28-Jul-2022, 12:15 AM
(27-Jul-2022, 12:16 PM)Bacchus schreef:(27-Jul-2022, 11:44 AM)Frutsel schreef: Gisteren mijn rit naar het werk met de CCU 32-406 banden erg lekker ging [...] (Voorheen 35-406 Marathon+).Maar nog steeds mede door wat harder te trappen, denk ik? Dat is natuurlijk ook dankbaar als je er meer snelheid voor terug ziet.
Mijn gemiddelde snelheid is 8 à 10% hoger, dus het maakt nog steeds zo'n 10 minuten uit in totaal, maar op de vrije stukken is mijn snelheid tot 30% hoger.
Volgens https://www.bicyclerollingresistance.com/ is het verschil tussen de CCU (18 W) en de SMP (26 W) met 30% minder rolweerstand ook wel fors maar van 30 km/u naar 40 km/u is toch iets meer dan 8 W verschil.
Ik had niet het idee dat ik veel harder trapte, daarvoor zou ik eens powermeters moeten aanschaffen.
Wat wel het geval is is dat ik met deze banden wat sneller ga, waardoor ik in een hogere versnelling kan rijden met een (voor mij) lekkere cadans.
Met de Marathon+ banden reed ik minder vaak (zeg maar zelden) op mijn hoogste verzet omdat ik daar niet de juiste cadans kon bereiken.
Oftewel, ik kan mijn vermogen beter kwijt
Overigens zei ik tot 30% - Mijn standaard rondje van rond de 30 kilometer deed ik met een gemiddelde van rond de 40 waar dat eerst rond de 30 was. Nu is dit rondje redelijk makkelijk qua route en verkeer, zodat ik daar weinig last heb van dingen die mijn gemiddelde omlaag halen. Woon-werk is een route met een aantal dorpskernen en gemene drempels die je snelheid omlaag helpen...