Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
|
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Ooit heb ik ergens, volgens mij bij één van de Duitse dealers, een neusdeksel voor het onderhoudsluik gezien met een luchthapper erin.
Na lang zoeken probeer ik het hier maar eens.
Heeft iemand anders deze ook ergens te koop gezien?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 315
85 x bedankt in 32 berichten
(15-May-2024, 06:14 AM)Wim -de roetsende schreef: Ooit heb ik ergens, volgens mij bij één van de Duitse dealers, een neusdeksel voor het onderhoudsluik gezien met een luchthapper erin.
Na lang zoeken probeer ik het hier maar eens.
Heeft iemand anders deze ook ergens te koop gezien?
Ik vermoed bij Hovelo: https://hovelo.de/shopwartung/
Maar die site is momenteel onder constructie, dus misschien een paar keer proberen.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
15-May-2024, 09:53 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-May-2024, 09:54 AM door Arend-Jan.)
Ik heb er destijds zelf een gemaakt in de neus van de GT.
Met zo'n snel oscillerend/trillend zaagje kan je heel secuur door carbon zagen. Ik had een 'bakje' geprint voor eronder, zodat je het flapje carbon dicht/open kon zetten. Al had ik hem eigenlijk 99% van de tijd open staan.. ik ben nogal een heethoofd
Volgens mij heb ik nog een bakje liggen, en anders heb ik sowieso de 3d files wel voor je, mocht je het aandurven?
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Is er toevallig ook zoiets voor de dfxl?
Als dit over de service hatch gaat tenminste?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
15-May-2024, 12:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-May-2024, 12:54 PM door 365cycle.)
(15-May-2024, 12:30 PM)Gideonaut schreef: Is er toevallig ook zoiets voor de dfxl?
Als dit over de service hatch gaat tenminste? In ieder geval niet direct uit Roemenië. Ik had eerder wel zo'n dekseltje met luchthapper en slang, maar heb dat aan Frutsel gegeven aangezien ik zelf nooit met toerkap in de DF rijd. Weet niet of het zelfbrouw van Carsten (vorige eigenaar) is, of dat er een partij is die ze zo maakt.
Momenteel vind ik het vrij benauwd, ik heb het neusdeksel nu ook gewoon uit de DF (de Bülk staat ff in Dronten voor groot onderhoud). Tenzij de wind ongunstig staat heb je daar weinig last van, pas vanaf 50 km/h merk ik dat er wel héél veel extra vermogen in moet om nog te versnellen. Zijwindgevoeligheid neemt daardoor trouwens wel flink toe.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
(15-May-2024, 12:53 PM)365cycle schreef: (15-May-2024, 12:30 PM)Gideonaut schreef: Is er toevallig ook zoiets voor de dfxl?
Als dit over de service hatch gaat tenminste? In ieder geval niet direct uit Roemenië. Ik had eerder wel zo'n dekseltje met luchthapper en slang, maar heb dat aan Frutsel gegeven aangezien ik zelf nooit met toerkap in de DF rijd. Weet niet of het zelfbrouw van Carsten (vorige eigenaar) is, of dat er een partij is die ze zo maakt.
Momenteel vind ik het vrij benauwd, ik heb het neusdeksel nu ook gewoon uit de DF (de Bülk staat ff in Dronten voor groot onderhoud). Tenzij de wind ongunstig staat heb je daar weinig last van, pas vanaf 50 km/h merk ik dat er wel héél veel extra vermogen in moet om nog te versnellen. Zijwindgevoeligheid neemt daardoor trouwens wel flink toe.
Het is m.i. zelfbouw; het 'duct' gedeelte zit niet zo lekker in elkaar. De hoeveelheid extra lucht/koeling die je krijgt vind ik tegenvallen. Als je met een toerkap zou rijden maakt het misschien wat uit, maar voordat ik die gebruik moet het wel extreem prutsweer zijn, en dan wil je weer geen extra waterinlaat hebben...
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
15-May-2024, 01:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-May-2024, 01:28 PM door 365cycle.)
(15-May-2024, 01:16 PM)Frutsel schreef: De hoeveelheid extra lucht/koeling die je krijgt vind ik tegenvallen. De druk op dat punt is ook vrij laag. Wordt ook wel bewezen doordat ik echt hard moet rijden of ongunstige wind moet hebben voordat ik in de efficiëntie ga merken dat ik de neusklep eraf heb.
(15-May-2024, 01:16 PM)Frutsel schreef: Als je met een toerkap zou rijden maakt het misschien wat uit, maar voordat ik die gebruik moet het wel extreem prutsweer zijn, en dan wil je weer geen extra waterinlaat hebben... Op zich is dat nog wel op te lossen met afwatering. Randje erin maken en een tuitje net ervoor (zoiets: ·) ), slangetje naar de kettingtunnel of naar een nieuw afwateringsgat in de bodem et voila. Even goed naar de toerkap van een Bülk of Milan kijken is de moeite; afwatering is daarin erg mooi geregeld, loopt naar twee gaatjes aan de zijkant (in het schuine stuk van de kap). Het enige water dat daar binnenkomt spettert helaas onder het vizier door. Denk dat extra ventilatie vanuit de nacaduct een beter idee was geweest; spettert minder, dan blijft het vizier ook echt schoon.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Mijn service hatch is toch al gebroken dus zo erg zou ik het niet vinden om zelf iets te maken
Nodig is het wel, het is snikheet in dit ding!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(15-May-2024, 02:39 PM)Gideonaut schreef: Nodig is het wel, het is snikheet in dit ding! Als je met de toerkap gaat rijden moet je misschien ook voor een wat betere luchtuitlaat zorgen.
Bij voorkeur bovenin, zodat de lucht langs de ruitjes gedwongen wordt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
volgens mij heb ik wel iets kant en klaar voor de Milan gevonden: https://velowerk.info/produkt/naca-duct-vorne/
Voor de DF is er alleen een diy oplossing: https://www.velomobile-nord.de/shop-2/
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(16-May-2024, 09:29 AM)Gideonaut schreef: volgens mij heb ik wel iets kant en klaar voor de Milan gevonden: https://velowerk.info/produkt/naca-duct-vorne/
Voor de DF is er alleen een diy oplossing: https://www.velomobile-nord.de/shop-2/
Yes, dat is 'm. Dankjewel
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Dit hele verhaal herinnerde mij eraan dat ik bij mijn Milan een heel stel zelfbouw neusdekseltjes heb gekregen.
Daarbij twee met een nacaduct. Een met de duct aan de bovenzijde, de andere met de duct aan de onderzijde. Die was niet zo effectief zei de vorige eigenaar. In februari had ik niet zo'n behoefte aan extra ventilatie, maar dat is nu wel anders. Heb de versie met de duct boven er dus maar in taped. Dat zorgt wel voor wat extra wind, best prettig. De mijne heeft niet zo'n mooi tuutje aan het eind. Alleen de V duct met een vierkant einde. Geeft best wat extra wind, vooral ook wat breder bij de knieën al. Ik heb ook het idee dat ik wat minder zweterig aan de voorzijde uitstap. Maar het is niet zo'n storm als de 50mm buis in de neuspunt van houten velomobiel produceert.
Voor mij was het makkelijk wisselen. Bij het warme weer was ik blij met de extra ventilatie. Of ik met regen ook kan leven met de extra lekkage, dat kan ik nog niet beoordelen. Vermoed wel dat ie er in het najaar weer uit gaat.
Bijkomend voordeel is dat ie van lichtdoorlatend glasvezel is. Net of iemand het licht aan heeft gedaan in dat duistere hol daar in het vooronder.
Ik heb een zwaar vermoeden dat de knutselaar goed gekeken heeft naar de afmetingen van het luikje in de Bulk/Milan en er mogelijk wel 1 om te meten in de buurt had. Het zou me dus niet verbazen als we hem ook wel even op je SL zouden kunnen tapen.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Ter aanvulling nog maar even wat gebruikers ervaring. De mijne is ook een zelfbouw, door de vorige eigenaar, met een Nacaduct bakje eronder. Aan dat bakje verder niks. Net voor de opening in de kap zit een tweede nacaduct.
Het werkt vrij goed, er komt een hoop lucht door naar binnen. Ik merk het vooral aan de benen, maar ook de rest van het bovenlijf. In de houten heb ik een ronde opening in de neus die aansluit op de 54mm buis waarop de trapas zit. Die geeft een heel gerichte, sterke luchtstroom die vooral op het bovenlijf terecht komt. De nacaduct voorin brengt ook de lucht in het vooronder in beweging, wat ik wel prettig vindt.
Qua snelheid merk ik niet echt verschil, maar dat houdt ik ook niet zo nauwkeurig in de gaten. Ik ben er wel vrij zeker van dat de GT met de extra opening tot op wat hogere temperatuur comfortabel blijft. Maar erg warm is het nog niet geweest.
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
16-Jun-2024, 06:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 06:48 PM door Arend-Jan.)
(16-Jun-2024, 12:05 PM)Jeroen S schreef: Qua snelheid merk ik niet echt verschil, maar dat houdt ik ook niet zo nauwkeurig in de gaten. Ik ben er wel vrij zeker van dat de GT met de extra opening tot op wat hogere temperatuur comfortabel blijft. Maar erg warm is het nog niet geweest.
Ik ben ervan overtuigd dat betere ventilatie je op warme dagen meer watts bespaart (door geen/minder warmtestuwing; zweten is dan functioneler) dan dat de verminderde aerodynamica aan extra watts kost. En zelfs als dat niet zo zou zijn, dan is het vergrootte comfort mij dat zeker waard. Heb/had de ventilatie-opties van al mijn velo's eigenlijk altijd allemaal maximaal open staan, behalve wanneer het vriest.
In de glasvezel Quest had ik een Naca inlaat gemaakt, in de kap. In de GT zat hij al in de BM-kap, maar heb ik er ook een extra gemaakt in de neus, en een extra inlaat onder de koplampen. De QV ventileert goed, dankzij de 'alien'-kap en open voetengaten.
Ik heb bij mijn GT nooit snelheidsverschil gemerkt met nacaducts (2 stuks) open of dicht. Sterker nog, de theorie zegt dat als ze op de juiste plek zitten ze zelfs de weerstand kunnen verlagen..
Vizier open of dicht merkte ik trouwens wel vrij duidelijk (dicht is écht sneller).
Nu in de SnoekL heb ik ook een racekap met nacaduct, wat dus extra is bovenop de 2 andere luchtinlaten. Heb het idee dat er bij deze fiets niet genoeg lucht aan de achterkant de body uit kan, dus ik overweeg een ander derailleurcover en/of een rijtje extra gaten in de achterkant. Dit probleem had de GT trouwens ook (ondanks die rij gaten), want deed ik -al rijdend- 1 naca dicht voelde ik dat de andere direct meer lucht doorliet.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
Voor de DF rijders: Je kan ook prima rijden zonder neuskapje.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(16-Jun-2024, 10:14 PM)365cycle schreef: Voor de DF rijders: Je kan ook prima rijden zonder neuskapje.
Heb ik eigenlijk nooit gedaan.
Kan met de MilanSL natuurlijk ook.
Iemand ervaring mee?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 248
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
734 x bedankt in 244 berichten
17-Jun-2024, 12:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Jun-2024, 12:56 PM door twilwel.)
(17-Jun-2024, 06:10 AM)Wim -de roetsende schreef: (16-Jun-2024, 10:14 PM)365cycle schreef: Voor de DF rijders: Je kan ook prima rijden zonder neuskapje.
Heb ik eigenlijk nooit gedaan.
Kan met de MilanSL natuurlijk ook.
Iemand ervaring mee?
Natuurlijk kan dat, maar pas wanneer het extreem heet is dunkt me. De BülkMK1 rij ik cabrio (helemaal geen instapdeksel) bij warm weer. Samen met de luchthapper in de neus met geleiding via het vierkant 50mm frame naar het lichaam is ruim voldoende tot dusverre.
De SL heeft geen luchthapper voorin, is dus ietsjes warmer. Of een Naca duct nog veel doet wanneer je cabrio rijdt? Oh wacht, ik zie dat de Naca duct in de neusdeksel al ruim besproken is.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Ik heb het kapje ook regelmatig naast het achterwiel omdat ik anders verga van de hitte maar het weer is zo wispelturig dat ik hem wel bij me moet hebben. Ik heb ondertussen een replica kapje gemaakt met was restjes carbon, daar wil ik een naca in zagen en in plaats van schroefjes met velcro vastmaken. Wel een geniaal idee die "service hatches" Ben er erg blij mee
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(17-Jun-2024, 12:53 PM)twilwel schreef: De BülkMK1 rij ik cabrio (helemaal geen instapdeksel) bij warm weer. Samen met de luchthapper in de neus met geleiding via het vierkant 50mm frame naar het lichaam is ruim voldoende tot dusverre.
De SL heeft geen luchthapper voorin, is dus ietsjes warmer.
Hoezo heeft de SL geen luchthapper? Je bedoelt toch het gat voorin de neus.
Mijn SL heeft die wel hoor. Volgens mij heb ik een 40mm frame.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1009 x bedankt in 335 berichten
17-Jun-2024, 09:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Jun-2024, 09:22 PM door Arend-Jan.)
Vanaf mk7 wel geloof ik?
Mijn mk5 GT had het niet (totdat ik het erin maakte)
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(17-Jun-2024, 09:22 PM)Arend-Jan schreef: Vanaf mk7 wel geloof ik?
Mijn mk5 GT had het niet (totdat ik het erin maakte) Volgens mij ben jij daarvan (mogelijk onbewust) de uitvinder Arend-Jan
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(16-Jun-2024, 10:14 PM)365cycle schreef: Voor de DF rijders: Je kan ook prima rijden zonder neuskapje.
Ik rijd nu 2 dagen zonder neuskapje. Is best lekker.
De hoeveelheid lucht die naar binnen valt, valt mij nog iets tegen.
De snelheid niet, die is nauwelijks of niets lager.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Met velcro wel opletten, want dat wil nog wel eens loslaten. heb verschillende berichten gezien van mensen die zo'n achterdekseltje kwijt geraakt waren. De mijne heeft twee streepjes carbon, U.D. die aan de binnenkant lang de flens van het gat vallen. Bijna net zo lang groot als de buitenkant. Denk twee carbon ijslollie stokjes die om de binnenkant van de rand, de flens, vallen. Dekseltje beetje dubbel, stokjes erachter onder en boven en loslaten. Zit heel goed vast. Op de dakdrager getest met 110.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(25-Jun-2024, 08:54 PM)Jeroen S schreef: Met velcro wel opletten, want dat wil nog wel eens loslaten. heb verschillende berichten gezien van mensen die zo'n achterdekseltje kwijt geraakt waren.
Ik had het over het neusdekseltje
Het derailleurdekseltje zit bij mijn vm vast met een touwtje. Bedoel jij die? Is een crea-oplossing van Peter van ICB.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2818
3150 x bedankt in 2188 berichten
(25-Jun-2024, 08:54 PM)Jeroen S schreef: Met velcro wel opletten, want dat wil nog wel eens loslaten. Zo heb ik gedoe met mijn vizier.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Niet de mooiste maar wel passend en smooth likje verf komt later wel, alleen het monteren is nog iets, gaan er gaten in of iets met velcro aan de binnenkant. Ik heb nog geen testrit kunnen maken vanwege het weer maar verwacht wel dat het iets zal helpen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|