Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
06-Nov-2024, 07:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Nov-2024, 07:32 PM door Arend-Jan.)
Ik heb zelf een poosje rondgereden met een rotor Qring, op de Quest. En ik meende destijds dat ik minder snel verzuurde. Het voelde makkelijker/beter. Maar ik ging niet sneller en trapte ook niet meer watts (reed toen al met een PM van Stages).
Denk dat ik hem zelfs nog ergens heb liggen in een la, 55 tands 135 BCD meen ik
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(06-Nov-2024, 07:31 PM)Arend-Jan schreef: en trapte ook niet meer watts (reed toen al met een PM van Stages). Trapte je niet meer watts of kwamen er niet meer watts uit je meting?
M.a.w.: Kan die Stages powermeter overweg met ovale bladen?
Powermeter City schreef:Indeed, most studies conclude that because of the change in crank velocity, oval rings do influence the accuracy of power meters. More specifically, they cause your power numbers to be inflated. The more non-round your chainring is, the greater the impact on the accuracy of your data. Studies say you can expect an increase in your power readings of anywhere from 1% to 4%.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
06-Nov-2024, 11:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Nov-2024, 11:51 PM door Arend-Jan.)
Stages beweert dat het niet uitmaakt. Favero zegt trouwens hetzelfde over hun pedalen, dat het daarvoor ook niet uitmaakt.
Maar als ze (zoals jouw bron beweert) inderdaad teveel zouden gaan aangeven en ik zag dat niet, dan zou ik zelf dus blijkbaar eerder last ervan hebben gehad, dan profijt.
Berichten: 158
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
350 x bedankt in 157 berichten
Lees ik net op FB (bericht van Theo van Andel) :
We zijn zeer tevreden over de voortgang bij de nieuwe producenten. De eerste carrosserien uit Polen en Slowakije zijn bijna af, ze zijn lichter dan die uit Roemenië. Ze worden nu opgebouwd. We komen snel met meer details over de Snoek en de Snoek L productie. Er zijn al weer enkele bestellingen genoteerd. Die worden voor de huidige prijs geleverd.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Berichten: 169
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 498
408 x bedankt in 168 berichten
(06-Nov-2024, 11:30 PM)365cycle schreef: (06-Nov-2024, 07:31 PM)Arend-Jan schreef: en trapte ook niet meer watts (reed toen al met een PM van Stages). Trapte je niet meer watts of kwamen er niet meer watts uit je meting?
M.a.w.: Kan die Stages powermeter overweg met ovale bladen?
Powermeter City schreef:Indeed, most studies conclude that because of the change in crank velocity, oval rings do influence the accuracy of power meters. More specifically, they cause your power numbers to be inflated. The more non-round your chainring is, the greater the impact on the accuracy of your data. Studies say you can expect an increase in your power readings of anywhere from 1% to 4%.
(06-Nov-2024, 11:48 PM)Arend-Jan schreef: Stages beweert dat het niet uitmaakt. Favero zegt trouwens hetzelfde over hun pedalen, dat het daarvoor ook niet uitmaakt.
Maar als ze (zoals jouw bron beweert) inderdaad teveel zouden gaan aangeven en ik zag dat niet, dan zou ik zelf dus blijkbaar eerder last ervan hebben gehad, dan profijt.
Dat standaard powermeters niet met ovalen pedalen om kunnen gaan komt inderdaad door de variatie in cadans. Oa de favero kan daar wel mee omgaan omdat die het meer metingen maakt per omwenteling waardoor ook de variatie in cadans meegenomen kan worden in de powerberekening
(Is het overigens een idee om de berichten over de powermeter/ovalen pedalen, die inmiddels al zo'n anderhalve pagina beslaan te verplaatsen naar een nieuw topic want het gaat al geruime tijd niet meer over de Snoek )
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Boyd, als je een nieuwe pagina wilt voor een bepaald onderwerp, maak dan een nieuwe pagina aan en vraag de mods om daarheen te verhuizen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
(09-Nov-2024, 11:04 PM)quattrovelootje schreef: Lees ik net op FB (bericht van Theo van Andel) :
We zijn zeer tevreden over de voortgang bij de nieuwe producenten. De eerste carrosserien uit Polen en Slowakije zijn bijna af, ze zijn lichter dan die uit Roemenië. Ze worden nu opgebouwd. We komen snel met meer details over de Snoek en de Snoek L productie. Er zijn al weer enkele bestellingen genoteerd. Die worden voor de huidige prijs geleverd.
Dat zal het Alpha mannetje graag horen dat ze lichter zullen zijn. Dan zijn de Snoeken nog meer een concurrent voor zijn eigen gebouwde Alpha's. Maar even voor mijn beeld vorming. Zijn er ook nadelen, zoals bij een ongeluk? Als ze minder zwaar / dik zijn? Dan is de stijfheid minder of zie ik dat verkeerd?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
10-Nov-2024, 10:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Nov-2024, 10:58 PM door Wim -de roetsende.)
(10-Nov-2024, 10:46 PM)Hardloper schreef: Zijn er ook nadelen, zoals bij een ongeluk? Als ze minder zwaar / dik zijn? Dan is de stijfheid minder of zie ik dat verkeerd?
Een materiaal kan zwaar en dik zijn en toch niet stijf. Zegt dus niet veel.
Sandwich-carbon is bijvoorbeeld licht en heel stijf.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(10-Nov-2024, 10:46 PM)Hardloper schreef: Dat zal het Alpha mannetje graag horen dat ze lichter zullen zijn. Dan zijn de Snoeken nog meer een concurrent voor zijn eigen gebouwde Alpha's. Maar even voor mijn beeld vorming. Zijn er ook nadelen, zoals bij een ongeluk? Als ze minder zwaar / dik zijn? Dan is de stijfheid minder of zie ik dat verkeerd? Zegt niets.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
11-Nov-2024, 12:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2024, 12:52 PM door Hoekie.)
Lichter is zo te lezen door vacuüm techniek
Citaat:Theo Van Andel: the Snoek L shell is built using vacuum infusion technique. This way you achieve a higher carbon fibre % in the laminate. Thus stiffer with less weight
Zou mooi zijn als er verdere winst te halen valt.
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
Ja, mooie boel is dat... nu zit ik met zo'n oude zware Roemeense opgescheept
Berichten: 1.993
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2952 x bedankt in 1634 berichten
(11-Nov-2024, 05:57 PM)Arend-Jan schreef: Ja, mooie boel is dat... nu zit ik met zo'n oude zware Roemeense opgescheept
Gewoon de zaag erin zetten Dr zijn vast wel plekken waar je een paar grammetjes eraf kan snoepen.
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
(11-Nov-2024, 05:57 PM)Arend-Jan schreef: Ja, mooie boel is dat... nu zit ik met zo'n oude zware Roemeense opgescheept
Volgens mij zag ik in Utrecht voldoende spieren bij jou om dat extra gewicht te compenseren. En daarbij met de QV limo heb je extra trainings materiaal.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 101
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
142 x bedankt in 60 berichten
vaak is er meer gewichtsverlies te winnen bij de eigenaar zelf.
Oeps :-)
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
11-Nov-2024, 10:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2024, 11:25 PM door Hoekie.)
(11-Nov-2024, 06:29 PM)Hardloper schreef: ..dat extra gewicht te compenseren...
...ehh, dat wordt door Theo gezegd. We weten nog niet eens of dat zo is.
Ik denk eerder aan de lange termijn.
De techniek an sich is niet nieuw. Blijkbaar is er een reden om de techniek nu wel te gaan gebruiken.
Maar ik ben ook maar een leek. We zullen het gaan zien.
Berichten: 196
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 553
373 x bedankt in 189 berichten
(11-Nov-2024, 10:52 PM)Hoekie schreef: (11-Nov-2024, 06:29 PM)Hardloper schreef: ..dat extra gewicht te compenseren...
...ehh, dat wordt door Theo gezegd. We weten nog niet eens of dat zo is.
Ik denk eerder aan de lange termijn.
De techniek an sich is niet nieuw. Blijkbaar is er een reden om de techniek nu wel te gaan gebruiken.
Wellicht is het simpelweg een praktische kwestie, en werd deze techniek door de 'nieuwe fabrikanten' al gebruikt voor hun andere producten.
Zowel het Canadese Marvelo als het Austalische Rotovelo maakt al (jaren) gebruik van een vorm van vacuum infusie, zonder daarmee een al te directe concurrent voor Snoek of After-7 te produceren. Dat suggereert eerder een evolutionaire dan een revolutionaire verbetering. Maar ook dat is natuurlijk mooi meegenomen!
Toch weer jammer dat ik er niet in pas...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
12-Nov-2024, 06:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Nov-2024, 06:59 AM door Arend-Jan.)
(12-Nov-2024, 12:28 AM)Tijanus schreef: Wellicht is het simpelweg een praktische kwestie, en werd deze techniek door de 'nieuwe fabrikanten' al gebruikt voor hun andere producten.
Dit is inderdaad het geval.
En Theo sprak eerder tegen mij juist uit dat hij geen fan is van die techniek, omdat het erg veel extra afval oplevert.
Ik denk dat het verschil (in gewicht) niet schokkend zal zijn, anders werd er allang niet meer zonder vacuüm geproduceerd.
Ben vooral blij voor ze (en voor ons wereldje) dat ze blijkbaar twee bedrijven gevonden hebben die voor ze aan de slag willen.
Meerdere producenten is altijd beter dan één.
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
12-Nov-2024, 11:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Nov-2024, 11:19 AM door Hardloper.)
(12-Nov-2024, 06:58 AM)Arend-Jan schreef: Dit is inderdaad het geval.
En Theo sprak eerder tegen mij juist uit dat hij geen fan is van die techniek, omdat het erg veel extra afval oplevert.
Eigenlijk vind ik dit een legitieme reden om er geen fan van te zijn. Ik waardeer Theo zijn mening om ook aan het afval / milieu te denken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(12-Nov-2024, 11:18 AM)Hardloper schreef: (12-Nov-2024, 06:58 AM)Arend-Jan schreef: Dit is inderdaad het geval.
En Theo sprak eerder tegen mij juist uit dat hij geen fan is van die techniek, omdat het erg veel extra afval oplevert.
Eigenlijk vind ik dit een legitieme reden om er geen fan van te zijn. Ik waardeer Theo zijn mening om ook aan het afval / milieu te denken.
Ik denk dat het milieu bijzaak is. Meer grondstoffen nodig voor minder eindproduct betekent meer kosten, dus lagere marge.
(Los van het feit dat 1 VM in plaats van 1 auto oneindig veel meer milieuwinst oplevert dan het verschil in productieproces)
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
Nee, verdiep je er maar eens in, hoe dat gaat en vergelijk het met 'manual lay-up'.
Maar dat stuk tussen de haakjes is natuurlijk een waarheid als een koe...
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt, ook op prijs niveau. Volgens mij maken ze in Roemenië gebruik van een Autoclaaf. Dat is een kamer die onder druk gebracht wordt. Het carbon wordt met de hand gelamineerd en aangebracht. Vermoedelijk ligt er dan een laagje materiaal over het carbon, waar die lucht op drukt. De velomobiel staat in die kamer tijdens het uitharden. Bij vacuum infusie maak je een zak om het carbon en trek je die onder vacuum vol met hars. Vervolgens houd je het vacuum in stand tijdens het uitharden.
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
Hoe zijn de gezondheidsrisicos van beide methoden?
Ik las gisteren in een chatroom dat werken met epoxy (in dat geval ging het over carbon bukfietsen) zeer ongezond kan zijn, er zijn veel persoonlijke beschermingsmiddelen nodig.
Maar is dat evenveel bij beide methoden?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
12-Nov-2024, 10:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Nov-2024, 10:51 PM door Arend-Jan.)
(12-Nov-2024, 10:17 PM)Jeroen S schreef: Ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt, ook op prijs niveau. Volgens mij maken ze in Roemenië gebruik van een Autoclaaf. Dat is een kamer die onder druk gebracht wordt. Het carbon wordt met de hand gelamineerd en aangebracht. Vermoedelijk ligt er dan een laagje materiaal over het carbon, waar die lucht op drukt. De velomobiel staat in die kamer tijdens het uitharden. Bij vacuum infusie maak je een zak om het carbon en trek je die onder vacuum vol met hars. Vervolgens houd je het vacuum in stand tijdens het uitharden.
Nee, ze hebben volgens mij geen autoclaaf daar.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Epoxyhars is ongezond omdat er dingen vrijkomen bij het verwerken. Dat kan door de huid heen gaan, je kunt er lelijk allergisch voor zijn/worden. Of ziek van worden. Bij handlamineren breng je die hars in vloeibare vorm aan, dan heb je heel veel natte hars in de ruimte waarin je werkt. Je kunt wel met handschoenen werken om direct huidcontact te voorkomen maar de dampen komen wel vrij. Mogelijk gebruiken ze in Roemenië ook prepeg, dan zit de hars al in het doek en wordt dat door hitte geactiveerd. Zoals wax droog kan zijn bij kamertemperatuur maar vloeibaar bij warmte. Dan heb je dus geen natte maar droge hars, dat is al heel anders.
Bij vacuum infusie gebruik je droge carbonmatjes en wordt via een slangensysteem de hars uit de emmer in de zak met het product gezogen. Dan heb je dus nauwelijks hars in de lucht.
Naast de epoxyhars zijn de carbonvezeltjes in alle gevallen ook heel erg ongezond.
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
Nee, ze gebruiken daar geen prepreg.
Er zijn wel filmpjes waarop je het kan zien.
Het is gewoon nat lamineren bij kamertemperatuur (en dan zijn er ook niet veel, of in ieder geval geen geconcentreerde dampen).
|
Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|