14-Jan-2022, 11:38 AM
(14-Jan-2022, 07:33 AM)Niels van der Wal schreef: De Milan is Duits, gemaakt voor duitse wegen.Klopt. Noord-Duitsland met name: Vlak en open. Dit uit zich vooral in top aerodynamica, maar een minder goede aandrijflijn. Bergop is een Milan niet zo lekker, accelereren gaat ook niet zo soepel. Op een vlakke weg, zelfs tegen de wind in...
(14-Jan-2022, 07:33 AM)Niels van der Wal schreef: In Nederland zijn veel drempels en vluchtheuvels. Om hier soepel overheen te fietsen heb je bodemvrijheid nodig. De Milan ligt laag, heeft hierdoor weinig bodemvrijheid wat in Nederland beroerd rijdt.De DF XL heeft minder bodemvrijheid dan de Milan GT. Wel in gemeten centimeters, maar de vorm is minder handig; voor de voorwielen is een DF lager dan een Milan. Waar ik met de DF overal over de grond kletterde raak ik alleen de allerhoogste drempels met de Milan.
Niels, DF, van der Wal
M'n Milan SL schraapt op dezelfde drempels als de DF XL deed, maar staat één veerring lager dan standaard.
Het grootste probleem van de Milan is echter dat die heel lang veel minder volwassen is geweest dan de producten van velomobiel.nl en later Intercity Bike. Toen de Quest Carbon op de markt kwam werkte Räderwerk nog volop met glasvezel, de Milan had lang een dubbelzijdige achterbrug (enorm onhandig bij een lekke band achter), en pas bij de Mk4 werd achtervering optioneel leverbaar, om vervolgens bij de Mk5 luchtvering zonder demping in te bouwen Dat laatste is overigens voor alle geleverde Milans kostenloos opgelost. Dan was er lang geen dealer in Nederland, resultaat is dat er weinig Milans zijn.
Overigens vermoed ik dat de locatie van Drymer de Hilgo en Mango ook niet echt geholpen heeft. Hoewel het mooi fietsgebied is wonen daarboven gewoon weinig mensen.