Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsverlichting vaak té fel Of (gevaarlijk) afwezig
Wijde lichtbundel mag in Nederland

In tegenstelling tot landen als Frankrijk en Duitsland worden er in Nederland geen eisen gesteld aan de sterkte van de lichtbundel. 

Wouter Duijndam, technisch fiets-expert ANWB: ‘Daardoor mag je een lichtbundel hebben waarbij de lichtstralen steeds verder uit elkaar lopen. Dit is voor een tegenligger echt vervelend om in te kijken.’

Fietsverlichting: te fel óf afwezig | ANWB Ledenpeiling | Kampioen

----

Hoe zit dit eigenlijk met die koplampen op onze VM's? En open liggers, wanneer we die B&M Lumotec IQ Cyo Premium 80 en Busch & Müller IQ-X 150 Lux, B&M IQ-XS:, B&M IQ-XM: gebruiken. Maar ook die exotische die we op de Duitse VM's zien. Lupine of hoe heet die. En weet iemand hoe de regels precies zijn in Frankrijk en in Duitsland? Vooral voor mezelf zou ik het wel willen weten van Duitsland, daar zie ik mezelf net wat eerder rijden in de toekomst, dan in Frankrijk. Een reisje naar de Moezel streek lijkt me best leuk met de QV.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
B&M en Lupine zijn Duitse lampen. Die aan de Duitse StVZO norm moeten voldoen. https://www.stvzo.de/
En daarmee voldoen nagenoeg alle VM's aan de StVZO norm. Idem voor HP Velotechnik open liggers.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Roepers
In Nederland zijn de fietsverlichtingsregels erg oud, maar nog wel een keertje aangescherpt. Volgens mij moet je een helder wit licht hebben voor en achter een rood licht. Beide mogen niet knipperen. Veel concreter wordt het niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...-een-fiets

In Duitsland moet het voldoen aan die wettelijke regels. Volgens mij heel concreet gedefinieerd in 10 Lux op een meter afstand minimaal. Ik heb het niet nagelezen. Heb je een lamp die voldoet aan de Duitse regels, dan is het goed. Knipperende verlichting mag in Duitsland ook niet.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(, 06:43 PM)Hoekie schreef: B&M en Lupine zijn Duitse lampen. Die aan de Duitse StVZO norm moeten voldoen. https://www.stvzo.de/
En daarmee voldoen nagenoeg alle VM's aan de StVZO norm. Idem voor HP Velotechnik open liggers.

Daar zeg je iets waar ik niet aandacht.

(, 07:19 PM)Jeroen S schreef: In Duitsland moet het voldoen aan die wettelijke regels. Volgens mij heel concreet gedefinieerd in 10 Lux op een meter afstand minimaal. Ik heb het niet nagelezen. Heb je een lamp die voldoet aan de Duitse regels, dan is het goed. Knipperende verlichting mag in Duitsland ook niet.
thumb
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Hier nogmaals de regels in wat eenvoudiger taalgebruik van de ADAC. Kort samengevat, de lampen moeten een typegoedkeuring hebben. Je voorlampen hebben dat, de achterlampjes weet ik zo niet zeker. Ruckstrahler zijn reflectoren. Je kunt zoeken naar de goedkeuring, op de lamp zelf zoals aangegeven in de tekst, vaak is dat in heel erg kleine lettertjes. Een hoofdletter K en een golfje in 6punts ofzo. Een CE nummer is voor Motorfietsen.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/zw...leuchtung/

Hier de wettekst voor alleen de fietsverlichting. https://www.gesetze-im-internet.de/stvzo_2012/__67.html

Ik snap best een beetje Duits maar dat even vertalen zit er toch niet in.

Veel velomobielen voldoen misschien niet helemaal aan de regels maar uit het item ontmoetingen met de politie op het Duitse Forum maak ik op dat de politie vooral geintereseerd is of er een motortje in zit, of je wel netjes op de juist plek rijdt.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Over dat stukje prachtwerk van de ANWB, op een ander platform:

Citaat:Over de fatbike klagen is toch wel een beetje 2025, en de helmdiscussie is inmiddels ook wel zo ongeveer uitgemolken. De ANWB heeft weer wat nieuws verzonnen om de fietser als schuldige aan te wijzen:
Na te laag, te donker gekleed, en te weinig licht hebben we nu teveel licht. Volgende smoes: "Sorry ik zag je niet, je verblindde me!"
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Ja, met een "enquête" er bij:
Wordt u wel eens verblind door fietsers....
Ja natuurlijk, maar dat valt in het niet bij hoe vaak en hoe veel feller ik wordt verblind door automobilisten...
Maar die optie kon je niet aankruisen.
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , 365cycle , TimSch
Te felle verlichting op fietsen stoort me mateloos. Dat mag, zeker op fietspaden, van mij best een stukje minder. Vaak stralen die gemotoriseerde fietsen en fatbikers dermate veel licht uit dat ik niet mee kan zien wat rer nou achter ze rijdt. Het is een grote lichtvlek die ze uitstralen en ik vind afstand inschatten er ook lastiger door. Prima als je zichtbaar wil zijn, maar niet voor de tegemoetkomende fietser die daar recht in kijkt.

Vind dus dat de anwb een puntje heeft hier.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , Atrike
(6 uren geleden)ZoefZoef schreef: Te felle verlichting op fietsen stoort me mateloos.  ..

Het is niet zozeer fel als wel verkeerd afgesteld of koplampen zonder bovenste begrenzing.
Met dynamo en gloeilampjes maakte dat allemaal niet zoveel uit, maar met de led koplampjes helaas wel. Zelfs met de zwakste led koplampjes.
Het grappige (niet) is dat beide niet veel zien.

Het wordt tijd dat StVZO eisen ook in NL doorgevord worden anders blijven we ons ergeren. Daar had de ANWB beter voor geopperd dan weer een zinloze enquete.
Antwoord }
Als ik terugdenk aan mijn jeugd met een gloeilampje als voorlamp,gevoed door een dynamo die dmv van de voorband werd aangedreven. Dat fietste aanmerkelijk zwaarder. Het was maar een enkel draadje dat vaak brak of anders waren er wel problemen met de massa. Toen kwam de HR-dynamo als grote verbetering gespresenteerd, maar die verbtering viel in het niet met de naafdynamo die door SON sterk verbeterd werd, dubbel bedraad en inmiddels LED verlichting voedend. Als ik op de Grashopper fiets dan verbaas ik mij over de grote hoeveelheid licht uit de SON-voorlamp. Echt gigantisch vergeleken met de ietsverlichting uit mijn jeugd. Inmiddels is ook Lithium ion batterij gemeengoed geworden en nu zijn er geen grenzen meer en beginnen we elkaar te verblinden met de fietslampen. Maar herinner ik mij nu goed dat dat ook in mijn jeugd een puntje was. Richt je lamp naar beneden, naar het wegdek en niet recht op de ogen van je tegenligger?  Dus zelfs die zwakke lampjes van vroeger konden wel eens hinderlijk worden? En het grootste probleem is dus het richten van de voorlamp recht vooruit ipv naar de grond en dus niet de sterkte? 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , TimSch
(6 uren geleden)ZoefZoef schreef: Vind dus dat de anwb een puntje heeft hier.

Ik ook!

Als elke fietser nou even elke tegenligger met te fel licht bij het passeren toeroept dat de lamp verblindt, is het hopelijk snel opgelost. Ik doe in ieder geval mijn deel.
Antwoord }
Vorige jaar, ik zette mijn grote licht op op. Nou al heel snel kreeg ik van Jan te horen dat het veel te fel was voor hem in de spiegels. Dus wij hebben echt wel bakken met licht in onze VM's.
Antwoord }
(7 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Ja, met een "enquête" er bij:
Ja natuurlijk, maar dat valt in het niet bij hoe vaak en hoe veel feller ik wordt verblind door automobilisten...

Precies dit dacht ik ook toen ik dit draadje las...

Ja, fietslampen zijn ook fel tegenwoordig. Maar laten we vooral blij zijn dat er licht brandt op veel fietsen, dit is ook anders geweest. 

En ja, binnen de met straatlantaarns verlichte bebouwde kom is het wellicht niet nodig, die felle lampen, maar ik rijd door de Groningse polder in de donkere winter ook met een flinke bak licht om zelf de weg goed te kunnen zien. In de bebouwde kom zet ik ze vaak uit en rijd alleen met de dagrijverlichting of in ieder geval maar 1 koplamp. 

Ik ben blij dat er nu goede lampen beschikbaar zijn in tegenstelling tot de dynamolampjes die Marco al even aanhaalt...
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
Irritant zijn ook de automatische groot-lichtschakelaars van auto's. Die moeten automatisch dimmen bij tegenliggers, maar op fietsers reageren ze vaak niet.
Daarvoor heb ik dus mijn groot-licht, even knipperen en de automaten dimmen.
Een andere irritatie is: als je op een links-liggend tweerichtingenfietspad rijdt, wordt je heel vaak verblind door auto's. Die hebben namelijk koplampen die extra fel naar de berm schijnen. Moet ook dan regelmatig mijn groot-licht in stelling brengen om nog net de rand van het fietspad te kunnen zien.
Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal
Ik ben door alle verblindende lampen van fietsers, auto's en die bezorgbrommertjes ondertussen al een paar jaar gestopt met het fietsen in het donker.
Antwoord }
Bedankt door:
(59 minuten geleden)TimSch schreef:
(7 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Ja, met een "enquête" er bij:

Precies dit dacht ik ook toen ik dit draadje las...

Ja, fietslampen zijn ook fel tegenwoordig. Maar laten we vooral blij zijn dat er licht brandt op veel fietsen, dit is ook anders geweest. 

En ja, binnen de met straatlantaarns verlichte bebouwde kom is het wellicht niet nodig, die felle lampen, maar ik rijd door de Groningse polder in de donkere winter ook met een flinke bak licht om zelf de weg goed te kunnen zien. In de bebouwde kom zet ik ze vaak uit en rijd alleen met de dagrijverlichting of in ieder geval maar 1 koplamp. 

Ik ben blij dat er nu goede lampen beschikbaar zijn in tegenstelling tot de dynamolampjes die Marco al even aanhaalt...
Ik heb eigenlijk liever een tegenligger op de fiets zonder verlichting, dan eentje met te felle of verkeerd verspreid licht. Zeker als dit binnen de bebouwde kom met straatverlichting is vind ik het irritant als er dan zo'n waas licht verschijnt.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: blokdoorn, NielsKo, TimSch, 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Fietsverlichting vaak té fel Of (gevaar...
Ja, met een "...ZoefZoef — 08:34 PM
Ik ben door alle ver...Lopopodium — 08:12 PM
Mango Sport op 2dehands
Voor een paar tien...Status Quooh — 08:06 PM
Irritant zijn ook de...LigfietsWilsum — 08:03 PM
Ja, met een "...TimSch — 07:53 PM
Vorige jaar, ik zett...Hardloper — 07:39 PM
Vind dus dat de an...Lopopodium — 07:08 PM
wat ze zeggen
Ik werd vandaag in...Hardloper — 04:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Kort voor de bruilof...Hardloper — 04:16 PM
wat ze zeggen
Mooie autootje vanda...Hardloper — 04:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik zit lekker met zo...Hardloper — 04:07 PM
Als ik terugdenk aan...Roepers — 03:46 PM
Te felle verlichti...Hoekie — 03:38 PM
Te felle verlichting...ZoefZoef — 02:32 PM
Trisled's nieuwste
Dit soort ontwerpe...365cycle — 02:24 PM
Wintertraining 2026
Ik sta bij elke inge...NielsKo — 02:21 PM
Gestroomlijnde tweewieler
Trommelrem denk ik...365cycle — 02:19 PM