Velomobielen in het verkeer
|
Topics: 15
Bedankt: 21
135 x bedankt in 73 berichten
Ik heb er tegenwoordig een Sinner 3-wieler bij.
Ik gebruik deze voor korte (max 20 km) afstanden omdat wandelen niet meer gaat.
Wat mij opvalt is het verkeer veel meer rekening met mij houdt dan als ik op 2-wiel ligfiets rijd.
Als ik met de 3-wieler rijd houden auto,s meer afstand al ze mij inhalen.
Ik voel mij dan ook veiliger met de 3-wieler (met vlaggetje) dan met de 2-wieler.
Hoe is dat bij een velomobiel.
Topics: 10
Bedankt: 128
772 x bedankt in 342 berichten
Naar mijn ervaring geldt dat ook voor de velomobiel, meer mensen doen meer moeite om op fatsoenlijke afstand in te halen dan bij een tweewieler, terwijl het eigenlijk minder nodig is.
Topics: 12
Bedankt: 264
1995 x bedankt in 789 berichten
(, 05:48 PM)GHOOGEN schreef: Ik heb er tegenwoordig een Sinner 3-wieler bij.
Ik gebruik deze voor korte (max 20 km) afstanden omdat wandelen niet meer gaat.
Wat mij opvalt is het verkeer veel meer rekening met mij houdt dan als ik op 2-wiel ligfiets rijd.
Als ik met de 3-wieler rijd houden auto,s meer afstand al ze mij inhalen.
Ik voel mij dan ook veiliger met de 3-wieler (met vlaggetje) dan met de 2-wieler.
Hoe is dat bij een velomobiel.
Misschien zijn velomobielen zichtbaar?
Niels, vlagloos, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Topics: 11
Bedankt: 891
2949 x bedankt in 1358 berichten
Een open 3-wieler wordt gezien als een invalidevoertuig, waardoor automobilisten vaker netjes doen.
Met een velomobiel ben je daarentegen gevaarlijk bezig, zo laag en zonder vlaggetje, dus daar doen automobilisten minder netjes tegen.
Een open 3-wieler wordt gezien als een invalidevoertuig, waardoor automobilisten vaker netjes doen.
Met een velomobiel ben je daarentegen gevaarlijk bezig, zo laag en zonder vlaggetje, dus daar doen automobilisten minder netjes tegen.
Ja, dat idee krijg ik wel als ik met de driewieler rijd. De mensen zijn dan vriendelijker tegen mij.
Topics: 172
Bedankt: 2925
9474 x bedankt in 4587 berichten
(11 uren geleden)GHOOGEN schreef: Ja, dat idee krijg ik wel als ik met de driewieler rijd. De mensen zijn dan vriendelijker tegen mij.
Die ervaring heb ik ook met de Handbike. Dan krijg ik zelfs voorrang op plekken waar ik het echt niet heb.
Eén keer gingen de andere fietsers, die voor de open brug in Zutphen stond te wachten, zelfs allemaal aan de kant zodat ik helemaal naar voren kon rijden. Ik was een beetje aan de late kant en dat kwam dus wel goed uit.
Ik reed er ook een keer probleemloos mee door een voetgangersgebied. Waarom ik dat deed? Omdat ik eens wilde testen of het kon.
Ik ben ook wel geschrokken van hoe mensen dan kijken naar iemand waarvan ze aannemen dat hij gehandicapt is. Met zo'n blik vol medelijden en een beetje triest.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 11
Bedankt: 750
3902 x bedankt in 1830 berichten
Ja, zo is mijn vrouw ooit ontsnapt aan een boete terwijl ze op haar Sinnertrike door het voetgangers gebied in Deventer reed. Ik had de handhavers gezien en was snel afgestapt. De een was al bezig om haar staande te houden, toen hij door nr 2 werd gecorrigeerd. Nee joh, niet doen, die is gehandicapt. Tja wat zo'n fiets al niet doet.
Mijn ervaring is dat het nog al wisselt. Ik krijg in de VM nog wel eens voorrang waar ik dat niet heb. Dat ze daarvoor bijna stil gaan staan op de heel drukke 80 km weg vind ik niet zo'n goed plan. Daarvoor heb ik daar teveel botsingen gezien. Maar het gebeurt wel, en snel doorfietsen lost de situatie het snelst op. Ook op andere plekken als die specifieke afslag gebeurt het dat ik voorrang krijg. Misschien ook omdat ze dan dat gekke ding nog even goed kunnen zien. Ook erg ruim inhalen gebeurt me regelmatig.
Aan de andere kant zijn er soms ook wel vervelende types die met toeteren of rijgedrag menen te moeten corrigeren dat je zomaar op de autorijbaan zit en niet op het fietspad.
Bedankt: 392
1059 x bedankt in 507 berichten
(3 uren geleden)Jeroen S schreef: Ja, zo is mijn vrouw ooit ontsnapt aan een boete terwijl ze op haar Sinnertrike door het voetgangers gebied in Deventer reed. Ik had de handhavers gezien en was snel afgestapt. De een was al bezig om haar staande te houden, toen hij door nr 2 werd gecorrigeerd. Nee joh, niet doen, die is gehandicapt. Tja wat zo'n fiets al niet doet.
Bij mij doken ze weg achter een pilaar in het winkelcentrum toen ik aan kwam fietsen in de Quest. Ik vroeg me af of ik dat nou verbeelde, maar teruggekeken op de dashcam, 't zag er echt wel zo uit!
Topics: 69
Bedankt: 37935
3786 x bedankt in 1636 berichten
Citaat:Misschien ook omdat ze dan dat gekke ding nog even goed kunnen zien. Ook erg ruim inhalen gebeurt me regelmatig.
Mijn vriendin noemde dit soort voorrang altijd: "ze willen die rare fiets even goed bekijken."
En het gebeurt mij zowel op open liggers als in de VM.
Echt vervelende ervaringen heb ik nooit gehad, maar ik merk wel dat sommige mede weggebruikers weinig geduld hebben als je soms wat lastig een rare bocht kan nemen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 27
Bedankt: 804
611 x bedankt in 334 berichten
In de paar ritjes de ik in mijn kersverse DF heb gemaakt is mij ook opgevallen dat automobilisten al heel vroeg stoppen, en niet nog snel voorpiepen (wat ik wel meemaak op mijn open ligger)
Ik ben ook wel geschrokken van hoe mensen dan kijken naar iemand waarvan ze aannemen dat hij gehandicapt is. Met zo'n blik vol medelijden en een beetje triest.
[/quote]
Ja, dat heb ik ook.
Maar ik zie het dan maar als medeleven.
In mijn geval ben ik ook echt invalide incl invalide parkeerkaart voor de auto.
Wat ik erger vond, is dat toen ik nog werkte ik op een bepaald moment mij voortbewoog met een loopfiets mensen daar grapjes over maakten.
Gelukkig alleen klanten. Mijn collegas zijn altijd zeer begrijpend naar mij toe geweest.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Tom Fekkes, 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|