Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
(14-Jun-2022, 11:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Zoiets heb ik echt nog nooit eerder gehoord. Bijzonder. Ken er wel meer die echt op koppel rijden hoor. In Duitsland zelfs een rijder met een Milan SL met een 11-36 cassette op een 85 tandwiel.
Bij 90 rpm levert dat een snelheid van 83,7 km/h op, en als je dacht dat ik snel ben... hij haalt het ook nog zo nu en dan. Zie hem meestal gemiddeld ~80 rpm draaien en kruissnelheden van 60 a 70 km/h komen regelmatig voorbij, evenals gemiddeldes van 50 a 60.
Daarnaast is het zo dat een Mango de tussenas nog heeft. Als daar een wat bijzondere overbrenging in zit bij Henk is een groter tandwiel voor soms de fijnste oplossing.
Berichten: 1.589
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1919
1809 x bedankt in 712 berichten
Henk gaat gewoon als een trein!
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 125
244 x bedankt in 95 berichten
15-Jun-2022, 07:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jun-2022, 07:20 AM door de Boer.)
Dat klopt helemaal. Ik heb inderdaad de tussenas en kan dus 8 x 3 schakelen achter.
De trapfrequentie is inderdaad anders geworden, maar dat is even wennen. Daarbij ben ik meer van het niet zeuren, maar trappen principe.
Groeten Henk
(15-Jun-2022, 06:51 AM)Fietsbennie schreef: Henk gaat gewoon als een trein!
Haha..dat is toepasselijk. Daarbij zat mijn vrouw in de tuin en hoorde een toeter en een wooosshhhh..voorbij komen. Was jij dat? Zei ze..hahaha
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
15-Jun-2022, 09:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jun-2022, 09:38 AM door 365cycle.)
(15-Jun-2022, 07:18 AM)de Boer schreef: Dat klopt helemaal. Ik heb inderdaad de tussenas en kan dus 8 x 3 schakelen achter.
De trapfrequentie is inderdaad anders geworden, maar dat is even wennen. Daarbij ben ik meer van het niet zeuren, maar trappen principe. Ah je hebt ook nog de dualdrive naaf? Als ik me niet vergis kan je de meeste typen het best in de middelste stand houden, en dan schakelen op de derailleur. De middelste stand is dan 1:1; In beide andere standen heb je wat extra weerstand in de aandrijving en verlies je dus wat vermogen.
edit: Gechecked, klopt. Zowel de SRAM DualDrive 3x8 en 3x9 als de Sachs 3x7 heeft 0.73 - 1.0 - 1.36 als ratio in de versnellingsnaaf.
Het is dan zeer waarschijnlijk dat 1:1 ook de meest efficiënte versnelling is.
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 125
244 x bedankt in 95 berichten
(15-Jun-2022, 09:34 AM)365cycle schreef: (15-Jun-2022, 07:18 AM)de Boer schreef: Dat klopt helemaal. Ik heb inderdaad de tussenas en kan dus 8 x 3 schakelen achter.
De trapfrequentie is inderdaad anders geworden, maar dat is even wennen. Daarbij ben ik meer van het niet zeuren, maar trappen principe. Ah je hebt ook nog de dualdrive naaf? Als ik me niet vergis kan je de meeste typen het best in de middelste stand houden, en dan schakelen op de derailleur. De middelste stand is dan 1:1; In beide andere standen heb je wat extra weerstand in de aandrijving en verlies je dus wat vermogen.
edit: Gechecked, klopt. Zowel de SRAM DualDrive 3x8 en 3x9 als de Sachs 3x7 heeft 0.73 - 1.0 - 1.36 als ratio in de versnellingsnaaf.
Het is dan zeer waarschijnlijk dat 1:1 ook de meest efficiënte versnelling is.
Dat is helemaal correct 365cycle.!
Ik heb hem idd op stand 2 staan, dat gaat het beste.
Ik vroeg me wel af of ik met kortere cranks nog iets zou winnen, maar dat betwijfel ik.
Het gaat zo prima.!
Groeten Henk
Berichten: 1.962
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1375 x bedankt in 780 berichten
15-Jun-2022, 03:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jun-2022, 03:55 PM door Lopopodium.)
Ik heb mijn dualdrive ook meestal in de middelste stand. Soms in de zwaarste stand, maar niet vaak.
De lichtste feitelijk alleen bij het op gang komen soms. En zelden als ik eens flink moet klimmen (bij Berg en Dal of de Veluwe).
Berichten: 1.589
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1919
1809 x bedankt in 712 berichten
Met de nieuwe Ligfiets& op deat. Vooral de foto op pagina 25. Blijkbaar ben ik niet de enige met een zooi op de plek waar je je fiets maakt.
Berichten: 1.425
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 611
2317 x bedankt in 1087 berichten
Ik eindelijk weer een stuk hen kunnen fietsen. Met een smerige verkoudheid (hoesten, koorts, hoofdpijn) ruim een week uit de running geweest.
Maar vandaag hadden we zin in kersen, en vond ik het zonde om de auto te pakken voor die 2x 13km.
Wel warm op het moment dat je stilstaat, maar gelukkig geen hoofdpijn of hoestaanvallen gekregen
Berichten: 121
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 105
246 x bedankt in 109 berichten
Na gister ruim 100km met daarna licht last van de knieen, vanmorgen toch weer een klein rondje van 25 km zonder problemen gereden. En met dit stralende weer.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Berichten: 300
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
829 x bedankt in 277 berichten
Vanavond met gitaar, laptop en wat kleren e.d. als bagage mijn snelste tijd tot nu toe gereden van Katwijk aan Zee naar Doorn via Alphen aan de Rijn, Woerden, Utrecht, Zeist, 85 kilometer in drie uur en tien minuten. Een half uur minder dan mijn vorige snelste tijd. Ik had wind mee, het verkeer was lekker rustig, en geen navigatiemissers gemaakt.
Dit voorjaar last van mijn knie gekregen door te lang hard door te trappen met een versleten ketting. Daar heb ik best wel een tijd last van gehad, maar het lijkt nu toch wel te herstellen. Het is nog niet helemaal weg maar klachten aanzienlijk minder.
Berichten: 1.425
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 611
2317 x bedankt in 1087 berichten
Ik me vandaag lekker heb kunnen uitleven met de Scorpion FS Enduro in het bos rond Hilversum.
Mijn vrouw moest naar de tandarts voor een kroon, en ik had geen zin om te gaan zitten lezen in de wachtkamer
Berichten: 41
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 0
13 x bedankt in 7 berichten
Omdat ik eindelijk de knoop heb doorgehakt en mijn ventielgaten in mijn aerovelgen heb doorgeboord naar 8,5mm zodat er banden met autoventielen in passen. Want op 2 juli vertrek ik met mijn Gekko FX op de auto naar Zweden en ga daar een maand rond crossen en vliegvissen. Ik weet het, ik weet het!! De puristen vertrekken vanaf Nederland naar Stockholm voor een alternatieve tour de France, want de reis is onderdeel van de LOL. Dat heb ik één keer gedaan en ik heb er werkelijk geen lol aan gehad om elke avond een camping op te zoeken omdat je bijna nergens meer kunt wildkamperen. Zodra ik in Zweden ben mag je dat tgv het Allemansrätten vrijwel overal als je je aan een paar basale regels houdt. Ik heb minimaal vier reserve binnenbanden bij me, omdat dat het maximale aantal lekgereden banden is die ik op één dag heb opgelopen daar. Er ligt daar overal een soort Grus op de wegen als verharding, dat is vermalen rots en vaak heel erg scherp als het relatief vers is. Mijn dure Schwalbe banden konden daar onder sommige omstandigheden niet erg goed tegen.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
…m’n rechter voorband ontplofte bij 60 km/h, en niet m’n achterband
Het ding is echt aan flarden. Druk misschien te hoog opgelopen met de temperaturen van nu?
M’n laatste Foss zit er nu in.
Berichten: 1.845
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2714 x bedankt in 1498 berichten
(23-Jun-2022, 08:10 PM)365cycle schreef: …m’n rechter voorband ontplofte bij 60 km/h, en niet m’n achterband
Het ding is echt aan flarden. Druk misschien te hoog opgelopen met de temperaturen van nu?
M’n laatste Foss zit er nu in.
Kans is groot dat de druk als gevolg van de temperatuur idd opgelopen is.
Hoe heeft het zich geuit ten tijde van de klap? Levert het een gevaarlijke situatie op of viel dat wel mee?
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
(23-Jun-2022, 08:31 PM)ZoefZoef schreef: Kans is groot dat de druk als gevolg van de temperatuur idd opgelopen is. Hij stond niet eens maximaal (6.5 bar ipv 7.5).
(23-Jun-2022, 08:31 PM)ZoefZoef schreef: Hoe heeft het zich geuit ten tijde van de klap? Levert het een gevaarlijke situatie op of viel dat wel mee? De Milan stuurt rustig, ook met een plotseling lege voorband. Had het stuur niet eens vast, was net even aan het drinken namelijk. Schrok vooral van de enorme knal, de fiets begon direct naar rechts te trekken maar toen had ik m'n fles al laten vallen en het stuur alweer vast. Nog geen meter opgeschoven denk ik. Kon rustig afremmen op de fietsstrook, no problem.
Dat gezegd hebbende was het een stuk minder leuk geweest als de achterband geklapt was. Er zat een Porsche Macan achter me, dus die had dan wel ineens moeten remmen.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(23-Jun-2022, 09:47 PM)365cycle schreef: (23-Jun-2022, 08:31 PM)ZoefZoef schreef: Kans is groot dat de druk als gevolg van de temperatuur idd opgelopen is. Hij stond niet eens maximaal (6.5 bar ipv 7.5). Infrarood-thermometer in je wielkasten inbouwen? Of bestaan er bluetooth drukmetende ventieldopjes voor fietsen, zeg maar à la moderne auto?
Met jouw snelheden op een weg waar de zon al de hele dag op heeft staan branden en bij beperkte koelende rijwind in de wielkasten van een Milan, kan ik me voorstellen dat je banden goed heet worden. Als je dan op een koele ochtend (en daar hadden we er een paar van deze week) de druk hebt gecontroleerd, kan die 6,5 wel ineens veel meer zijn geworden.
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
(24-Jun-2022, 09:59 AM)Bacchus schreef: Infrarood-thermometer in je wielkasten inbouwen? Of bestaan er bluetooth drukmetende ventieldopjes voor fietsen, zeg maar à la moderne auto?
Met jouw snelheden op een weg waar de zon al de hele dag op heeft staan branden en bij beperkte koelende rijwind in de wielkasten van een Milan, kan ik me voorstellen dat je banden goed heet worden. Als je dan op een koele ochtend (en daar hadden we er een paar van deze week) de druk hebt gecontroleerd, kan die 6,5 wel ineens veel meer zijn geworden. Je brengt me wel op een idee Bacchus! Ik ga denk ik deze maar eens even bestellen, en dan kijken of het werkt door dat carbon heen en of ik de sensoren misschien ook met een Arduino kan uitlezen. Kleine beperking is wel dat 8 bar het maximum is, dus vermoedelijk niet (voor iedereen) geschikt voor een race ofzo. Nog een nadeeltje is dat de sensoren behoorlijk fors zijn. Laatste nadeeltje is daarnaast dat ik de velgen zal moeten opboren (voor een autoventiel).
[url=https://imgbb.com/][/url]
Berichten: 1.425
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 611
2317 x bedankt in 1087 berichten
Ergens op dit forum heeft iemand dit al eerder gedaan met een velomobiel. De vierde sensor ging op zijn luchtdemper. Die klaagde idd dat de druk veel te hoog was IIRC.
Berichten: 1.425
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 611
2317 x bedankt in 1087 berichten
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
(24-Jun-2022, 11:58 AM)Frutsel schreef: Gevonden: https://ligfietsers.nl/thread-763.html Nice!!
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
Vandaag een nieuwe KMC X10 ketting door de DF ("reserve-velomobiel") getrokken, over een eveneens nieuw 52T Rotor kettingblad. Net een kort testrondje gereden en hij rijdt en schakelt weer heerlijk en ik kan weer met een jammerend achterwiel wegrijden bij het stoplicht Ik wil er nog wel een keer een set andere cranks in hebben, deze set is erg smal.
Lekker dus! Komende week even m'n velomobielaanhanger afbouwen, en dan heb ik een oplossing om een velomobiel te transporteren als dat nodig is.
Berichten: 53
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
110 x bedankt in 50 berichten
Wat voor aanhanger ben je aan het maken? We willen foto’s..! ?
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
(25-Jun-2022, 10:30 PM)Bas_ligfiets schreef: Wat voor aanhanger ben je aan het maken? We willen foto’s..! ? Die komen zeker!
Berichten: 1.845
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2714 x bedankt in 1498 berichten
Ook benieuwd. Wordt het een aanhanger voor achter de auto of wordt het er eentje voor achter de velomobiel?
Berichten: 1.425
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 611
2317 x bedankt in 1087 berichten
(26-Jun-2022, 04:45 AM)ZoefZoef schreef: Ook benieuwd. Wordt het een aanhanger voor achter de auto of wordt het er eentje voor achter de velomobiel?
Aangezien hij geen auto (meer) heeft, zal het voor achter de velomobiel zijn
Berichten: 5.111
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9836
7605 x bedankt in 3769 berichten
(26-Jun-2022, 01:26 PM)Frutsel schreef: Aangezien hij geen auto (meer) heeft, zal het voor achter de velomobiel zijn Klopt!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 27 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|