09-Feb-2023, 04:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Feb-2023, 04:59 PM door 365cycle.)
Een mooie visie. Ik denk echter dat die niet alleen radicaal is, maar ook gewoon niet helemaal realistisch.
Mijn lichtinstallatie verbruikt als ik volop licht aan heb zo'n 40W (groot licht, geen dimlicht); met de zuinigste lichten die ik ooit gehad heb was dat zo'n 12-15W. Ga je dat met een dynamo opwekken dan heb je 80~85% rendement; ik vind het meer dan wenselijk om de lichten aan te houden als ik stil sta, zeker als ik op de weg rijd. Daarmee wordt het rendement zo'n 70%, want je moet dan ook een accu of supercap voeden waarmee de lichten een paar minuten aan kunnen blijven.
Voor mijn huidige lichtinstallatie zou dat dus neer komen op laten we zeggen continu 40W energie die ik niet in voorwaartse beweging kan omzetten (want ik heb niet altijd groot licht aan, maar op donkere stukken ook best vaak wel); voor de zuinige installatie komt het neer op zo'n 21W.
Voor mij persoonlijk gaat het geen noemenswaardig verschil maken. In m'n sterkste ritten zat ik 100 km lang dicht tegen de 300W. Jij bent zelf ook een uitzonderlijk sterke rijder.
Als ik het vermogen dat Willeke aan het eind van de OBT nog trapte (toen ik even achter haar reed) moet inschatten, gok ik er nog rond de 60-70W over was. Al het snelheidsvoordeel van haar velomobiel was op dat moment al verloren, sterker nog; op een gewone fiets was ze minstens even snel geweest (door minder aandrijfverliezen en minder rolweerstand).
Ga je daar nog minstens 21W vanaf halen voor verlichting, dan is wandelen niet veel langzamer.
Door de verlichting ook nog van het vermogen van de berijder af te peuteren druk je de ligfiets/velomobiel nog meer in een niche. Ondanks dat ik het zelf wél leuk zou vinden om te kunnen doen, lijkt me dat niet wenselijk.
Overigens kan de technische implementatie nog veel makkelijker dan met een naafdynamo; je hebt toch al spanrollen in de kettinglijn, onder en vlak voor je stoel. Gebruik die gewoon als stroombron, dan kan je desnoods met een mechanisch bediende (ont-)koppeling werken.
PS: Voor de duidelijkheid: Willeke's conditie is zeker niet ondergemiddeld. Ik denk dat ik als ik nu naar buitenloop een hoop mensen aan kan wijzen die de route die zij gefietst heeft niet kunnen afronden.
Mijn lichtinstallatie verbruikt als ik volop licht aan heb zo'n 40W (groot licht, geen dimlicht); met de zuinigste lichten die ik ooit gehad heb was dat zo'n 12-15W. Ga je dat met een dynamo opwekken dan heb je 80~85% rendement; ik vind het meer dan wenselijk om de lichten aan te houden als ik stil sta, zeker als ik op de weg rijd. Daarmee wordt het rendement zo'n 70%, want je moet dan ook een accu of supercap voeden waarmee de lichten een paar minuten aan kunnen blijven.
Voor mijn huidige lichtinstallatie zou dat dus neer komen op laten we zeggen continu 40W energie die ik niet in voorwaartse beweging kan omzetten (want ik heb niet altijd groot licht aan, maar op donkere stukken ook best vaak wel); voor de zuinige installatie komt het neer op zo'n 21W.
Voor mij persoonlijk gaat het geen noemenswaardig verschil maken. In m'n sterkste ritten zat ik 100 km lang dicht tegen de 300W. Jij bent zelf ook een uitzonderlijk sterke rijder.
Als ik het vermogen dat Willeke aan het eind van de OBT nog trapte (toen ik even achter haar reed) moet inschatten, gok ik er nog rond de 60-70W over was. Al het snelheidsvoordeel van haar velomobiel was op dat moment al verloren, sterker nog; op een gewone fiets was ze minstens even snel geweest (door minder aandrijfverliezen en minder rolweerstand).
Ga je daar nog minstens 21W vanaf halen voor verlichting, dan is wandelen niet veel langzamer.
Door de verlichting ook nog van het vermogen van de berijder af te peuteren druk je de ligfiets/velomobiel nog meer in een niche. Ondanks dat ik het zelf wél leuk zou vinden om te kunnen doen, lijkt me dat niet wenselijk.
Overigens kan de technische implementatie nog veel makkelijker dan met een naafdynamo; je hebt toch al spanrollen in de kettinglijn, onder en vlak voor je stoel. Gebruik die gewoon als stroombron, dan kan je desnoods met een mechanisch bediende (ont-)koppeling werken.
PS: Voor de duidelijkheid: Willeke's conditie is zeker niet ondergemiddeld. Ik denk dat ik als ik nu naar buitenloop een hoop mensen aan kan wijzen die de route die zij gefietst heeft niet kunnen afronden.