Ervaringen met de Bülk
|
Berichten: 1.445
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 639
2379 x bedankt in 1106 berichten
(15-Oct-2024, 01:01 PM)365cycle schreef: werkt; het is als een opgeblazen kattestaart, je "maakt jezelf groot", en groot is eng.
Leg dan maar uit aan mijn katten waarom ik de slappe lach krijg als ze zich groot maken om eng te zijn
Berichten: 5.285
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10269
7960 x bedankt in 3936 berichten
15-Oct-2024, 03:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Oct-2024, 03:45 PM door 365cycle.)
(15-Oct-2024, 01:41 PM)Frutsel schreef: Leg dan maar uit aan mijn katten waarom ik de slappe lach krijg als ze zich groot maken om eng te zijn Dat heeft met gewenning te maken. Ik word ook niet bang als jij voor me staat, maar voor sommige anderen is dat vast wel zo
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.445
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 639
2379 x bedankt in 1106 berichten
Berichten: 1.445
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 639
2379 x bedankt in 1106 berichten
Zo, laat ik maar eens een stukje schrijven over ervaringen met de Bülk. Ik heb er intussen een krappe 2k km in gereden dus dat moet nu wel kunnen
Zoals intussen wel bekend is: Ik heb de Bülk van 365cycle overgenomen. Het had wat voeten in de aarde om hem ook goed rijdend te krijgen. (Vrijloop stuk, derailleur een paar keer volledig de kluts kwijt, dat soort fratsen), maar intussen gaat het alweer een tijd goed.
Voor- en nadelen tov. de DF XL:
Voordelen:
- Veel minder zijwindgevoelig. Ja, met een stegive windvlaag tussen 2 huizen door wijk je nog steeds van je lijn af, maar veel minder dan met de DF XL
- Minder effect van ongunstige wind (wind tegen/schuin voor). Eén van mijn eerste ritten vroeg ik me af waarom ik niet boven de 40km/h kon cruisen, totdat ik aan een vlag zag dat ik de wind vol tegen had...
- Betere ventilatie. De luchtinlaat van de DF XL houdt je kruis lekker koel, maar daar is het wel mee gezegd. De Bülk laat de lucht een stuk hoger uitstromen, waardoor je handen/borstkas gekoeld worden.
- Achteruit bewegen met een hand aan de grond gaat makkelijker dan 'rolstoelen' met de DF XL
- Sneller, met name op de lange stukken. Gelukkig heb ik daar een hoop van op mijn woon/werk route
- Meer ruimte aan de zijkant voor mijn armen. In de DF XL zat ik redelijk strak ingebouwd, in de Bülk zitten mijn schouders net zo strak, maar daar onder is meer plek
Nadelen:
- Dichte wielkappen maakt banden verwisselen een stuk complexer.
- Minder ruimte voor bagage
- Grote opening = kouder. 's Zomers niet erg, maar deze week was het best koud met alleen de deksel zonder schuimkap gedeelte.
- Grotere draaicirkel. Op mijn woon/werk route kan ik nog steeds elke bocht halen zonder te steken, maar een paar bochten lukken alleen maar omdat ik de weg goed ken.
- Ik kan maar met 140mm cranks rijden. Ik vind de 155mm van de DF XL fijner. Geen dealbreaker, maar het was wel wennen, en vooral lastig met wegtrekken na een stop (zeker als je niet in de laagste versnelling staat because reasons)
Verschillen (of niet) die me niet (veel) uitmaken:
- De Bülk is lager/je zit lager in de Bülk. Voor het overzicht maakt het niet uit, maar je krijgt nog meer licht van tegenliggers in je mik heb ik het idee
- Je ligt meer in de Bülk dan in de DF XL. Dit heeft voordelen op de langere stukken, maar nadelen op de korte (sprint) stukjes. (let wel: dit is in combinatie met de kortere cranks)
- Bodemvrijheid is ongeveer gelijk aan mijn DF XL (Die stond voor iets hoger op z'n pootjes).
- Grote instap. Die instap is vooral in de lengte groter, om mijn schouders onder de rand te krijgen moet ik in de Bülk meer mijn best doen dan in de DF XL heb ik het idee. Ik had verder alleen problemen met de DF XL als ik met een spijkerbroek met leren riem wilde uitstappen.
- Over uitstappen gesproken: Ik denk dat de grote opening daar wel een voordeel biedt voor mensen die minder sterke armspieren hebben (om zich op te drukken bij uitstappen)
Al met al ben ik wel blij met de wissel, hoewel ik de DF XL misschien had moeten houden als reserver VM
Berichten: 520
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
948 x bedankt in 507 berichten
(, 12:58 PM)Frutsel schreef: Grotere draaicirkel. Op mijn woon/werk route kan ik nog steeds elke bocht halen zonder te steken, maar een paar bochten lukken alleen maar omdat ik de weg goed ken.
Is de verschil heel erg groot in praktijk? Merkbaar? Of moet je alleen aanleren om de bocht wat ruimer te nemen?
Ik ben namelijk bijna klaar met het opknappen van mn XL en dan is het de bedoeling dat ik die weg doe voor de MilanGT of Bülk, maar dan moet het nog wel praktisch blijven.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 235
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 311
702 x bedankt in 232 berichten
(, 02:48 PM)Gideonaut schreef: Is de verschil heel erg groot in praktijk? Merkbaar? Of moet je alleen aanleren om de bocht wat ruimer te nemen?
Ik ben namelijk bijna klaar met het opknappen van mn XL en dan is het de bedoeling dat ik die weg doe voor de MilanGT of Bülk, maar dan moet het nog wel praktisch blijven.
De kwaal van de Wahl ;-)
Het verschil is zeker merkbaar. Bochten moet je goed aansnijden, een klein foutje wordt meteen afgestraft en dan moet je terugsteken. Maar oefening baart kunst. 28mm banden hebben de kleinste draaicrikel. Maar in de praktijk prefereer ik de 32-406 CCUś) die er helaas niet is in een smallere versie. .MilanGT staat breder op spoor en heeft daardoor een krappere draaicirkel dan de BulkMK1.
Berichten: 1.445
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 639
2379 x bedankt in 1106 berichten
Het verschil in draaicirkel is merkbaar, maar niet onoverkomelijk. Dit is de vervelendste bocht in mijn w/w route. (Want momenteel is de meer directe route afgesloten)
Hier linksaf is een dingetje: https://www.google.nl/maps/@52.3420574,4...FQAw%3D%3D
(Het knopje indrukken kan je sowieso schudden, ook met de DF XL)
Je moet voor het zebrapad naar rechts de stoep op, en dan kom je net voor de lantarenpaal op het midden van de weg die je oversteekt uit (Ik ben ook wel rechts van de lantarenpaal gereden)
Met de DF XL lukt dat ook zonder eerst naar rechts uit te zwaaien, en hoef je niet bang te zijn om niet links van de lantarenpaal uit te komen.
Mijn conclusie: In de stad kan je beter de DF XL hebben als je de route niet van te voren uit kan stippelen wat bochten aangaat. Wat drempels aangaat is het andersom
Berichten: 5.285
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10269
7960 x bedankt in 3936 berichten
, 03:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 03:25 PM door 365cycle.)
(, 03:09 PM)Frutsel schreef: Hier linksaf is een dingetje: https://www.google.nl/maps/@52.3420574,4...FQAw%3D%3D
(Het knopje indrukken kan je sowieso schudden, ook met de DF XL) <dichte_wielkast_rijder_modus>Ik zie het probleem niet. Je moet hier toch gewoon rechtsaf het Europaplein in, dan ruim sturend links-links en doorrollen tot het stoplicht, of zijn er ook nog andere routes?</dichte_wielkast_rijder_modus>
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.445
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 639
2379 x bedankt in 1106 berichten
<dichte_wielkast_rijder_modus>Ik zie het probleem niet. Je moet hier toch gewoon rechtsaf het Europaplein in, dan ruim sturend links-links en doorrollen tot het stoplicht, of zijn er ook nog andere routes?</dichte_wielkast_rijder_modus>
[/quote]
ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het is wel een duidelijk voorbeeld waar het verschil in draaicirkel tussen DFF XL en Bülk uitmaakt.
Berichten: 520
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
948 x bedankt in 507 berichten
Thanks voor de info, die google maps plaatje geeft een goed beeld, ik ga mij eens verdiepen in de bochten die ik maak in mijn w/w ritjes. Van de Milan weet ik dat hij 1 voetgat heeft, of tenminste een optie voor een voetgat, van de Bülk weet ik het niet zeker, ik heb bij m'n DF al meerdere pogingen gedaan maar gezien mijn lengte moet ik te dicht bij het stuur gedeelte zagen anders is het gat te ver weg, dus toch maar niet gedaan.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 479
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 66
896 x bedankt in 447 berichten
, 08:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:06 PM door bucovaina.)
Ik weet niet hoe de DF zich verhoudt tot de Quest. Met die laatste heb ik gereden. Ik vond het verschil in draaicirkel, Buelk vs Quest echt groot en het was echt wennen. Ondertussen ben ik er wel gewoon aan geworden. Ik vermoed dat ik waarschijnlijk mezelf nog eens achteruit ga moeten duwen als ik ergens rijd waar ik het niet gewoon ben. Maar op mijn woon-werk, heb ik dat niet meer voor, desondanks dat ik toch wel een paar plekken heb waar het echt scherp draaien is.
Daar wen je aan
(, 12:58 PM)Frutsel schreef: - Grote opening = kouder. 's Zomers niet erg, maar deze week was het best koud met alleen de deksel zonder schuimkap gedeelte.
Heb je de racekap al eens geprobeerd? 't Is misschien niet iets voor iedereen en is wel een aanpassing, maar ik rijd ook nu nog in T-shirt en korte sportbroek rond 's morgens om 05:00 als het 4 graden is. Tot je instapt heb je't echt koud, maar vanaf dan is het echt heel goed te doen. Als ik op het werk aankom, zweet ik alsnog. De ventilatie staat nog steeds vol open en het vizier op ongeveer de 4e stand zodat de rijwind niet recht in mijn gezicht vliegt maar over mijn hoofd. Ik vind het in ieder geval helemaal top, want met de speed pedelec was het met dit weer al dik uitzoeken welke handschoenen, sokken, welke broek. Niet te koud, niet te warm kleden.
(, 12:58 PM)Frutsel schreef: Verschillen (of niet) die me niet (veel) uitmaken:
- De Bülk is lager/je zit lager in de Bülk. Voor het overzicht maakt het niet uit, maar je krijgt nog meer licht van tegenliggers in je mik heb ik het idee
Ja nu je't zegt. Ik heb natuurlijk alleen maar met de Quest gereden, maar het verschil is er zeker. met de Buelk ben je gemakkelijker verblind. Vooral de laatste 1 a 2 seconden voor een auto je kruist is het ergste.
Berichten: 5.807
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2021
7312 x bedankt in 3602 berichten
(, 05:00 PM)Gideonaut schreef: Van de Milan weet ik dat hij 1 voetgat heeft, of tenminste een optie voor een voetgat,
Dat waren de hele oude Milans.
Iedere vm zonder voetengaten heeft 2 opties voor voetengaten
Er is niet een soort uitsparing of iets anders dat als optie gezien kan worden voor een voetengat.
Je kunt in zo'n vm gewoon gaten zagen en dan heb je voetengaten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.285
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10269
7960 x bedankt in 3936 berichten
, 10:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:36 PM door 365cycle.)
(, 08:47 PM)bucovaina schreef: Ik vermoed dat ik waarschijnlijk mezelf nog eens achteruit ga moeten duwen als ik ergens rijd waar ik het niet gewoon ben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.632
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2735
3079 x bedankt in 2146 berichten
(, 10:36 PM)365cycle schreef:
Ik reed ergens en moest draaien en volgens mij zij ik toen tegen VeloQuest. Ik zal het op zijn 365cycles doen. En toen deed ik ook zoiets. Had dit filmpje toen ik gedachte.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 219
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 253
524 x bedankt in 215 berichten
hier het bewijs dat de bocht van 365cycle echt werkt. https://www.youtube.com/watch?v=DBpekYENctI
Berichten: 1.445
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 639
2379 x bedankt in 1106 berichten
(, 08:47 PM)bucovaina schreef: Heb je de racekap al eens geprobeerd? 't Is misschien niet iets voor iedereen en is wel een aanpassing, maar ik rijd ook nu nog in T-shirt en korte sportbroek rond 's morgens om 05:00 als het 4 graden is. Tot je instapt heb je't echt koud, maar vanaf dan is het echt heel goed te doen. Als ik op het werk aankom, zweet ik alsnog. De ventilatie staat nog steeds vol open en het vizier op ongeveer de 4e stand zodat de rijwind niet recht in mijn gezicht vliegt maar over mijn hoofd. Ik vind het in ieder geval helemaal top, want met de speed pedelec was het met dit weer al dik uitzoeken welke handschoenen, sokken, welke broek. Niet te koud, niet te warm kleden.
Tja, ik ben misschien een vreemd figuur, maar ik loop buiten als het droog is en boven de 10 graden rond in een t-shirt. Als het kouder wordt (of regent) gaat er een dun jack overheen.
De racekap ga ik pas nodig hebben als het stevig vriest denk ik En in Amsterdam ga ik afhankelijk zijn van anderen om op de knoppen te drukken bij stoplichten.
Het kouder zijn wordt vooral veroorzaakt doordat er meer rijwind op mijn borstkas komt door de grote opening. Als ik het schuimkap gedeelte erop zet ga ik het warm genoeg hebben denk ik. Alleen een headband tegen koude oren 's morgens.
Berichten: 479
Topics: 51
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 66
896 x bedankt in 447 berichten
(, 11:17 PM)Veloquest schreef: hier het bewijs dat de bocht van 365cycle echt werkt. https://www.youtube.com/watch?v=DBpekYENctI
Die is ge-ni-aal . Niet voor de hand liggende optie, maar het werkt!
(11 uren geleden)Frutsel schreef: Tja, ik ben misschien een vreemd figuur, maar ik loop buiten als het droog is en boven de 10 graden rond in een t-shirt. Als het kouder wordt (of regent) gaat er een dun jack overheen.
De racekap ga ik pas nodig hebben als het stevig vriest denk ik En in Amsterdam ga ik afhankelijk zijn van anderen om op de knoppen te drukken bij stoplichten.
Het kouder zijn wordt vooral veroorzaakt doordat er meer rijwind op mijn borstkas komt door de grote opening. Als ik het schuimkap gedeelte erop zet ga ik het warm genoeg hebben denk ik. Alleen een headband tegen koude oren 's morgens.
Ah neen, ik dus niet. Ik ben een koukleum en een warmkleum. Doe mij maar 22°, maar liefst niet over de 23 of onder de 21 (overdrijven is ook een vak natuurlijk ). Nu met het wat koudere weer ben ik best gelukkig met de racekap. Ik had met de speed pedelec vaak heel de dag jeukende ogen van de rijwind. Dat resulteerde in dat ik me precies moe voelde, de hele dag door. Dat heb ik nu dus totaal niet meer.
Het slechtere zicht en inderdaad de knoppen aan de verkeerslichten, tja, die neem ik er dan maar voor lief bij. Ik heb al heel veel met de Bülk, je kan niet alles hebben
Berichten: 5.285
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10269
7960 x bedankt in 3936 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door 365cycle.)
(, 11:17 PM)Veloquest schreef: hier het bewijs dat de bocht van 365cycle echt werkt. https://www.youtube.com/watch?v=DBpekYENctI Je sneed 'm wel beter aan dan ik!
(11 uren geleden)Frutsel schreef: Het kouder zijn wordt vooral veroorzaakt doordat er meer rijwind op mijn borstkas komt door de grote opening. Als ik het schuimkap gedeelte erop zet ga ik het warm genoeg hebben denk ik. Alleen een headband tegen koude oren 's morgens. Dan is het misschien de moeite om een tweede schuimkap te bestellen en die korter af te snijden. Als het door de ventilatie-opening komt kunnen we daar wel ff een velcro klepje op fabriceren, heb nog wel wat liggen denk ik.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|