3 uren geleden
(, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Ik kan me niet voorstellen wat voor basisconditie @365cycle of andere forumleden moeten hebben, die bijna dagelijks rijden.Valt momenteel tegen hoor. Al zit er nog altijd een pak in om een keer een lange rit te doen, het is een stuk minder dan in de tijd dat "effe" naar Limburg reed voor een toertocht en daarna door naar Zeeland :+
(, 01:12 PM)Snoek043 schreef: al heb ik volgens mij altijd met CCS gereden met butyl, CCU/pro one TT al dan niet met latex was mij toen volledig onbekend.Als je veel kilometers maakt gaat de prijs voor mij ook nog meetellen. Een CCU is betaalbaar en butyl biba's ook. Ik rijd dus nog altijd op die combinatie. Bij metingen komen Foss en andere TPU binnenbanden er meestal als iets trager uit dan een lichte butyl, en ik voel eerlijk gezegd ook geen voordeel tijdens het rijden.
(, 01:12 PM)Snoek043 schreef: frustreert de titel van het topic mij wel een beetje. Ben Parke zegt bijvoorbeeld dat een velomobiel nooit snel genoeg kan zijn. Excuseer? Op mijn trajecten kan ik eigenlijk alle Strava segmenten van profrenners pakken op een willekeurige dag. Zelfs zonder te weten waar de segmenten starten of eindigen, eindig ik gegarandeerd in de top 5.Klopt, maar vergis je niet: wij zijn geen wereldtop, maar wel behoorlijk sterk. Er zijn zat minder sterke personen die óók zonder tijdverlies een velomobiel zouden kunnen gebruiken wanneer ze nog fors efficiënter waren. Mijn actieradius zou ook flink vergroten als mijn fiets nog fors efficiënter zou zijn. Ik zou echt veel op 80 kilometerwegen rijden als ik met laten we zeggen 270W vermogen 80 km/h zou kunnen kruisen. Dan maar wat harder sprinten om op tempo te komen, heb ik er graag voor over. Maar graag wel op banden die een beetje lekbestendig zijn en geen €200 per 1000 kilometer kosten.
(, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Hier in België worden opgevoerde fatbikes van de baan gehaald en in beslag genomen, maar ik rijd met de Snoek nog eens 20 km/u sneller als ik wil. Misschien maar best om wat onder de radar te blijven, denk ik dan.Eens. Het is nu legaal, laten we proberen het zo te houden dat er geen beperkende wetgeving voor verzonnen wordt.
(, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Maar verbeteringen die zelfs invloed hebben op lagere snelheden waardoor je minder vermoeid raakt... Sjah, dan denk ik: fiets gewoon wat vaker?Toch is dat niet voor iedereen een optie. Ik zei het al: wij zijn relatief sterk. Het aantal vrouwen dat ik ken dat een FTP rond of boven de 200W heeft kan ik op één hand tellen. Een velomobiel wordt voor hun gewoon bruikbaarder als ieder laatste wattje eruit gepeuterd is. Juist om die reden had ik de roze SL ook behoorlijk goed voor elkaar; de vorige eigenaresse was niet uitzonderlijk atletisch en had door wat mooie vrouwelijke rondingen ook wel wat kilo's mee te slepen. Toch kon ze met die SL best vaak stukjes 40 kruisen, 30+ ging eigenlijk altijd wel. En dat dan nog op CCU + Michelin Wild Run'R, niet op superbanden.
(, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Mijn fietscomputer zei dat mijn stamina onder de 1% zat,Garmin? Die heeft bij mij wel flink tijd nodig gehad om enigszins zuiver te zijn. Hij stond bij mij ooit al op "leeg" toen ik halverwege een retourtje Dronten was. Vervolgens ben ik nog 45 km/h kruisend naar huis gereden
(, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Als ik dan zie wat er mogelijk is zonder blessures en snelle banden, en dat men tegenwoordig met 75 km/u gemiddeld in Aldenhoven rijdt, denk ik bij mezelf, het is wel goed geweest, niet?Voor mij is het inderdaad wel goed geweest. Daarom rijd ik nu ook een fiets die zeker nog wel in de top mee kan doen, maar in de eerste plaats ook wel gewoon praktisch, en die lekker optrekt. Aan de andere kant zou ik het wél leuk vinden als ICB ook weer echt een racemonster gaat bedenken.
(, 01:12 PM)Snoek043 schreef: Ik herinner me een discussie waarbij @365cycle suggereerde dat een geoptimaliseerde velomobiel eventueel wel de Tour de France zou kunnen winnen, Ben Parke wuifde dat weg. Dat men op dat gebied nog niet het uiterste uit een velomobiel gehaald heeft, ga ik volledig mee akkoord. Bergaf en op het vlakke is een velomobiel zoveel sneller. Bij een velomobiel kan je eigenlijk door snel even te stoppen je wheel covers verwijderen om korter te draaien, en qua gewicht zitten Daniel's snelste modellen op minder dan 16 kg. Een profrenner als Pogacar zijnde trapt gedurende zes (!!) uur in zone 2 op zijn koersfiets 370 watt non-stop. Stel je even voor wat dat betekent in een velomobiel. Wattage zal wat lager zijn, maar nog steeds beduidend meer dan 300.Ik weet niet of het wattage per se lager zal zijn. Een velomobielrijder zal meer een sprinter worden, omdat je hogere pieken nodig hebt om snel te kunnen rijden met een velomobiel. Daarnaast is een grote rijder bijna even aerodynamisch als een kleinere. Ik vermoed dus dat een velomobiel-Tour de France vooral zwaardere rijders gaat laten zien, die naar verhouding daardoor een lichtere velomobiel hebben, dus meer absoluut vermogen trappen en op het vlakke nog heel wat sneller zijn.
En ja, ik blijf bij wat ik zei: met het geld wat in racefietsen gestoken wordt zou een velomobiel óók op de Tour na verloop van tijd sneller zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.