Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Topics: 159
Bedankt: 2420
8395 x bedankt in 4090 berichten
(04-Apr-2025, 07:01 PM)Josligfiets schreef: Shockproof 451, met mono voorvork.
Dus de Challenge, Greenspeed en de SP.
Gaat goed.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 23
Bedankt: 30
3377 x bedankt in 1851 berichten
Dr kon nog veel meer leuks bij
Topics: 36
Bedankt: 617
1523 x bedankt in 543 berichten
De lente komt nog maar net op gang, maar ik ben al blij met het oog op december: namelijk blij dat we een waanzinnig toffe, historische, typisch Groningse start-finish op het oog hebben voor OBT25...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Topics: 2
Bedankt: 769
541 x bedankt in 269 berichten
Typisch Gronings?
Ah... say no more!
De Poffert
Wel jammer van dat 'langzaam rijden'...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 15
Bedankt: 260
840 x bedankt in 417 berichten
Je maakt het spannend! Kan je een tipje van de sluier optillen?
Nope. Meer dan deze opmerking krijg je niet
Topics: 20
Bedankt: 540
1907 x bedankt in 913 berichten
(04-Apr-2025, 09:10 PM)Tijanus schreef: Wel jammer van dat 'langzaam rijden'...
Wegens het gebrek aan interpunctie lees ik het als:
Langzaam... Rijden!
Topics: 13
Bedankt: 111
642 x bedankt in 329 berichten
(04-Apr-2025, 07:11 PM)Wim -de roetsende schreef: (04-Apr-2025, 07:01 PM)Josligfiets schreef: Shockproof 451, met mono voorvork.
Dus de Challenge, Greenspeed en de SP.
Gaat goed.
Ik denk dat je iemand anders in gedachten heb want ik heb geen Challenge en ook geen Greenspeed
(04-Apr-2025, 09:31 PM)Josligfiets schreef: Ik denk dat je iemand anders in gedachten heb want ik heb geen Challenge en ook geen Greenspeed 
Oeps. Nazca en GreenMachine
Wim -de roetsende
Topics: 103
Bedankt: 3397
3635 x bedankt in 2473 berichten
Ik kwam een groep wielrenners tegen. Meer Dan 1 trouwens , maar bij eentje viel me op dat de enige vrouw helemaal achteraan reed. Dan denken jullie wat maakt je dit nu blij. Nou het feit dat ik het mooi vind dat tijdens de oliebollentocht de minder sterke rijders het tempo aangeven. Dat wij solidaire zijn met onze collega’s.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 28
Bedankt: 0
1831 x bedankt in 973 berichten
Dus jij gaat er voetstoots vanuit dat een vrouw altijd de minst sterke rijder is?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Topics: 34
Bedankt: 1
1596 x bedankt in 908 berichten
(, 09:37 PM)melle z schreef: Dus jij gaat er voetstoots vanuit dat een vrouw altijd de minst sterke rijder is?
Dat zou ik op basis van mijn ervaring best wel durven zeggen, eigenlijk.
Ik haal op mijn Nazca Gaucho geregeld wielrenners in, en (iets minder) geregeld zij ook mij. Er is tot nu toe in vijftien jaar fietsen nog maar één (1) dame op een racefiets geweest die ik op mijn ligfiets niet bij kon houden, laat staan inhalen. Ze zoefde mij zo voorbij en ik heb nog geprobeerd aan te haken. Dat was twee jaar geleden. Het is dat ze even ergens stil ging staan en ik even een gesprek kon aanknopen (was even nieuwsgierig of ze toevallig een professionele (ex-)renner is / was. Alle andere dames op de fiets heb ik kunnen bijhouden en inhalen. Dat lukt mij bij de heren lang niet altijd. Ben zelf ook maar een enthousiaste fietser van middelbare leeftijd en niet eens erg explosief (meer een duurfietser).
, 11:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door Tijanus.)
Anders dan bij de OBT werken in pelotonnetjes wielrenners de renners op kop met afstand het hardst, de rest heeft een zeer substantieel luchtweerstandsvoordeel. Als het pelotonnetje niet al te groot is, is de laatste plek een prima plaats voor de zwakkere renner (m/v), bij grotere pelotonnetjes liever iets meer naar het midden (want de achterkant moet dan flink harder werken bij tempovariaties).
Een collega van mij meldde ooit apetrots dat hij als één na laatste man was gelost uit het wiel van een DSB-renster op de Holterberg. Zodra het omhoog gaat is hun nominaal iets geringere gewicht plots geen fundamenteel nadeel meer....
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 1
Bedankt: 17
963 x bedankt in 524 berichten
(, 10:05 PM)Lopopodium schreef: (, 09:37 PM)melle z schreef: Dus jij gaat er voetstoots vanuit dat een vrouw altijd de minst sterke rijder is?
Dat zou ik op basis van mijn ervaring best wel durven zeggen, eigenlijk.
Ik haal op mijn Nazca Gaucho geregeld wielrenners in, en (iets minder) geregeld zij ook mij. Er is tot nu toe in vijftien jaar fietsen nog maar één (1) dame op een racefiets geweest die ik op mijn ligfiets niet bij kon houden, laat staan inhalen. Ze zoefde mij zo voorbij en ik heb nog geprobeerd aan te haken. Dat was twee jaar geleden. Het is dat ze even ergens stil ging staan en ik even een gesprek kon aanknopen (was even nieuwsgierig of ze toevallig een professionele (ex-)renner is / was. Alle andere dames op de fiets heb ik kunnen bijhouden en inhalen. Dat lukt mij bij de heren lang niet altijd. Ben zelf ook maar een enthousiaste fietser van middelbare leeftijd en niet eens erg explosief (meer een duurfietser).
Ik ken hele sterke dames wielrenners!! Dat zijn echt niet altijd de minst snelle.
Groet,
Tom
Ik ben, nagenietend, blij met mijn eerste wedstrijd op een overdekte wielerbaan, de wintercompetitie gisteren in Apeldoorn.
Naast dat het een toffe dag was met veel bekenden en een imposante baan, is het mij toch maar gelukt om met mijn 'ouwe' Quest mezelf in het criterium voor de snelle rijders (in Snoeks, Alfa's en Tuna's) te kwalificeren. Had ik niet verwacht!!
En voor mij nieuwe records qua topsnelheid en gemiddelden gescoord. Blij dat ik, ondanks de grijze haren, nog lang niet versleten lijk
(, 09:37 PM)melle z schreef: Dus jij gaat er voetstoots vanuit dat een vrouw altijd de minst sterke rijder is?
Ik ga vanuit dat ze in ieders geval niet de meest snelle zou zijn.
Topics: 82
Bedankt: 2235
2562 x bedankt in 1124 berichten
Maar dat zijn toch andere dingen? De snelste topwielrenners zijn altijd mannen, maar de snelste vrouwen zijn nog altijd sneller dan de meeste mannen. Dus als je groep wielrenners ziet met 1 vrouw dan hoeft het niet zo te zijn die vrouw de minst snelle is.
Groet,
Marco
(11 uren geleden)Hardloper schreef: (, 09:37 PM)melle z schreef: Dus jij gaat er voetstoots vanuit dat een vrouw altijd de minst sterke rijder is?
Ik ga vanuit dat ze in ieders geval niet de meest snelle zou zijn.
Tip: Kijk eerst even snel of de dame in kwestie geen rugnummer opgespeld heeft waarop een naam met iets van 'Anne' staat vermeld. Mocht dat wel het geval zijn, stel dan je verwachtingen maar drastisch bij...
Marianne, Anna, Annemiek, Anne en Anne, dat kan toch haast geen toeval meer zijn.
Topics: 112
Bedankt: 11741
9108 x bedankt in 4460 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door 365cycle.)
(11 uren geleden)Hardloper schreef: Ik ga vanuit dat ze in ieders geval niet de meest snelle zou zijn. Onderschat de dames niet Hardloper, zeker niet met jouw gewicht (en bijbehorend vermogen) in een QV. Hier in Rotterdam zijn er toch ook wel een paar waar ik zelfs met de velomobiel voor moet werken om ze echt los te rijden. Ik ken er drie persoonlijk waarbij we het dan dus hebben over 250+W FTP op +/- 60 kg lichaamsgewicht.
Reden dat ze in een groep met mannen achter blijven is simpel. Je weet dat ik buiten behoorlijk hard kan rijden en stevige vermogens kan trappen. Maar waarom is dat? Mannen als Pieter en Ymte, Theo, Jochem en andere wedstrijdwinnaars hebben iets met mij gemeen; lichaamslengte. We zijn groter, zwaarder, ons hart is in proportie meegegroeid met ons lijf. We kunnen dus in absolute zin meer vermogen leveren; zeker in een velomobiel ben je dan vaak in het voordeel (tenzij je jezelf als redelijk lange en toch relatief lichte man in een ontzettend kleine Snoek propt dus, want wat we gisteren van Arend-Jan zagen was wel mooi spektakel  ).
Ga je dan naar wielrenners kijken, dan wordt dat voordeel kleiner, maar nog steeds is een relatief lange, rank gebouwde man die in absolute zin een hoog vermogen kan trappen in ons platte pannenkoekland echt in het voordeel. Het nadeel van rol- en luchtweerstand nemen minder snel toe dan het vermogen dat hart en longen kunnen genereren.
Daarnaast is het zo dat de verhouding wielrennende vrouwen t.o.v. mannen ongeveer 1:4 is (onder de 35 is het zelfs 3/7), maar in de praktijk zie ik echt minder vrouwen rijden dan 25%. Ik vermoed dus dat vrouwen gemiddeld minder (tijd hebben om te) trainen. Daarnaast is er een wielrenkwaal specifiek voor vrouwen, met als gevolg dat een aanzienlijk aantal na een aantal jaar gewoon stopt. Last but not least zijn er kinderen: wij kunnen niet baren, zij wel. Buiten de zorg die nog altijd vaker voor de rekening van de vrouw is, houden de dames ook vaker dan je zo aan de buitenkant ziet permanente fysieke kwalen over aan het moederschap. Vrouw zijn is zwaar; ik heb echt bewondering voor dames, moeders in het bijzonder, en dit watje is heel blij dat hij een slurfje heeft  .
Onder wielrennende vrouwen ontstaat vervolgens net zoiets als bij ons ligfietsers: De beleving is (zeker onder wat serieuzere racefietsers) dat een ligfiets niet echt snel is en slecht klimt, maar dat komt omdat de meeste ligfietsers eigenlijk gewoon niet zo heel sterk zijn. De meeste van ons zijn meer toerfietsers.
Dan krijg je twee leuke effecten: - Ik heb al een paar keer een groepje serieuze wielrenners ingehaald in de klim op de Brienenoord. Als ze dan horen dat ik géén E-assist heb zijn ze onwijs verbaasd over dat je wél snel kan klimmen met een ligfiets, helemaal als ik vertel dat het ding 24 kg weegt en dat er een laptop, kleren en een fietspomp achterin liggen. Behalve dat ik op duur wel een redelijk vermogen kan trappen is die korte felle sprint helemaal mijn ding.
- Eén van die dames die ik eerder noemde is ook een enorm sterke sprinter, ze piekt krap over de 1000W en op haar gewicht + met haar leeftijd en geslacht is dat echt enorm. Als ze gewild had, had ze echt een profrenner kunnen zijn. Haar snelste tempo de Brienenoord op ligt met een rugzak (want woon-werk) op een open wielrenfiets ruim 7 km/h hoger dan de mijne

Die schaarse lichte en sterke dames doen dus lekker mee met de snelle mannen op veel van onze routes, maar shinen dus echt wanneer de weg niet vlak is.
En inderdaad Tijanus: Eén van de drie die ik ken heet Annelies
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Mijn goede vriendin is ook best wel sterk denk ik. Met haar 1,50 op een oma fietsje zonder versnellingen reed ze vorige week zo tussen de 16a18km/u, terwijl ik op mijn dode gemak erbij reed met mijn QV.
(8 uren geleden)Hardloper schreef: Mijn goede vriendin is ook best wel sterk denk ik. Met haar 1,50 op een oma fietsje zonder versnellingen reed ze vorige week zo tussen de 16a18km/u, terwijl ik op mijn dode gemak erbij reed met mijn QV.
Ik haal regelmatig een tengere, niet al te grote, jonge vrouw in die op zo'n Personal Bike rijdt. Is best een zware fiets, zonder versnellingen. Ze trekt op bij de verkeerslichten en rijdt vlot naar de 25km/u en dat blijft ze dan ook fietsen. Haar vind ik echt sterk.
Wim -de roetsende
|
Gebruikers die dit topic lezen: Bianca F, 47 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|