Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor een beginner? qua aankoop etc.
(3 uren geleden)Gideonaut schreef: Als je serieus van plan bent om 50km per dag te gaan fietsen dan zou ik je aanraden om stilletjes door te sparen totdat je een respectabel bedrag heb verzameld om een leuke lowracer (of highracer) te kopen. Zo'n Challenge Hurricane is een leuke en makkelijke fiets voor beginners en voor tour tochtjes zonder tijddruk maar de lol zal er snel vanaf zijn als je jezelf elke dag kapot moet fietsen en zwetend aan komt puffen.

Die Challenge Fujin die te koop staat is een hele fijne fiets + bagagedrager. Met een beetje aandacht en vooral andere banden kan je daar een beest van een fiets mee creëren!

Ook staat er een A2 Alleweder te koop, niet echt een aanrader maar wel leuk als eerste fiets, en perfect voor iemand die geen issues heeft met knutselen en onderhoud. 50km is de doen maar zorg dan wel dat de ketting netjes loopt en alles werkt zoals behoren. Een Alleweder die soepel fietst is ouderwets genot, maar zodra het voelt alsof je door teer aan het fietsen ben krijg je snel de neiging om dat ding in elkaar te trappen :p

Op ligfiets.net staat ook een hele mooie omgebouwde Raptobike lowracer mocht je een sponsor kunnen vinden! En een Fujin SL zonder vraagprijs.

Ik waardeer het sentiment, maar stilletjes doorsparen zou voor mij waarschijnlijk betekenen dat ik mogelijk €20 per dag aan OV vervoer kwijt ben, dan jas ik daarmee compleet door mijn stagevergoeding heen en dan heb ik dit kalenderjaar nog geen steeds fiets bij elkaar.

Het lijkt er op dat ik op ongeveer dezelfde conclusie kom als TimSch 5 jaar geleden deed: ik koop eerst een goedkoop en enigzins waardevasts exemplaar om wat ervaring op te bouwen en het fietsen makkelijker te maken, en dan kan ik als ik daarmee wat geld heb gespaard gaan zoeken naar een mooie racer.

Op dit moment gaat het voor mij dus eigenlijk vooral om het financiële aspect en niet zo zeer om het plezier op zich, hopelijk kan ik het probleem van hijgend aankomen op werk verhelpen door iets eerder van huis weg te gaan.  Big Grin
Antwoord }
(, 07:01 AM)Niels van der Wal schreef: Voor de route heb ik nog een tip: Fiets over Austerlitz!

De A12 en de spoorlijn doorsnijden de route, maar onder Austerlitz is een viaduct.

Google zou mij recht over maarn sturen, maar zo te zien zijn er nog wel een aantal routes te bedenken. Zou de kruising bij driebergen-zeist overigens niet beter zijn? dat is tegenwoordig een onderpas met een gescheiden fietspad en zo. Ik loop ook wel vaker de a4d in doorn en austerlitz, dus ben ik gelukkig wel redelijk bekend met het gebied.

[quote="TimSch" pid='73196' dateline='1773387913']

Over Maarn kan. Gelijk na het viaduct kun je via een fietspaadje door het bos naar Austerlitz. Of je neemt de provinciale weg, langs de pyramide. Het lastige is wel, dat je de kruising in Doorn moet nemen. Dit is een onding en met een ligfiets door de haakse bochten, lastig.
Station Driebergen-Zeist lijkt verbeterd, maar met een ligfiets moet je oversteken bij haakse bochten als je uit de richting Odijk komt, of je moet door Driebergen heen via een niet ideale provinciale weg. Verder lijkt me deze route langer en niet sneller dan de route over Austerlitz.

Speel maar met de routes; altijd de zelfde is slaapverwekkend. Dit is gevaarlijk op een ligfiets.

Niels, :-), van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: rolrek , Willeke_IGKT
(3 uren geleden)Gideonaut schreef: Als je serieus van plan bent om 50km per dag te gaan fietsen dan zou ik je aanraden om stilletjes door te sparen totdat je een respectabel bedrag heb verzameld om een leuke lowracer (of highracer) te kopen. Zo'n Challenge Hurricane is een leuke en makkelijke fiets voor beginners en voor tour tochtjes zonder tijddruk maar de lol zal er snel vanaf zijn als je jezelf elke dag kapot moet fietsen en zwetend aan komt puffen.

Nou, overdrijven is ook een vak. Zo klinkt het bijna alsof een hurri slechter is dan je standaard stadsfiets Wink

In mijn ervaring, hurri is prima fiets om mee te forenzen (en voor jouw budget heb ik er twee jaar geleden twee stuks gekocht) De meeste die ik op marktplaats heb zien staan hebben vrij oude banden, het je er iets nieuwerwets op (CCU) dan is 2×25km prima te doen.
Ook wel fijn voor een beginner (tenminste mijn persoonlijke mening) hurri heeft een klapstuur wat het op en afstappen vereenvoudigd. Ook kan je makkelijk de stand van het stuur aanpassen waardoor je in verschillende situaties een verschillend stuurgedrag kan krijgen.
Heb de gedeelde linkjes niet bekeken maar voor woon-werk is een begagedrager (of specifieke ligfietstassen) wel een must. Even een rugzak omdoen gaat wat lastig zeg maar  Tongue
Ik lees dat je een laptoptas hebt, handig! Neem die ook mee als je gaat proefrijden, wil nog wel eens dat de buizen net een andere dikte hebben waardoor het kliksysteem niet werkt.

Leuk dat je zondag langs komt. Hier vind je het programma, 14:15 ben je mooi op tijd voor de twee grote races. Met tijd genoeg om gezellig te kletsen.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , rolrek
Ik zie dat Rolrek prima in staat is om uit al die verschillende adviezen zijn eigen plan te trekken. Niet iedereen weet nog hoe het is om geen geld te hebben Wink De lengte en kracht van je benen is het belangrijkste. De fiets zoek je erbij, waarbij je financiële armslag bepalend is.
Leuk dat je in Apeldoorn gaat kijken, dat gaat vast leerzaam zijn.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , rolrek
(3 uren geleden)melle z schreef: Ik heb er verscheidene gehad en ik ben ook geen fan van Hurricanes en van Challenge fietsen in het algemeen. Niks zo persoonlijk als persoonlijke voorkeur...

Geinig, ik heb juist een sterke voorkeur voor Challenge, maar dan vooral de latere modellen Furai, Chamsin, Seiran, Fujin. En inderdaad niet de Hurrie. Niet voor niks dat die vaak voor een schijntje te koop staan.
Batavus Sprint, Giant Expedition, Vittorio randonneur, zelfbouw Hoge ligger, Snel Savanne, Giant DowntownChallenge Wing, Schauff tandem, Drössiger TDA Street tandem, Challenge Furai, Cangoo bakfiets, Flevobike bike.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , rolrek
(2 uren geleden)Boyd Maduro schreef: Nou, overdrijven is ook een vak. Zo klinkt het bijna alsof een hurri slechter is dan je standaard stadsfiets Wink

Alles is beter dan een stadsfiets :p (ik wil nooit meer een bukker!) 
En nee, een hurri is zeker geen slechte fiets zolang die in een goede staat verkeerd, maar als je toch al een mtb heb lijkt het mij slimmer om even door te bijten en verder te sparen zodat je meer keuze heb, anders moet je weer opnieuw beginnen met sparen, wat als de hurri tegenvalt? doorverkopen met zulke fietsen gaat niet heel erg snel en vaak met verlies.

Daarnaast is het kopen van een tweedehands ook nog niet alles, nieuwe banden nodig? verlichting? Bagagedrager? hoeveel onderhoud is er nodig om een low budget fietsje weer op gang te krijgen, hoeveel tijd kun je er aan toewijden? Je bent zo weer een paar honderd euro verder hoor.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , rolrek
Hele goedkope tip, Zet een paar vlotte slicks op je MTB. Contact Urban, Michelin Wildrunner. Ben je bijna net zo snel als een doorsnee ligfiets, de fiets heb je en ken je. Voor andere banden heb je meestal geen nieuwe wielen nodig,

Een simpele vlotte racefiets oid kon ook wel een werken. Kijk je gewoon op Marktplaats bij jou in de buurt naar herenfietsen, sportfietsen, racefietsen.

Heel erg veel ligfietsen zijn niet zo heel veel sneller, je hebt nu iets nodig en niet over een half jaar. Misschien is dan de stage al weer voorbij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Niels van der Wal, rolrek, tiemen, 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Bandendruk bij trikes
Ik kan het me ook ni...Jeroen S — 11:13 PM
Medeliggers onderweg
Ik vond het in de Mi...Jeroen S — 11:07 PM
Hele goedkope tip, Z...Jeroen S — 10:54 PM
Nou, overdrijven i...Gideonaut — 09:55 PM
Ik heb er verschei...ligvogel — 09:51 PM
Ik zie dat Rolrek pr...Bianca F — 09:23 PM
Als je serieus van...Boyd Maduro — 09:15 PM
Voor de route he...Niels van der Wal — 08:35 PM
Als je serieus van...rolrek — 08:23 PM
Ik heb er verscheide...melle z — 07:40 PM
Als je serieus van p...Gideonaut — 07:31 PM
Spammers
Ik denk dat er veel ...Hardloper — 07:20 PM
Medeliggers onderweg
Ik vind door de wi...Hardloper — 07:16 PM
Hobbelpaard? Nee dat...De tovenaar — 07:03 PM
De M5 Blueglide ...Frutsel — 06:47 PM
De M5 Blueglide is o...De tovenaar — 06:20 PM
Die wedstrijd ...rolrek — 06:15 PM