Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 4.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben begonnen met groot onderhoud van de M5 CMPCT, als eerste een nieuwe ketting.
Die ketting is nu nog te lang, als de lengte straks goed is ga ik verder kijken of ik tandwielen wil vervangen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , martinus
Mooi nieuws Hardloper! 25-35 km is heerlijk. Als je iedere dag wil rijden: rijd Z2 met af en toe een keer een uitspatting, dan blijf je "heel".
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Willeke. met een nieuwe ketting melden de tandwielen geheel zelf uit of de relatie een kans maakt. Dat gaat eigenlijk alleen als de tandwieltjes achter nog vrij ongebruikt en niet gesleten zijn.

Hardloper; Ik vind mijn 10 km eigenlijk net te kort, het duurt tot ruim halverwege voor ik een beetje warm ben en als ik dan ook weer 10 minuten Cooling down inplan, blijft er nauwelijks iets over. Ik heb ook een tijdje 20 km gehad, dat paste beter als sportieve inspanning.

Ik ben vandaag wel blij dat de zelf bedachte aquariumkast voor zoonlief opschiet. Alleen wordt ie wel wat zwaar. Met dank aan de zijlkanten van gerecycled hout. Ik weet niet wat het precies is, maar het is zwaar en hard.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
(02-Nov-2024, 10:12 PM)365cycle schreef: Mooi nieuws Hardloper! 25-35 km is heerlijk. Als je iedere dag wil rijden: rijd Z2 met af en toe een keer een uitspatting, dan blijf je "heel".

Het is nog niet zeker, maar het is weer een stapje dichterbij. Maar bedoel je Z2 op basis van hartslag of vermogen?

Dit zijn de zones van de heenweg van afgelopen zondag 
[Afbeelding: IMG-3438.png]

En de terugweg 
[Afbeelding: IMG-3439.png]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(02-Nov-2024, 10:37 PM)Hardloper schreef: Dit zijn de zones van de heenweg van afgelopen zondag 

Wow, als ik naar die hartslagzones kijk, begrijp ik nu een stuk beter dat je aangaf dat de koek op was toen je thuiskwam! 

Als ik langere stukken fiets probeer ik de hartslag echt in zone 2 te houden (en dat lukt ook gelukkig  Wink ).
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
(02-Nov-2024, 11:10 PM)TimSch schreef:
(02-Nov-2024, 10:37 PM)Hardloper schreef: Dit zijn de zones van de heenweg van afgelopen zondag 

Wow, als ik naar die hartslagzones kijk, begrijp ik nu een stuk beter dat je aangaf dat de koek op was toen je thuiskwam! 

Als ik langere stukken fiets probeer ik de hartslag echt in zone 2 te houden (en dat lukt ook gelukkig  Wink ).
Om het in perspectief te plaatsen:
[Afbeelding: IMG-3441.jpg]
Dit is de tweede marathon, onder de 4 uur. Maar liet de activiteit lopen bij het uitlopen. En bij 37 a 38 km hadden de knieën het zo zwaar dat ik maar de EHBO even vroeg om er naar te kijken. Met aangepaste snelheid ben ik toen verder gegaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Altijd op hartslag. Vermogen gebruik ik op de weg meer om te bepalen of ik fysiek lekker in m'n vel zit of niet.

Qua zones: af en toe een paar uurtjes in Z4 vind ik ook geen probleem, maar je moet de dag erna dan wel rust kunnen pakken. Een uurtje en de dag erna gewoon naar werk fietsen kan nog wel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(03-Nov-2024, 10:43 AM)365cycle schreef: Qua zones: af en toe een paar uurtjes in Z4 vind ik ook geen probleem, maar je moet de dag erna dan wel rust kunnen pakken. Een uurtje en de dag erna gewoon naar werk fietsen kan nog wel.

Oeps:
[Afbeelding: image.png]
De dag voor Utrecht met lopen. Voornamelijk in Z5 gelopen.  Tongue
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Kloppen die opgegeven zones wel?
Zouden 'hartslagzones' en 'vermogenszones' niet min of meer met elkaar overeen moeten stemmen, met wat speelruimte voor goede vorm/goed uitgerust tegen een klein verkoudheidje wat iets net boven of onder een zonegrens kan doen uitvallen (maar zeker niet twee zones verderop)?

Voor zover ik weet is de grens tussen zone 4 en 5 (ik ben gewend aan de termen D3 en W, maargoed) op ~105% van je FTP, met echt marginale persoonlijke afwijkingen. Op precies 105% (dus zone rood met nog een tintje oranje) van je FTP stook je in ongeveer 20 minuten (wederom, echt marginale persoonlijke afwijkingen) je hele glycogeenvooraad op. En als die glycogeenvoorraad op is, kun je niet in zone 5 blijven (wegens compleet gebrek aan anaerobe brandstof). Dat is geen kwestie van wilskracht, maar gewoon fysiek onmogelijk (je armen gaan verdoofd aanvoelen omdat je benen zo hard gewerkt hebben, en het is gewoon klaar).

Oftewel:
Volgens mij heb je (eerder al) hard genoeg getraind om je zones een beetje op te mogen/moeten schuiven.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
(03-Nov-2024, 01:17 PM)Tijanus schreef: Kloppen die opgegeven zones wel?
Zouden 'hartslagzones' en 'vermogenszones' niet min of meer met elkaar overeen moeten stemmen, met wat speelruimte voor goede vorm/goed uitgerust tegen een klein verkoudheidje wat iets net boven of onder een zonegrens kan doen uitvallen (maar zeker niet twee zones verderop)?
Ik loop met Stryd, deze waardes liggen % lager dan die Garmin berekent. De zones zijn op basis van Garmin denk ik. Maar de waardes komen uit de Stryd.
[Afbeelding: image.png]

Dit zijn de zones die Stryd heeft bepaald.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Je hebt dan wel heel hard je best gedaan om je mede velonaut bij te houden. Had die een snellere fiets?

Ben bepaald geen expert maar ik vermoed dat je hardlopend sneller in de hogere hartslagen komt omdat je hele lichaam mee doet. Velomobielen gaat vooral uit de benen. Ik zou dus voorzichtig zijn met het 1 op 1 vergelijken. Ik vermoed namelijk dat je benen in de fiets bij een hartslag van 160 een stuk harder aan het werk zijn als tijdens het hardlopen met een hartslag van 160.

In zone 4 zit je boven je drempel, je bent dus meer energie aan het verbruiken als er aangeleverd kan worden, en gaat waarschijnlijk ook verzuring opbouwen. Dat is niet eindeloos vol te houden.

Ik sukkel vermoedelijk een beetje voort in zone 1 en 2 met een uitstapje naar 3 op de klimmetjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(03-Nov-2024, 03:00 PM)Jeroen S schreef: Je hebt dan wel heel hard je best gedaan om je mede velonaut bij te houden. Had die een snellere fiets?

De witte snoek he. In een van de laatste Ligfiets& staat dat hij al vroeg vertrokken was naar huis. Dus hij is ook zeker een snelle rijder. Maar we wouden zelf ook niet uren over doen. Als hij alleen was geweest, dan ging hij echt wel veel sneller. Maar verzuring, dat kan ik me echt niet voorstellen. Want ik kan niet zover door gaan, dat ik daarna helemaal niks meer kan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(02-Nov-2024, 02:14 PM)tiemen schreef: Het is trouwens stuitend te zien dat mensen hun kinderen met de auto naar school brengen die nauwelijks 1 km van school wonen.

In de volgende nieuwsbrief komt bij ons het verzoek te staan om de kinderen met de fiets naar school te brengen. 

Vorig jaar hebben we met een andere school van gebouw geruild 400 meter verderop en het valt ons op dat nu veel meer ouders hun kind(eren) met de auto brengen  Doh 

Er zijn ook ouders die 10 of 12 km moeten rijden, daar heb ik wel iets begrip voor. Niet veel, maar wel een beetje.

Nou 'lach' ik altijd alle ouders uit die dus zo'n klein rot-stukje met de auto komen. Vertelde er laatst een kind aan mij dat sinds ik zijn vader had uitgelegd dat zo'n klein stukje fietsen toch gemakkelijk kan, ze nu veel vaker met de fiets gaan. Meerdere kinderen in mijn klas geven sowieso aan dat zij en hun ouders ook meer zijn gaan fietsen sinds ze bij mij in de klas zitten. 

Voorleven werkt nog altijd het beste.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Blij met het heerlijke weer vandaag! 

En aansluitend blij met de ontdekking van het roetsen  Smile Vanmiddag met een heerlijk rondje van dik 26km (ruim binnen het uur) in dat prachtige weer de eerste 100km roetsen doorbroken (in 3 weken). 

Waar ik in de Quest vooral een functionele fietser ben en vaak ergens heen ga, merk ik dat ik dat roetsen zo mooi vind dat ik voor de lol gewoon een rondje ga doen.  Big Grin
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Hier was er mist en daarbij had ik mijn neefje vandaag weer gezien. Dus geen gesport voor mij vandaag.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(03-Nov-2024, 05:52 PM)TimSch schreef: Waar ik in de Quest vooral een functionele fietser ben en vaak ergens heen ga, merk ik dat ik dat roetsen zo mooi vind dat ik voor de lol gewoon een rondje ga doen.  Big Grin

Heel herkenbaar. Met de Milan ga ik 98% van de ritten van A naar B. Die 2% zijn de ritten van MT en LOL.

Met de Roeifiets ga ik ook gewoon een stukje rijden. Soms ook maar een uurtje of zo.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , 365cycle
Wat een weekend met geweldig weer en dat begin november.

2 heerlijke fietstochten gemaakt (voor mijn plezier op de Maxi (Sinner Demon 20/26)). Samen bestrijken ze de kust van Kornwerderzand tot aan Westhoek. Echt heerlijk fietsen.
[Afbeelding: Schermafdruk-van-2024-11-03-17-53-30.png]
Paars is gisteren en bruin is vandaag.

Groet,

Marco
Antwoord }
Mooie routes. En schitterend weer dit weekend.
Toen ik terugkwam uit Cornwerd zag ik om 12 uur nog mensen naar de Singel lopen.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , 365cycle
Ik ook nog even een rondje heb gemaakt vanmiddag. Heerlijk gewoon.

Verder las ik een verhaal van een man uit Goes die 5000 km heeft gelopen in de Verenigde Staten op blote voeten.
Ondanks dat ik respect heb voor zijn verhaal en prestatie, ben ik blij dat ik niet zijn schoenen sta.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Ik heb ook nog even een gaatje gevonden om lekker naar buiten te gaan met de fiets. Gewoon een klein rondje, even bij de dijkwerkzaamheden kijken. In Dornick even over de Rijn uitgekeken vervolgens weer terug met een lusje door de stad in Emmerich. Het leuke van de Kingcycle is dat ik daarmee ook heel erg langzaam kan. Langzaam genoeg om over de drukke boulevard te kunnen blijven fietsen.

Ik heb ook de zijruitjes uit de dichte kap van de Milan gehaald. Kijken of me dat beter bevalt met wat meer ventilatie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , 365cycle
(03-Nov-2024, 12:34 PM)Hardloper schreef: De dag voor Utrecht met lopen. Voornamelijk in Z5 gelopen.  Tongue
Die data van jou is naar mijn idee echt een beetje vreemd.

Op een loop van een uurtje kan je echt geen 38 minuten in Z5 hangen in een 5-zone model. Dat laatste is het wel, want het wordt aangegeven als "maximum".
Om je een idee te geven van wat Z5 zou moeten zijn als je het langer dan een heel kort sprintje doet: 
Ik heb ooit een KOM gereden op een segment hier in de buurt, net iets meer dan 3 minuten tegen de 60 km/h met de M-Racer. 
Ongeveer 30 seconden na het begin van de sprint zat ik in Z5. Na die 3 minuten moest ik stoppen en heb ik m'n maaginhoud in de berm gedumpt. 

Als ik dan kijk naar je vermogensdata, dan komt je ingestelde FTP vermoedelijk ook totaal niet overeen met de werkelijkheid.
Bij mij is dat wel zo, hij staat misschien iets aan de lage kant. Dit was mijn (rustige) ritje naar Utrecht afgelopen week:

[Afbeelding: naar-utrecht.png]

Z2 op vermogen komt redelijk overeen met Z2 op hartslag. Volgens mij zou het zo ongeveer moeten zijn.

PS: M'n hart klopt wel door bij het stoplicht, wanneer ik stop met trappen, etc... vandaar het enorme verschil in tijd Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Zou die ingestelde FTP dan juist hoger moeten liggen of juist lager?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(04-Nov-2024, 01:15 AM)365cycle schreef:
(03-Nov-2024, 12:34 PM)Hardloper schreef: De dag voor Utrecht met lopen. Voornamelijk in Z5 gelopen.  Tongue

Die data van jou is naar mijn idee echt een beetje vreemd

Op een loop van een uurtje kan je echt geen 38 minuten in Z5 hangen in een 5-zone model....KNIP....Na die 3 minuten moest ik stoppen en heb ik m'n maaginhoud in de berm gedumpt. 

Toch wel interessant dit. Ik dacht aanvankelijk ook toen ik Hardloper's zones zag: "wow, klopt dat wel?". Maar als ik naar mijn eigen Garmin data kijk naar momenten dat ik me flink heb ingespannen (zoals LEL laatst, maar ook de 4Mijl van Groningen hardlopen (zonder hardlooptraining  Rolleyes )) dan zit ik ook heel lang in zone 5 volgens Garmin! Tijdens LEL 50 minuten van de 1:07:11 en ook op de 4Mijl een groot deel van de 33 minuutjes. En bij beide gevallen hield ik de maaginhoud binnen  Big Grin Op lange fietstochten blijf ik gelukkig ver van die 5e zone hoor  Wink

Is het dan een Garmin dingetje? Of moet ik ook iets aan instellingen ergens veranderen?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Vanochtend zou ik in zone 4 best wel lang hebben getraind.
Ik let trouwens echt niet op mijn voeding en aan krachttraining doe ik misschien ook te weinig.

Ik weet wel dat ik best wel tot het uiterste ging vorige week zaterdag (26ste). Mijn max hartslag heb ik weleens over de 20?? gehad met borstband.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(04-Nov-2024, 12:12 PM)Hardloper schreef: Zou die ingestelde FTP dan juist hoger moeten liggen of juist lager?
Ik denk flink lager. Zoals gezegd, bij mij komen de zones op vermogen en hartslag ongeveer overeen (niet bij een sprintje, wel bij wat langere belasting). Er kan wat verschil in zitten; op dagen dat ik me de Hulk voel ligt de hartslag wat lager, op dagen dat ik slecht geslagen heb is m'n hartslag verhoudingsgewijs hoog, maar groter dan bijvoorbeeld zone 3 hartslag met een zone 2 vermogen wordt dat verschil niet.

Als je die data echt juist wil krijgen is het misschien de moeite om even een paar dagen wat rust te pakken (totdat je "Peaking" bent volgens je horloge), en dan eens je FTP te testen. Dat kan zowel met een ForeRunner als met een Edge fietscomputer.

Forerunner: Start -> Bike kiezen maar nog niet doorklikken -> midden links vasthouden zodat het menu tevoorschijn komt -> Training -> FTP Guided Test
Edge (1040): Settings -> My Stats -> Power -> Puntjes -> FTP test

In beide gevallen heb je een ECG hartslagsensor (borstband) en een vermogensmeter nodig om de test uit te kunnen voeren. Een polshartslagmeter werkt voor mij best goed in de velomobiel en de data wordt door kwantiteit best nauwkeurig, maar is te onnauwkeurig om als grondslag voor een betrouwbare meting te gebruiken.

Belangrijk: Let wel op dat je zo'n test doet op een stuk weg waar je niet echt op de weg hoeft te letten, of misschien zelfs liever op een binnen-fiets ofzo. Maximaal fietsen beperkt echt je vermogen om veilig deel te nemen aan het verkeer, en in een QV heb je dat een stuk harder nodig dan op hardlooptempo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
(03-Nov-2024, 10:10 PM)Jeroen S schreef: Het leuke van de Kingcycle is dat ik daarmee ook heel erg langzaam kan. Langzaam genoeg om over de drukke boulevard te kunnen blijven fietsen.

Daar wordt ik nou ook blij van, deze manier van ligfietsen. Gewoon heerlijk ontspannen en gewoon langzaam rijdend om de wandelaars slalommen. Gisteren was het ook zo druk op de zeedijk bij de Stenen Man in Harlingen en was een slalom om de kriskras lopende wandelaars ook noodzakelijk. En het ging prima met de Maxi (Sinner Demon 20/26). Maar al mijn Sinnertjes zijn hier heel geschikt voor.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 17 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
MM/DID naven
Vziw zijn naven met ...Victor — 03:29 PM
MM/DID naven
MM - Michael van der...ZoefZoef — 02:39 PM
MM/DID naven
Oh, dan was ik abuis...Tijanus — 02:30 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Dag 5 Ik werd vroeg ...Martin van Mourik — 02:22 PM
MM/DID naven
Optima / MMbicycles ...ZoefZoef — 02:19 PM
MM/DID naven
Ik heb hier twee rac...melle z — 02:01 PM
MM/DID naven
DID staat waarschijn...ZoefZoef — 02:00 PM
MM/DID naven
Over DID kan ik geen...Tijanus — 01:49 PM
MM/DID naven
Ik heb bij Tempelman...melle z — 01:09 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Op wat voor banden r...365cycle — 01:01 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Ik merk overigens da...Jeroen S — 12:37 PM
Voorvork Raptobike
De geveerde versie h...Jeroen S — 12:30 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bij mij kwam ie binn...ZoefZoef — 09:32 AM
OBT 2024 Rotterdam
Route is via e-mail ...Willeke_IGKT — 08:45 AM
OBT 2024 Rotterdam
We waren de 111 alwe...365cycle — 01:17 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik ben wel overtui...ZoefZoef — 12:22 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik ben wel overtui...Wim -de roetsende — 12:05 AM