29-Jun-2024, 12:16 PM
Ik heb op de gravelligger het kettingrolletje, vervangen. Omdat ik er toch mee aan het sleutelen was. De oude was een kleine, standaard onderdeel wat ik al jaren had. Geen idee van welk merk, vermoed een M5. Er was altijd wat herrie uit de aandrijving en echt soepeltjes liep het ook niet. Wat ik ook probeerde.
Heb nu natuurlijk meerdere dingen tegelijk gewijzigd, zodat nooit duidelijk zal worden wat het precies was...
Ik heb er een grote rol van Terracycle ingezet. Een 23 tands versie. Moest wel een hulsje in van 10 naar 8mm. De rol zit een tikje verder naar binnen, en het kettingbuisje zit net iets anders vast. Gevolg;
De aandrijving is een stuk stiller geworden, de aandrijving voelt veel soepeler, het draait allemaal veel makkelijker, hoewel de nieuwe rol duidelijk zwaarder is. De aandrijving voelt ook harder, alsof de fiets stijver is geworden. Ik ben er erg blij mee. Maar aan de snelheden van Wim op z'n m5 kom ik niet.
Als ik ooit nog eens aan de aandrijflijn van de Milan ga knutselen, wat wel waarschijnlijk is, komt daar achter ook een grote rol in. Dat werkt toch duidelijk beter.
Heb nu natuurlijk meerdere dingen tegelijk gewijzigd, zodat nooit duidelijk zal worden wat het precies was...
Ik heb er een grote rol van Terracycle ingezet. Een 23 tands versie. Moest wel een hulsje in van 10 naar 8mm. De rol zit een tikje verder naar binnen, en het kettingbuisje zit net iets anders vast. Gevolg;
De aandrijving is een stuk stiller geworden, de aandrijving voelt veel soepeler, het draait allemaal veel makkelijker, hoewel de nieuwe rol duidelijk zwaarder is. De aandrijving voelt ook harder, alsof de fiets stijver is geworden. Ik ben er erg blij mee. Maar aan de snelheden van Wim op z'n m5 kom ik niet.
Als ik ooit nog eens aan de aandrijflijn van de Milan ga knutselen, wat wel waarschijnlijk is, komt daar achter ook een grote rol in. Dat werkt toch duidelijk beter.