De eerste kilometers op de Taifun
|
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 6
13 x bedankt in 2 berichten
Hallo allemaal! Sinds vandaag ben ik de eigenaar van een Challenge Taifun, mijn eerste ligfiets. Mijn plan is om deze uiteindelijk voor woon-werk verkeer (zo'n 23 km) te gebruiken. Tijdens mijn zoektocht heb ik veel gehad aan dit forum, dank daarvoor! Eén van de tips die ik las: neem geen lowracer als eerste ligfiets. Dat is dus niet gelukt, ik kon de verleiding om een snelle fiets te kiezen niet weerstaan... Op Marktplaats vond ik een geveerde Taifun in goede staat.
Het begin was erg onwennig. Om een beetje een gevoel te krijgen voor het wegrijden probeerde ik in de tuin de fiets steeds even een paar meter te balanceren. Dat viel niet mee! Na een kwartiertje oefenen had ik het gevoel dat ik een paar meter rechtdoor kon rijden en werd mijn tuin te klein. Ik heb de fiets in de auto gelegd en ben naar het breedste fietspad van Nederland gereden: de landingsbaan bij Vliegbasis Soesterberg. Daar begon er iets te klikken. En als het dan eenmaal klikt is het een heerlijk gevoel! Het is echt heel leuk hoe makkelijk je snelheid maakt op zo'n laag ding.
In de middag was het tijd voor een 'echt' rondje vanaf huis. De eerste kilometer door de bebouwde kom vond ik erg spannend. Ik zwabberde toch nog een beetje en was bang dat automobilisten me niet zouden zien. Kruispunten extra rustig benaderen en extra veel oogcontact zoeken met de bestuurders dus. Eenmaal op het vrijliggende fietspad kreeg ik er steeds meer lol in. Het voelt heerlijk om met zoveel snelheid vlak over het asfalt te scheren. Na een kilometer of 15 merkte ik dat mijn gedachten af begonnen te dwalen naar andere dingen dan het fietsen. Ik begin me dus al wat zekerder te voelen, maar ik merk wel dat ik nog snel ga zwabberen. Als ik stop met trappen, of juist weer begin met trappen slinger ik, en even aan mijn neus kriebelen voelt ook ineens heel spannend.
Een aantal andere observaties:
- Wat een gehobbel op sommige bakstenen! En door het getril van mijn spiegel is die soms vrijwel onbruikbaar
- Afdalen is heerlijk
- Klimmen is zwaar!
- Leuk twee bladen voor, maar zonder derailleur zal ik het kleine blad nauwelijks gebruiken
- Ik moet er erg aan wennen om mijn klapstuur wat hoger te doen als ik een scherpere bocht wil nemen
- Terugschakelen bij het afremmen ben ik gewend, maar ik moet er aan denken deze in de lichtste versnelling te zetten om makkelijk weg te kunnen rijden
Morgen weer een rondje!
Berichten: 2.531
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38576
3846 x bedankt in 1665 berichten
Welkom Trapper Pim.
Goed idee om die heel brede baan te gebruiken. Uit wat je vertelt geloof ik dat jij bij de snelle leerders hoort. De manier om nu beter te worden is fietsen, vooral gewoon gaan.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 390
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 137
824 x bedankt in 371 berichten
Vooral veel fietsen dan ontwikkel je meer handigheid, mijn eerst ligfietsritje was op een hurricane die ik toen wel naar huis moest rijden (15km ofzo), gelukkig weinig tegenliggers op het vrijliggende fietspad en geen lastige bochtjes maar spannend was het wel….
Berichten: 574
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 429
1117 x bedankt in 530 berichten
Oh, ik ben ook direct woon-werkverkeer begonnen op een lage racer, juist vanwege de afstand wil je zoiets. (Advies van Gerrit Tempelman.
En dan straks rustig opbouwen, eerst een of twee keer per week, en dan langzaam wat meer.
Berichten: 344
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1349
841 x bedankt in 341 berichten
Als je bij kruispunten je klapstuur omhoog doet dan kan je ook rechter op gaan zitten. Zeker bij onoverzichtelijke punten is dat prettig.
Berichten: 183
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 447
314 x bedankt in 163 berichten
Ga ervan uit dat "niemand je ziet", defensief rijden en een "360 graden" gewaarwording van je omgeving zorgen uiteindelijk ervoor dat je lekker door 't verkeer cq landschap kunt zoeven en dat laatste is zo heerlijk met 'n lowracer!
Veel fijn zoeven gewenst!
Berichten: 2.038
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 839
3993 x bedankt in 1884 berichten
Het zelfvertrouwen groeit waarschijnlijk wel, met het stijgen van de kilometers. Dan moet je op een gegeven moment oppassen niet te overmoedig te worden. Vooral in de winter als er wat ijs op het fietspad ligt ofzo.
Als Soesterberg in de buurt is, kun je daar ook leuk oefenen. Rondjes rijden, 8 jes rijden. Slalommen tussen de witte strepen.
Er vanuitgaan dat ze je wel gezien hebben is niet verstandig op zo'n lage fiets, aan de andere kant ben je wel een afwijkend ding, wat dus meer opvalt. Soms krijg je b.v. voorrang waar je dat niet hebt, omdat ze je fiets even willen bekijken. De vraag is dan soms of de auto achter de voorste die stopt dat ook door heeft.
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 6
13 x bedankt in 2 berichten
Bedankt voor alle bemoedigende woorden! Vanochtend nog eens 20 km gereden en ik begin me al wat zekerder te voelen. Merkte inderdaad dat het helpt om bij een kruising of korte bocht wat meer rechtop te gaan zitten. Op de rechte, vlakke stukken reed ik zonder al te veel moeite 29 km/h, wat me rechtop toch heel wat meer moeite zou kosten!
Waar ik ook nog aan moet wennen is dat je voor veel mensen een soort bezienswaardigheid bent. Ik neem maar aan dat ze allemaal jaloers zijn op mijn mooie fiets
Berichten: 6.464
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13477
10417 x bedankt in 5058 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door 365cycle.)
Welkom Pim!
(11-Oct-2025, 09:21 PM)Trapper Pim schreef: - Afdalen is heerlijk
- Klimmen is zwaar!
Deels zal je gewoon nog even moeten wennen. Uiteindelijk is het het contrast dat dit gevoel veroorzaakt. Tijdens m'n laatste vakantie (staat hier nog ergens op het forum, topic heet iets met Keuzestress) daalde ik soms zonder trappen met >80 km/h af (velomobiel met vakantiebagage incl. kampeeruitrusting achterin), als je dan bij de volgende heuvel komt voelt 350W gemiddeld (tijdens de klim he, niet de hele rit) voor krap 10 km/h heel dramatisch. Op het moment dat ik bijna "misschien is het toch zwaarder met zo'n velo..." begon te denken, kwam ik net door een bochtje en zag ik dat ik in aan het lopen was op de wielrenners voor me. Ze moesten gaan staan en blijven staan om de afstand gelijk te houden, en ook al kon ik niet echt aanhaken, ze reden ook niet meer weg. Vergeet niet, ik reed met naast m'n eigen gewicht met 35-40 kg meer dan zij (fiets + bagage). Zo'n zelfverzonnen wedstrijdje blijft leuk  En een ligger klimt echt zo slecht nog niet!
Er zijn nog wel wat tips waarmee je je klimprestaties kan verbeteren, Walter heeft daar ooit uitgebreid over geschreven en ik pas het ook daadwerkelijk toe: Klimmen op de Ligfiets
Als je een Challenge rijdt is lezen op de blog van Chamsinista sowieso
(11-Oct-2025, 09:21 PM)Trapper Pim schreef: - Leuk twee bladen voor, maar zonder derailleur zal ik het kleine blad nauwelijks gebruiken
Eenmaal geoefend lukt het misschien. Ik kon bij m'n vroegere lowracer de kettingbuis tussen m'n benen pakken en daarmee het voorblad schakelen tijdens het rijden.
Als laatste nog één dingetje over snelheid: Hard rijden is heel leuk, maar de snelste fiets op het rechte stuk maakt niet per definitie ook de snelste woon-werkrit. Als je door de stad moet, is een hoge racer dankzij beter overzicht misschien zelfs de betere keuze. Bedenk je dus of het je om feiten of om gevoel gaat
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 864
Topics: 46
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1862 x bedankt in 807 berichten
(9 uren geleden)365cycle schreef: Als laatste nog één dingetje over snelheid: Hard rijden is heel leuk, maar de snelste fiets op het rechte stuk maakt niet per definitie ook de snelste woon-werkrit. Als je door de stad moet, is een hoge racer dankzij beter overzicht misschien zelfs de betere keuze. Bedenk je dus of het je om feiten of om gevoel gaat 
Een hoge racer is niet perse langzamer dan een lage... En bij een lage racer is het wel erg stoer om bij het verkeerslicht je handen op de grond te zetten en je voeten op de pedalen (vind ik dan).
Maar, een hoge racer heeft meer keus in snelle banden/wielen en inderdaad, meer overzicht in de stad en bij onoverzichtelijke kruisingen.
Een hoge racer is voor mij het beste van 2 werelden, snel, en genoeg overzicht bij onbekende situaties.
Berichten: 2.531
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38576
3846 x bedankt in 1665 berichten
Even terug komen op het laatste punt van 365cycle, het is vaak sneller om een paar kilometer om te rijden als je daardoor beter door kunt rijden.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 6.887
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2983
9615 x bedankt in 4652 berichten
(11-Oct-2025, 09:21 PM)Trapper Pim schreef: 1 Eén van de tips die ik las: neem geen lowracer als eerste ligfiets. Dat is dus niet gelukt, ik kon de verleiding om een snelle fiets te kiezen niet weerstaan...
2 Op Marktplaats vond ik een geveerde Taifun in goede staat.
3 Wat een gehobbel op sommige bakstenen! En door het getril van mijn spiegel is die soms vrijwel onbruikbaar
4 Klimmen is zwaar!
5 Ik moet er erg aan wennen om mijn klapstuur wat hoger te doen als ik een scherpere bocht wil nemen
1 Waar heb je die tip gelezen? Een Lowracer is prima als eerste fiets, maar is niet altijd een snelle fiets. Dit is afhankelijk van de route.
Mijn eerste fiets moest een hogere fiets worden met een onderstuur en vering. Het werd een Baron, laag en zonder vering en een bovenstuur
2 Gefeliciteerd. Bij de geveerde Taifun moet je goed in de gaten houden of er geen framebreuk optreedt in de buurt van de veerconstructie.
Ik heb een ongeveerde Taifun gehad. Vind ik nog steeds de allermooiste ligfiets. Daarna verkocht en een ongeveerde Fujin gekocht. Dit is eigenlijk een Taifun met een 26" achterwiel. Dat grotere achterwiel beviel goed. Daarna de Fujin verkocht en een M5 Carbon Highracer gekocht. Dit is uiteindelijk de allersnelste 2-wieler ligfiets waarop ik ooit gereden heb.
3 En dan heb je zelfs een geveerde fiets. Ik rijd ongeveerd rond.
4 Gewoon oefenen en trainen.
5 Dan staat je stuur volgens mij te laag. Ik heb nog nooit een stuur omhoog bewogen bij een scherpe bocht.
Heel veel plezier en succes met je Taifun. Veel veilige en mooie kilometers gewenst.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Nieuw hier
|
Fietsenwinkels vind...Martin van Mourik — 10:54 PM |
M5 m-racer uitproberen (idealiter Noord...
|
Is dat iemand met li...Bob Hagendijk — 10:20 PM |
M5 m-racer uitproberen (idealiter Noord...
|
(Of hier iemand ee...365cycle — 10:18 PM |
Nieuw hier
|
Wormerveer plaatst j...Willeke_IGKT — 10:17 PM |
Nieuw hier
|
Richard neem misschi...Hardloper — 09:59 PM |
Toertochtje Zeeland - wordt herhaald
|
Mooi initiatief. Ech...Hardloper — 09:56 PM |
Toertochtje Zeeland - wordt herhaald
|
Vandaag een soort va...Hoekie — 09:17 PM |
Nieuw hier
|
Welkom Richard. Hie...Richard107 — 09:04 PM |
Nieuw hier
|
Welkom Richard. Hier...Jeroen S — 08:47 PM |
De eerste kilometers op de Taifun
|
1 Eén van de tips ...Wim -de roetsende — 08:37 PM |
Nieuw hier
|
Welkom op het forum ...Hardloper — 08:25 PM |
LOL
|
Dat pontje komt me...Hardloper — 08:22 PM |
nieuw bandje in 406 en 451
|
Die 30-451 is dan ...Wim -de roetsende — 08:03 PM |
Bülk Distance
|
Bedankt voor jullie ...Jeroen S — 07:56 PM |
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
|
Als je huurt wel. En...Lopopodium — 07:54 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Ik ben nog niet hele...Jeroen S — 07:53 PM |
LOL
|
Dat pontje komt me b...Fietsbennie — 07:40 PM |
|