26-Sep-2022, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Sep-2022, 09:30 PM door PietV*.)
(26-Sep-2022, 07:01 PM)365cycle schreef: Alleen kan te snel rijden met een fiets wel, maar ervoor bekeurd worden nog steeds niet op basis van de normale snelheidsregels. Er zijn daarom al meerdere mensen die een correctie op een opgelegde sanctie hebben; de welbekende acceptgiro met €0,00 als bedrag.
Een fietser kan niet "bekeurd" worden voor de gedragsregel maximumsnelheid. Die regel is er niet, maar dan wel bekeurd voor artikel 5 WVW 1994.
De fietser kan wel "bekeurd" voor grove overschrijding van bord 30 km/h., die regel geldt ook voor fietsers, maar nooit voor artikel 5 WVW 1994.
Vanaf 37 km/h bruto gemeten met geijkte snelheidsmeter kan een fietser worden "bekeurd". Maar vaak wordt een royale marge aangehouden, omdat een fiets geen verplichte snelheidsmeter heeft. Vanaf 45 km/h heb je de bon vaak te pakken. Een fietser voelt verdraaid goed of ie 30 of 45 km/h rijdt.
(26-Sep-2022, 08:52 PM)Lopopodium schreef: Dat is een nieuw iets voor mij. En klinkt toch wel wat suffig en ambtenaarlijk.
Ik ken wel de nullening voor studenten. Daar heb ikzelf enige jaren nog gebruik van gemaakt. Je kreeg dan geen geld, maar kon ondanks dat je niets leende daarom wel een OV-kaart krijgen. Heerlijk omslachtig.
Zolang een Mulder feit nog in behandeling is van de politie, kun je met een correctieverzoek vragen of die zaak kan worden ingetrokken door de politie.
Is de zaak bij de officier van justitie, dan kan bij bezwaar de OvJ besluiten de zaak in te trekken. Je krijgt een nieuwe gecorrigeerde beschikking met 0,00 euro.
Ben je het niet eens met de OvJ dan kan je in beroep bij de rechter. Je dient vooraf de sanctie te betalen en komt voor.
Krijg je gelijk bij de rechter dan wordt het betaalde sanctiebedrag teruggestort.
(26-Sep-2022, 05:48 PM)Roepers schreef: Fietsstroken in een 30 km/h gebied vind ik een ontwerpfout. Die horen daar m.i. niet. Auto's rijden daar immers op fietssnelheid. Ook een voorrangskruising hoort niet in een 30 km-zone. Zo denk ik erover maar mijn mening is niets waard in dit geval.Wegbeheerders hebben de mogelijkheid om tegen geringe kosten een 30 km/h zone in te stellen. Vaak blijft de oude situatie lange tijd gehandhaafd. Inclusief fietsstroken, die als fietssuggestiestroken in een 30 zone blijven bestaan. Alleen afbeelding fietst op het wegdek wordt verwijderd.
Groet, Marco
https://swov.nl/nl/fact/30kmuur-gebieden...bied-eruit
Voorrangskruisingen in een 30 km/h zone komen nog steeds voor. Met name bij de vrijliggende fietsroutes door de 30 km/h zone binnen de bebouwde kom. Het fietspad komt dan in de voorrang te liggen. Ten nadele van het overig verkeer.