Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(06-Jun-2023, 04:24 PM)Bart Verbeek schreef: Het feit dat ik een designfout constateer betekent niet dat ik de oplossing heb.
In mijn ogen constateer je geen designfout, maar zie je iets over het hoofd, namelijk dat elk ontwerp per definitie een compromis is.

(06-Jun-2023, 04:24 PM)Bart Verbeek schreef: Zie het als een uitnodiging om wat meer out of the box te denken.
Ik ben docent ontwerpen op een universiteit en ik geef onder andere les over het verschil tussen 'fantasie' en 'voorstellingsvermogen'. Kom een keer langs voor een gratis proefcollege als je in de buurt bent. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Citaat:Dat gezegd hebbende is er voor velomobielen denk ik nog geen ideale band. Ik ben echt benieuwd wat er gebeurt wanneer we met een wat minder rond profiel zouden gaan werken, en nu we het toch over een autobandmodel hebben; fietsbanden zijn zonder uitzondering diagonaalbanden. Radiaalbanden zijn zeker bij lage snelheden luidruchtig, maar hebben meer grip, sturen strakker en zijn comfortabeler dan diagonaalbanden. Als laatste veroorzaken ze fors minder rolweerstand (ze vervormen makkelijker).

Op het blog van Wim Schermer is het ook het één en ander te lezen over radiaalbanden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(06-Jun-2023, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Op het blog van Wim Schermer is het ook het één en ander te lezen over radiaalbanden.
Bedoel je dit of dit?
Antwoord }
Bedankt door:
(06-Jun-2023, 08:15 PM)365cycle schreef:
(06-Jun-2023, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Op het blog van Wim Schermer is het ook het één en ander te lezen over radiaalbanden.
Bedoel je dit of dit?

De eerste dit doet het niet. Update: Als citaat werkt de eerste dit wel  Doh  

Ik bedoelde inderdaad die Michelin banden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Lag niet aan jou. Ik was aan het prutsen met de link want had wat fout gedaan Blush
Antwoord }
Ik wil nog maar eens zeggen dat ik toch wel erg blij ben met de Conti Urbans. Met dit warme weer rolt het erg lekker, en ook comfortabel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ThijsR , 365cycle
Ik ben vandaag zeker 20 minuten bezig geweest met het omleggen van een 23-622 Continental Grand Prix TT. Ben benieuwd hoe de band rijdt, hij komt in ieder geval zeker niet vanzelf van de velg in een bocht. De 25-622 Schwalbe Ultremo ZX (ook een vouw-raceband) die er eerst op zat was een stuk makkelijker te monteren en beviel verder ook prima, maar om één of andere reden heeft Schwalbe besloten ze niet meer te maken (wellicht omdat ik de laatste ben die op smalle bandjes rijdt?).

Schwalbe was bijna 30 jaar lang mijn eerste keus voor fietsbanden, maar volgens mij zijn ze het spoor daar een beetje bijster. Wellicht last van de wet van de remmende voorsprong?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
(11-Jun-2023, 07:33 PM)melle z schreef: De 25-622 Schwalbe Ultremo ZX (ook een vouw-raceband) die er eerst op zat was een stuk makkelijker te monteren en beviel verder ook prima, maar om één of andere reden heeft Schwalbe besloten ze niet meer te maken (wellicht omdat ik de laatste ben die op smalle bandjes rijdt?).
Nee daar ligt het niet aan.

(11-Jun-2023, 07:33 PM)melle z schreef: Schwalbe was bijna 30 jaar lang mijn eerste keus voor fietsbanden, maar volgens mij zijn ze het spoor daar een beetje bijster. Wellicht last van de wet van de remmende voorsprong?
Dit. Ze hebben nu vooral heel veel banden die het net niet zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Bij Schwalbe hebben ze nog een heleboel smalle bandjes, alleen heten die anders en hebben ze een ander ontwerp. Bij Continental heten alle smalle banden al jaren Grand Prix, maar daar hebben ze dan weer een heleboel versies van zodat er ook geen touw aan vast te knopen is.

Mijn ervaring is dat die laatste 5 watt rolweerstand de levensduur en lekbestendigheid geen goed doet. Per ongeluk 1 keer een wieltje blokkeren en de band is afgeschreven. Stukje onverhard wordt ook lastig. Ik heb dus een ordinaire GP in 28 mm breed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(11-Jun-2023, 10:02 PM)Jeroen S schreef: Bij Schwalbe hebben ze nog een heleboel smalle bandjes, alleen heten die anders en hebben ze een ander ontwerp. Bij Continental heten alle smalle banden al jaren Grand Prix, maar daar hebben ze dan weer een heleboel versies van zodat er ook geen touw aan vast te knopen is.
Daar is Schwalbe beter in hoor Big Grin One, Pro One, Pro One Record Edition, G-One Speed, G-One Bite, G-One RS, G-One Allround... wel Addix, geen Addix, TLE, Tube Type, ik vergeet er vast nog een paar.

edit: Yup, ik was sowieso de G-One R en de G-One Overland vergeten.

(11-Jun-2023, 10:02 PM)Jeroen S schreef: Mijn ervaring is dat die laatste 5 watt rolweerstand de levensduur en lekbestendigheid geen goed doet. Per ongeluk 1 keer een wieltje blokkeren en de band is afgeschreven. Stukje onverhard wordt ook lastig. Ik heb dus een ordinaire GP in 28 mm breed.
Dat klopt... als je het over een Pro One hebt. De G-One Speed TLE is niet bepaald lek bestendig maar een paar flinke noodstops kan ie prima hebben. De One deed het ook niet heel slecht maar was ook niet snel. Conti Contact Urban is behoorlijk rap en nog betrouwbaar en duurzaam ook, en hetzelfde geldt voor de GP5000.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
De fiets waar deze band op zit komt nooit op de openbare weg, ik rij er alleen mee op een fietsbaan, dus noodstops en onverharde wegen zijn voor mij in dit geval geen overweging. Op mijn Baron zit een Bontrager R2 Hard-case Lite 25-622, die gebruik ik wel op de openbare weg. Ik heb met die band, die al op de fiets zat toen ik hem kocht, een keer een snakebite gehad. Dat was met een combinatie van een hele gemene ribbel in een fietspad en een latex binnenband, geen idee of een andere 23–28-622 band op een ligfiets dat wel overleefd had.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Afgelopen weekend de knoop doorgehakt en voor mijn 26" achterwiel waar een Marathon + op zat ook maar een CCU besteld (55mm) en meteen voor de voorbanden wat bredere CCU besteld, was de smalle 28mm nu meteen maar naar 42mm, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Gisteren kwamen ze aan en meteen eropgezet. Vandaag dagje naar werk en terug. En positief. Weer nét wat lekkerder doorrijden. Vooral de bredere voorbanden zijn merkbaar: 1) wat meer comfort op klinkers en spoorbaanovergangen waardoor ik op dat soort stukken wat sneller doorrij 2) bochten voelen nu een stuk trefzekerder en kan ik dus voor mijn gevoel harder nemen.
Quest 631
Antwoord }
De CCU is gewoon een lekker bandje! Ik heb net 4 stuks om twee rechtopfietsen gelegd in 40-662.
Voor mijn eigen fiets een vervanging van een paar stokoude, semi onverwoestbare exemplaren van Vredestein en ook een paar voor de sportfiets van mijn vrouw. Echt een veelzijdige band, soepel, licht rollend, grip genoeg en hij ziet er ook nog eens goed uit.
Morgen maar eens uittesten of ze net zo lekker rijden als de 406 variant
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron , Willeke_IGKT
Ik heb het zo 1-2-3 niet terug kunnen vinden, maar zijn er inmiddels al mensen die ervaringen hebben m.b.t. hoe lang de CCUs meegaan? Ik heb op de Strada voor twee CCU 42-406 die inmiddels iets meer dan 9000km achter de rug hebben (ergens rond de 8000km heb ik ze van kant gewisselt - was eigenlijk al wat aan de late kant, denk ik zo achteraf) en zo langzaam aan begint het rubber toch wat dunnetjes te worden... Nieuwe heb ik al liggen, maar ik ben wel benieuwd naar wat anderen zo ervaren hebben...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
(20-Jul-2023, 12:02 PM)emgaron schreef: Ik heb op de Strada voor twee CCU 42-406 die inmiddels iets meer dan 9000km achter de rug hebben (ergens rond de 8000km heb ik ze van kant gewisselt - was eigenlijk al wat aan de late kant, denk ik zo achteraf) en zo langzaam aan begint het rubber toch wat dunnetjes te worden... Nieuwe heb ik al liggen, maar ik ben wel benieuwd naar wat anderen zo ervaren hebben...
9.000 km op een 406-bandje is toch wel indrukwekkend. Op een toch ruim anderhalf keer zo grote 622 zou ik dan meestal al wel aan vervanging beginnen te denken.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
https://ligfietsers.nl/thread-119-post-3...l#pid34462

De voorbanden (32-406) heb ik van de week vervangen, het canvas was inmiddels een klein beetje te zien.
Geen lekke band met deze voorbanden trouwens. 

NB De binnenbanden zijn de wat dikkere binnenbanden, Continental met Schrader ventiel.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , Willeke_IGKT , 365cycle
(20-Jul-2023, 12:42 PM)Hoekie schreef: https://ligfietsers.nl/thread-119-post-3...l#pid34462

De voorbanden heb ik van de week vervangen, het canvas was te zien.

Nou, de 12k ga ik denk ik niet meer halen - tenminste bij één van de banden zijn er 1-2 plekken waar canvas zichtbaar wordt. Maar dan ben ik nog steeds tevreden, moet ik zeggen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
Wie een setje gebruikte Marathons in 47-406 wil hebben mag me trouwens een dm droppen. De Kettwiesel komt op 42-406 CCU Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Jul-2023, 07:07 PM)365cycle schreef: Wie een setje gebruikte Marathons in 47-406 wil hebben mag me trouwens een dm droppen. De Kettwiesel komt op 42-406 CCU Smile
Ligt het zwaartepubt toch mooi weer een kleine 2.5mm laget. Nog harder door de bocht Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(20-Jul-2023, 07:19 PM)ZoefZoef schreef:
(20-Jul-2023, 07:07 PM)365cycle schreef: Wie een setje gebruikte Marathons in 47-406 wil hebben mag me trouwens een dm droppen. De Kettwiesel komt op 42-406 CCU Smile
Ligt het zwaartepubt toch mooi weer een kleine 2.5mm laget. Nog harder door de bocht Big Grin
Ja ik was vanmiddag rondjes aan het draaien op een rotonde over het fietspad tot tegen de 40 km/h dus dat wordt nog wat Big Grin bij die snelheid tilt ie nu het linker achterwiel op, en voor zit je dan ook wel aan het einde van de grip. Breed spoor helpt wel met hoeken Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , emgaron
(11-Jun-2023, 07:33 PM)melle z schreef: [...] 23-622 Continental Grand Prix TT. Ben benieuwd hoe de band rijdt
Ik kan inmiddels berichten dat de band prima bevalt (op mijn M5 Low Racer, op een fietsbaan met redelijk goed asfalt), in ieder geval als 'ie is opgepompt tot de maximale druk van 8,5 bar. 

Ik heb vandaag geëxperimenteerd met 7 bar in de banden (voorband 25-451 Schwalbe One, normaal 9 bar) en dat beviel voor geen meter, het stuiterde en dweilde over de baan en het voelde boven de 35-40 en met name in de bochten niet echt vertrouwd. Gemiddelde snelheid lag ruim 5km/h lager dan normaal, ik weet niet of dat door hogere rolweerstand kwam of doordat mijn vertrouwen in de banden te wensen over liet. Volgende keer pomp ik ze in ieder geval weer lekker hard op.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Aug-2023, 12:35 PM)melle z schreef: Ik heb vandaag geëxperimenteerd met 7 bar in de banden (voorband 25-451 Schwalbe One, normaal 9 bar) en dat beviel voor geen meter, het stuiterde en dweilde over de baan

Bedoel je serieus dat je met een lagere druk meer gestuiter ervaart dan met een hogere druk? Dat klinkt namelijk niet erg logisch.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Met banden is het zaak de optimale druk op te zoeken, dan lopen de banden namelijk goed en willen niet lek en nauwelijks slijten. En de optimale druk staat niet op de zijkant van de band, dat zijn maxima en soms minima. Om te beginnen neem je de minimale druk vermeerderd met 10% van de maximale druk. Onder de Orca heb ik Schwalbe Marathons, deze band heeft als minimum druk 4,0 bar en het maximum ligt op 7,0 bar. De optimale druk is dus 4,0 plus 10% van 7,0 = 4,7bar. De fiets gaat dan het hardst. De voorbanden zijn natuurlijk onderhevig aan veel meer wrijving dan achter. De laatste achterband wissel was pas na 18.000km, er werd toen een klein streepje groen zichtbaar. Op de ruim 32.000 km heb ik maar vier keer een lekke band gehad, waarvan één een klapband door een groot gat in de weg die ik niet zag in het donker. Ik ben benieuwd of andere rijders op dezelfde manier hun optimale bandendruk kunnen vaststellen. Een en ander is wel zo prettig als je de velomobiel gebruikt voor naar je werk, je hebt dan liever geen gezeur aan je hoofd.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
Het dweilen klinkt wel heel logisch trouwens.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Aug-2023, 08:13 PM)Bacchus schreef:
(21-Aug-2023, 12:35 PM)melle z schreef: Ik heb vandaag geëxperimenteerd met 7 bar in de banden (voorband 25-451 Schwalbe One, normaal 9 bar) en dat beviel voor geen meter, het stuiterde en dweilde over de baan

Bedoel je serieus dat je met een lagere druk meer gestuiter ervaart dan met een hogere druk? Dat klinkt namelijk niet erg logisch.

Dat zit tussen je oren. Ik reed voorheen op 18mm bandjes met 10 bar. Maar die waren echt niet sneller dan iets bredere bandjes met minder druk. Met 10 bar vernielde ik vaak bandjes. Dikke uitstulping erop en dan meteen stoppen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(21-Aug-2023, 08:23 PM)Joop99 schreef: Met banden is het zaak de optimale druk op te zoeken, dan lopen de banden namelijk goed en willen niet lek en nauwelijks slijten. En de optimale druk staat niet op de zijkant van de band, dat zijn maxima en soms minima. Om te beginnen neem je de minimale druk vermeerderd met 10% van de maximale druk. Onder de Orca heb ik Schwalbe Marathons, deze band heeft als minimum druk 4,0 bar en het maximum ligt op 7,0 bar. De optimale druk is dus 4,0 plus 10% van 7,0 = 4,7bar.

Handig zo'n vuistregel. Ik rijd op Marathon Plus en merkte het prettigst te rijden met een druk tussen de 4,5 en 5 bar.

Daarnaast heeft natuurlijk ook het wegdek invloed op de beste druk. De profs rijden tenslotte Parijs-Roubaix ook met veel minder druk dan andere koersen. En let ook op dat de banden ook een verende werking hebben. Dus minder druk in een band kan een heel ander weggedrag opleveren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM