Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(23-May-2023, 10:00 PM)Roepers schreef: Heb met een Marathon plus een kilometrage van 20.000 km gehaald en zonder ook maar 1 lekke band. Helemaal super.  Maar ik ben dan ook niet van de optrekkerige. Rustig opgang komen, daar ben ik wel van.

Was dat op een van je open tweewielers?
Indien zo heb je een heleboel minder gewicht dan de meeste (alle?) VM.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
(23-May-2023, 10:00 PM)Roepers schreef:
(23-May-2023, 08:33 PM)Jeroen S schreef:  Een Maraton plus van een kilo ga ik echt niet doen.


Heb met een Marathon plus een kilometrage van 20.000 km gehaald en zonder ook maar 1 lekke band. Helemaal super.  Maar ik ben dan ook niet van de optrekkerige. Rustig opgang komen, daar ben ik wel van.

Groet,

Marco

Helemaal mee eens. Voor dagelijks gebruik zijn dat dat prima banden. Dan maar een paar kilometer per uur langzamer. Kan je beter om je heen kijken met de bermbegroeiing.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
(23-May-2023, 10:10 PM)Willeke_IGKT schreef: Was dat op een van je open tweewielers?
Indien zo heb je een heleboel minder gewicht dan de meeste (alle?) VM.

Ja, het was op de Maxi. Op de Mini zitten nu Marathons (zonder plus). Die zijn naar mijn idee een stuk beter dan de Marathon Racers wat levensduur betreft. De Maxi is niet de lichtste fiets en ik heb altijd wat zooi bij mij in mijn fietstassen. Ondermeer een kettingslot van een paar kilo. Mijn fototoestel van meer dan een kilo heb ik vaak ook bij me. O Ja water. Dat weegt ook wat. Regenkleding ook een must, want je weet maar nooit.

Maar als je fiets al zwaar is dan doet een kilootje extra er toch niet toe? Als je een heel licht fietsje hebt dan zijn zware banden een beetje jammer. Maar op oversized aluminium maakt het niet zoveel uit, toch?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Met de Schwalbe Almotion heb ik met mijn Quest 40.000 km gereden en toen heb ik de band uit voorzorg gewisseld. Twee keer lek mee gereden in 40.000 km.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
(23-May-2023, 10:00 PM)Roepers schreef: Heb met een Marathon plus een kilometrage van 20.000 km gehaald en zonder ook maar 1 lekke band. Helemaal super.  Maar ik ben dan ook niet van de optrekkerige. Rustig opgang komen, daar ben ik wel van.

Groet,

Marco


De Marathon is inderdaad een prima band. Ik heb ze er al jaren onder liggen (ik heb een tweewieler). Gaan makkelijk 10.000 kilometer mee, en ook wanneer ze versleten zijn kan je er nog veilig mee door glas rijden. Maar dat is dus de 'gewone' Marathon. De Marathons Plus is wat dikker, en kan me voorstellen dat die nog iets langer mee gaat en ook punaises en nietjes doorstaat (dat lukt de 'gewone' Marathon niet, is mijn ervaring).
Antwoord }
Bedankt door:
Even terugkomend op of je urbans met een Snoek kan gebruiken: ja, het gaat passen. 

Op YT kwam ik een filmpje tegen van shenzhenpingpong2 waarin hij zijdelings vermeldde met 32mm urbans te rijden, en Theo reageerde dat hij van plan is om urbans op zijn eigen Snoek L te gaan monteren. Eva daarentegen gaf aan wel een merkbaar effect  te verwachten op de (toch al categorie vliegdekschip) draaicirkel van de Snoek en zou eerder heil zoeken in zachtere veren.

Ik blijf de urbans in het achterhoofd houden, maar ga eerst met de vering experimenteren. Heb gisteren het linker voorwiel uitgebouwd en die lijkt helemaal niet te veren  Confused 

De 406 Contact Speed die ik nu heb zijn trouwens na 3500km op het loopvlak glad, profiel is nog net te zien maar niet te voelen. Kan nog wel even mee plus dat ik denk dat je de banden 180 graden kunt draaien en nog wat kilometers kunt maken omdat de slijtage door het camber van de wielen aan de binnenkant zit.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(04-Jun-2023, 01:41 PM)Tegelfanaat schreef: ik denk dat je de banden 180 graden kunt draaien
Hebben je banden geen looprichting? Al vraag ik me af of dat in de praktijk veel uitmaakt.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(04-Jun-2023, 01:45 PM)melle z schreef:
(04-Jun-2023, 01:41 PM)Tegelfanaat schreef: ik denk dat je de banden 180 graden kunt draaien
Hebben je banden geen looprichting? Al vraag ik me af of dat in de praktijk veel uitmaakt.

Van de Contact Speed weet ik het niet meer, maar de Urbans heben idd een looprichting. Ik draai ze dan ook niet maar wissel ze tussen de twee voorwielen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
@Tegelfanaat: heb je al een noodstop geprobeerd met NoContact Speed? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
(04-Jun-2023, 01:53 PM)emgaron schreef: Ik draai ze dan ook niet maar wissel ze tussen de twee voorwielen.
Dat was om één of andere reden nog niet bij me opgekomen, maar is inderdaad een veel beter idee!

(04-Jun-2023, 02:11 PM)365cycle schreef: @Tegelfanaat: heb je al een noodstop geprobeerd met NoContact Speed? Big Grin
Zonder profiel heb je toch juist meer wegcontact? Big Grin

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(04-Jun-2023, 02:17 PM)melle z schreef: Zonder profiel heb je toch juist meer wegcontact? Big Grin
Klopt, maar met kneiterharde compound niet meer grip Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Twee voorwielen = twee keer zoveel grip bij remmen, toch? Maar nog geen noodstop nodig gehad, ik heb van nature weinig vertrouwen in mijn mede-weggebruikers  Dodgy
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(04-Jun-2023, 08:39 PM)Tegelfanaat schreef: Twee voorwielen = twee keer zoveel grip bij remmen, toch? Maar nog geen noodstop nodig gehad, ik heb van nature weinig vertrouwen in mijn mede-weggebruikers  Dodgy
Met twee voorwielen rem je zeker heel veel beter dan met een enkel voorwiel. Ik denk wel dat dat eerder door betere stabiliteit, een lager zwaartepunt en meer vertrouwen komt en daarnaast door extra beschikbaar remvermogen omdat beide remmen de (juiste) voorwielen remmen.
Maar meestal* heb ik op de tweewieler grip genoeg om het achterwiel te lichten.

(bij droog, schoon en ijsvrij asfalt en goede banden)
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Hier een tabelletje met geadviseerde bandenspanningen op de website van Schwalbe.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Iedereen heeft zo z'n eigen berekening voor de optimale bandendruk: En vast nog vele andere  Wink
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
Ik hou het op ongeveer 1 bar onder het maximum voor de band. Dus de 32-406 CCU's op 6 bar.
Het stukje over klinkers door de stad zou 4 bar misschien comfortabeler zijn, maar dat weegt niet op tegen het lichtere lopen op asfalt met 6 bar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(06-Jun-2023, 01:41 PM)Bart Verbeek schreef: Hier een tabelletje met geadviseerde bandenspanningen op de website van Schwalbe.

Puur even ter naslag voor beginnende Velomobiel rijders:

Hoe moet ik dit tabelletje lezen:
Met mijn 65kg en 25kg zware Snoek / Tuna / DF / Milan / Quest / Bulk etc.
Neem ik dan de druk bij ca. 60 kg of ca. 85 kg?
En zit er onderscheid tussen de voor en achter banden of is dit hetzelfde?

Bij de voorbanden wordt het gewicht verdeeld over 2 banden en achter op 1 wiel. Neem aan dat het gewicht van de Velomobiel mee genomen moet worden bij het lichaamsgewicht.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(06-Jun-2023, 02:39 PM)Hardloper schreef: Hoe moet ik dit tabelletje lezen:
Met mijn 65kg en 25kg zware Snoek / Tuna / DF / Milan / Quest / Bulk etc.
Neem ik dan de druk bij ca. 60 kg of ca. 85 kg?
En zit er onderscheid tussen de voor en achter banden of is dit hetzelfde?
Het tabelletje is niet compleet. Gewicht van de fiets kan namelijk verschillen, en wordt niet meegenomen. Zeker bij een QV van 35 kg voegt het op zich wel wat toe. Van een gewichtsverdeling van ongeveer 50/50 durf ik op zich wel uit te gaan, maar je zou het in principe na kunnen wegen (voor een lege fiets met 3 of 4 stevige keukenweegschalen, met een berijder moet je nauwkeurige gewone weegschalen hebben).

(06-Jun-2023, 02:39 PM)Hardloper schreef: Bij de voorbanden wordt het gewicht verdeeld over 2 banden en achter op 1 wiel. Neem aan dat het gewicht van de Velomobiel mee genomen moet worden bij het lichaamsgewicht.
Hangt er vanaf; bij een QV heb je voor en achter natuurlijk 2 wielen. Bij veel andere velomobielen is het idd 2 voor 1 achter; voor de voorzijde moet je het gewicht dus door de helft delen.

Vergeet als laatste niet dat je ook nog bagage meeneemt. Bij mij is dat al gauw een paar kilo, tot ruim in de 10 als ik naar m'n werk ga.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Hardloper , Willeke_IGKT
Ik wou het lekkere complexe voorbeeld van een vis nemen dus noemde ik geen QV.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(06-Jun-2023, 02:39 PM)Hardloper schreef: Puur even ter naslag voor beginnende Velomobiel rijders:

Hoe moet ik dit tabelletje lezen:
Met mijn 65kg en 25kg zware Snoek / Tuna / DF / Milan / Quest / Bulk etc.
Neem ik dan de druk bij ca. 60 kg of ca. 85 kg?

Niet een vraag die je bij mij moet neerleggen. Ik beschouw zowel rolweerstand als lekrijden als een designfout. Ik gebruik Schwalbe Big Ben Plus banden. Stijver zul je ze niet gauw vinden. Maar lek gaan ze ook niet zo gauw. Ik gebruik een druk van 2,5 bar, want dat veert nog een beetje. En ik zet gewoon de ondersteuning een tandje hoger.

Ik neem aan dat Schwalbe uitgaat van het gewicht van een gemiddelde fiets. Neem dus het gewicht van de vm in kwestie, trek daar het gewicht van een gemiddelde fiets vanaf en tel dat op bij het gewicht van de berijder. Verdeel dat over de wielen volgens de instructie van 365cycle.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(06-Jun-2023, 03:50 PM)Bart Verbeek schreef: Ik beschouw zowel rolweerstand als lekrijden als een designfout.
Vertel ons eens hoe het wel moet, want een band die nooit lek gaat en tegelijkertijd geen rolweerstand heeft lijkt mij wel wat. Als je toch bezig bent, ik wil hem ook nooit op hoeven pompen, hij moet makkelijk op de velg willen, hij mag niet slijten en ook niks kosten.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(06-Jun-2023, 03:50 PM)Bart Verbeek schreef:
(06-Jun-2023, 02:39 PM)Hardloper schreef: Puur even ter naslag voor beginnende Velomobiel rijders:

Hoe moet ik dit tabelletje lezen:
Met mijn 65kg en 25kg zware Snoek / Tuna / DF / Milan / Quest / Bulk etc.
Neem ik dan de druk bij ca. 60 kg of ca. 85 kg?

Niet een vraag die je bij mij moet neerleggen. Ik beschouw zowel rolweerstand als lekrijden als een designfout. Ik gebruik Schwalbe Big Ben Plus banden. Stijver zul je ze niet gauw vinden. Maar lek gaan ze ook niet zo gauw. Ik gebruik een druk van 2,5 bar, want dat veert nog een beetje. En ik zet gewoon de ondersteuning een tandje hoger.

Ik neem aan dat Schwalbe uitgaat van het gewicht van een gemiddelde fiets. Neem dus het gewicht van de vm in kwestie, trek daar het gewicht van een gemiddelde fiets vanaf en tel dat op bij het gewicht van de berijder. Verdeel dat over de wielen volgens de instructie van 365cycle.

Het heeft betrekking op je link. En ik verwachte van oa 365cycle dat hij hierop op een wel overwogen bedenking zou reageren.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(06-Jun-2023, 03:58 PM)melle z schreef: Vertel ons eens hoe het wel moet, want een band die nooit lek gaat en tegelijkertijd geen rolweerstand heeft lijkt mij wel wat.

Het feit dat ik een designfout constateer betekent niet dat ik de oplossing heb. Big Ben plus in combinatie met de elektrische ondersteuning een tandje hoger is voor mij een acceptabele oplossing. Ik heb er nog nooit een lekke band mee gehad.

Het onderzoek naar anti zwaartekracht staat nog in de kinderschoenen, dat is waar. Maar een drone heeft ook nooit een lekke band. Zie het als een uitnodiging om wat meer out of the box te denken. Banden die je moet oppompen zijn natuurlijk een vorm van toekomstige folklore. Kun jij je voorstellen dat men daar over 100 jaar nog steeds op rijdt?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
(06-Jun-2023, 03:50 PM)Bart Verbeek schreef: Ik beschouw zowel rolweerstand als lekrijden als een designfout.
I want a girl with a short skirt and a looooong jacket  Wink

(06-Jun-2023, 03:58 PM)melle z schreef: Vertel ons eens hoe het wel moet, want een band die nooit lek gaat en tegelijkertijd geen rolweerstand heeft lijkt mij wel wat. Als je toch bezig bent, ik wil hem ook nooit op hoeven pompen, hij moet makkelijk op de velg willen, hij mag niet slijten en ook niks kosten.
Dat dus. De Continental GP4000 bleek in diverse metingen sneller dan de GP5000, maar was niet heel betrouwbaar.
De GP5000 is nog steeds ontzettend snel, maar heeft betere grip en is eigenlijk gewoon heel betrouwbaar, beter dan een Pro One bijvoorbeeld.
Wat betreft makkelijk op de velg willen: Da's leuk, maar als hij er ook makkelijk áf gaat en je krijgt een klapband achter... nou, laat me dan maar liever worstelen als ie erop moet hoor. 

Het blijft een compromis tussen diverse - vaak tegenstrijdige - eigenschappen. 

Dat gezegd hebbende is er voor velomobielen denk ik nog geen ideale band. Ik ben echt benieuwd wat er gebeurt wanneer we met een wat minder rond profiel zouden gaan werken, en nu we het toch over een autobandmodel hebben; fietsbanden zijn zonder uitzondering diagonaalbanden. Radiaalbanden zijn zeker bij lage snelheden luidruchtig, maar hebben meer grip, sturen strakker en zijn comfortabeler dan diagonaalbanden. Als laatste veroorzaken ze fors minder rolweerstand (ze vervormen makkelijker).

Het lastige is dat er weinig voertuigen zijn met het gewicht en de bandenmaten van een velomobiel die gebaat zijn bij snelle radiaalbanden die geen ronde doorsnede nodig hebben. Als je zo'n band zou laten ontwikkelen zou die belachelijk duur moeten zijn om de ontwikkelkosten er binnen redelijke tijd uit te krijgen (denk aan bijvoorbeeld duizend euro per band).

(06-Jun-2023, 04:24 PM)Bart Verbeek schreef: een drone heeft ook nooit een lekke band. 
Hier verander je de regels van het spel, zonder rekening te houden met de gevolgen.
Als deze vergelijking op gaat heb ik een leuk gedachtenexperiment voor je: bedenk eens een drone die mijn persoon (1.94m, 92 kg) met kruissnelheid 50 km/h van huis naar werk kan verplaatsen bij een investering van 200 watt vermogen. Ik denk dat het een mensaangedreven drone met wielen en luchtbanden wordt die niet de lucht in gaat, en sterk lijkt op een velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , Hoekie
(06-Jun-2023, 03:58 PM)melle z schreef:
(06-Jun-2023, 03:50 PM)Bart Verbeek schreef: Ik beschouw zowel rolweerstand als lekrijden als een designfout.
... een band die nooit lek gaat en tegelijkertijd geen rolweerstand heeft lijkt mij wel wat ...
(06-Jun-2023, 03:50 PM)Bart Verbeek schreef: ... Zie het als een uitnodiging om wat meer out of the box te denken ...

Stalen wielen op rails schijnen een zeer lage rolweerstand te hebben, en ze gaan ook niet lek.
Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
@Martin, Zullen we ook maar overal gelijk rails gaan leggen? Dan hebben we ook minder last van botsingen van op zij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM