Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(08-Apr-2023, 09:41 AM)Jan van Ochten schreef: https://www.nu.nl/299477/video/nieuwe-tr...etsen.html

Met dit systeem zou je bij het testen goed kunnen onderzoeken wat de ideale druk is per band.... gave innovatie.

Zeker een gave innovatie. Ik vind het alleen opmerkelijk dat dit wel goedgekeurd is voor wielerwedstrijden, maar een ligfiets niet.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
datakneder ' schreef: Ik vind het alleen opmerkelijk dat dit wel goedgekeurd is voor wielerwedstrijden, maar een ligfiets niet.

Dus is er nog hoop.....
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ligfietsen zijn te snel, dat kunnen die race jongens niet aan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , 365cycle
(06-Apr-2023, 10:31 PM)JanBurp schreef: wat jullie als achterband (26") gebruiken hierbij, ook een CCU?
ik heb er net 10km opzitten met een Schwalbe Big Apple 55 559
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De Conti Urbans zijn ook snel in vergelijking met andere bandjes als de Nutrac, Schwalbe One. De gocycle waar Wim helemaal weg van is, is mogelijk nog iets sneller maar ook een stuk dikker, wat niet bij iedere velomobiel past, of als het wel past een veel grotere draaicirkel oplevert. Ook de Schwalbe Pro One is mogelijk sneller maar die kost ongeveer 2x zoveel en kan onverwacht snel sneuvelen. Het is echt een fragiel racebandje. Ik heb eens een pro one in 26 inch gehad, die heeft de 1000km niet gehaald. Sneetje door een scherp steentje van een paar mm. Bij opnieuw oppompen een bobbel/slag in het karkas van de band. Einde verhaal.

Achter heb ik momenteel de Wildrunner erop liggen. De Urban's in 26 zijn nogal breed, 47 minimaal, en daarmee ook weer wat zwaarder. Ik heb nog twee grand prix liggen, in 559, ook snel maar wel wat minder comfortabel. Zo'n big Apple in 559 weegt ongeveer een kilo ofzo? Dat zou ik niet willen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die paar ultieme bandjes voor velomobielen zijn in mijn beleving nu ook wel gevonden hoor Big Grin
349/406: Conti Contact Urban (in 35 of 32mm). Wil je sneller ten koste van betrouwbaarheid, grip en levensduur dan Greenspeed Scorcher of Schwalbe Pro One
559: Michelin Wild Run’R (ook hier is de Pro One beschikbaar)
584: Zie 559. Een sneller alternatief is de Continental GP5000
622: Continental GP5000. Betrouwbaar en pijlsnel. De Pro One gaat nog harder maar is minder betrouwbaar. Er is ook nog een snellere GP5000S TR (mits tubeless gebruikt), die heb ik liggen maar nog niet geprobeerd.
Antwoord }
(09-Apr-2023, 09:11 AM)365cycle schreef: Die paar ultieme bandjes voor velomobielen zijn in mijn beleving nu ook wel gevonden hoor Big Grin
349/406: Conti Contact Urban (in 35 of 32mm). Wil je sneller ten koste van betrouwbaarheid, grip en levensduur dan Greenspeed Scorcher of Schwalbe Pro One
559: Michelin Wild Run’R (ook hier is de Pro One beschikbaar)
584: Zie 559. Een sneller alternatief is de Continental GP5000
622: Continental GP5000. Betrouwbaar en pijlsnel. De Pro One gaat nog harder maar is minder betrouwbaar. Er is ook nog een snellere GP5000S TR (mits tubeless gebruikt), die heb ik liggen maar nog niet geprobeerd.




Je vergeet de Go cycles van Wim Schermer, die zijn best wel heel erg rap.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Thanks voor de aanvulling. Ik vergat vooral te vermelden dat ik op compactere velomobielen doelde. De GoCycle past vooral onder de A9 en de Quest, onder een QV wordt de draaicirkel al enorm en loopt het zelfs achter aan als je wat zwaarder bent.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(09-Apr-2023, 05:55 PM)365cycle schreef: Thanks voor de aanvulling. Ik vergat vooral te vermelden dat ik op compactere velomobielen doelde. De GoCycle past vooral onder de A9 en de Quest, onder een QV wordt de draaicirkel al enorm en loopt het zelfs achter aan als je wat zwaarder bent.

Achteraan aanlopen ??? Ik heb 50mm Shredda's achterin mijn QV, die zijn zelfs nog ietsjes breder dan de GoCycles en ik heb nog nooit meegemaakt dat die aanliepen. Je rubber balletjes wat harder oppompen  ?
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Jij weegt waarschijnlijk iets minder Wink ik had de kinderzit erachterin. Paulus heeft bij mijn QV+ nog ooit de wielkasten verstevigd omdat die het gewicht niet konden hebben. Zelfs met G-One achter liep het weleens aan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Vanmiddag een nieuw setje Schwalbe Marathon Plus gemonteerd. Ze mogen dan langzamer zijn dan andere, maar ik heb ze al jaren onder al mijn ligfietsen en ben er zeer tevreden over.

De meeste snelheidswinst is voor mij nog te halen door mijn extra bagage (Wintervet van meerdere winters) te verliezen en dan misschien ook nog eens wat extra conditie te krijgen. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(12-Apr-2023, 05:05 PM)datakneder schreef: De meeste snelheidswinst is voor mij nog te halen door mijn extra bagage (Wintervet van meerdere winters) te verliezen en dan misschien ook nog eens wat extra conditie te krijgen. Big Grin 
Vooral dat laatste dan. Gewicht doet niet zo heel veel bij een velomobiel, verhoogt alleen de rolweerstand een klein beetje Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(09-Apr-2023, 09:11 AM)365cycle schreef: Die paar ultieme bandjes voor velomobielen zijn in mijn beleving nu ook wel gevonden hoor Big Grin

O jee, dit draadje is toch niet versleten hoop ik? Eén van de weinige rustpunten in deze dolgedraaide wereld.  Cry
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
(12-Apr-2023, 07:25 PM)Bart Verbeek schreef: O jee, dit draadje is toch niet versleten hoop ik? 
Misschien wel, maar da's een kwestie van de bandjes vervangen en we kunnen weer een paar duizend kilometer door Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(12-Apr-2023, 07:17 PM)365cycle schreef: Vooral dat laatste dan. Gewicht doet niet zo heel veel bij een velomobiel, verhoogt alleen de rolweerstand een klein beetje Big Grin

Nou die tegen die rol rond mijn buik heb ik weldegelijk weerstand Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik gebruik nu ook de Marathon Plus bandjes. Ze zijn erg betrouwbaar. Maar de volgende set zullen waarschijnlijk de Kojaks worden. Die heb ik jaren op de rechtopfiets gehad en ik heb daarmee ook nooit lek gereden. En ze waren erg soepel en snel.

(12-Apr-2023, 10:03 PM)datakneder schreef:
(12-Apr-2023, 07:17 PM)365cycle schreef: Vooral dat laatste dan. Gewicht doet niet zo heel veel bij een velomobiel, verhoogt alleen de rolweerstand een klein beetje Big Grin

Nou die tegen die rol rond mijn buik heb ik weldegelijk weerstand Big Grin

En de kerst is al 4 maanden geleden!!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
(13-Apr-2023, 10:07 PM)Tom Fekkes schreef: En de kerst is al 4 maanden geleden!!!
Ik vermoed problemen met zijn spijsvertering. Spijs van de paasstol Tongue
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
(13-Apr-2023, 10:15 PM)365cycle schreef:
(13-Apr-2023, 10:07 PM)Tom Fekkes schreef: En de kerst is al 4 maanden geleden!!!
Ik vermoed problemen met zijn spijsvertering. Spijs van de paasstol Tongue

Smile Smile
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: datakneder
Ontopic: GCN had vandaag wel een interessant stukje over de risico's van tubeless rijden.
Een tubeless achterband is snel, en bij mij is de band niet van de velg gelopen bij een klapper (tubeless 28-559), maar dit is wel iets om rekening mee te houden:

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
Interessant stukje met een paar rare conclusies ook. Op zich valt dat gevaar me best mee, het ziet er alleen wat dramatisch uit maar wat doet dat niet in Parijs-Roubaix? Toch vind ik tubeless in een race een beetje onzin. Nog geen twee watt minder weerstand dan met een butyl biba en dus een nog veel kleiner verschil met een latex biba en een hoop meer risico. Maar met de trend naar bredere banden, waar juist wél veel voor te zeggen is, zeker in PR, wordt ook tubeless steeds haalbaarder.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die site waaraan je refereert meet bij nog geen 30 km/h. Op de snelheden die profs (en velonauten, haha) soms halen kan je dat dus verdubbelen.
Dat zijn dus ook de twee groepen waarvoor zo'n tubeless setup nog verschil maakt; wedstrijd rijdende wielrenners/tijdrijders en snelle velonauten. De wedstrijdrijders omdat ieder laatste halve kilometertje per uur het verschil kan maken, en de velonauten omdat het verschil zoveel forser is in een velomobiel. Doordat wij zoveel minder luchtweerstand hebben is het aandeel van de rolweerstand flink groter. Ik ken lui die tot over de 60 km/h gemiddeld weten te rijden met minder dan 300 watt duurvermogen; zeker met de minder lekker rollende kleine voorwieltjes, een zwaardere fiets en de aanwezigheid van een derde wiel + bijbehorende sporingsuitdagingen.

Maar er zitten meer voordelen in tubeless rijden hoor. Die kleine lekken die je met steentjes weleens hebt in een dunne band, die lossen zichzelf bijvoorbeeld vaak op bij een tubeless setup. Je hebt dan iets minder druk, maar in een race is door kunnen tot een handig wisselpunt vaak wel het efficiëntst. Met een biba betekent dat gewoon direct stoppen, wisselen en de rest weer bijhalen.

PS: Ik vergat nog even de eventuele veiligheidsvoordelen van tubeless. De achterband van een tadpole trike is een gevoelig punt, zoals meerdere velonauten al gedemonstreerd hebben. Een tubeless setup mét zo'n insert kan denk ik best wel wat ellende voorkomen.

Wat niet zo prettige voorbeelden:



Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(14-Apr-2023, 08:54 AM)365cycle schreef: PS: Ik vergat nog even de eventuele veiligheidsvoordelen van tubeless. De achterband van een tadpole trike is een gevoelig punt, zoals meerdere velonauten al gedemonstreerd hebben. Een tubeless setup mét zo'n insert kan denk ik best wel wat ellende voorkomen.

Een tubeless zonder insert lijkt dan, gezien Parijs-Roubaix dit jaar, juist weer extra kwetsbaar te zijn voor een dramatische blowout. En mét zo'n insert vraag ik me af of de rolweerstand van tubeless nog wel lager is dan die met een latex biba.

Helemaal eens over het gemak bij kleine lekken, mits met relatief brede lagedruk banden, overigens.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(14-Apr-2023, 10:23 AM)Bacchus schreef: Een tubeless zonder insert lijkt dan, gezien Parijs-Roubaix dit jaar, juist weer extra kwetsbaar te zijn voor een dramatische blowout. En mét zo'n insert vraag ik me af of de rolweerstand van tubeless nog wel lager is dan die met een latex biba.
Denk dat een tubeless minder heftige stoten kan hebben dan een band met biba. Parijs-Roubaix is overigens natuurlijk wel een vrij extreem voorbeeld.

(14-Apr-2023, 10:23 AM)Bacchus schreef: Helemaal eens over het gemak bij kleine lekken, mits met relatief brede lagedruk banden, overigens.
Dat laatste, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het werkt ook prima op hogere druk. Reed eerder vrij consequent op 6.5 bar, en liet op een rit een mooie sissende paarse regen achter me; band lek dus. Eenmaal thuis aangekomen de band weer stevig opgepompt (niet eens bijgevuld) - er zat nog 4 bar in. Wordt ie iets langzamer van, maar stoppen en pompen had meer tijd gekost.
Ben daarna wel overgestapt op biologisch afbreekbare sealant. Die zooi in de natuur is anders niet echt lekker.
Antwoord }
Ik heb ook een bandenvraag. Een binnenbandenvraag zelfs.

Ik heb altijd een reservebinnenband bij me. Al een tijdje zelfs twee. Onlangs wilde ik van een van de binnenbanden die al maanden met mij mee fietst erop leggen. Maar bij oppompen leek de band wel erg dun vergeleken met de andere binnenbanden die ik altijd had. Ik had een Schwalbe 26" SV12A-binnenband gekocht, mede vanwege de 40-559 aanduiding op de verpakking. Het leek meer een dunne racefietsband. Durfde deze er niet op te leggen omdat het mij veel te dun leek.

Ik heb er een andere binnenband opgelegd, een Schwalbe 26" SV13, ook met een 40-559-aanduiding. En die had wel de door mij verwachtte grootte.

Door de 40-559 aanduiding, betekent dit dat ik de 12A-binnenband ook op mijn fiets kan leggen, of is die uiteindelijk toch te dun?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(07-May-2023, 10:38 AM)Lopopodium schreef: Ik heb ook een bandenvraag. Een binnenbandenvraag zelfs.

Ik heb altijd een reservebinnenband bij me. Al een tijdje zelfs twee. Onlangs wilde ik van een van de binnenbanden die al maanden met mij mee fietst erop leggen. Maar bij oppompen leek de band wel erg dun vergeleken met de andere binnenbanden die ik altijd had. Ik had een Schwalbe 26" SV12A-binnenband gekocht, mede vanwege de 40-559 aanduiding op de verpakking. Het leek meer een dunne racefietsband. Durfde deze er niet op te leggen omdat het mij veel te dun leek.

Ik heb er een andere binnenband opgelegd, een Schwalbe 26" SV13, ook met een 40-559-aanduiding. En die had wel de door mij verwachtte grootte.

Door de 40-559 aanduiding, betekent dit dat ik de 12A-binnenband ook op mijn fiets kan leggen, of is die uiteindelijk toch te dun?

Ze kunnen allebeide, maar de 12A moet wat meer oprekken in de buba. Het rubber kan dat best hebben. De 12A kun je tot 40mm brede banden gebruiken en de SV13 vanaf 40mm brede banden. Ze overlappen elkaar qua gebruiksdoel.
Als je een enkelwandige velg gebruikt dan is het wat veiliger om voor de SV13 gaan omdat daar het velglint direct hobbeldebobbel over de nippels ligt en de velg dieper is dan bij dubbelwandige velgen. Dus moet het rubber net wat extra flexen en is een wat dikkere biba een veiliger optie. Waarschijnlijk heb je een dubbelwandige velg (?) en kun je veilig de SV12A gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Zijn de 'A' varianten niet ook van dunner rubber dan de niet-A versies?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM