Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets vouwwagens, caravans en fietscampers.
Al een paar jaar volg ik op Youtube mensen die voor vakantie en korte trips vouwwagens, caravans en campers zelf bouwen met een fiets als trekpaard, maar steeds vaker met een ligfiets/ trike of quad, meestal met een motor.
Vooral in Duitsland zijn daar veel mensen aktief mee bezig, en ik heb het gevoel dat het steeds meer worden.
Leuk is ook de sociale kant van deze ontwikkeling, men ontmoet elkaar op campings of speciaal opgezette fahrad wohnwagen treffens, om ervaringen uit te wisselen.
Hoe dat in Nederland zich ontwikkeld heb ik niet zo'n zicht op, wel zag ik dat er in Bredelaar een paar weken geleden Nederlanders en ook Duiters op een camping  een weekend ervaringen over hun hobby met elkaar deelden.
Dit kan ook voor ligfietser een interessante ontwikkeling zijn en de navraag naar trikes laten opleven.
Zelf ben ik vorig jaar begonnen met een vouw wagentje, ik had al een aanhangertje op basis van een hutkoffer, 1 m bij 60 cm, waar ik soms grotere dingen mee vervoer.
Daar had ik het idee daar een vouw wagentje van te maken.
Ik heb slechte ervaringen met slapen op de grond in een tentje, dus was de gedachte, een veldbed  dwars voorop monteren, die uitklappen , dertig cm v d grond en een tentdoek rondom wikkelen zodat je droog en comfortabel kunt slapen.
Al een paar weken ben ik er intensief weer mee bezig, en op het tentdoek na is hij klaar, bleek allemaal niet zo eenvoudig als gedacht, de dissel schuif ik uit met en linearmotor, en het dak met 2 linear motors om voldoende hoogte voor het dak te krijen, het veldbed moet zich onafhankelijk kunnen bewegen van het aanhangertje, anders heb je een probleem op ongelijke grond, dat heb ik opgelost met 2 in elkaar gedraaide kogelkoppen.
Al met al weer het nodige werk, maar ik hoop volgende week een nacht te kunnen proefslapen.
Wie weet brengt mijn verhaal anderen op de gedachte aan de slag te gaan? groet huit het Boheemse Woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
in nederland is wild kamperen verboden. Dat zal vast de reden zijn dat mensen hier dus niet zoiets maken.
Antwoord }
Bedankt door:
(2 uren geleden)Veloquest schreef: in nederland is wild kamperen verboden. Dat zal vast de reden zijn dat mensen hier dus niet zoiets maken.

In een ander topic kom ik al een aantal medeleden tegen van een mooie kampeervereniging in dit land. met 20 eigen kampeerterreintjes is dit een prima manier om een mooie fietsvakantie in Nederland te plannen. Zelf ben ik hier ook wel eens een zelfgemaakte fietscaravan tegengekomen.
Met alle andere opties om ergens legaal te kamperen (naast alle stomme grote campings heb je een hele hoop andere minicampings, boerencampings, mensen die hun tuin openstellen via vriendenopdefiets.nl, warmshowers, welcometomygarden etc) denk ik niet dat het feit dat wildkamperen in NL verboden is de reden is dat mensen deze fietscaravans niet zouden maken.

Daarnaast, wildkamperen is in Duitsland ook verboen Wink En aangezien daar blijkbaar wel een actieve community is, lijkt dit me geen argument.
Uit ervaring lijkt het me zelfs in Duitsland lástiger om een mooie kampeerplek voor een fiets te vinden dan in Nederland, als je de grote camperplaatsen buiten beschouwing laat.
Antwoord }
Bedankt door:
ik vond het tijdens mijn vakantie in duitsland juist veel makkelijker om mooie plekken te vinden. Maar zelf zet ik toch ook liever een tent op dan een hele caravan bouwen en meeslepen.
Antwoord }
Bedankt door:
Iemand vertelde mij dat haar buurman een ligfiets / velomobiel heeft omgebouwd tot camper achtige iets. Ik heb het niet gezien. Dus ik weet niet precies hoe en wat. Dus dit zou passen binnen je thema. Maar volg je ook die Hongaar met QV en eerst een Quest en nu de B4M?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Fiets vouwwagens, caravans en fietscamp...
Iemand vertelde mij ...Hardloper — 04:16 PM
Fietshelm (dag van de)
Wat betreft fiets he...Hardloper — 04:12 PM
ik vond het tijdens ...Veloquest — 03:36 PM
in nederland is wi...Kapitein Bosui — 03:26 PM
in nederland is wild...Veloquest — 03:12 PM
Fietshelm (dag van de)
Grote vraag is: ...Lopopodium — 02:58 PM
Fietshelm (dag van de)
Er is ooit uit een (...melle z — 01:21 PM
Fiets vouwwagens, caravans en fietscampe...
Al een paar jaar vol...PlantageBohémien — 01:15 PM
Fietshelm (dag van de)
 Waarom accepteren w...Wim -de roetsende — 01:07 PM
Fietshelm (dag van de)
Oh, vanaf 2027 wor...Tijanus — 01:04 PM
Fietshelm (dag van de)
... Maar hoeveel a...TimSch — 12:51 PM
Fietshelm (dag van de)
.........het kernp...Tijanus — 12:35 PM
Fietshelm (dag van de)
Het is al mogelijk o...Willeke_IGKT — 12:23 PM
Fietshelm (dag van de)