Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag lekker met 35-36 km/u kruissnelheid naar van Arnhem-Zuid naar Nijmegen gescheurd. Een type met een tijdrijfiets haakte aan. Af en toe ging het tot 40 km/u bij inhaalacties op het Rijnwaalpad.

Toen we Lent in reden ging ik terug naar ± 30 km/u, ik vind harder ongepast door de woonwijk. De tijdrijmeneer  ging toen voorbij. Uiteindelijk ben ik heel Lent doorgefietst, maar zag ik de tijdrijmeneer nog steeds voor me, op minder dan 150 m.

Ik ben blij dat ik mijn snelheid aanpas aan de omstandigheden, veel win je niet met scheuren.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
..omdat mn vader het toptasje van de roets heeft genaaid. Een naad ervan wat deels losgekomen, waardoor het tasje teveel bewegingsvrijheid had.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(23-Jun-2024, 10:12 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat die 2 gaatjes niet heel erg veel uitmaken. Bij de WAW staat het originele stoeltje geloof ik ook gewoon op de bodem. Met slotboutjes zou ik wel op passen, die vierkante kopjes pakken het dunne laagje laminaat. Dat kan met veel belasting op zo'n klein oppervlak snel mis gaan.


Ik heb lang nagedacht over wat je precies bedoelde en ik denk nu te snappen wat je hier zegt. Maar om even zeker te zijn post ik het even.

Ik ga er nu van uit dat je afraadt slotbouten te gebruiken bij een rond gat. Omdat dan de hoekjes alle krachten opvangen en langzaam (of snel) in het laminaat 'bijten'. Maar ik gebruik natuurlijk precies passende gaatjes, dw.z. precies zover vierkant uitgevijld dat ze nauw aansluiten bij het vierkante kopje op de slotbout.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(25-Jun-2024, 07:29 PM)Jeroen S schreef: Vanmorgen was ik niet heel scherp en omdat ik een bochtje iets te veel afsneed.
Toch wel bijzonder, mijn messen snijden juist helemaal niets af als ze niet scherp zijn. Angel
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Hardloper , Lig-hen
Hallo Datakneder, ik bedoel inderdaad het probleem van de slotboutjes in een rond gat, maar ook in een vierkant, keurig passend gat is het nog wel een potentieel probleem. De boutjes pakken het laminaat namelijk alleen op die kleine vlakjes. Dat zijn maar een paar vierkante millimeters die de krachten moeten opvangen. Of dat goed gaat? Ik heb in het verleden nog wel eens een stoeltje gehad waarin de slotboutjes dol gedraaid waren. Dan wordt het helemaal leuk, vooral als het moertje dan een stroef draaiende zelfborgende moer is. Het is bijzonder lastig het bolle kopje van een slotbout goed vast te pakken met een tang. Kortom dan zit je met een moertje/boutje wat doordraait en lastig weer los te krijgen is. Uiteindelijk een sleufje ingezaagd voor een platte schroevedraaier.

Het vierkante gat wat jij gemaakt hebt is het beste bij zo'n slotbout. Het kan goed gaan, maar als het mis gaat, wordt het wel een lastige opgave.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(27-Jun-2024, 07:43 AM)Jeroen S schreef: Hallo Datakneder, ik bedoel inderdaad het probleem van de slotboutjes in een rond gat, maar ook in een vierkant, keurig passend gat is het nog wel een potentieel probleem. De boutjes pakken het laminaat namelijk alleen op die kleine vlakjes. Dat zijn maar een paar vierkante millimeters die de krachten moeten opvangen. Of dat goed gaat? Ik heb in het verleden nog wel eens een stoeltje gehad waarin de slotboutjes dol gedraaid waren. Dan wordt het helemaal leuk, vooral als het moertje dan een stroef draaiende zelfborgende moer is. Het is bijzonder lastig het bolle kopje van een slotbout goed vast te pakken met een tang. Kortom dan zit je met een moertje/boutje wat doordraait en lastig weer los te krijgen is. Uiteindelijk een sleufje ingezaagd voor een platte schroevedraaier.

Het vierkante gat wat jij gemaakt hebt is het beste bij zo'n slotbout. Het kan goed gaan, maar als het mis gaat, wordt het wel een lastige opgave.

Ik heb op zich wel vertrouwen in de schade van de slotboutjes. Het heeft een grote kop en aan de andere kant is er 2 mm 4 cm breedt plastic rail die ook voor klemming zorgen. Maar je argument van vastzittende moeren op slotbouten zet me wel aan het denken. Op de bodem verzamelt zich zweet en dat is natuurlijk erg bevorderend voor roest en vastzitten. Ik ga op zoek naar een ander soort bout.

... ik op en neer naar Amersfoort ben gefietst (180 km) met een 61 voorblad en 36 als kleinste achter. En dat ik geen knieklachten heb na de afstand. Zeker rond Arnhem en Ede wel wat klimwerk, maar blijkbaar kan ik het goed doseren.

Eerder gaf ik al aan dat ik me niet zo'n zorgen maakte, maar als ik eerlijk ben is dat wat stoerpraterij. Ik realiseerde me weldegelijk dat het een probleem zou kunnen zijn als ik niet in staat zou zijn om fysiek te compenseren/ in te houden.

De eerste 100 km gingen vlekkeloos, maar de terugtocht was wel erg warm. Ik heb ook meerdere afkoeltussenstops gemaakt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Ik ben blij omdat ik mij Gravelligfiets weer gerepareerd heb. Ik was omgevallen tijdens een iets te avontuurlijk bos uitstapje. De stoelbevestigingen van 40mm aluminium die ik met Epoxy op het frame geplakt had, vonder het kort daarna wel mooi geweest. Mogelijk had de hitte er ook iets mee te doen. Beiden volledig eraf, falen van de lijmverbinding. Heb nu een andere optie met ingelijmde hulsmoertjes onder en boven (bij de schouders) een inslagversie. Hopen dat dat wel goed blijft gaan. Ik heb nu beukenhout met carbon erover. Dat stokje knapt niet van het frame. Of het heel blijft is nog afwachten. Net uitgehard in de warmte, morgen kan de stoel er weer op.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
(27-Jun-2024, 09:12 PM)datakneder schreef: Op de bodem verzamelt zich zweet en dat is natuurlijk erg bevorderend voor roest en vastzitten. Ik ga op zoek naar een ander soort bout.

Op een fiets gebruik je toch sowieso RVS? (Ok: ik heb één titaanbout op de Expedition)
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
... ik een weekje naar Frankrijk vertrek. Helaas wel zonder Quest maar ik heb voor de eerste keer sinds misschien 10 jaar mijn loopschoenen uit de kast gehaald. Wat ik op heb gebouwd afgelopen 8 weken gaat waarschijnlijk niet in 1 week terug inzakken, maar ik wil het wel wat onderhouden door toch minstens 2x te gaan joggen!
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(28-Jun-2024, 10:27 AM)bucovaina schreef: ... ik een weekje naar Frankrijk vertrek. Helaas wel zonder Quest maar ik heb voor de eerste keer sinds misschien 10 jaar mijn loopschoenen uit de kast gehaald. Wat ik op heb gebouwd afgelopen 8 weken gaat waarschijnlijk niet in 1 week terug inzakken, maar ik wil het wel wat onderhouden door toch minstens 2x te gaan joggen!
Hoe is de demping van je schoenen ? Ik vrees dat deze naar al die tijd toch wat minder is geworden. Ik weet niet je gewicht. Wil ik ook niet weten. Maar hoe zwaarder je bent, des te meer krijgt je lichaam klappen op te vangen. Het zou gewoon jammer zijn als je blessures gaat ontwikkelen door slechte schoenen. Die dan ook gevolgen hebben voor het ligfietsen na je vakantie. Probeer je intensiteit ook niet te hoog leggen met joggen. Je hebt een prachtig hartslagmeter met horloge waar je de boel mee kan meten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
(28-Jun-2024, 10:46 AM)Hardloper schreef:
(28-Jun-2024, 10:27 AM)bucovaina schreef: ... ik een weekje naar Frankrijk vertrek. Helaas wel zonder Quest maar ik heb voor de eerste keer sinds misschien 10 jaar mijn loopschoenen uit de kast gehaald. Wat ik op heb gebouwd afgelopen 8 weken gaat waarschijnlijk niet in 1 week terug inzakken, maar ik wil het wel wat onderhouden door toch minstens 2x te gaan joggen!
Hoe is de demping van je schoenen ? Ik vrees dat deze naar al die tijd toch wat minder is geworden. Ik weet niet je gewicht. Wil ik ook niet weten. Maar hoe zwaarder je bent, des te meer krijgt je lichaam klappen op te vangen. Het zou gewoon jammer zijn als je blessures gaat ontwikkelen door slechte schoenen. Die dan ook gevolgen hebben voor het ligfietsen na je vakantie. Probeer je intensiteit ook niet te hoog leggen met joggen. Je hebt een prachtig hartslagmeter met horloge waar je de boel mee kan meten.

Volgens mijn BMI zit ik nét op overgewicht dus op zich valt het nog wel mee. Ja ik ga wel rustig aan doen. Mijn conditie is veel beter dan vroeger, maar echt hardlopen ben ik niet gewoon. Dus idd hartslag wat omhoog maar niet meer dan dat. Stel dat we ergens goedkoop wat fietsen kunnen huren, zal het toch dat worden.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Toen ik begon met hardlopen was mijn BMI ook te hoog.
Deze lag zo rond de 25,6, BMI met overgewicht volgens een bepaalde bron.
Vandaag lag de BMI op 23, maar ik doe er alles aan om hem niet over de 23,5 uit te laten komen. Bij mij varieert de BMI wel van dag tot dag.

Maar ik ben blij dat het vandaag weer wat koeler is, dus ik heb weer met meer dan 12km/u net geen uurtje gelopen. Ik loop met zo'n 4.44watt per kg.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ben blij, omdat ik zojuist met de wind (schuin) achter met de M5CHR tussen de 35 en de 40km/u kruissnelheid reed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(28-Jun-2024, 06:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben blij, omdat ik zojuist met de wind (schuin) achter met de M5CHR tussen de 35 en de 40km/u kruissnelheid reed.
Dat kachel lekker door. Enig idee wat je met de SL ongeveer doet in deze omstandigheden?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(28-Jun-2024, 06:40 PM)Bacchus schreef:
(28-Jun-2024, 06:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben blij, omdat ik zojuist met de wind (schuin) achter met de M5CHR tussen de 35 en de 40km/u kruissnelheid reed.
Dat kachel lekker door. Enig idee wat je met de SL ongeveer doet in deze omstandigheden?

40/45km/u, maar soms ook gewoon 38km/u en dan scheelt het dus echt heel weinig.

Met harde wind tegen komen de grote voordelen van de vm om de hoek kijken.

Dan rijd ik met de CHR 28km/u en de SL 38km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Bacchus
(28-Jun-2024, 07:20 PM)Wim -de roetsende schreef: 40/45km/u, maar soms ook gewoon 38km/u en dan scheelt het dus echt heel weinig.

Met harde wind tegen komen de grote voordelen van de vm om de hoek kijken.

Dan rijd ik met de CHR 28km/u en de SL 38km/u.
Wat gaat dat geven met efficiëntere cranks.  Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(28-Jun-2024, 07:29 PM)Hardloper schreef: Wat gaat dat geven met efficiëntere cranks.  Big Grin

150mm cranks zijn niet efficiënter wat mij betreft hoor.

Ik vind ze simpelweg fijner. Vooral de eerste 50 meter na het wegrijden vind ik prettiger. 

De CHR heeft wel 150mm cranks.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
ik weer heel veel mag leren van de wijsheid van jullie medeliggers. Om maar een voorbeeld te noemen. Mijn poster hier boven @Wim -de roetsende  thumb
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik heb op de gravelligger het kettingrolletje, vervangen. Omdat ik er toch mee aan het sleutelen was. De oude was een kleine, standaard onderdeel wat ik al jaren had. Geen idee van welk merk, vermoed een M5. Er was altijd wat herrie uit de aandrijving en echt soepeltjes liep het ook niet. Wat ik ook probeerde.

Heb nu natuurlijk meerdere dingen tegelijk gewijzigd, zodat nooit duidelijk zal worden wat het precies was...

Ik heb er een grote rol van Terracycle ingezet. Een 23 tands versie. Moest wel een hulsje in van 10 naar 8mm. De rol zit een tikje verder naar binnen, en het kettingbuisje zit net iets anders vast. Gevolg;

De aandrijving is een stuk stiller geworden, de aandrijving voelt veel soepeler, het draait allemaal veel makkelijker, hoewel de nieuwe rol duidelijk zwaarder is. De aandrijving voelt ook harder, alsof de fiets stijver is geworden. Ik ben er erg blij mee. Maar aan de snelheden van Wim op z'n m5 kom ik niet.

Als ik ooit nog eens aan de aandrijflijn van de Milan ga knutselen, wat wel waarschijnlijk is, komt daar achter ook een grote rol in. Dat werkt toch duidelijk beter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
(29-Jun-2024, 12:16 PM)Jeroen S schreef: De aandrijving voelt ook harder, alsof de fiets stijver is geworden. Ik ben er erg blij mee. Maar aan de snelheden van Wim op z'n m5 kom ik niet.

Wim rijdt ook alleen deze snelheden met de zon in de spaken, de wind in de rug en goede benen  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
(28-Jun-2024, 06:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben blij, omdat ik zojuist met de wind (schuin) achter met de M5CHR tussen de 35 en de 40km/u kruissnelheid reed.

Van dat soort momenten word ik altijd gelukkig. Zonnetje, wind uit de juiste richting en een grijs op het gezicht.
Antwoord }
Ik kwam deze speciale auto tegen:
[Afbeelding: image.png]

Op het eerste gezicht misschien niet zo bijzonder, nadat ik soort gelijke auto'tjes heb gepost. Maar dit is de auto (Met dit chasisnummer / kenteken / eigenaresse en heel de ratteplan) waarvan ik officieel de naam van de kleur heb gevraagd. Zonder deze auto was mijn velo een andere kleur.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
En is de kleur echt hetzelfde?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
(01-Jul-2024, 08:09 PM)Willeke_IGKT schreef: En is de kleur echt hetzelfde?
Nou de kleur komt anders over. Ik weet niet hoe VelomobileWorld de kleuren besteld. Maar in theorie zou de gebruikte lak van mijn Velo geschikt moeten zijn om deze auto na schade te kunnen bijwerken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(01-Jul-2024, 08:04 PM)Hardloper schreef: Maar dit is de auto (Met dit chasisnummer / kenteken / eigenaresse en heel de ratteplan) waarvan ik officieel de naam van de kleur heb gevraagd. Zonder deze auto was mijn velo een andere kleur.

Ik vind de auto groen en jouw velo op deze foto blauw.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(01-Jul-2024, 08:23 PM)Wim -de roetsende schreef:
(01-Jul-2024, 08:04 PM)Hardloper schreef: Maar dit is de auto (Met dit chasisnummer / kenteken / eigenaresse en heel de ratteplan) waarvan ik officieel de naam van de kleur heb gevraagd. Zonder deze auto was mijn velo een andere kleur.

Ik vind de auto groen en jouw velo op deze foto blauw.

Maar daarom dat ik meer groen had gehoopt  Exclamation
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 63 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM