Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Topics: 25
Bedankt: 1366
802 x bedankt in 363 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door PieterTrapt.)
Ik zou fietsen met telefoon in de hand legaliseren, op voorwaarde dat de telefonerende fietsers zélf opdraaien voor alle schade bij ongelukken. Dus voor de schade aan henzelf én de schade aan de tegenpartij.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Topics: 119
Bedankt: 13180
10208 x bedankt in 4965 berichten
(8 uren geleden)PieterTrapt schreef: Ik zou fietsen met telefoon in de hand legaliseren, op voorwaarde dat de telefoon-zombie-fietsers zélf opdraaien voor alle schade bij ongelukken. Dus voor de schade aan henzelf én de schade aan de tegenpartij. Die verantwoordelijkheid kan je lang niet bij alle fietsers neerleggen. Voor mij part blokkeren telefoons gewoon bij meer dan 10 km/h. Is het in één keer opgelost.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 0
Bedankt: 11
123 x bedankt in 82 berichten
Topics: 25
Bedankt: 1366
802 x bedankt in 363 berichten
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
(3 uren geleden)PieterTrapt schreef: Even wat luchtigs: https://speld.nl/2024/05/17/lisa-gaat-ev...te-werken/ Hahaha, heerlijk
In words of others,
Topics: 27
Bedankt: 37
3785 x bedankt in 2094 berichten
(11 uren geleden)Coen__ schreef: Bij 's lands meest oostelijke universiteit stonden ze direct de eerste dag van het verbod bij meerdere fietspaden van/naar het universiteitsterrein te bekeuren.
Maar in het buitengebied... ja, daar is het inderdaad wel vaker te zien.
Hier ook gezien, alleen dan met verlichtingscontrole. Als je gewoon goed oplette, zag je het blikje agenten gewoon staan en zag je direct dat ze aan het controleren waren op het voeren van de juiste fietsverlichting. Ik ben er nooit voor gepakt
Toppunt was nog wel dat een van de bekeurende agenten na afloop op zn dienstfiets stapte en wegreed met een kapot achterlicht. En dan denk ik dus serieus, ga boeven vangen!
Boetes zouden progressief moeten zijn. Niet direct naar inkomen, maar wel naar het aantal bekeuringen dat je hebt ontvangen. Mag wat mij betreft tot en met inbeslagname aan toe als je echt hardleers bent.
37 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 34 minuten geleden door 365cycle.)
(1 uur geleden)ZoefZoef schreef: Boetes zouden progressief moeten zijn. Niet direct naar inkomen, maar wel naar het aantal bekeuringen dat je hebt ontvangen. Mag wat mij betreft tot en met inbeslagname aan toe als je echt hardleers bent. Raar idee. Als je dan veel rijdt is de kans veel groter dat je ze krijgt.
Je wil dat boetes voor iedereen even zwaar zijn, niet voor de één niet merkbaar in het weekbudget en voor de ander een maandinkomen.
Mensen met echt teveel geld interesseert het dan nog steeds geen drol of ze een boete krijgen. En met jouw systeem is een koerier dubbel de sjaak; laag inkomen en enorm veel gelegenheid voor overtredingen.
Ik zou daarnaast pleiten voor boetes baseren op het inkomen van de kentekenhouder/hoofdgebruiker.
Een kennis die een vaste chauffeur heeft zou er anders te makkelijk vanaf komen.
In words of others,
35 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 34 minuten geleden door Coen__.)
(37 minuten geleden)365cycle schreef: (1 uur geleden)ZoefZoef schreef: Boetes zouden progressief moeten zijn. Niet direct naar inkomen, maar wel naar het aantal bekeuringen dat je hebt ontvangen. Mag wat mij betreft tot en met inbeslagname aan toe als je echt hardleers bent. Raar idee. Als je dan veel rijdt is de kans veel groter dat je ze krijgt.
Je wil dat boetes voor iedereen even zwaar zijn, niet voor de één niet merkbaar in het weekbudget en voor de ander een maandinkomen.
Mensen met echt teveel geld interesseert het dan nog steeds geen drol of ze een boete krijgen.
In dezelfde logica zouden mensen die in sociale isolatie leven met een uitkering een langere gevangenisstraf krijgen dan mensen met een drukke baan en familie..
Of passen het dan daar weer niet op toe?
31 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 minuten geleden door 365cycle.
Edit Reason: 2 vergeten + meer info
)
(35 minuten geleden)Coen__ schreef: In dezelfde logica zouden mensen die in sociale isolatie leven met een uitkering een langere gevangenisstraf krijgen dan mensen met een drukke baan en familie..  Die metafoor slaat als een tang op een varken: - gevangenisstraffen zijn niet alleen een straf zijn voor degene die ze opgelegd krijgt, maar ook bedoeld om een crimineel uit z'n milieu te halen.
- in een gevangenis leef je niet in een isolement, tenzij je het echt bont maakt.
- als je gevangen zit, is de kans klein dat je een drukke baan hebt. Topreden voor ontslag op staande voet.
- met jouw vergelijking zou de kans op hoge bekeuringen mensen hun beroepenkeuze gaan beïnvloeden. Lijkt me niet bepaald wenselijk.
- in een sociaal isolement leven is echt een vrije keuze. Een bepaald beroep hebben niet, zeker niet voor de mensen die het nu al doen. Dit kan je deels oplossen met een overgangsregeling, maar dat wordt een administratieve draak.
- als laatste natuurlijk; een financiële boete is qua meetbaarheid veel eenvoudiger te doseren dan de impact op iemands leven.
Je kan het niet scherper weergeven dan het volgende: naast een behoorlijk vermogen heeft de persoon waar ik net aan refereerde een vrij besteedbaar weekbudget dat hoger ligt dan mijn bruto maandloon. Iedere maand een Rolex kopen? Ik denk niet eens dat hij z'n uitgavenpatroon aan hoeft te passen.
Iedere dag een parkeerboete? No problemo.
Een andere bekende heeft met een baan achter het stuur een vrij besteedbaar weekinkomen van +/- 100 euro. Voor alles. Boodschappen, leuke dingen, onderhoud in huis, sparen, vakantie, echt alles. Vergeet dat sparen dus maar. Eén parkeerboete is daar hopen dat je 'm kan betalen voor de verhoging op de mat ligt.
Als je het niet eens bent met het feit dat dat oneerlijk is... tsja, dan zijn we het oneens en laat ik het erbij
In words of others,
24 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 minuten geleden door Coen__.)
(31 minuten geleden)365cycle schreef: (35 minuten geleden)Coen__ schreef: In dezelfde logica zouden mensen die in sociale isolatie leven met een uitkering een langere gevangenisstraf krijgen dan mensen met een drukke baan en familie..  Die metafoor slaat als een tang op een varken:
gevangenisstraffen zijn niet alleen een straf zijn voor degene die ze opgelegd krijgt, maar ook bedoeld om een crimineel uit z'n milieu te halen.
Ja, maar als diegene in de vrije wereld zeg maar niet echt een leven had, dan is het minder een straf, net zoals met een hoog inkomen die 100 euro verkeersboete minder een straf is.
Er zijn nog meer eigenschappen trouwens van gevangenisstraf; Het ontslaat gedupeerden van de sociale "plicht" wraak te nemen.
(31 minuten geleden)365cycle schreef: in een gevangenis leef je niet in een isolement, tenzij je het echt bont maakt. Ik had het over het leven voor de bak, niet er in. (31 minuten geleden)365cycle schreef: met jouw vergelijking zou de kans op hoge bekeuringen mensen hun beroepenkeuze gaan beïnvloeden. Lijkt me niet bepaald wenselijk.
Huh wat?
(31 minuten geleden)365cycle schreef: in een sociaal isolement leven is echt een vrije keuze. Een bepaald beroep hebben niet, zeker niet voor de mensen die het nu al doen. Dit kan je deels oplossen met een overgangsregeling, maar dat wordt een administratieve draak. Wat heeft het hebben van een bepaald beroep te maken met de discussie van relatief straffen? (31 minuten geleden)365cycle schreef: als laatste natuurlijk; een financiële boete is qua meetbaarheid veel eenvoudiger te doseren dan de impact op iemands leven.
Ja, dat is inderdaad wel een dingetje. Maar dan nog; gaan we dan kijken naar belastbaar inkomen of pakken we er ook (versteend) vermogen bij?
(31 minuten geleden)365cycle schreef: Als je het niet eens bent met het feit dat dat oneerlijk is... tsja, dan zijn we het oneens en laat ik het erbij Wink
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je dan dat argument van de gedifferentieërde gevangenisstraffen ook gaat krijgen.
Dat "kijken naar de impact" zien we nu vooral bij inname rijbevoegdheid; waar mensen die claimen hun rijbewijs voor hun werk nodig te hebben het sneller terugkrijgen... veelal zonder hun rijgedrag aan te passen.
Hier in het oosten was een keer een zaak met een jonge gast die z'n rijbewijs kwijt was. Hij zei tegen de rechter dat hij al genoeg gestraft was, want telkens als hij in de auto stapte zag hij het slachtoffer (van zijn roadrage) weer voor zich. En hij wilde graag wel asap zijn rijbewijs terug, want hij wilde vrachtwagen chauffeur worden...
(24 minuten geleden)Coen__ schreef: EDIT: dit is een ramp geworden met de lists in de quotes enzo... even vegen... Ik kom er wel uit
(24 minuten geleden)Coen__ schreef: Ja, maar als diegene in de vrije wereld zeg maar niet echt een leven had, dan is het minder een straf, net zoals met een hoog inkomen die 100 euro verkeersboete minder een straf is. We hebben in Nederland samen besloten dat we in Wet Mulder-situaties een administratief en dus financieel gevolg heeft. Dit wordt echter niet alleen gebruikt als straf, maar ook als inkomstenbron voor de overheid. Alleen al vanuit die optiek is nivellering op dat gebied mijns inziens hard nodig.
Toen ik daar overigens zojuist bewijs van zocht stuitte ik op dit artikel, kon nog weleens interessant zijn.
Maar goed, om niet af te dwalen: Administratieve sancties zijn goed te nivelleren omdat vrij nauwkeurig meetbaar is wat de impact op iemands financiële situatie gaat zijn. Dit kan bij de gratie van valuta, die voor iedereen in absolute zin hetzelfde waard is.
Ga je ook zo kijken naar gevangenisstraffen, dan veranderen er twee zaken:
- je moet dus meetbaar maken hoe iemand zijn eigen leven waardeert.
- gevangenisstraf kóst de overheid geld, in plaats van dat het wat oplevert. Het is dus geen verkapte belasting, de sterkste schouders hebben hier niets naar rato te dragen.
Hoe je iemand ook straft, je wil zorgen dat iemands leven niet helemaal instort. Wanneer iemand zijn vrijheid ontnomen wordt is het delict echter zo ernstig dat die noodzaak er ligt vanuit de samenleving. Ik ken meerdere mensen die vast gezeten hebben, en vanuit die second hand ervaring durf ik wel te stellen dat een gevangenisstraf altijd heel veel impact heeft, ik durf zelfs te stellen op ieders leven ongeveer evenveel. Voor een geldboete is dat zeker niet het geval.
(24 minuten geleden)Coen__ schreef: Er zijn nog meer eigenschappen trouwens van gevangenisstraf; Het ontslaat gedupeerden van de sociale "plicht" wraak te nemen. Was het maar zo'n feest  Wraak nemen is nooit een plicht. In de ogen van geliefden van de gevangene is een gevangenisstraf altijd te lang, en in de ogen van een benadeelde is een gevangenisstraf nooit genoeg.
Luister deze tekst eens als je niet begrijpt wat ik daarmee bedoel
(24 minuten geleden)Coen__ schreef: Huh wat? Mogelijk begreep ik je hier verkeerd. Ik koppelde de gevangenisstraf aan een verkeersdelict. Bedtijd
(24 minuten geleden)Coen__ schreef: Maar dan nog; gaan we dan kijken naar belastbaar inkomen of pakken we er ook (versteend) vermogen bij? Geld maakt geld. Vermogen hoort er zeker bij, boven een bepaalde mediaan WOZ voor de regio en na het eerste woonhuis versteend vermogen ook.
In words of others,
|
Gebruikers die dit topic lezen: Coen__, 12 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|