9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(, 10:27 PM)-Nico- schreef: Ik had al verwacht dat je met het hosen-advies zou komen gezien je enthousiasme over de brede hosenIk vind ze zeker een optie en overweeg het serieus maar ik twijfel een beetje hoe het zou staan. Misschien i.c.m. het zichtcarbon van de fiets en de hoge scheidslijn misschien niet eens zo verkeerd. Ook twijfel ik over de bevestiging, om er nou direct gaten in te gaan boren maar tape lijkt me ook niet geweldig.
Zitten de hosen met het elastiek en schroefje wel naadloos op de vm? En beschadigd de lak niet en het trilt ook niet (geluid)?
Ik had overigens niet eerder in een DF gereden en ik had verwacht dat het stuurgedrag wat nerveus was op basis van de berichten maar dat viel me alles mee. Het gedrag met veel wind heb ik natuurlijk niet kunnen testen.
Bij jou komen de Hosen onder de scheidslijn.
Omdat bij jouw DF het zwart ook zichtcarbon is, staat het zeker mooier dan bij het gespoten zwart van mijn DF.
Er hoeft maar 1 gaatjes aan beide zijkanten geboord te worden. Wil je zonder Hosen rijden, dan doe je er even een stukje tape op of je draait er even een boutje in of je doet gewoon niets. Onder de body komen aan beide kanten 2 gaatjes.
De Hosen zitten muurvast op de DF. Zelfs bij harde storm zijn ze niet verschoven. De Duitsers vinden dat het niet naadloos zit, omdat je natuurlijk het minimale opstaande randje van het carbon kunt voelen. Maar de Hosen sluiten echt wonderbaarlijk mooi aan. Was ik zeer verbaasd over. Het voordeel is zo ontzettend vele malen groter dan het wervelende windje dat heel misschien gaat ontstaan bij dat ieniemienie opstaande randje.
Ik rijd er nu ruim 3000km mee en ik kan geen beschadigingen vinden. Wel wordt de body onder de Hosen vies en als je het gaat schoonmaken, dan moet je dat wel met beleid doen. Als het fijn zand is, dan moet je het er dus niet lomp met een doek gaan afvegen want dan krijg je krassen.
Ik had verwacht dat de Hosen soms een soort van zouden gaan klapperen. Doen ze ook niet. Het is gewoon een geluidloos feest van snelheid en minder zijwindgevoeligheid. Nog minder dus dan jij nu hebt ervaren.
Als ik de banden ga oppompen dan leg ik de DF gewoon op de zijkant, op de Hosen dus. Ik heb nu 1x meegemaakt dat er eentje iets naar binnen klapte. Kon ik via de binnenkant heel simpel weer terugploppen. Geen schade.
Oh ja, er is dus toch één nadeeltje. Je hebt iets minder ruimte voor de pompkop. Eigenlijk moet ik die zwarte carbon platen nog van de wielen afhalen, dan kan ik de banden iets gemakkelijker oppompen. Die platen hebben nu toch geen functie meer.
Persoonlijk maak ik mij ook geen enkele zorgen over gaten, schade of iets dergelijks. Die Hosen gaan er echt nooit meer af.
Ik mag nu legaal op de rijbaan rijden.
De DF is minder zijwindgevoelig en de snelheid ligt als je boven de 30 gaat, wel zo'n 10/15% hoger. Dus 43km/u ipv 38km/u en de DF blijf beter bollen zoals de Vlamingen zeggen. Dat betekent dat de vm beter blijft doorrollen. Je DF wordt op die manier echt een gesloten vm en die zijn gewoon sneller dan de versies met open wielkasten.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike