|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Topics: 33
Bedankt: 0
2157 x bedankt in 1129 berichten
(, 10:42 PM)365cycle schreef: Daarmee zeg je eigenlijk dat omdat sport niet ook onze veel te egoïstische maatschappij repareert, het geen grote gezondheidsproblemen oplost. Nee, dat zei ik niet, ik zei dat sport (alleen) geen grote gezondheidsproblemen oplost (dus niet 'omdat'). Daarnaast zei ik dat iedereen die claimt dat dat wel zo is de aandacht afleidt van dingen die echt helpen om de maatschappij gezonder te maken. De kwalificatie 'veel te egoïstische maatschappij' laat ik overigens voor jouw rekening.
(, 10:42 PM)365cycle schreef: Ik zou het even na moeten zoeken, één waar ik inhoudelijk dieper in doorgebladerd heb zag een correlatie en had ideeën om daar ook een causaal verband bij te meten. Als er een causaal verband is is er ook een correlatie, andersom geldt dat niet perse. Waarom zou je een correlatie rapporteren als er een oorzakelijk verband is?
(, 10:42 PM)365cycle schreef: Eén van de geopperde methoden was voldoende proefpersonen met welvaartsziekten zoeken, die bijvoorbeeld twintig jaar te volgen (waarbij bij een deel van de groep een leefstijlverandering doorgevoerd wordt, maar dan dus alleen sport, geen andere voeding). Voor de hand liggend resultaat is minder welvaartsziekten, maar ik vermoed dat je daarnaast ook zal zien dat het herstel van andere ziekten makkelijker zal zijn. Het probleem van die methode (los van de praktische bezwaren zoals het 20 jaar stabiel houden van factoren als voeding) is ' survivorship bias'. Maar zelfs als je een longitudinale studie met een enorme sample doet (zoals Lifelines) lijkt het mij nog steeds moeilijk om een oorzakelijk verband tussen bewegen en gezondheid of levensverwachting aan te tonen omdat er zo verschrikkelijk veel interactie-effecten en confounding variabelen zijn. Hetzelfde probleem heb je als je bijvoorbeeld een oorzakelijk verband probeert aan te tonen tussen het drinken van x-glazen alcohol per dag en gezondheidsrisico's (ook vaak 'aangetoond' in de krant, maar niet in de onderliggende studies als je even doorklikt).
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Topics: 34
Bedankt: 384
947 x bedankt in 399 berichten
Ik heb een periode (nu meer dan 30 jaar terug) last gehad van spit, waarvan één keer zo heftig dat, liggend op bed alleen al door het knipperen met mijn ogen, mijn rug in een kramp schoot, waarbij men beneden in huis mij duidelijk vocaal hoorde. Hopend dat mijn huisarts mij spierverslappers zou voorschrijven, zei hij slechts "bewegen en blijven bewegen". Dat begon met mijn lichaam in een hoek van 90 graden achter een rijdende kruk en eindigde na 4 dagen rechtop en pijnvrij.
Ook vroeg hij mij mee te doen met een onderzoek van iemand aan de VU waarbij de ene groep in vergelijkbare gevallen medicatie en de andere groep zonder medicatie moest blijven bewegen. Ik hoorde bij de laatste. Daartoe kreeg ik 2 jaar lang elke maand een uitgebreide vragenlijst opgestuurd. Uiteindelijke conclusie: de beweeggroep heeft in die periode veel minder rugproblemen gekend dan de medicatiegroep. Exacte getallen ben ik vergeten. Ik ben, na 2 tot 3 jaar met af en toe spit (gelukkig nooit meer zo erg als de eerste keer), rugprobleem vrij.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
GertBr, ik geloof meteen dat je baat hebt gehad bij bewegen, en ik doe niks af aan het nut van het soort onderzoek waaraan je hebt meegedaan. Mijn punt is dat wat jij beschrijft een correlatie is, niet noodzakelijkerwijs een oorzakelijk verband, en dat je dus niet kunt zeggen dat bewegen het probleem heeft opgelost. Het feit alleen al dat het geen dubbelblind onderzoek betrof (waarbij je één groep een medicijn geeft en de andere een placebo en zowel patiënt als onderzoeker niet weten wie wat krijgt, maar je kunt mensen niet laten 'placebobewegen') maakt dat je niet kunt zeggen of er een oorzakelijk verband is tussen het al dan niet bewegen/ het al dan niet toedienen van een medicijn en rugklachten. Daarnaast is er bij dit type onderzoek vrijwel altijd sprake van kleine samples en een zekere mate van zelfselectie, je kunt mensen immers niet dwingen mee te doen en je kunt ze ook niet in één van beide groepen dwingen. Ten overvloede: ik zeg niet dat bewegen niet gezond is!
Topics: 72
Bedankt: 40050
3982 x bedankt in 1729 berichten
Melle, je hebt je punt duidelijk gemaakt.
Ik denk dat het nu tijd wordt om weer naar blije berichten te gaan in dit draadje.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Goed plan Willeke.
Topics: 27
Bedankt: 38
3995 x bedankt in 2211 berichten
, 12:53 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:56 AM door ZoefZoef.)
(, 12:36 AM)Willeke_IGKT schreef: Melle, je hebt je punt duidelijk gemaakt.
Ik denk dat het nu tijd wordt om weer naar blije berichten te gaan in dit draadje.
Vooruit dan maar.
..ik na lange tijd weer lekker heb bewogen en straks weer een kleine 40km op de roets heb gezet. En omdat ik mn oom vandaag na 2 jaar weer heb gezien en gesproken. Weinig contact mee, woont niet om de hoek en is een redelijke kluizenaar, maar vandaag was ie op bezoek bij mn ouweheer die weer een jaartje ouder is geworden.
Topics: 4
Bedankt: 3
505 x bedankt in 192 berichten
Omdat ik intussen ben ingeschreven voor de OBT ondanks dat ie zo ver weg is. We doen de heen- en terugrit in 2 etappes met een overnachting in Arnhem (niet eens zo ver weg van waar de OBT van 2 jaar geleden was  ) Nu nog hopen dat het weer goed genoeg is (geen sneeuwlaag en geen gevaarlijk stormweer) en dan komt dat goed
Topics: 5
Bedankt: 2
1750 x bedankt in 912 berichten
Vandaag m'n eerste woon/werk rit met de QV, nu ik weer op bekend terrein fiets merk ik dat ik weer makkelijk tegen de 30 zit, de voetgaten hebben al meerdere keren geholpen en het sturen valt heel erg mee, ik had verwacht dat ik grotere bochten moest nemen maar zelfs met de dikke ballonbanden gaat het probleemloos.
m'n enigste ergernissen zijn de triggershifter, het heen en weer springen van de versnelling en het viziertje wat naar beneden blijft vallen. Niets serieus en niets wat ik zelf niet kan fixen dus dat komt wel goed, het is nu iets te koud om onder de fiets te gaan liggen dus ik laat het even.
Ik ben superblij! de QV is een blijver
nu van alles ontwerpen om hem te personaliseren!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Topics: 3
Bedankt: 559
974 x bedankt in 365 berichten
ja de QV is een geweldige fiets! En je merkt vast ook wel dat je veel harder de bocht om kunt. Wat ook wel leuk is om te doen. En voor het vizier hoef je alleen de boutjes aan te draaien.
Topics: 122
Bedankt: 13852
10747 x bedankt in 5192 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door 365cycle.)
(4 uren geleden)Veloquest schreef: En je merkt vast ook wel dat je veel harder de bocht om kunt. Wat ook wel leuk is om te doen. Veel harder dan met een DF XL? Denk dat het nog tegenvalt hoe groot dat verschil is. Een DF kiept eerder, maar een QV heeft sneller gripproblemen, zeker met dit weer. Leer 'm rustig kennen zou ik zeggen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 5
Bedankt: 2
1750 x bedankt in 912 berichten
Ik vind de suspension van de achterwielen nog een ding, dat voelt heel onnatuurlijk, alsof ik een lekke band heb en op het punt sta om weg te glippen. Dit blijkt een eigenschap van de QV te zijn waar ik nog aan moet wennen.
De DF kan idd lekker scherp en met snelheid door een bocht, hij is ook lekker dun en past overal doorheen zonder gedoe. Met de QV lukt het ook wel maar het vergt wat meer planning :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Topics: 122
Bedankt: 13852
10747 x bedankt in 5192 berichten
(2 uren geleden)Gideonaut schreef: Ik vind de suspension van de achterwielen nog een ding, dat voelt heel onnatuurlijk, alsof ik een lekke band heb en op het punt sta om weg te glippen. Dit blijkt een eigenschap van de QV te zijn waar ik nog aan moet wennen. Hij "wiegt" een beetje idd, dat is normaal, en als je er eenmaal aan gewend bent best comfortabel. De dubbele vrijloop heeft ook nog wel interessante effecten.
Die ghostshifting die je hebt, dat wordt tegengewerkt door het contragewicht. Ik weet niet of daar nog iets aan te stellen valt ofzo. (qv-tester - weet jij dat?)
(2 uren geleden)Gideonaut schreef: De DF kan idd lekker scherp en met snelheid door een bocht, hij is ook lekker dun en past overal doorheen zonder gedoe. Met de QV lukt het ook wel maar het vergt wat meer planning :p Klopt, de QV is veel groter. Ik voelde dat toen ik voor het eerst op de weg reed met de Milan GT nadat ik de QV verkocht had.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 3
Bedankt: 559
974 x bedankt in 365 berichten
ja met nat weer kan je achterkant gaan schuiven. ligt natuurlijk ook aan wat voor banden je hebt. maar je gaat eerder schuiven dan dat je op zijn kant gaat en daardoor zijn bochten heel anders.
Wat ik nog wel benieuwd was zit er ook een rem op de achterwielen. want ik heb ze wel en zou ook niet zonder willen. aangezien je harder kan remmen.
Topics: 4
Bedankt: 3
505 x bedankt in 192 berichten
Als er een contragewicht is, dan denk ik dat er enkel nog gekeken kan worden of de versnellingen op zich goed afgesteld zijn (beetje experimenteren met de verstelling), dat moet ik ook elke keer even uitzoeken als er iets gedaan is waardoor de uitlijning van de cassette tegenover de derailleur wat verandert. Als de afstelling niet goed is dan heb ik de indruk dat ie soms wat gevoeliger is aan ghost shifting. Helemaal weg zal het nooit gaan, maar dat had zelfs de Strada die ik soms als vervanger had af en toe op slechte weg. Aan het contragewicht zelf valt volgens mij niks te veranderen.
Wat snelle bochten betreft: QV is heel leuk en goed daarin, maar let op dat de achterkant niet uitbreekt (vooral risico bij oneffen wegdek), want dan moet je heel snel tegensturen om dat op te vangen. Over het algemeen laat de QV wel voelen als je tegen de limiet zit. Ik heb 1 keer gehad dat het oversturen niet onder controle geraakte, toen had ik een 180° spin gemaakt (wou naar rechts maar stond opeens klaar om naar links te gaan  ) en geluk gehad dat ik niet op mijn kant ging. Was wel met slechte dempers, ruw wegdek en rotte blaadjes. De latere keren dat hij in overstuur ging kon ik het wel opvangen, maar je moet echt snel zijn. Belangrijke triggers zijn oneffenheden zoals ongelijke klinkers en de ergere wasbord-stukken in asfalt (bijvoorbeeld door tractorsporen als het asfalt gesmolten raakt in de zomer).
|
Gebruikers die dit topic lezen: 23 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|