Waardering:
  • 6 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
(19-Dec-2023, 11:50 AM)Hardloper schreef: Het is dan wel geen voetgangers gebied, maar een fiets straat het volgend voorbeeld. Echter is de betrokkene in beide situaties te gast.

Vorige week haalde ik tegen de 40/43km/u een andere fietser in met de VM in een fietsstraat. Vrijwel na mijn inhaal poging werd ik op mijn beurt ingehaald door een automobilist. Of ik bezig ben met dat een auto mij gaat inhalen nadat ik iemand inhaal.

Een fietsstraat is een probleem. Het bord fietsstraat is geen verkeersbord in die zin dat die in de wet is opgenomen.
[Afbeelding: Fietsstraat-bord-768x815.jpg]

Het is volgens de wet, op z'n best,  slechts een informatiebord waar geen beperkingen aan hangen. Dus het heeft geen invloed op hoe je je er moet gedragen.

Maar.... Nederland zou Nederland niet zijn...

Er is wel allerhande regelgeving (niet wet) die voorschrijft dat zo'n bord alleen gebruikt mag worden binnen een 30 km/h-zone.

Dus als je een fietsstraatbord tegenkomt, kan dat niet anders zijn dan dat je bevind in een 30-zone. Dus kun jij die fietser niet legaal inhalen met 40 km/h en kun jij bij die snelheid ook niet legaal door een ander voertuig ingehaald worden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(19-Dec-2023, 01:18 PM)datakneder schreef: Dus als je een fietsstraatbord tegenkomt, kan dat niet anders zijn dan dat je bevind in een 30-zone. Dus kun jij die fietser niet legaal inhalen met 40 km/h en kun jij bij die snelheid ook niet legaal door een ander voertuig ingehaald worden.
Niet legaal, maar voor een ongemotoriseerde fietser ook niet evenmin strafbaar of verwijtbaar.
Tenzij het gevaarlijk rijgedrag is (Art. 5 WvW 1994)
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Ik zal even nakijken hoe snel ik over de fietsstraat vloog.

Btw, drempels zijn ook zo irritant op een fietssnelweg.
Update:

In het begin ging ik zo rond de 40km/u om over algemeen reed ik rond de 30 a 35km/u. Maar ook gewoon maar 13km/u bij een stukje waarbij wat draaiing zit.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Dec-2023, 02:26 PM)365cycle schreef:
(19-Dec-2023, 01:18 PM)datakneder schreef: Dus als je een fietsstraatbord tegenkomt, kan dat niet anders zijn dan dat je bevind in een 30-zone. Dus kun jij die fietser niet legaal inhalen met 40 km/h en kun jij bij die snelheid ook niet legaal door een ander voertuig ingehaald worden.
Niet legaal, maar voor een ongemotoriseerde fietser ook niet evenmin strafbaar of verwijtbaar.
Tenzij het gevaarlijk rijgedrag is (Art. 5 WvW 1994)

Ik dacht niet verwijtbaar, omdat een snelheidsmeter niet verplicht is op een fiets. Je kan dus nooit echt 'weten' dat je te hard reed.
Het kapstokartikel van gevaarlijk rijgedrag heb ik in dit verband vaker gehoord. Wordt een boete op basis van dit artikel wel een opgelegd? Waar moet dan de beschrijving door oom agent aan voldoen? Is er ooit succesvol bezwaar tegen gemaakt?

30 km in de bebouwde kom vind ik een prima snelheid, maar bij een brede; (bijna) lege weg rijd ik vaak harder omdat dit veilig voelt.

Niels, 30+, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Als je een voetganger ondersteboven fietst en uit de getuigenissen van omstanders blijkt dat je onverantwoord hebt gereden, dan kan dat verzwarend werken. Of als uit een dashcam opname bliijkt dat je 45 hebt gereden in een 30 km zone dan idem dito. Volgens mij kan het zo werken.

Groet,.
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Voor een boete adhv Art 5 WVW moet de gedraging geconstateerd zijn door de verbalisant volgens mij. Ter plekke dus..
In geval van vervolging kan een getuigenverklaring uiteraard wel verzwarend werken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Als ik maar niet op heterdaad betrapt wordt, zijn mijn gedragingen acceptabel?
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Dec-2023, 06:14 PM)Tom Fekkes schreef: Als ik maar niet op heterdaad betrapt wordt, zijn mijn gedragingen acceptabel?

Dat is het zelfde als vinden dat je door rood mag rijden; of 200; zolang geen bevoegd ambtenaar of digitale beambte dit constateert.

Er is nog iets als moraliteit.
Onacceptabel gedrag is vaak niet bestraft.

Niels, dinges, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Dec-2023, 06:14 PM)Tom Fekkes schreef: Als ik maar niet op heterdaad betrapt wordt, zijn mijn gedragingen acceptabel?
Nee. Je komt er alleen mee weg zonder boete.


Anderzijds is er ook gedrag dat prima geaccepteerd wordt maar waarvan een boa in dienst z'n bonnenboekje zal pakken maar in zn vrije tijd er geen enkel probleem mee heeft. Fietsen in voetgangersgebied bijvoorbeeld op aangepaste snelheid of dat door rood fietsen als er in de verste omtrek geen auto's of ander verkeer te zien is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Dec-2023, 06:35 PM)Niels van der Wal schreef: Er is nog iets als moraliteit.
Onacceptabel gedrag is vaak niet bestraft.

@Niels: Als er voor je twee fietsers naast elkaar op het fietpad rijden op een dusdanige manier dat je er niet langs kunt, bel je dan of roep je iets?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Dec-2023, 07:51 PM)datakneder schreef:
(19-Dec-2023, 06:35 PM)Niels van der Wal schreef: Er is nog iets als moraliteit.
Onacceptabel gedrag is vaak niet bestraft.

@Niels: Als er voor je twee fietsers naast elkaar op het fietpad rijden op een dusdanige manier dat je er niet langs kunt, bel je dan of roep je iets?

Of gebruik je de toeter, want dat is een van de leuke snufjes op een velomobiel?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Dec-2023, 07:51 PM)datakneder schreef:
(19-Dec-2023, 06:35 PM)Niels van der Wal schreef: Er is nog iets als moraliteit.
Onacceptabel gedrag is vaak niet bestraft.

@Niels: Als er voor je twee fietsers naast elkaar op het fietpad rijden op een dusdanige manier dat je er niet langs kunt, bel je dan of roep je iets?

Ik toeter.
Toeteren is om gevaar af te wenden; op een fietspad MAG je naast elkaar rijden, maar je mag geen ander verkeer blokkeren. De verwachting dat je de fietsers achter elkaar gaan rijden; is moreel kloppend.

Niels, 'bel bel' van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(19-Dec-2023, 08:02 PM)Niels van der Wal schreef:
(19-Dec-2023, 07:51 PM)datakneder schreef:
(19-Dec-2023, 06:35 PM)Niels van der Wal schreef: Er is nog iets als moraliteit.
Onacceptabel gedrag is vaak niet bestraft.

@Niels: Als er voor je twee fietsers naast elkaar op het fietpad rijden op een dusdanige manier dat je er niet langs kunt, bel je dan of roep je iets?

Ik toeter.
Toeteren is om gevaar af te wenden; op een fietspad MAG je naast elkaar rijden, maar je mag geen ander verkeer blokkeren. De verwachting dat je de fietsers achter elkaar gaan rijden; is moreel kloppend.

Niels, 'bel bel' van der Wal

Helaas. Je mag ook naast elkaar rijden en anderen blokkeren. De vraag blijft: Onderneem je actie om die fietsers te attenderen op het feit dat je er voorbij wil. En zoja vraag ik me af hoe?
Antwoord }
Bedankt door:
Ben je bezig met een cursus 'hoe word ik BOA?' en is dat een vraag bij je huiswerk?
Antwoord }
Bedankt door:
(19-Dec-2023, 09:14 PM)ZoefZoef schreef: Ben je bezig met een cursus 'hoe word ik BOA?' en is dat een vraag bij je huiswerk?

Een klassiek trucje uit het debateren. 
1) Iemand heeft een stelling. In dit geval Niels met "Er is nog iets als moraliteit." wat doet denken dat hij alles dat indruist tegen de RVV1990 als immoreel vindt.
2) Een voorbeeld geven met een vraag waarop je vantevoren al het antwoord weet. Ik bel of roep als ik langs  een paar fietsers wil.
en als laatste
3) Dit terugkoppelen aan punt 1 en bellen danwel roepen is tegen RVV 1990 en derhalve dus immoreel gedrag volgens Niels. 
Antwoord }
Bedankt door:
(19-Dec-2023, 09:35 PM)datakneder schreef:
(19-Dec-2023, 09:14 PM)ZoefZoef schreef: Ben je bezig met een cursus 'hoe word ik BOA?' en is dat een vraag bij je huiswerk?

Een klassiek trucje uit het debateren. 
1) Iemand heeft een stelling. In dit geval Niels met "Er is nog iets als moraliteit." wat doet denken dat hij alles dat indruist tegen de RVV1990 als immoreel vindt.
2) Een voorbeeld geven met een vraag waarop je vantevoren al het antwoord weet. Ik bel of roep als ik langs  een paar fietsers wil.
en als laatste
3) Dit terugkoppelen aan punt 1 en bellen danwel roepen is tegen RVV 1990 en derhalve dus immoreel gedrag volgens Niels. 


Wat ik niet helemaal begrijp is waar jij dan in/met dit verhaal blij van wordt?  Tongue   Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
(19-Dec-2023, 09:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Wat ik niet helemaal begrijp is waar jij dan in/met dit verhaal blij van wordt?  Tongue   Wink

Tom vroeg zich af of hij acceptabel gedrag vertoonde. Ik vind dat een terechte vraag die ik mezelf ook vaak stel bij mijn handelingen. De reactie van Niels was, hoewel ik zelf ook erg van de regels ben, nogal kort door de bocht. 

Waar ik blij van word is dat ik op dit forum me zo thuis voel dat ik dit soort zaken gewoon mail en dat dat doorgaans geaccepteerd en soms zelf geapprecieerd wordt. En als er dan commentaar komt dit op een prettige manier gebeurd, zoals jij dat doet Wim. En ook Zoefzoef kan ik prima hebben. 

Ik denk dat het punt nu wel gemaakt is. Over tot de orde van de dag. Smile
Antwoord }
Waar ik vandaag blij van werd was de reactie van een brommer rijder die mij met pech bij een stoplicht zag staan/ uitstappen om lopend verder te gaan.

Hij stak (netjes op groen gewacht) over naar het middendeel van de weg waar ik stond, met zijn sleuteltje in de hand, brommer/scooter dus geparkeerd, en vroeg of hij me kon duwen naar waar ik heen most.

Ik heb hem hartelijk bedankt en vertelt dat het probleem klein was en huis dichtbij. Hij ging de andere kant uit, dus zou voor mij omgereden hebben. Niet nodig maar wel erg lief.

Mijn ketting lag eraf en ik wilde mijn witte fiets liever niet in de modder met wat gras op zijn zij leggen als huis maar een paar minuten lopen was.

Daarna even een rondje om te testen dat de ketting er weer goed oplag en meteen even een boodschap doen. Drie complimenten op die leuke fiets.

Dan is wat pech in druil regen meteen minder erg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
De ketting eraf is je toch al meerdere keren gebeurd? Het overkomt mij zelden, bij mn velomobiel destijds zelfs nooit gebeurd.
Heb je al gekeken naar oorzaak, of een ketting beschermrand overwegen? Ligt er natuurlijk wel aan, aan welke zijde het is. Buitenblad kan sowieso, bij het binnenblad weet ik eigenlijk niet of ze ze daarvoor hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Het was bij deze fiets voor het eerst, in de Quest kwam het (te) vaak voor maar daar was het een combinatie van een te zwakke veer in de ketting spanner en de kooi van de derailleur waar een boutje kapot was. Na de reparatie van die beide geen last meer gehad.

In de Strada is de ketting afgesteld op groot blad voor, grootste krans achter. Hij wil nog wel eens overslaan als ik voor het kleinste blad gebruik en achter een kleinere, zeg vanaf de derde.
Ik had nu terug geschakeld naar het kleinste blad voor maar was vergeten dat achter nog niet op groot stond.

Het was een makkelijke om weer op te leggen, ik had alleen geen zin om in de regen dicht bij huis de fiets op zijn kant te leggen. En vanalles eruit te moeten halen.

Buitenblad heeft een beschermrand, de ketting lag dan ook naar binnen.

Als het vaker gaat gebeuren is het waarschijnlijk tijd om de derailleur af te stellen.
Eerst maar eens de ketting goed oliën, ik zou gisteren een nieuw flesje olie gekocht hebben maar had ivm regen geen zin in boodschappen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Als de ketting voor van het blad springt op mijn Sinners, dan hoef ik niet te stoppen. Ik pak de kettingbuis en leg hem weer op het blad. Eerst niet trappen en dan voorzichtig totdat blijkt dat ketting en blad goed in elkaar grijpen en dan de trappers ronddraaien en fietsen maar. Geen vieze handen en eigenlijk maar weinig vertraging. Ik heb dan ook geen voorderailleur maar gebruik daarvoor de kettingbuis. Heerlijk die simpelheid.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Velomobielen hebben meestal geen kettingbuis die je daar vast kan pakken. Vaak alleen een kort stukje voor de retourketting.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
Ik heb wel een kettingbuis maar ook een voorderailleur dus de truuk werkte niet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Roepers
(20-Dec-2023, 11:08 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb wel een kettingbuis maar ook een voorderailleur dus de truuk werkte niet.
Kettingbuis aan je trekkende ketting tot bij de derailleur? Hmm.

Nou ja, ik weet niet of je er in een Strada bij kan, maar bij de Bülk/Milan lukt het me altijd om de ketting net één tandje te laten pakken zodat ik voorzichtig weer weg kan rijden. 
Tegenwoordig heb ik een dubbele beschermrand dus gaat het niet meer zo gauw mis.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Ik kon er niet bij, ook niet met een hiel op de ketting. Maar fiets op de kant en hij ging bijna vanzelf.

Ik heb niet de lange armen die jullie lange mensen hebben, dus van bovenaf geen kans.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Roepers
Wat lief Willeke van die brommer. Zelf heb ik het niet meer voor gehad dat de ketting eraf ging. Dus misschien heb je gewoon weleens pech dat net de dingetjes tegen zitten en dat je de ketting eraf hebt.

Maar ik ben blij dat ik van een stichting een persoonlijk geschreven kaartje ontving geschreven door de persoon die ik persoonlijk ken vanuit die stichting. Het doet me niks wanneer zo' n stichting mij namens het bedrijf een voor gedrukte kaart / envelop stuurt.

En ik was mijn koffiemolentje schoonmaken en ben gewoon blij dat ik gezond ben en in staat om dingen op een mechanische manier te doen zonder dat ik allemaal afhankelijk ben van stopcontact / baterijen enzo.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: voodoo, 263 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet verk...twilwel — 10:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt ver...ZoefZoef — 09:44 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Vond de video vrij h...blokdoorn — 09:33 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van d...blokdoorn — 09:29 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het was een ijsbaan...Hardloper — 08:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... hoe mijn oude Qu...Bram Huysmans — 08:33 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...Hardloper — 08:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik heb na lang twijf...Martin van Mourik — 08:00 PM