Berichten: 1.740
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2496
2267 x bedankt in 854 berichten
Dat vind ik ook leuk aan dat fietsen. Je komt soms met de vreemdste of juist leuke mensen in gesprek onderweg.
Berichten: 6.428
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2515
8633 x bedankt in 4204 berichten
(26-Apr-2025, 11:39 PM)Martin van Mourik schreef: Ik heb daar een paar kilometer met een grote grommende traktor achter met gereden, zo ver naar het midden toe dat hij me niet durfde inhalen. Ik had geen zin om de berm in te duiken om hem er langs te laten. Misschien doe ik dat een volgende keer toch maar wel, minuten lang met zo'n grommend gevaarte in je nek is toch ook geen pretje.
Dat mensen vragen of ik hulp nodig heb, herken ik ook.
Ik zag zojuist in de Volkskrant dat de proef met verloren portemonnees is gedaan. Deze proef in het verleden ook al uitgevoerd en ook overal ter wereld. En wat blijkt: mensen zijn veel aardiger dan we eigenlijk denken.
In de portemonnee zat telkens: 15 euro, visitekaartjes, een huissleutel en een handgeschreven boodschappenlijstje om het persoonlijker te maken. Soms werd er al gebeld, als ze 50m van de plek waren verwijderd waar ze de portemonnee waren 'verloren'.
Als ik in het buitengebied rijd, dan ga ik op een erg smal weggetje wel vaak aan de kant. Deze mensen zijn tenslotte aan het werk en als ik voor de lol aan het fietsen ben, dan heb ik wel tijd om aan de kant te gaan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.680
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 465
3297 x bedankt in 1531 berichten
Landbouwverkeer heb ik ook regelmatig. Ik hanteer inderdaad ook het principe, zij zijn aan het werk, ik rijd voor mijn lol en heb tijd. Dus ga ik nog wel eens aan de kant. Soms moeten ze dan 100 meter verder de wei in. Bovendien kan ik met een wel inhalende trekker niet goed inschatten hoeveel ruimte ik ga krijgen, en soms zit er een 16 jarige achter het stuur van zo'n monster.
Berichten: 2.215
Topics: 64
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 33666
3267 x bedankt in 1453 berichten
Ook ik ga regelmatig aan de kant voor groter verkeer maar het moet wel mogelijk zijn.
Op een echt smal weggetje is het vaak niet verantwoord, in zo'n geval moet die traktor of vrachtwagen echt even wachten tot het kan.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 5.964
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12085
9358 x bedankt in 4582 berichten
Ik rijd meestal vrij vlot, en ga dus ook als ik niet sneller kan dan de trekker niet aan de kant.
Vind zo'n groot ding naast me meestal niet verantwoord, en meestal houden zij mij daarna dan meer op dan ik hun (ivm tegenliggers).
Als ze een paar kilometer 40-45 moeten rijden ipv 50 of zelfs meer, dan moet dat maar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 344
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 20
971 x bedankt in 320 berichten
Ik ben gisteren de zelfde route met een paar aanpassingen teruggereden, in vijf uur en vijftig minuten, met een zwakke noordenwind tegen. Ik ben om 16:10 vertrokken en om 22:00 aangekomen.
Het logeerbed stortte in toen ik s'ochtends opstond, de draagconstructie voor de lattenbodem was bezweken. Ik ben tot half vier bezig geweest om de boel te herstellen en versterken met op maat gemaakte balkjes uit stukken resthout.
Onderweg ging het allemaal soepeltjes, een rit zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Behalve aan het einde, ik had een kabelbreuk in het draadje van mijn koplamp naar het batterijenpakket dat ik er aan heb hangen. Bij onderhoud aan mijn fiets heb ik laatst de koplamp er af gehad, daarna had ik hem klaarblijkelijk niet stevig genoeg vastgezet. De koplamp stond niet goed, met de lichtbundel te veel naar beneden. Op de veerpont bij Wijk bij Duurstede duwde ik de koplamp wat omhoog, en ging deze uit. Met wat morrelen aan de draadjes flakkerde de lamp nog twee keer aan en gaf er toen definitief de bui aan. Het viel me toen al op dat het boutje van de koplamp beter aangedraaid moest worden, maar ik besteedde er verder geen aandacht aan. Op lange ritten heb ik voor dit soort noodgevallen een simpele reservere koplamp bij me, zo eentje die je met een rubber bandje op je stuur vastzet. Tijdens de overtocht met de veerpont voorzag ik deze van batterijen en plaatste deze op mijn stuur. Het laatste stukje naar huis reed ik met het zwakke licht van dit koplampje, dat ging redelijk want ik ken de route. Ik had twee keer dat tegemoetkomende automobilisten nogal laat hun groot licht uitdeden. Dat krijg je met zo'n zwakke koplamp, ze merken je pas laat op, normaal heb ik daar vrijwel nooit last mee. Toen ik thuis was zag ik dat mijn koplamp voor op de neuspijp helemaal niet meer vast zat en alleen nog aan het elektrische kabeltje hing. Het spijtige hieraan vind ik vooral dat ik het elegante inbusmoertje dat bij de koplamp hoorde en er mooi bij paste nu kwijt ben.