Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Berichten: 107
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
220 x bedankt in 94 berichten
Rij je soms ook overdag met verlichting? Ik heb dit nl precies zo gehad, led-koplamp bleek de stoorzender te zijn.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
22-Jul-2023, 08:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Jul-2023, 09:02 PM door Niels van der Wal.)
Batterij ook uitgesloten?
[/quote]
Kan de knoopcel in de cateye problemen geven? De andere info op het schermt is stabiel, alleen de geregistreerde snelheid is instabiel.
Als ik die wissel wordt alles gewist en moet ik uitzoeken hoe ik alles opnieuw instel. Dat doe ik liever niet...
Niels, 0, van der wal
(22-Jul-2023, 08:18 PM)Victor schreef: Rij je soms ook overdag met verlichting? Ik heb dit nl precies zo gehad, led-koplamp bleek de stoorzender te zijn.
Rij vaker met dagverlichting, maar vandaag 10 km zonder en geen snelheidssignaal. En snap ook niet hoe het kan; er zit toch geen verbinding tussen verlichting en snelheidsmeter; de accu hiervoor is niet de stroombron van de snelheidsmeter.
Niels, null , van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(22-Jul-2023, 08:57 PM)Niels van der Wal schreef: Kan de knoopcel in de cateye problemen geven? De andere info op het schermt is stabiel, alleen de geregistreerde snelheid is instabiel.
Als ik die wissel wordt alles gewist en moet ik uitzoeken hoe ik alles opnieuw instel. Dat doe ik liever niet...
Als alleen de geregistreerde snelheid instabiel is, lijkt het mij dat of niet elk signaal de computer bereikt, of niet elke keer een signaal ontstaat als het zou moeten.
De magneet in het wiel (dingetje aan de spaken) zorgt ervoor dat er kortstondig een contact gemaakt word bij de sensor. Als de magneet dicht bij de sensor komt "schakelt" het systeem.
Als eerste zou ik met een losse sterke magneet kijken of elke keer als je in de buurt komt van de sensor er een uitslag is op de computer. Als dat zo is, zal het probleem liggen in het feit dat niet bij elke omwenteling de magneet zorgt voor een schakeling. Dan moet dus het dingetje in de spaken dichter op de sensor. Standaard worden fietscomputers met net voldoende sterke magneten geleverd. Ik heb zelf een sterke magneet (Neodyme) in mijn spaken bevestigd en de sensor kan op 1 cm afstand nog prima functioneren.
Als je bij de test niet elke keer een uitslag op de fietscomputer ziet is waarschijnlijk de sensor stuk, of een kabelbreuk.
Als je tijdens het rijden uitslagen krijgt die duidelijk boven de snelheid liggen bv 70 km/h. (Ik neem aan dat je dat doorgaans niet rijdt) dan is de kans heel groot dat het een kabelbreuk is.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
Meen me bij mijn Sigma kilometerteller ook een keer problemen door een bijna lege batterij te herinneren.
Ja, als de spanning te laag wordt kan de detectie slechter worden.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
22-Jul-2023, 10:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Jul-2023, 10:37 PM door Niels van der Wal.)
Als je tijdens het rijden uitslagen krijgt die duidelijk boven de snelheid liggen bv 70 km/h. (Ik neem aan dat je dat doorgaans niet rijdt) dan is de kans heel groot dat het een kabelbreuk is.
[/quote]
Een heel enkele keer geeft de snelheidsmeter de waan dat ik heel hard rij.
Kabelbreuk dus.
Thx.
Niels, -/- , van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
In geval van kabelbreuk zal het signaal nooit de fietscomputer bereiken.. dus ik vermoed toch de batterij, een defect in de sensor of in de fietscomputer zelf.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(22-Jul-2023, 11:32 PM)ZoefZoef schreef: In geval van kabelbreuk zal het signaal nooit de fietscomputer bereiken.. dus ik vermoed toch de batterij, een defect in de sensor of in de fietscomputer zelf.
Mijn vermoeden is een "kortsluiting" in de kabel, wat ik onder kabelbreuk vind vallen.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(22-Jul-2023, 11:45 PM)datakneder schreef: (22-Jul-2023, 11:32 PM)ZoefZoef schreef: In geval van kabelbreuk zal het signaal nooit de fietscomputer bereiken.. dus ik vermoed toch de batterij, een defect in de sensor of in de fietscomputer zelf.
Mijn vermoeden is een "kortsluiting" in de kabel, wat ik onder kabelbreuk vind vallen.
De verstoring in de registratie is zodanig onregelmatig, dat ik kortsluiting of een defecte sensor het meest logische vind. Ze zitten aan elkaar vast en vervanging is de logische volgende stap. Wat het dan precies was als het geheel na vervanging weer werkt zal ik nooit weten.
Niels, draadje, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 144
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
182 x bedankt in 107 berichten
Batterij in de Cateye zit op het randje van leeg. Daardoor kunnen de statische onderdelen nog worden getoond, met een lcd scherm heb je speciale meetapparatuur nodig om dat verbruik te kunnen meten, zo weinig is dat. Echter de dynamische zaken zoals km teller etc gebruiken de computer en die verbruikt veel meer stroom. Dus de batterij wiebelt tussen te weinig spanning/stroom, dynamische uitlezing valt uit, tot net genoeg, dynamische uitlezing gaat even aan en put de batterij uit. Uiteindelijk doet het systeem niets meer. Beter is om de batterij direct te vervangen, het aan/uit gaan is niet geheel zonder risico, het kan dan gebeuren dat een van de transistor overgangen het begeeft (in ic's zitten allemaal transistors, de kans dat er echt een enkele transistor wordt toegepast is denk ik miniem), de kans daarop wordt groter naarmate het aantal aan/uit situaties de richting van 10.000 benaderd, dit wordt in de halfgeleider business aangenomen als end of live.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(23-Jul-2023, 06:26 PM)Joop99 schreef: Batterij in de Cateye zit op het randje van leeg. Daardoor kunnen de statische onderdelen nog worden getoond, met een lcd scherm heb je speciale meetapparatuur nodig om dat verbruik te kunnen meten, zo weinig is dat. Echter de dynamische zaken zoals km teller etc gebruiken de computer en die verbruikt veel meer stroom. Dus de batterij wiebelt tussen te weinig spanning/stroom, dynamische uitlezing valt uit, tot net genoeg, dynamische uitlezing gaat even aan en put de batterij uit. Uiteindelijk doet het systeem niets meer. Beter is om de batterij direct te vervangen, het aan/uit gaan is niet geheel zonder risico, het kan dan gebeuren dat een van de transistor overgangen het begeeft (in ic's zitten allemaal transistors, de kans dat er echt een enkele transistor wordt toegepast is denk ik miniem), de kans daarop wordt groter naarmate het aantal aan/uit situaties de richting van 10.000 benaderd, dit wordt in de halfgeleider business aangenomen als end of live.
Dan zal ik hem toch maar voor de zekerheid vervangen.
Zit er een condensator in de enduro? Of moet ik alles opnieuw instellen?
Niels, duidelijk, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
(23-Jul-2023, 07:55 PM)Roepers schreef: Cateye enduro handleiding
Groet,
Marco
De mijne was alles kwijt...
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
Bij Cateye moet je alles opnieuw instellen. De totaal afgelegede afstand is ie ook kwijt en die kun je waarschijnlijk niet opnieuw instellen.
Even bandomtrek opzoeken/uitrekenen dus.
Ben dr redelijk van overtuigd dat het de batterij zal zijn. Heb het eerder gehad met een fietscomputertje en ook bij een multimeter (zo'n ding die je gebruikt om spanning en dergelijke te meten) gaat het ding compleet afwijkende waardes geven zodra de batterij leeg raakt.
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
(24-Jul-2023, 06:24 PM)ZoefZoef schreef: Bij Cateye moet je alles opnieuw instellen. De totaal afgelegede afstand is ie ook kwijt en die kun je waarschijnlijk niet opnieuw instellen.
Even bandomtrek opzoeken/uitrekenen dus.
Oh jawel. Je geeft hem een zware spanning en in no time heb je er km erbij
Dit ben ik weleens tegengekomen. Kan alleen niet meer vinden waar precies.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(24-Jul-2023, 06:24 PM)ZoefZoef schreef: Bij Cateye moet je alles opnieuw instellen. De totaal afgelegede afstand is ie ook kwijt en die kun je waarschijnlijk niet opnieuw instellen.
Even bandomtrek opzoeken/uitrekenen dus.
Ben dr redelijk van overtuigd dat het de batterij zal zijn. Heb het eerder gehad met een fietscomputertje en ook bij een multimeter (zo'n ding die je gebruikt om spanning en dergelijke te meten) gaat het ding compleet afwijkende waardes geven zodra de batterij leeg raakt.
Er zit kennelijk toch een soort van condensator in de cateye: Ik heb de batterij verwisseld en alles staat er nog in. Misschien is het stroombehoud maar kort; ik heb de oude er uit gehaald en gelijk de nieuwe er in.
Het lijkt echter niet geholpen te hebben. Toen ik aan het wiel draaide gebeurde er niets. Morgen een stukje fietsen; als ik aan boord ben zakt hij iets in de vering en lopen de voorwielen vrij. Als ik er niet in zit, dan loopt het voorwiel net tegen de wielkast, wat draaien lastig maakt. (Ik heb de voorwielen iets laten verhogen, omdat ik vaak de pont moet nemen en de DF in gewone configuratie de grond raakt bij het op en af rijden van de pont.)
De bandenomtrek van de continental contact urban is 145. Je moet echter ook km/u instellen, anders geeft hij de snelheid aan van een m/h. (raar ding)
Niels, lokal, van der wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
Ik heb uitgebreid in de keuken gestaan en heel mijn eten was niet goed gelukt. Was bijna niet te vreten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(03-Aug-2023, 06:23 PM)Hardloper schreef: Ik heb uitgebreid in de keuken gestaan en heel mijn eten was niet goed gelukt. Was bijna niet te vreten
Ik weet niet of je het doet, maar koken is eigenlijk proeven, proeven en nog eens proeven tijdens het koken. Dan moet je toch het 'niet-te-vreten'-aspect kunnen voorkomen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(03-Aug-2023, 10:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik weet niet of je het doet, maar koken is eigenlijk proeven, proeven en nog eens proeven tijdens het koken. Dan moet je toch het 'niet-te-vreten'-aspect kunnen voorkomen.
Ik wil jou wel eens een eitje zien koken, Wim.
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
Veel bier dowt soms wonderen.
Hap, slik, weg! ook. Zo eet ik mn spinazie
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
Ik krijg regelmatig zo'n doos. Als je braaf de instructies volgt komt het goed
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(04-Aug-2023, 12:35 AM)365cycle schreef: Ik krijg regelmatig zo'n doos. Als je braaf de instructies volgt komt het goed
Er staan instructies op eierdozen. Vandaar.
Niels, 0, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(03-Aug-2023, 10:59 PM)datakneder schreef: (03-Aug-2023, 10:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik weet niet of je het doet, maar koken is eigenlijk proeven, proeven en nog eens proeven tijdens het koken. Dan moet je toch het 'niet-te-vreten'-aspect kunnen voorkomen.
Ik wil jou wel eens een eitje zien koken, Wim.
Daar mist het Nederlands wel het subtiele verschil tussen "aan de kook brengen" en "met enige aandacht een maaltijd bereiden".
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
Rösti is een recept wat niet meevalt. Maar ja niet alles mislukt bij mij
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 880
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(04-Aug-2023, 08:51 AM)Hardloper schreef: Rösti is een recept wat niet meevalt. Maar ja niet alles mislukt bij mij
Rösti is voor gevorderden. Ik zou starten met cup a soep.
(niet vergeten om te roeren)
Niels, step, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(04-Aug-2023, 09:42 AM)Niels van der Wal schreef: Rösti is voor gevorderden.
Alleen de uitspraak al: kies je algemeen "rustie" of origineel Schwyzerdütsch "reuschtie"?
Berichten: 2.671
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3133 x bedankt in 2179 berichten
04-Aug-2023, 10:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Aug-2023, 11:35 AM door Hardloper.)
(04-Aug-2023, 09:42 AM)Niels van der Wal schreef: (04-Aug-2023, 08:51 AM)Hardloper schreef: Rösti is een recept wat niet meevalt. Maar ja niet alles mislukt bij mij
Rösti is voor gevorderden. Ik zou starten met cup a soep.
(niet vergeten om te roeren)
Niels, step, van der Wal
Sorry ik vond je opmerking van cup a soep misplaatst.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Martin van Mourik, Niels van der Wal, 203 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|