Ervaringen met de Tuna
|
Berichten: 2.863
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3156
3401 x bedankt in 2349 berichten
Als ik zo lees zal vooral na wat meer ervaringen de vissen in het voordeel zijn in mijn situatie. Maar anderzijds rijd ik ook weleens gewoon over de 30 a 35. Maar dan is het meer sporten en minder duur training voor mij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.649
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11236
8717 x bedankt in 4283 berichten
09-Nov-2024, 03:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Nov-2024, 03:15 PM door 365cycle.)
Niet Tuna-specifiek, want er waren ook al een paar Snoekonauten die hier op vastliepen, maar m'n achterwiel lijkt niet goed geassembleerd te zijn.
Vijf gebroken spaken ![Sad Sad](https://ligfietsers.nl/images/smilies/sad.png) Verklaart dat er ineens iets aanliep achter.
Net even gebeld met ICB, Ymte gaat een nieuw wiel bouwen en stuurt het zo snel mogelijk op, dan stuur ik daarna het oude wiel weer die kant op.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.649
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11236
8717 x bedankt in 4283 berichten
14-Nov-2024, 04:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Nov-2024, 04:59 PM door 365cycle.)
Cadeautje van Wim et moi, voor alle (toekomstige) Tuna-rijders: Bandentest 16" (349) buitenbanden
TL;DR: Houd het gewoon bij Continental Contact Urban draadband, want die is razendsnel, heeft veel grip en is prima lekbestendig. Ja, ook als je wedstrijden rijdt.
Een gebruikte Scorcher is iets sneller dan een nieuwe Conti... tot je lek rijdt
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.082
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3108 x bedankt in 1718 berichten
(14-Nov-2024, 04:58 PM)365cycle schreef: Cadeautje van Wim et moi, voor alle (toekomstige) Tuna-rijders: Bandentest 16" (349) buitenbanden
TL;DR: Houd het gewoon bij Continental Contact Urban draadband, want die is razendsnel, heeft veel grip en is prima lekbestendig. Ja, ook als je wedstrijden rijdt.
Een gebruikte Scorcher is iets sneller dan een nieuwe Conti... tot je lek rijdt ![Wink Wink](https://ligfietsers.nl/images/smilies/wink.png)
En nu nog een vergelijk gebruikte Conti vs. nieuwe Conti.
Die paar tellen verschil in pendeltijd, wat betekent dat in snelheidsverschil bij dezelfde inspanning? Paar tiende km/u ofzo?
Berichten: 1.826
Topics: 108
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7490
2645 x bedankt in 1252 berichten
Bedankt voor het testen.
Nice to have: Schwalbe One 2023/24 in een wintertest net als met de CCU en CCS gedaan is.
Berichten: 5.649
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11236
8717 x bedankt in 4283 berichten
14-Nov-2024, 09:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Nov-2024, 12:00 AM door 365cycle.)
(14-Nov-2024, 05:13 PM)ZoefZoef schreef: En nu nog een vergelijk gebruikte Conti vs. nieuwe Conti. Een gebruikte conti wordt iets lichter en soepeler, en daarmee tot zo'n 5% sneller ![Wink Wink](https://ligfietsers.nl/images/smilies/wink.png) Wat Wim al schrijft.
(14-Nov-2024, 05:13 PM)ZoefZoef schreef: Die paar tellen verschil in pendeltijd, wat betekent dat in snelheidsverschil bij dezelfde inspanning? Paar tiende km/u ofzo? De pendeltijd kan je ongeveer verdelen over de drie banden. Maak je de voorste 2 dus "de helft sneller" m.a.w. verlaag je de rolweerstandscoefficiënt van de voorste 2 met 50%, dan neemt je rolweerstand met dik 33% af.
Het is dan dus sterk afhankelijk van hoe snel je rijdt. Bij 10 km/h in jouw Quest XS met toerkap en een perfecte kettinglijn is de rolweerstand ongeveer dan 99% van de weerstand. Ik ben er voor de berekening wel zelf in gaan zitten, want reken met 95+28 = 123 kg totaalmassa:
Steve Gribbles bicycle calculator: Marathon @ ~35W schreef:To maintain groundspeed 10 km/h in these conditions, you must pedal with 35.02 watts of power.
Assistive forces
You must pedal with 35.02 watts of power; after drivetrain loss of 0.70 watts, you'll supply 34.32 watts to your wheel.
Plegs = 35.02w (100.00%)
Resistive forces
A net headwind of 10 km/h is working against you with 0.24 (N) of force, or 0.67 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 12.06 (N) of force, or 33.65 watts of power.
Drivetrain loss is costing you 0.70 watts of power.
Bij dit soort snelheden kan het dus een aantal km/h schelen. Bij de volgende berekening ga ik van bijvoorbeeld een setje Marathons rondom in één keer naar een Pro One TT met Michelin blauw, een setup zoals waar Daniel Fenn bij LEL mee aan de start verscheen. Ik halveer de rolweerstand:
Steve Gribbles bicycle calculator: Racebanden @ ~35W schreef:To maintain groundspeed 18.13 km/h in these conditions, you must pedal with 34.99 watts of power.
Assistive forces
You must pedal with 34.99 watts of power; after drivetrain loss of 0.70 watts, you'll supply 34.29 watts to your wheel.
Plegs = 34.99w (100.00%)
Resistive forces
A net headwind of 10 km/h is working against you with 0.78 (N) of force, or 3.91 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 6.03 (N) of force, or 30.37 watts of power.
Drivetrain loss is costing you 0.70 watts of power.
Stop je er echter flink wat vermogen in en trap je langdurig constant 300 watt (tot de snelheid echt niet meer oploopt, dus laten we zeggen 10 km lang non-stop), dan gaat het plaatje er anders uitzien. Eerst met de supersnelle banden:
Steve Gribbles bicycle calculator: Racebanden @ ~300W schreef:To maintain groundspeed 65.45 km/h in these conditions, you must pedal with 299.81 watts of power.
Assistive forces
You must pedal with 299.81 watts of power; after drivetrain loss of 6.00 watts, you'll supply 293.82 watts to your wheel.
Plegs = 299.81w (100.00%)
Resistive forces
A net headwind of 65.45 km/h is working against you with 10.13 (N) of force, or 184.17 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 6.03 (N) of force, or 109.65 watts of power.
Drivetrain loss is costing you 6.00 watts of power.
Nu met de Marathon-setup:
Steve gribbles bicycle calculator: Marathon @ ~300W schreef:To maintain groundspeed 55.04 km/h in these conditions, you must pedal with 299.91 watts of power.
Assistive forces
You must pedal with 299.91 watts of power; after drivetrain loss of 6.00 watts, you'll supply 293.91 watts to your wheel.
Plegs = 299.91w (100.00%)
Resistive forces
A net headwind of 55.04 km/h is working against you with 7.16 (N) of force, or 109.51 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 12.06 (N) of force, or 184.40 watts of power.
Drivetrain loss is costing you 6.00 watts of power. Leuk om te zien is dat de rolweerstand en de luchtweerstand in de laatste twee resultaten ongeveer van plek wisselen.
Wat grappig is is dat we hiermee een aantal dingen laten zien: - Snelle banden hebben bij sterke rijders echt zin, mits de fiets aerodynamisch ook optimaal is. Anders gaat de luchtweerstand boven de 50 toch de dienst uitmaken, en bij flinke tegenwind daar onder al;
- Snelle banden hebben op velomobielen veel meer zin dan op wielrenfietsen, want het verschil in snelheid is veel groter;
- Voor een minder sterke rijder zijn vlotte bandjes zeker ook een goede investering.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 353
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1169
730 x bedankt in 335 berichten
Bonuspunten voor de term groundspeed bij fietsen. Ik kende die alleen uit de luchtvaart. Kennelijk gaat een Tuna nogal snel :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.649
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11236
8717 x bedankt in 4283 berichten
(14-Nov-2024, 10:28 PM)PieterTrapt schreef: Bonuspunten voor de term groundspeed bij fietsen. Ik kende die alleen uit de luchtvaart. Kennelijk gaat een Tuna nogal snel :-) Zeker
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.569
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 369
3047 x bedankt in 1425 berichten
Dank voor het testen, dat is toch best een boel werk.
Berichten: 5.649
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11236
8717 x bedankt in 4283 berichten
, 01:20 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:42 AM door 365cycle.)
Er zijn best een hoop mensen die wat van het uiterlijk van de Tuna vinden, maar ik vind 'm toch echt wel mooi hoor
Zeker in zo'n donkere two-tone is ie fraai gedrongen, straalt wat meer agressie uit dan de lagere, ranke modellen die nu hip zijn.
Je zou de toerkap er bijna alleen bij kopen omdat 't goed past, zo in blank carbon
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.065
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2241
7885 x bedankt in 3855 berichten
(, 01:20 AM)365cycle schreef: Zeker in zo'n donkere two-tone
Ik vind het een hele mooie vm. Maar ik vond/vind de DF ook nog steeds mooi.
Ik heb echter deze scheidslijn nooit zo goed begrepen. Vooral de scherpe buiging helemaal tot onder de koplamp vind ik niet fraai.
De hogere scheidslijn vond ik direct een stuk mooier.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 618
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1113 x bedankt in 603 berichten
Ik vind die felle roze Tuna mooier maar echt WOW! vind ik het model niet, de DF ook niet, het is een "same old" ontwerp wat we al kennen sinds de Alleweder :p
verder niets mis mee, als het werkt dan laat je het met rust. Al oogt de Snoek een stuk mooier. Het logo (nu ik weet wat het is) vind ik ook niet zo mooi.
Persoonlijk hou ik meer van creatieve uitspattingen, Velayo, QV, Milan, BE Waw, Alleweder A8, Mulsanne enz, (de nieuwe Quest 3 daarentegen niet zo..)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 211
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 57
448 x bedankt in 203 berichten
(14-Nov-2024, 10:28 PM)PieterTrapt schreef: Bonuspunten voor de term groundspeed bij fietsen. Ik kende die alleen uit de luchtvaart. Kennelijk gaat een Tuna nogal snel :-)
Groundspeed is ook gebruikelijk voor objecten die door het water bewegen, zoals tonijn en snoek, en in mijn persoonlijke ervaring zeilboten. In een dergelijk lichaam of voertuig is het makkelijk om de snelheid t.o.v. het water te meten. Alleen heb je daar weinig aan om in te schatten wanneer je bij je paaiplek, of ankerplek, aankomt als dat water ook nog eens in beweging is ten opzichte van de grond. Een voorbeeld daarvan is het water in rivieren, of op zee de stromingen veroorzaakt door het getij (eb en vloed).
P.S. Ik heb geen flauw idee of dergelijke vissen een inschatting van reistijd maken. Ik verwacht dat ze meer in het moment leven dan veel mensen en wel zien zodra ze er zijn ![Big Grin Big Grin](https://ligfietsers.nl/images/smilies/biggrin.png) .
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Berichten: 5.649
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11236
8717 x bedankt in 4283 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door 365cycle.)
(9 uren geleden)Gideonaut schreef: Ik vind die felle roze Tuna mooier maar echt WOW! vind ik het model niet, de DF ook niet, het is een "same old" ontwerp wat we al kennen sinds de Alleweder :p
verder niets mis mee, als het werkt dan laat je het met rust. Al oogt de Snoek een stuk mooier. Het logo (nu ik weet wat het is) vind ik ook niet zo mooi.
Persoonlijk hou ik meer van creatieve uitspattingen, Velayo, QV, Milan, BE Waw, Alleweder A8, Mulsanne enz, (de nieuwe Quest 3 daarentegen niet zo..) Over smaak valt gelukkig niet te twisten en dat ga ik dus ook niet doen... maar "same old" ontwerp sinds de Alleweder, daar wilde ik toch even op reageren.
De doelen van de diverse verschillende velomobielen ligt dicht bij elkaar. Door de jaren heen zijn er diverse creatieve uitspattingen geweest van ontwerpers die een andere kant op gingen, maar de moderne modellen gaan steeds meer op elkaar lijken, en het is niet waarom maar daarom. De nuanceverschillen die je nu ziet zijn vaak functioneel: de houding in de Tuna en DF is iets meer rechtop, wat het overzicht in de stad ten goede komt maar het frontaal oppervlak iets groter maakt. De Tuna heeft z'n kleinere wielen en afneembare wielkappen, er waren zondag weer diverse mensen jaloers ![Wink Wink](https://ligfietsers.nl/images/smilies/wink.png) Qua snelheid lijkt het niet eens zoveel uit te maken, toen ik zondag nog achter Boyd en Arend-Jan reed was het verschil in vermogen met die laatste bij ~56 km/h minder dan ik eigenlijk had verwacht (op basis van 18 kg meer gewicht mijnerzijds, en CCU+GP5000AS vs Pro One+GP5000S op latex). De Bülk ligt vlakker en heeft veel ruimte voor brede schouders. De Snoek is waarschijnlijk nipt de snelste van de genoemde drie, maar daarvoor lever je ook wat schouderbreedte in. De Alpha 9 serie is vermoedelijk het snelst van allemaal zonder dat er een toerkap op ligt, maar het zicht naar voren is minder.
Die creatieve uitspattingen dan?
De Velayo.. ik vind 'm leuk om te zien, maar ik kan me niet voorstellen dat ie zo breed inzetbaar is als de hierboven genoemde fietsen.
De Milan.. het enige wat daar echt anders is, is de bobbels, het mooie uitzicht vanuit de cockpit ![Wink Wink](https://ligfietsers.nl/images/smilies/wink.png) De Bülk heeft ze echter ook.
De WAW.. is gewoon vooral een wat ouder ontwerp, zowel in de DF als de Milan zie je dat goed naar die fiets gekeken is. Maar zelfs toen de WAW nog jong was werd de Quest vaak al als wat serieuzer alternatief gezien. Voor onderhoud zijn er in de WAW wat compromissen gesloten die de andere fabrikanten niet over hebben willen nemen.
De Alleweder A8.. is een benadering van de WAW, maar dan van aluminium. Minder voor minder, en daardoor volgens mij ook niet of nauwelijks gebouwd/verkocht. Toegegeven, het ziet er best cool uit, maar de derailleur "buiten" past mijns inziens niet meer in een velomobiel van deze tijd.
De Mulsanne.. heeft er nou al iemand rij-ervaring mee? De vormen zijn inderdaad leuk om te zien, het is een verfrissend ontwerp. Of het ook werkt? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Blijft over: de QV. Een uniek model met unieke eigenschappen. Maar ook deze fiets is vooral geschikt voor een bepaalde doelgroep; traag is ie zeker niet, maar ten opzichte van de fietsen uit het eerste groepje levert de QV zeker in de winter echt aan snelheid en dus actieradius in.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.863
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3156
3401 x bedankt in 2349 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 243
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 644
461 x bedankt in 234 berichten
(, 01:20 AM)365cycle schreef: Er zijn best een hoop mensen die wat van het uiterlijk van de Tuna vinden, maar ik vind 'm toch echt wel mooi hoor
Zeker in zo'n donkere two-tone is ie fraai gedrongen, straalt wat meer agressie uit dan de lagere, ranke modellen die nu hip zijn.
Je zou de toerkap er bijna alleen bij kopen omdat 't goed past, zo in blank carbon ![Tongue Tongue](https://ligfietsers.nl/images/smilies/tongue.png)
Zelf vind ik de Tuna in het echt flink mooier dan op de foto's... op deze foto komt de Tuna inderdaad wel goed uit, maar op de ICB website staat een 'haaks van de zijkant' ('en profil'?) genomen foto waarop het ontwerp m.i. meer 'koelkast' oogt dan hij in het echt is.
Zo fotogeniek als de Mulsanne is en Tuna in geen enkele kleurstelling vrees ik. Maar daarvoor dan wel weer een stuk sneller (en vermoedelijk ruimer, en nog zo wat...)
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 33
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 37
107 x bedankt in 33 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Pphaan34.)
(3 uren geleden)Hardloper schreef: [quote="365cycle" pid='59433' dateline='1739229648']
![[Afbeelding: signal-2025-02-09-191700-005.jpg]](https://i.ibb.co/zHHd7mSj/signal-2025-02-09-191700-005.jpg)
Is dit een hoge scheiding?
De hoge scheiding is een baan van ongeveer 25 tot 35cm over het midden van de fiets.
Die heeft ook andere reflectie vormpjes. Heel leuke
Berichten: 6.065
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2241
7885 x bedankt in 3855 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Wim -de roetsende.)
(3 uren geleden)Hardloper schreef: Is dit een hoge scheiding?
Nee.
https://www.intercitybike.nl/nl/df-xl.html
De blauw/oranje DF heeft een hoge scheiding. De blauw/witte trouwens ook.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.863
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3156
3401 x bedankt in 2349 berichten
44 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 41 minuten geleden door Hardloper.)
(1 uur geleden)Wim -de roetsende schreef: (3 uren geleden)Hardloper schreef: Is dit een hoge scheiding?
Nee.
https://www.intercitybike.nl/nl/df-xl.html
De blauw/oranje DF heeft een hoge scheiding. De blauw/witte trouwens ook.
Kijk hier heb ik wat aan.
(1 uur geleden)Tijanus schreef: Zo fotogeniek als de Mulsanne is en Tuna in geen enkele kleurstelling vrees ik. Maar daarvoor dan wel weer een stuk sneller (en vermoedelijk ruimer, en nog zo wat...)
Ik heb al een leuke idee voor een kleurstelling.
Kwa zichtbaarheid zal het ook wel snor zitten. Deze deel ik pas wanneer ik er wat mee heb gedaan. Maar laten we zeggen dat ik een felle kleur heb samen met een andere kleur.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.082
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3108 x bedankt in 1718 berichten
19 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 minuten geleden door ZoefZoef.)
Ben je van plan een Tuna te bestellen dan, @hardloper ?
Vond de Tuna vanaf de foto's eigenlijk nooit heel mooi. Ze ogen lomp groot en een roze exemplaar op de site van ICB vind ik ook. Iet bepaald overtuigend. En dan zie je voor het eerst de Tuna van 365cycle in het echt en dan denk je 'oeh, toch wel heel fraai!'. Dat komt voornamelijk door zn kleuren in two-tone en ook het feit dat de luikjes in dezelfde kleur zijn doet een hoop goed voor het oog.
In mijn beleving doet de kleurstelling een hoop voor het aanzicht. Vanuit die blik snap ik dus eigenlijk de keuze van niet zo goed ICB niet zo goed met de foto's op hun website.
Berichten: 556
Topics: 34
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 563
1411 x bedankt in 508 berichten
Ik moest nou toch eens die Mulsanne opzoeken die hier steeds genoemd wordt. Ik vind hem afschuwelijk. De Tuna daarentegen vind ik een mooie fiets.
Zo zie je maar weer: beauty is in the eye of the beholder.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
|
Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, Veloquest, Willeke_IGKT, ZoefZoef, 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Ervaringen met de Tuna
|
Ik moest nou toch ee...TimSch — 09:45 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Ben je van plan een ...ZoefZoef — 09:32 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Is dit een hoge ...Hardloper — 09:07 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Is dit een hoge sc...Wim -de roetsende — 08:42 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Is dit een ...Pphaan34 — 08:37 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Er zijn best een h...Tijanus — 08:12 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Er zijn best ee...Hardloper — 06:13 PM |
Medeliggers onderweg
|
Ik sprak vandaag de ...Hardloper — 06:09 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Ja de ervaren rott...Hardloper — 06:07 PM |
Medeliggers onderweg
|
2x een rood-witte Sn...TimSch — 05:17 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Ik vind die felle ...365cycle — 05:06 PM |
Medeliggers onderweg
|
ik kwam gister i...Frutsel — 04:55 PM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Het touchscreen va...365cycle — 04:20 PM |
Kettingwielnokje van Raptobike frame ge...
|
Misschien is iets al...blokdoorn — 04:16 PM |
Medeliggers onderweg
|
ik kwam gister in ...LigfietsWilsum — 04:08 PM |
Kettingwielnokje van Raptobike frame ge...
|
Annejanjager, hoe ...annejanjager — 03:50 PM |
Medeliggers onderweg
|
ik kwam gister in de...Veloquest — 02:37 PM |
|