21-Apr-2021, 02:45 PM
(21-Apr-2021, 10:13 AM)voodoo schreef:De benen stilhouden kost nog minder energie. Het enige wat ik onder de aandacht wilde brengen, zijn de extra interne verliezen aan energie van de fietser zelf. Te hoge trapfrequentie gaat ten koste van de trapkracht. Efficiëntie heeft te maken met het ideale koppel of trapkracht waarbij zo min mogelijk extra energie wordt verspild.(21-Apr-2021, 09:21 AM)PietV* schreef: Zet je ligfiets vast op een bok en klick in de pedalen. Haal de ketting er af en voer de trapfrequentie op. Wat kost meer energie 60 of 110 rpm?10 rpm kost nog minder energie, maar ga je daar efficienter/sneller/beter door fietsen? Je vergelijking gaat volgens mij niet op.
Zag vandaag Anna van der Breggen als eerste de eindstreep overgaan in de Waalse Pijl. Haar trapfrequentie was vlak voor de finish echt niet hoog. Efficiëntie en sneller gaan vaak niet samen. Sneller ga je door de juiste combinatie trapkracht en cadans. En die cadans ligt bij de professionele wielrenners tijdens wedstrijden gemiddeld beneden de 100 rpm. Tijdritten uitgezonderd.