 451 / 28 beter.
Zoals eerder gezegd ben ik naar 451 / 36 enkelzijdig gegaan omdat de 451 aero velg niet rond te krijgen was op de 'las'.
Hiervoor heb ik;
- een shimano deore (excuses, niet XT) naaf 2 zijdig uitgedraaid tot 28 mm inwendig, met een diepte van 7 mm.
- 2 15-28-7 gesloten kogellagers gekocht en deze in de naaf geperst;
- de 451 / 36 velg idd asymmetrisch / paraplu gespaakt, omdat de deore naaf eigenlijk te breed is, spaak je symmetrisch dan komt de velg dus 'naast' de hartlijn en past de remhoef niet meer;
Een langere 15 mm as + eindstuk gemaakt die in de monoblade past.
Dit was de Quick and dirty variant; ik wilde vlot weer kunnen fietsen.
Deze winter kort ik een shimano naaf zodanig in dat ik een symmetrisch wiel kan spaken. (Of Jarno heeft de gouden tip voor een 451 / 18 die perfect rond op de las is ? )
Inmiddels 1500 km met bovenstaande oplossing gereden en geen enkel probleem ondervonden.