Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inhalen op fietspad-3 breed
#1
Waarom lijkt dit toeval zich toch altijd iedere keer weer terug te keren.

Zodra mensen op een fiets willen inhalen, lijkt het erop dat er dan precies op datzelfde tijdstip een tegenligger aankomt.
Als ik dat met mijn velomobiel heb, wacht ik even netjes, rem wat af en ga voorbij, zodra de tegenligger voorbij is.

Maar als je, tijdens veel kilometers in de benen erop gaat letten lijkt dat er in de hersenen van mensen zich iets anders afspeelt, waardoor mensen er juist op aan sturen om precies zo uit te komen, dat er tijdens het gevaarlijkste punt ingehaald dient te worden.
Dit fenomeen merk ik bij electrische fietsen, wielrenners, fatbikes.

Hoe steekt dit eigenlijk in elkaar?
Valt jou dit ook op?

Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen.

Ik ben erg benieuwd naar jouw beleving hierover.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#2
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: waardoor mensen er juist op aan sturen om precies zo uit te komen, dat er tijdens het gevaarlijkste punt ingehaald dient te worden

Ik denk omdat voornamelijk (alleen) deze inhaalacties als bijzonder geregistreerd worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#3
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Dit fenomeen merk ik bij electrische fietsen, wielrenners, fatbikes.

Ik merk dat ik het ook nog steeds lastig vind om de snelheden van bovengenoemde fietsen goed in te schatten.

Met tegemoetkomende elektrische fietsen gaat het bij mij ook nog weleens net goed.


Andersom geldt dat dus ook voor die anderen, dat die mijn snelheid moeilijk vinden om in te schatten bedoel ik dus.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , datakneder
#4
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen.
Heel veel mensen anticiperen gewoon niet. Verbaast me ook altijd op de snelweg; op de rechterbaan totdat er een obstakel binnen 50 meter zit en dan is het ineens "oh ja hier wil ik eigenlijk wel voorbij".
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik had vandaag zo'n situatie op het snelfietspad langs het spoor ergens tussen Duiven en Zevenaar. Dat was een brommer rijder, die mijn snelheid niet goed in de gaten had. Beiden waren we met schat ik tegen de 40 bezig om een fietser op de eigen helft in te gaan halen. Ik heb hem toch maar voor laten gaan, want het werd wel heel krap.

Ik heb inderdaad mijn snelheid gewoon wat laten zakken, hoefde ik niet echt te remmen of met de halve snelheid achter de andere fietser te gaan hangen.

Anticiperen kun je als je bewust bezig bent met wat je aan het doen bent, en alert bent voor het verkeer om je heen. Laatst in de auto vroegen de kinderen waarom ik ineens zo raar aan de zijkant van de weg ging rijden. Dat werd gelijk beantwoord toen de Ambulance met loeiende sirene en zwaailicht ons voorbij kwam. Maar goed de kids hebben geen spiegeltjes.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#6
(, 09:27 PM)365cycle schreef:
(26-Jul-2025, 11:27 PM)Lig-ger schreef: Je kunt immers je snelheid laten toe- of afnemen, waardoor die situatie zich net niet zal voordoen.

Heel veel mensen anticiperen gewoon niet. Verbaast me ook altijd op de snelweg; op de rechterbaan totdat er een obstakel binnen 50 meter zit en dan is het ineens "oh ja hier wil ik eigenlijk wel voorbij".


Op mijn w-w route zit een drukke oversteek (over de l tak van een T) met alle auto's in de voorrang; 2 rijbanen - heuveltje - 1 rijbaan. Een groot deel van de motorloze fietsers anticipeert; minderen vaart en rollen dan zonder te stoppen achter de auto's langs. De ebikers rijden (met een enkele uitzondering) allemaal met 25 km/h naar de haaientanden, kijken net voor hun remweg pas naar het aankomende verkeer, stoppen dan...

Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
(11 uren geleden)Coen__ schreef: Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen.
Dit klinkt meer als slecht advies. Er zijn maar weinig zelfbouwers.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
95% van de problemen los je op door in te houden, 5% door een tandje bij te schakelen. Het feit dat ik 32 jaar in Amsterdam gewoond, gefietst en auto gereden heb heeft wel geresulteerd in een zekere voortvarendheid. Zodra iemand twijfelt ben ik er al langs. Maar steeds vaker pas ik mij aan aan het slaperige Lelystad en stop voor mensen die voorrang hebben en het niet durven te nemen. Dat bevalt me prima.
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen , Willeke_IGKT , martinR
#9
(11 uren geleden)Coen__ schreef: Dat niet-anticiperen zie je met zoveel dingen... zoals de platte daken die vol liggen met zuid-georiënteerde zonnepanelen in plaats van nette oost-west opstellingen.

Wij hebben een oost-zuid-west opstelling. 

En oost heeft de hoogste opbrengst.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Wij hebben een oost-zuid-west opstelling. 

En oost heeft de hoogste opbrengst.

Oost West, stroom best.
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#11
(3 uren geleden)Bart Verbeek schreef:
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Wij hebben een oost-zuid-west opstelling. 

En oost heeft de hoogste opbrengst.

Oost West, stroom best.

De oogst vanuit oost is het hoogst.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: De oogst vanuit oost is het hoogst.

Oost west, stroom best
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening.  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: robbyvdmeulen, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
@Willeke: ik mijd de...Snoek043 — 12:09 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Vraagje, de mensen...365cycle — 12:07 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Behalve dat de boe...365cycle — 11:44 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Ik steek bijna dagel...Willeke_IGKT — 11:25 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Veel fietsers hebben...Atrike — 11:17 AM
Beginnende ligfietser
Gefeliciteerd Martin...ligvogel — 11:15 AM
Beginnende ligfietser
Welkom Martine. 17 k...Atrike — 11:14 AM
Beginnende ligfietser
Goedemorgen, welkom ...Wim -de roetsende — 10:45 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Het plaatsen van e...Snoek043 — 10:37 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Ik heb laatst voor h...qv-tester — 10:36 AM
Beginnende ligfietser
Welkom Martine, Vee...Willeke_IGKT — 10:10 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Het plaatsen van een...Willeke_IGKT — 10:07 AM
Beginnende ligfietser
Dag allemaal, Ik ...SeulementDix — 09:56 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Onlangs bekeek ik ee...Snoek043 — 09:23 AM
Inhalen op fietspad-3 breed
De oogst vanuit oo...Bart Verbeek — 08:49 AM
Inhalen op fietspad-3 breed
Wij hebben een o...Wim -de roetsende — 08:45 AM
Inhalen op fietspad-3 breed
Wij hebben een oos...Bart Verbeek — 08:37 AM