Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
(08-Apr-2023, 09:41 AM)Jan van Ochten schreef: https://www.nu.nl/299477/video/nieuwe-tr...etsen.html
Met dit systeem zou je bij het testen goed kunnen onderzoeken wat de ideale druk is per band.... gave innovatie.
Zeker een gave innovatie. Ik vind het alleen opmerkelijk dat dit wel goedgekeurd is voor wielerwedstrijden, maar een ligfiets niet.
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
302 x bedankt in 113 berichten
datakneder ' schreef: Ik vind het alleen opmerkelijk dat dit wel goedgekeurd is voor wielerwedstrijden, maar een ligfiets niet.
Dus is er nog hoop.....
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28754
2818 x bedankt in 1254 berichten
Ligfietsen zijn te snel, dat kunnen die race jongens niet aan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
(06-Apr-2023, 10:31 PM)JanBurp schreef: wat jullie als achterband (26") gebruiken hierbij, ook een CCU? ik heb er net 10km opzitten met een Schwalbe Big Apple 55 559
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2734 x bedankt in 1283 berichten
De Conti Urbans zijn ook snel in vergelijking met andere bandjes als de Nutrac, Schwalbe One. De gocycle waar Wim helemaal weg van is, is mogelijk nog iets sneller maar ook een stuk dikker, wat niet bij iedere velomobiel past, of als het wel past een veel grotere draaicirkel oplevert. Ook de Schwalbe Pro One is mogelijk sneller maar die kost ongeveer 2x zoveel en kan onverwacht snel sneuvelen. Het is echt een fragiel racebandje. Ik heb eens een pro one in 26 inch gehad, die heeft de 1000km niet gehaald. Sneetje door een scherp steentje van een paar mm. Bij opnieuw oppompen een bobbel/slag in het karkas van de band. Einde verhaal.
Achter heb ik momenteel de Wildrunner erop liggen. De Urban's in 26 zijn nogal breed, 47 minimaal, en daarmee ook weer wat zwaarder. Ik heb nog twee grand prix liggen, in 559, ook snel maar wel wat minder comfortabel. Zo'n big Apple in 559 weegt ongeveer een kilo ofzo? Dat zou ik niet willen.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
Die paar ultieme bandjes voor velomobielen zijn in mijn beleving nu ook wel gevonden hoor
349/406: Conti Contact Urban (in 35 of 32mm). Wil je sneller ten koste van betrouwbaarheid, grip en levensduur dan Greenspeed Scorcher of Schwalbe Pro One
559: Michelin Wild Run’R (ook hier is de Pro One beschikbaar)
584: Zie 559. Een sneller alternatief is de Continental GP5000
622: Continental GP5000. Betrouwbaar en pijlsnel. De Pro One gaat nog harder maar is minder betrouwbaar. Er is ook nog een snellere GP5000S TR (mits tubeless gebruikt), die heb ik liggen maar nog niet geprobeerd.
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
(09-Apr-2023, 09:11 AM)365cycle schreef: Die paar ultieme bandjes voor velomobielen zijn in mijn beleving nu ook wel gevonden hoor
349/406: Conti Contact Urban (in 35 of 32mm). Wil je sneller ten koste van betrouwbaarheid, grip en levensduur dan Greenspeed Scorcher of Schwalbe Pro One
559: Michelin Wild Run’R (ook hier is de Pro One beschikbaar)
584: Zie 559. Een sneller alternatief is de Continental GP5000
622: Continental GP5000. Betrouwbaar en pijlsnel. De Pro One gaat nog harder maar is minder betrouwbaar. Er is ook nog een snellere GP5000S TR (mits tubeless gebruikt), die heb ik liggen maar nog niet geprobeerd.
Je vergeet de Go cycles van Wim Schermer, die zijn best wel heel erg rap.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
Thanks voor de aanvulling. Ik vergat vooral te vermelden dat ik op compactere velomobielen doelde. De GoCycle past vooral onder de A9 en de Quest, onder een QV wordt de draaicirkel al enorm en loopt het zelfs achter aan als je wat zwaarder bent.
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(09-Apr-2023, 05:55 PM)365cycle schreef: Thanks voor de aanvulling. Ik vergat vooral te vermelden dat ik op compactere velomobielen doelde. De GoCycle past vooral onder de A9 en de Quest, onder een QV wordt de draaicirkel al enorm en loopt het zelfs achter aan als je wat zwaarder bent.
Achteraan aanlopen ??? Ik heb 50mm Shredda's achterin mijn QV, die zijn zelfs nog ietsjes breder dan de GoCycles en ik heb nog nooit meegemaakt dat die aanliepen. Je rubber balletjes wat harder oppompen ?
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
Jij weegt waarschijnlijk iets minder ik had de kinderzit erachterin. Paulus heeft bij mijn QV+ nog ooit de wielkasten verstevigd omdat die het gewicht niet konden hebben. Zelfs met G-One achter liep het weleens aan.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
Vanmiddag een nieuw setje Schwalbe Marathon Plus gemonteerd. Ze mogen dan langzamer zijn dan andere, maar ik heb ze al jaren onder al mijn ligfietsen en ben er zeer tevreden over.
De meeste snelheidswinst is voor mij nog te halen door mijn extra bagage (Wintervet van meerdere winters) te verliezen en dan misschien ook nog eens wat extra conditie te krijgen.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
(12-Apr-2023, 05:05 PM)datakneder schreef: De meeste snelheidswinst is voor mij nog te halen door mijn extra bagage (Wintervet van meerdere winters) te verliezen en dan misschien ook nog eens wat extra conditie te krijgen. Vooral dat laatste dan. Gewicht doet niet zo heel veel bij een velomobiel, verhoogt alleen de rolweerstand een klein beetje
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(09-Apr-2023, 09:11 AM)365cycle schreef: Die paar ultieme bandjes voor velomobielen zijn in mijn beleving nu ook wel gevonden hoor
O jee, dit draadje is toch niet versleten hoop ik? Eén van de weinige rustpunten in deze dolgedraaide wereld.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
12-Apr-2023, 07:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2023, 07:32 PM door 365cycle.)
(12-Apr-2023, 07:25 PM)Bart Verbeek schreef: O jee, dit draadje is toch niet versleten hoop ik? Misschien wel, maar da's een kwestie van de bandjes vervangen en we kunnen weer een paar duizend kilometer door
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
(12-Apr-2023, 07:17 PM)365cycle schreef: Vooral dat laatste dan. Gewicht doet niet zo heel veel bij een velomobiel, verhoogt alleen de rolweerstand een klein beetje
Nou die tegen die rol rond mijn buik heb ik weldegelijk weerstand
Berichten: 522
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
844 x bedankt in 465 berichten
13-Apr-2023, 10:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2023, 10:12 PM door Tom Fekkes.)
Ik gebruik nu ook de Marathon Plus bandjes. Ze zijn erg betrouwbaar. Maar de volgende set zullen waarschijnlijk de Kojaks worden. Die heb ik jaren op de rechtopfiets gehad en ik heb daarmee ook nooit lek gereden. En ze waren erg soepel en snel.
(12-Apr-2023, 10:03 PM)datakneder schreef: (12-Apr-2023, 07:17 PM)365cycle schreef: Vooral dat laatste dan. Gewicht doet niet zo heel veel bij een velomobiel, verhoogt alleen de rolweerstand een klein beetje
Nou die tegen die rol rond mijn buik heb ik weldegelijk weerstand
En de kerst is al 4 maanden geleden!!!
Groet,
Tom
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
(13-Apr-2023, 10:07 PM)Tom Fekkes schreef: En de kerst is al 4 maanden geleden!!! Ik vermoed problemen met zijn spijsvertering. Spijs van de paasstol
Berichten: 522
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
844 x bedankt in 465 berichten
(13-Apr-2023, 10:15 PM)365cycle schreef: (13-Apr-2023, 10:07 PM)Tom Fekkes schreef: En de kerst is al 4 maanden geleden!!! Ik vermoed problemen met zijn spijsvertering. Spijs van de paasstol
Groet,
Tom
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
Ontopic: GCN had vandaag wel een interessant stukje over de risico's van tubeless rijden.
Een tubeless achterband is snel, en bij mij is de band niet van de velg gelopen bij een klapper (tubeless 28-559), maar dit is wel iets om rekening mee te houden:
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Interessant stukje met een paar rare conclusies ook. Op zich valt dat gevaar me best mee, het ziet er alleen wat dramatisch uit maar wat doet dat niet in Parijs-Roubaix? Toch vind ik tubeless in een race een beetje onzin. Nog geen twee watt minder weerstand dan met een butyl biba en dus een nog veel kleiner verschil met een latex biba en een hoop meer risico. Maar met de trend naar bredere banden, waar juist wél veel voor te zeggen is, zeker in PR, wordt ook tubeless steeds haalbaarder.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
14-Apr-2023, 08:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Apr-2023, 09:19 AM door 365cycle.)
Die site waaraan je refereert meet bij nog geen 30 km/h. Op de snelheden die profs (en velonauten, haha) soms halen kan je dat dus verdubbelen.
Dat zijn dus ook de twee groepen waarvoor zo'n tubeless setup nog verschil maakt; wedstrijd rijdende wielrenners/tijdrijders en snelle velonauten. De wedstrijdrijders omdat ieder laatste halve kilometertje per uur het verschil kan maken, en de velonauten omdat het verschil zoveel forser is in een velomobiel. Doordat wij zoveel minder luchtweerstand hebben is het aandeel van de rolweerstand flink groter. Ik ken lui die tot over de 60 km/h gemiddeld weten te rijden met minder dan 300 watt duurvermogen; zeker met de minder lekker rollende kleine voorwieltjes, een zwaardere fiets en de aanwezigheid van een derde wiel + bijbehorende sporingsuitdagingen.
Maar er zitten meer voordelen in tubeless rijden hoor. Die kleine lekken die je met steentjes weleens hebt in een dunne band, die lossen zichzelf bijvoorbeeld vaak op bij een tubeless setup. Je hebt dan iets minder druk, maar in een race is door kunnen tot een handig wisselpunt vaak wel het efficiëntst. Met een biba betekent dat gewoon direct stoppen, wisselen en de rest weer bijhalen.
PS: Ik vergat nog even de eventuele veiligheidsvoordelen van tubeless. De achterband van een tadpole trike is een gevoelig punt, zoals meerdere velonauten al gedemonstreerd hebben. Een tubeless setup mét zo'n insert kan denk ik best wel wat ellende voorkomen.
Wat niet zo prettige voorbeelden:
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(14-Apr-2023, 08:54 AM)365cycle schreef: PS: Ik vergat nog even de eventuele veiligheidsvoordelen van tubeless. De achterband van een tadpole trike is een gevoelig punt, zoals meerdere velonauten al gedemonstreerd hebben. Een tubeless setup mét zo'n insert kan denk ik best wel wat ellende voorkomen.
Een tubeless zonder insert lijkt dan, gezien Parijs-Roubaix dit jaar, juist weer extra kwetsbaar te zijn voor een dramatische blowout. En mét zo'n insert vraag ik me af of de rolweerstand van tubeless nog wel lager is dan die met een latex biba.
Helemaal eens over het gemak bij kleine lekken, mits met relatief brede lagedruk banden, overigens.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
(14-Apr-2023, 10:23 AM)Bacchus schreef: Een tubeless zonder insert lijkt dan, gezien Parijs-Roubaix dit jaar, juist weer extra kwetsbaar te zijn voor een dramatische blowout. En mét zo'n insert vraag ik me af of de rolweerstand van tubeless nog wel lager is dan die met een latex biba. Denk dat een tubeless minder heftige stoten kan hebben dan een band met biba. Parijs-Roubaix is overigens natuurlijk wel een vrij extreem voorbeeld.
(14-Apr-2023, 10:23 AM)Bacchus schreef: Helemaal eens over het gemak bij kleine lekken, mits met relatief brede lagedruk banden, overigens. Dat laatste, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het werkt ook prima op hogere druk. Reed eerder vrij consequent op 6.5 bar, en liet op een rit een mooie sissende paarse regen achter me; band lek dus. Eenmaal thuis aangekomen de band weer stevig opgepompt (niet eens bijgevuld) - er zat nog 4 bar in. Wordt ie iets langzamer van, maar stoppen en pompen had meer tijd gekost.
Ben daarna wel overgestapt op biologisch afbreekbare sealant. Die zooi in de natuur is anders niet echt lekker.
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
Ik heb ook een bandenvraag. Een binnenbandenvraag zelfs.
Ik heb altijd een reservebinnenband bij me. Al een tijdje zelfs twee. Onlangs wilde ik van een van de binnenbanden die al maanden met mij mee fietst erop leggen. Maar bij oppompen leek de band wel erg dun vergeleken met de andere binnenbanden die ik altijd had. Ik had een Schwalbe 26" SV12A-binnenband gekocht, mede vanwege de 40-559 aanduiding op de verpakking. Het leek meer een dunne racefietsband. Durfde deze er niet op te leggen omdat het mij veel te dun leek.
Ik heb er een andere binnenband opgelegd, een Schwalbe 26" SV13, ook met een 40-559-aanduiding. En die had wel de door mij verwachtte grootte.
Door de 40-559 aanduiding, betekent dit dat ik de 12A-binnenband ook op mijn fiets kan leggen, of is die uiteindelijk toch te dun?
Berichten: 248
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
734 x bedankt in 244 berichten
(07-May-2023, 10:38 AM)Lopopodium schreef: Ik heb ook een bandenvraag. Een binnenbandenvraag zelfs.
Ik heb altijd een reservebinnenband bij me. Al een tijdje zelfs twee. Onlangs wilde ik van een van de binnenbanden die al maanden met mij mee fietst erop leggen. Maar bij oppompen leek de band wel erg dun vergeleken met de andere binnenbanden die ik altijd had. Ik had een Schwalbe 26" SV12A-binnenband gekocht, mede vanwege de 40-559 aanduiding op de verpakking. Het leek meer een dunne racefietsband. Durfde deze er niet op te leggen omdat het mij veel te dun leek.
Ik heb er een andere binnenband opgelegd, een Schwalbe 26" SV13, ook met een 40-559-aanduiding. En die had wel de door mij verwachtte grootte.
Door de 40-559 aanduiding, betekent dit dat ik de 12A-binnenband ook op mijn fiets kan leggen, of is die uiteindelijk toch te dun?
Ze kunnen allebeide, maar de 12A moet wat meer oprekken in de buba. Het rubber kan dat best hebben. De 12A kun je tot 40mm brede banden gebruiken en de SV13 vanaf 40mm brede banden. Ze overlappen elkaar qua gebruiksdoel.
Als je een enkelwandige velg gebruikt dan is het wat veiliger om voor de SV13 gaan omdat daar het velglint direct hobbeldebobbel over de nippels ligt en de velg dieper is dan bij dubbelwandige velgen. Dus moet het rubber net wat extra flexen en is een wat dikkere biba een veiliger optie. Waarschijnlijk heb je een dubbelwandige velg (?) en kun je veilig de SV12A gebruiken.
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 656
2414 x bedankt in 1120 berichten
Zijn de 'A' varianten niet ook van dunner rubber dan de niet-A versies?
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|