Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Berichten: 1.471
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 670
2432 x bedankt in 1132 berichten
(12-Jan-2023, 02:48 PM)365cycle schreef: (12-Jan-2023, 01:37 PM)Frutsel schreef: Nou ja, een andere auto op de weg in geval van privégebruik. Maar wel een auto minder geparkeerd in de straat Da's niet geheel waar. Hoekie en z'n vrouw kunnen nu niet meer privé tegelijk weg met de auto, want er is maar één auto die privé rijdt.
Ik denk dat Hoekie's vrouw voorlopig weinig alleen op stap gaat , dus waarschijnlijk gaan ze juist wel tegelijk privé weg met de auto
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
Er veranderd inderdaad niet zo heel veel. We reden al niet veel. Daarom beter om de bijtellingsgelden + wat vrij komt van de 2de privé auto, aan de ene privé auto en fietsen te besteden.
Met dus nu één auto voor de deur. De andere zal voornamelijk in een rijtje parkeerplaatsen staan. Die is altijd minstens half vrij omdat veel automobilisten hun auto op het voetpad voor de deur zetten. Inderdaad, handig en veilig voor (spelende)(kleine)voetgangers en rolstoelgebruikers /s
Helaas kan ik van mijn werkgever geen vergoeding 'zakelijk gebruik privé vervoersmiddel' krijgen, anders was de lease auto voor zakelijk gebruik ook weg gedaan.
De lease auto mocht niet eens in het buitenland gebruikt worden en alleen ik en mijn vrouw mochten er in rijden. Trekhaak en dergelijke worden 1op1 afgeschreven.
Per saldo een klein maar mooi stapje.
Berichten: 981
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1652 x bedankt in 886 berichten
(12-Jan-2023, 12:43 PM)365cycle schreef: Er zijn wel auto's geweest die dat doel zo dicht mogelijk benaderden. De Mercedes 190 (W201) en de 200-serie (W124) waren zo goed als niet kapot te krijgen. En misschien voor velen verrassend, maar ook de eerste Citroën C5 van m'n ouders blééf maar gaan. Die auto's waren er inderdaad en dat had consequenties voor de productiekosten en dus voor verkoopprijs, de modellen die je noemt waren niet bepaald goedkoop. Mijn 'dagelijkse' (2-3k/j) Saab 900 is 34 jaar oud, heeft 225k op de klok en staat altijd buiten, maar doet het altijd, ziet er nog steeds toonbaar uit en ik heb er de afgelopen 11 jaar niet veel werk aan gehad, ook niet toen ik er nog 20k per jaar mee reed. De eerste eigenaar heeft er ooit heel veel geld voor betaald...
(12-Jan-2023, 12:43 PM)365cycle schreef: Af en toe verse motorolie en de automaat spoelen, remblokjes en schijfjes, filtertjes, dat was het wel. Nooit problemen met de hydrauliek, geen roest, geen storingen, niets. Ook niet na iets van 450.000 km. Hoe goed je ze ook maakt, auto's zullen net als Bart zijn slot of welk ander mechanisme dan ook vroeger of later onderhoud nodig hebben, dat was mijn punt. Hoe beter de kwaliteit van het mechanisme, hoe minder zorgen je je er over het algemeen over hoeft te maken. In het geval van een slot wil je iets dat niet makkelijk open te breken of door te knippen is, die eigenschappen gaan als je het slot enigszins betaalbaar wilt houden waarschijnlijk slecht samen met de eis dat er geen corrosie op mag kunnen treden.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.891
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2118
7487 x bedankt in 3684 berichten
Ik was vandaag heel erg blij met mijn MilanSL.
Ik rijd 5 van de 15km door de stad en met deze harde wind is daar sprake van flinke windstoten.
De Milan verblikt of verbloost niet en reageert nog minder op de windstoten dan ik gehoopt had.
Komt heel dicht in de buurt van de QuestXS. Dat was met de DF wel een iets ander verhaal.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(12-Jan-2023, 04:14 PM)Hoekie schreef: Helaas kan ik van mijn werkgever geen vergoeding 'zakelijk gebruik privé vervoersmiddel' krijgen, anders was de lease auto voor zakelijk gebruik ook weg gedaan.
Wil je werkgever je ook niet de (volgens mij sinds dit jaar) 23 cent per kilometer uit je salaris halen en onbelast uitkeren? Dat kost hem alleen administratie en levert jou alsnog het belastingvoordeel op.
Berichten: 187
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
394 x bedankt in 177 berichten
Nu een half jaar in bezit van een 2e hands Quest. Vandaag de dag met het slechtste weer naar mijn werk gefietst (2 x 30km): 100% regen én flinke wind (stoten) én dat allemaal in het donker. Het is minder fijn dan droog weer en gewoon een beetje licht. Maar toch ook een topmoment toen ik op het stuk van mijn route over de waaldijk in de buurt van Nijmegen kwam en de wind van schuinachter mij meepakte en ik zonder trappen dik boven de 30km/u kwam. Heerlijk. Ondanks dat ik zo nu en dan flink moest bijsturen omdat dezelfde wind mij een stukje opzij probeerde te duwen. Hetzelfde stuk op de terugweg gaat eigenlijk net zo snel, maar dan wel met meetrappen ;-) Een voordeel van dit weer: op de normaal drukke fietsroutes door de stad was het nu erg rustig.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
(12-Jan-2023, 08:30 PM)Bacchus schreef: (12-Jan-2023, 04:14 PM)Hoekie schreef: Helaas kan ik van mijn werkgever geen vergoeding 'zakelijk gebruik privé vervoersmiddel' krijgen, anders was de lease auto voor zakelijk gebruik ook weg gedaan.
Wil je werkgever je ook niet de (volgens mij sinds dit jaar) 23 cent per kilometer uit je salaris halen en onbelast uitkeren? Dat kost hem alleen administratie en levert jou alsnog het belastingvoordeel op.
Dat kan, maar die kilometer vergoeding is te laag (0.21 in 2023) Daar moet een extra vergoeding bij, wil het concurreren met een 'gratis' lease auto; een lease auto (of OV jaarkaart) is een stuk salaris. Daarnaast speelt ook mee dat mijn woon-werk afstand, nu ~25 km (al 4 jaar, dat wel), naar 80 km kan groeien (mocht de huidige opdracht om wat voor reden dan ook eerder stoppen)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(12-Jan-2023, 10:51 PM)Hoekie schreef: Dat kan, maar die kilometer vergoeding is te laag (0.21 in 2023) Daar moet een extra vergoeding bij, wil het concurreren met een 'gratis' lease auto; een lease auto (of OV jaarkaart) is een stuk salaris.
Tsja, dan kan ik je reactie goed begrijpen. En detacheerders hebben ook eerder neiging naar omzet dan naar kosten te kijken en een medewerker zonder auto is volgens de verkoper natuurlijk een stuk minder makkelijk inzetbaar en dus potentieel minder omzet.
Berichten: 176
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 313
265 x bedankt in 118 berichten
ik optimistisch wordt van de leuke reacties van mensen wanneer ik met mijn chopper/ligfiets onderweg ben, mensen stoten elkaar aan, draaien zich helemaal om, op de parkeerplaats wordt ik iedere keer aangesproken, op de heenweg zat er een mevrouw met een busje vol met kinderen achter mij, bij het inhalen stak ze de hand op? ik ken haar niet, op de terugweg, zat ze weer achter mij en toeterde bij het inhalen, de parkeerpolitie, keek lachend van afstand hoe ik mijn fiets vast maakte aan het fietsenrek.
Soms denk ik, die mensen zijn niks gewent hier, men begrijpt wel dat de fiets elektrisch is, maar batterijen kunnen ze niet vinden, die zitten in leren tassen, vorige week stond ik bij een winkel, daar was een man, die heeft er drie keer omheen gelopen?
Gezien de reacties kun je wel stellen, dat mensen wel interesse hebben in een andere manier van verplaatsen, alleen men is zo vast geroest in de gedachte, dat daarvoor een auto nodig is.
Vraag me af hoe het gaat in het voorjaar als ik mijn FlooW met solarpanelen op de straat breng?
Berichten: 1.471
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 670
2432 x bedankt in 1132 berichten
Ik gisteren mijn broer voor het eerst op een ligfiets heb laten rijden, en hij na 2 valse starts de 3e keer al een rustig stukje kon rijden.
Hij is helemaal enthousiast hoe relaxed het wel niet rijdt, en hoe makkelijk het eigenlijk is.
Dus voorlopig rijdt hij rond op een M5 Street legal
Ik moet alleen nog een smalle 451 buitenband hebben voor hem; de Durano die er nu op ligt is wel erg oud aan het worden...
Berichten: 103
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 37
193 x bedankt in 81 berichten
15-Jan-2023, 02:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jan-2023, 02:29 PM door Piet K.)
(15-Jan-2023, 02:12 PM)Frutsel schreef: Ik gisteren mijn broer voor het eerst op een ligfiets heb laten rijden, en hij na 2 valse starts de 3e keer al een rustig stukje kon rijden.
Hij is helemaal enthousiast hoe relaxed het wel niet rijdt, en hoe makkelijk het eigenlijk is.
Dus voorlopig rijdt hij rond op een M5 Street legal
Ik moet alleen nog een smalle 451 buitenband hebben voor hem; de Durano die er nu op ligt is wel erg oud aan het worden...
Beter is een wat dikker 451 voorband, minder kans op stootlekken
Gr Piet
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8230 x bedankt in 4060 berichten
(15-Jan-2023, 02:27 PM)Piet K schreef: Beter is een wat dikker 451 voorband, minder kans op stootlekken Als je geen behoefte hebt aan hoge snelheid zijn er prima stevige 37-451 banden voor rolstoelen.
Berichten: 1.471
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 670
2432 x bedankt in 1132 berichten
(15-Jan-2023, 02:35 PM)365cycle schreef: (15-Jan-2023, 02:27 PM)Piet K schreef: Beter is een wat dikker 451 voorband, minder kans op stootlekken Als je geen behoefte hebt aan hoge snelheid zijn er prima stevige 37-451 banden voor rolstoelen.
Het is een smalle velg, en met een 37 die niet keihard is opgepompt gaat de fiets dweilen in bochten weet ik uit ervaring (met een andere fiets overigens )
En met de hydraulische remmen ga ik ook niet zitten prutsen met een bredere velg.
En als mijn broertje stootlekken rijdt leert 'ie snel genoeg zijn bandenspanning te checken
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
... ik eindelijk tijd heb gevonden om een ander (standaard-dikte) stuurbocht te vinden en te monteren op de 26-20 van mijn vriendin, waardoor ook de draaiverstellers nu passen. Het is er wel een voor een rechtopfiets, dus de vorm is niet perfect en de stuuruitslag is beperkt maar het werkt goed.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
... vanmorgen super ging ondanks wat gladheid (2 scooters onderuit, oeps..) En vanmiddag het zo goed als windstil was (aero werkt optimaal, geen rekening hoeven houden met vlagen) en dus met een gerust hart lekker doorknallen was. Warm en knus onder de kap. King of the cyclepath. Oh yeah
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8230 x bedankt in 4060 berichten
...m'n schoenen er nog stonden!
Vanochtend met de gladheid hielp ik even een onderuit gegleden fietser die z'n been opengehaald had (vermoedelijk aan een trapper). M'n verbandtasje lag vandaag half achter/onder m'n schoenen, dus die even uit de fiets en daarna het verbandtasje op de neus.
Wondje snel schoon (met handalcohol, slachtoffer vond het niet zo fijn maar het werkt ), verbandje eromheen ging hem zelf lukken dus ik gooide m'n verbandtasje weer in de fiets, stoel weer op z'n plek en doorrrrr.
Op m'n werk aangekomen begon ik m'n spullen uit te pakken en besefte meteen wat er mis gegaan was. De hele dag afwisselend op sokken en racefietsschoenen rondgestiefeld, bij terugkomst (20 km van werk vandaan) stonden m'n schoenen nog netjes naast elkaar in de berm
Berichten: 305
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 108
372 x bedankt in 173 berichten
Gelukkig was het niet zo regenachtig als vorige week.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2038
2407 x bedankt in 1068 berichten
Ik zou er wel ongerust over zijn geweest de hele dag. Maar erg mooi dat je de tijd hebt genomen voor een medereiziger onderweg. Dikke pluim!
Groet,
Marco
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2080
1967 x bedankt in 767 berichten
Ja goed bezig! Geeft altijd goed gevoel om een ander te helpen.
Daarom doe ik ook jaren BHV op mijn werk. Ben laatst ook op pad geweest om te reanimeren.
Heb jij ook BHV cursus gedaan, 365Cycle?
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
Je zou het bijna denken.
Wel een goed idee om een klein nood verband pakketje mee te nemen.
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8230 x bedankt in 4060 berichten
(18-Jan-2023, 09:43 AM)TvWijk schreef: Gelukkig was het niet zo regenachtig als vorige week. Geeft niet, droogt wel weer op was vooral blij dat ze niet beregend lijken te zijn door een hond
(18-Jan-2023, 10:06 AM)Roepers schreef: Ik zou er wel ongerust over zijn geweest de hele dag. Mwah, weg is pech Kan ik ook wel weer mee leven. Heb genoeg schoenen dus kan een paar missen als het moet. M'n oudste setje op dit moment is uit 2009 en nog lang niet versleten. Door de jaren heen heb ik zo net zoveel schoenen nodig als een ander, maar heb meer afwisseling
(18-Jan-2023, 10:06 AM)Roepers schreef: Maar erg mooi dat je de tijd hebt genomen voor een medereiziger onderweg. Dikke pluim! (18-Jan-2023, 10:25 AM)Fietsbennie schreef: Ja goed bezig! Geeft altijd goed gevoel om een ander te helpen.
Daarom doe ik ook jaren BHV op mijn werk. Ben laatst ook op pad geweest om te reanimeren. Het is soms zo'n kleine moeite om een ander zich beter te laten voelen. Gebeurt andersom ook weleens, bevalt me goed
(18-Jan-2023, 10:25 AM)Fietsbennie schreef: Heb jij ook BHV cursus gedaan, 365Cycle? Lang geleden. Moet ik eigenlijk weer ff een keer opfrissen (nu dan iets EHBO-achtigs - als zelfstandige valt er weinig te BHV'en).
(18-Jan-2023, 10:40 AM)Hoekie schreef: Je zou het bijna denken.
Wel een goed idee om een klein nood verband pakketje mee te nemen. Ik heb ongeveer zoiets
Zoeken op EHBO-kits voor motorfietsen levert je vaak een flexibel waterdicht tasje op, en lekker klein.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(18-Jan-2023, 10:25 AM)Fietsbennie schreef: Daarom doe ik ook jaren BHV op mijn werk. Ben laatst ook op pad geweest om te reanimeren.
Heb jij ook BHV cursus gedaan, 365Cycle? Veel zorgverzekeraars vergoeden (deels) EHBO cursussen, dat is ook zeker iets om te overwegen als je niet per se naar de "B" van BHV op zoek bent. EHBO behandelt wat meer de algemene wereld.
(18-Jan-2023, 11:57 AM)365cycle schreef: Ik heb ongeveer zoiets
Zoeken op EHBO-kits voor motorfietsen levert je vaak een flexibel waterdicht tasje op, en lekker klein. Ziet er goed uit. Ik zie alle EHBO-tasjes of -trommels toch vooral als startpunt om uit te breiden naar wat je zelf belangrijk vindt. Op de fiets vind ik veel complexe verbandmiddelen bijvoorbeeld minder interessant dan een reddingsdeken en een wegwerpponcho.
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
303 x bedankt in 113 berichten
Ik heb vast nog wel ergens een verband trommel liggen. Helemaal geen gek idee om die in de velomobiel te gooien. Plek genoeg....
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2080
1967 x bedankt in 767 berichten
Anders kun je ze wel bij de Trekpleister halen...
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8230 x bedankt in 4060 berichten
(18-Jan-2023, 03:46 PM)Jan van Ochten schreef: Ik heb vast nog wel ergens een verband trommel liggen. Helemaal geen gek idee om die in de velomobiel te gooien. Plek genoeg.... Zorg wel dat er geen vocht intrekt. Groen verband is niet ideaal.
Berichten: 2.012
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1461 x bedankt in 829 berichten
18-Jan-2023, 11:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Jan-2023, 11:38 PM door Lopopodium.)
(18-Jan-2023, 02:31 AM)365cycle schreef: bij terugkomst (20 km van werk vandaan) stonden m'n schoenen nog netjes naast elkaar in de berm
Ik zie wel eens een enkele schoen of sok ergens liggen. Zit me dan altijd af te vragen welke gebeurtenis er aan vooraf is gegaan. En of iemand op een blote voet naar huis moest lopen. Waarschijnlijk zijn ze gewoon uit een tas gevallen of iemand heeft een nieuw paar schoenen gekocht en besloten de oude maar ter plekke overboord te smijten. Het blijft speculeren, en ik kan eigenlijk nog steeds geen aannemelijk verhaal verzinnen voor één schoen of één sok liggen op een willekeurige weg. Ook niet echt een plek om even met je tas te rommelen zodat je wat kwijt kan raken.
Maar bij een paar dat netjes tezamen in de berm ligt zou ik nog nieuwsgieriger geweest zijn wat het verhaal daarachter zou zijn geweest...
|
Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, qv-tester, 17 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|