, 12:42 PM
Vandaag heb ik mijn NME (ligfiets) wéér van de tweedehandssites gehaald. Waarom? Wel, sinds de Snoek het pand heeft verlaten, sta ik met een luxeprobleem: twee geweldige ligfietsen, elk op hun eigen manier totaal gestoord goed. Aan de ene kant de CHR, het Zwitserse zakmes onder de ligfietsen. Aan de andere kant een lowracer die zo laag is dat ik praktisch de mieren op de weg kan groeten.
Voordeel van die lowracer: bij het stoplicht kan ik met mijn klikpedalen nog steeds mijn hand op de grond leggen. Probeer dat maar eens met de CHR. Dan moet je al een arm hebben als een orang-oetan.
Maar waar ik echt blij van werd vandaag? Ik heb mezelf getrakteerd op een 20” disc achterwiel van een Chinees bedrijf (ja, je leest het goed – ik heb weer iets gekocht in een digitale steeg ergens in Shenzhen). Geen zorgen, ik heb eerder al carbon wieltjes bij ze besteld en tot nu toe is niks spontaan ontploft. Deze BMX-wielen doen het ook prima op ligfietsen, blijkbaar. De voorwielaandrijving van de fiets maakt het extra makkelijk: vooraan zit de schijfrem, achter hoeft niks te stoppen. Plug & play, oftewel: geen geklooi met remkabels.
Eén dingetje blijft wel hangen: had ik niet beter een 16 inch wiel kunnen nemen in plaats van die 20 inch? Er bestaat namelijk een CCU-band in 16". Nadeel is dan wel dat ik nóg platter kom te liggen – alsof ik al niet genoeg onder de radar vlieg. Nu kijk ik in ieder geval nog nét onder m’n stuur door. Niet ideaal, maar beter dan de CHR (al is dat maar tijdelijk).
Voordeel van die lowracer: bij het stoplicht kan ik met mijn klikpedalen nog steeds mijn hand op de grond leggen. Probeer dat maar eens met de CHR. Dan moet je al een arm hebben als een orang-oetan.
Maar waar ik echt blij van werd vandaag? Ik heb mezelf getrakteerd op een 20” disc achterwiel van een Chinees bedrijf (ja, je leest het goed – ik heb weer iets gekocht in een digitale steeg ergens in Shenzhen). Geen zorgen, ik heb eerder al carbon wieltjes bij ze besteld en tot nu toe is niks spontaan ontploft. Deze BMX-wielen doen het ook prima op ligfietsen, blijkbaar. De voorwielaandrijving van de fiets maakt het extra makkelijk: vooraan zit de schijfrem, achter hoeft niks te stoppen. Plug & play, oftewel: geen geklooi met remkabels.
Eén dingetje blijft wel hangen: had ik niet beter een 16 inch wiel kunnen nemen in plaats van die 20 inch? Er bestaat namelijk een CCU-band in 16". Nadeel is dan wel dat ik nóg platter kom te liggen – alsof ik al niet genoeg onder de radar vlieg. Nu kijk ik in ieder geval nog nét onder m’n stuur door. Niet ideaal, maar beter dan de CHR (al is dat maar tijdelijk).