Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
licht in het donker
Uit de specsheet in ieder geval de runtime op de ingebouwde accu:

Dimlicht: Laagste stand (200lm) 11hrs, medium (400lm) 5.5hrs, high (800lm) 3hrs,
Grootlicht: Laagste stand (400lm) 6hrs, medium (800lm) 3hrs, hoogste stand (1600lm) 2hrs

Maar vanochtend eigenlijk geconcludeerd dat medium (50%) meer dan genoeg licht is. De toegevoegde waarde van 800lm is er nauwelijks. 1600lm grootlicht is echt idioot veel licht Big Grin De 10%-stand is leuk om thuis te komen, het is vergelijkbaar met wat ik had, maar dus ook vrij matig licht waar ik niet tevreden mee was. Puur voor nood dus.

De lamp heeft een ingebouwde accu. Ik kan op deze manier in ieder geval op de donkerste winterdagen probleemloos de hele week heen en weer naar werk volgens de specs, maar ik had al begrepen van de eerder genoemde Youtube-review dat je gerust 10-20% van de accuduur kunt aftrekken in de winter. De afstandsbediening geeft een waarschuwing als je <20% komt, dan wordt de hoeveelheid licht ook beperkt en kun je nog een paar uur op 10% (niet zeker) doorrijden om thuis te komen. Daarna via USB-C opladen, zou zo'n 2,5h moeten duren van leeg tot vol.

Als je echt wil weten wat het stroomverbruik is, wordt het rekenen en moet ik wat specificaties van de accu weten (niet naar gezocht, gaat mij om het resultaat).

Update: Er staat voor medium 5,5 uur in de specificaties. Dat zal met warmere temperaturen zijn, want na zo'n 3,5 uur begon deze week het rode ledje te branden op de remote toen ik de lamp uitzette. Hij deed het nog gewoon op 50% sterkte, maar het geeft geloof ik aan dat de accu onder de 20% is gezakt. Aangezien ik niet ineens zonder licht wil komen te zitten, hang ik hem maar aan de lader. Een ruime 4 uur is dus in ieder geval mogelijk en in de zomer waarschijnlijk meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Op internet snuffelend voor nieuwe koplampen in Q501 liep ik op rosebikes.nl tegen Lunivo ebike lampen aan. 2 versies:

120/170 lux plus grootlicht voor dik 7 tientjes 
En
150 lux voor nog geen 5 tientjes.

Dat lijken geen verkeerde lampen voor erg vriendelijke prijzen. Wat nu als ik er van elk 1 koop als vervanging voor de dubbele Cyo's? Heb ik een dikke bak licht incl grootlicht sein om automobilisten op vergeten grootlicht te wijzen voor 120 euro. 

Kent iemand ze toevallig al? Zie ik iets over het hoofd?
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Rosebikes is een kwaliteitsleverantier. Die verkopen geen troep.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
Dat zijn Busch en Müller klonen. Grootlicht op dat model schijnt geen succes te zijn volgens 365Cycle
En ja, een bak licht, in een relatief smalle straal naar voren.

Zoals iemand op het Duitse forum zei, goed licht is een licht met een goed lichtbeeld, dat is niet in specs aan te geven.

Die van Busch en Muller kun je op hun site zien.
Alleen is die erg optimisch door de parkeerkelder met veel reflectie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
Ik bevind me misschien in een luxe positie. Maar ik zou zeggen ga gewoon voor de B&M:
https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq-...ke-2665321
Deze zijn: € 55,87
vs € 45,71 van de clone.

Voor maar € 20 meer heb je gewoon iets in huis wat bewezen is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik zou ook altijd voor het merk gaan en geen kloon. Snap überhaupt niet dat die bestaan.

Welke je het beste kan kiezen ligt aan je wensen. Rij je altijd onder straatverlichting dan is een zwak licht voldoende.
Ga je snel, zonder straatverlichting, donker en nat en geen reflectie op of naast het wegdek, tsja, dan zal je een hele goede lamp nodig hebben.
Ah ja, bij voorkeur haakse bochten en spookrijdende fietsers met zwarte kleding en fiets en uiteraard geen verlichting /s
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(11-Feb-2024, 02:04 PM)Hardloper schreef: Ik bevind me misschien in een luxe positie. Maar ik zou zeggen ga gewoon voor de B&M:
https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq-...ke-2665321
Deze zijn: € 55,87
vs € 45,71 van de clone.

Voor maar € 20 meer heb je gewoon iets in huis wat bewezen is.

Dat verschil is inderdaad klein, maar als je op specs vergelijkt is dat niet het 'origineel' van de clone, maar deze. En die kost dik 90 euro, dus het dubbele van de kopie.

Vraag is dus eigenlijk: is een stapje minder van het origineel net zo goed (of beter) dan de op specs betere kopie? 

En ja, ik rijd veel (voornamelijk eigenlijk) in onverlichte polders, ook met rotweer. Dus het moet wel goed genoeg zijn. Daarbij aangetekend dat ik nu dus met een enkele IQ X rijd en dat voldoende vind. 

Naschrift: Zit nog eens te kijken trouwens en denk dat ik geen IQ-X heb nu bij nader inzien. Heb geen blauwe ring achterop namelijk... Toch maar eens goed kijken wat het dan is  Wink
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Nu je het zegt, het inderdaad de 80 Lux versie.

Lunivo E-DIA F170 e-bike koplamp met grootlicht
min. nominaal vermogen: 14 watt
€ 71,13
vs
B + M Lumotec IQ-X E koplamp dagrijlicht e-bike
Bij de lichtaansluiting van het aandrijfsysteem is een vermogen van minstens 7,5 watt nodig!
€ 91,46

Volgens mij wordt die Lunivo geleverd met afstand bediening. Ga je die eraf halen? Hoe zit het dan met de garantie? Dit zou voor mij ook al een reden zijn voor de B+W. Maar je moet het zelf beslissen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die B&M heeft een veel beter rendement dus.
Antwoord }
Bedankt door:
Wil natuurlijk niet op alle slakken zout leggen, maar die laatste vergelijking is nog steeds geen appels met appels. 

Die B&M van dik 90 euro komt qua lux etc overeen met de 45 euro Lunivo (beide 150 lux zonder grootlicht functie). .Die Lunivo heeft 6 watt nodig. Minder dus dan de vergelijkbare B&M....

De 7 tientjes Lunivo matcht qua specs met deze B&M van 117 euro (120 lux dimlicht, 170 lux grootlicht) waarbij het wattage van de B&M wederom hoger ligt (14 vs 16 bij grootlicht). 

Ik vind het prima als jullie me de merklampen willen adviseren, maar wil het dan wel graag zuiver vergelijken.  Wink

(11-Feb-2024, 08:18 PM)LigfietsWilsum schreef: Die B&M heeft een veel beter rendement dus.

En dit geldt dan trouwens dus, zij het in mindere mate, voor de (veel) goedkopere Lunivo's....
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb afgelopen weekend een houder ge-3D-print waar mijn Magicshine-koplamp in moet passen en die ik kan monteren op de bestaande plek waar de B&M IQ Cyo nu zitten. Komend weekend maar eens kijken of ik die kan monteren en als dat OK is, laat ik er twee frezen uit aluminium en zwart anodiseren. Ik vertrouw het toch niet zo met een 3D-print en zo'n relatief zware koplamp die de hele rit loopt te trillen in z'n houder. Als hij afbreekt, valt hij door de voetgaten op de weg en ben ik in 1 klap mijn verlichting aan de voorkant kwijt. 

Wat ik trouwens heel fijn vind, is dat de enige verlichting die nu nog op 6V draait, de dagrijverlichting en de knipperlichten/remlichten zijn. Dat scheelt enorm in hoe snel die accu leeg loopt. Als ik mijn CBL1600 aan de binnenkant heb gemonteerd, zal ik een USB-kabel richting het instapgat moeten trekken, want daar kom ik anders niet zo makkelijk bij. Ik hoop dat de lamp dan ver genoeg naar achteren zit om daar geen water in de connector te krijgen, anders moet ik daar misschien nog wat mee in de beugel.

Dat de beam cut-off goed werkt is trouwens wel zeker nu. Ik heb in ruim een week tijd nog 0 knippertjes gehad of opmerkingen van mensen die ik tegemoet kom. Heerlijk! En het licht wordt heel gelijkmatig en breed over de weg verspreid. De berm is goed verlicht, maar ook de hele parallelweg. Ik denk dat de hoek die de lichtbundel maakt zo'n 60° is, veel beter dan de smalle bundel van de B&M's die standaard meegeleverd waren. En dan dus egaal verdeeld, geen felle spot in het midden...

[Afbeelding: BCyFe7KjJ7lr3JPbkjEg2crA.png]

Bovenstaande beugel wordt in aluminium natuurlijk wat anders, smaller, dunwandiger, maakbaarder, maar daar kom ik wel uit.
Antwoord }
Vandaag kwam ik deze video tegen.
Laat Sven nou precies aangeven wat ik bedoel. Onderbouwd met video (die helaas niet helemaal sync loopt)



De SL (A)F standaard stand is volgens Lupine 8W, niet 10W. Voor de IQ-X geeft B&M 7.5W aan.
Een SL (A)F heeft een dagrijverlichting van 1.5W.

Deze snapshot geeft ook goed het verschil in lichtbeeld aan. Komt overeen met wat ik in de praktijk zie.
[Afbeelding: iqx150-SLF.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Dat lijkt (vooral links) op een smallere bundel-versie van wat ik 4 februari al liet zien :-)

Vandaag de montagebeugel geprobeerd (het is een beetje trial & error) en 2 dingen ontdekt:

1. 3D prints zijn bijzonder zwak en met het benodigde aanhaalmoment bezwijken ze al snel.
2. Het montagepunt op de verstelbare beugel van de Strada moet veerder naar achteren, ander zit de lamp net wat te diep in de ligfiets verborgen. Dt is meteen het probleem met een brede straal licht: je moet de lamp goed door het ronde gat naar buiten laten komen, anders schijnt een deel van het licht tegen het gat in de neus en dat is zonde van het licht.

Ik zit erover te denken om een 2e te monteren en daarbij beide lampen bewust wat (10-15 graden?) naar buiten te laten wijzen. Met een brede bundel kun je dan zo breed schijnen dat je bijna naast je fiets uitkomt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(18-Feb-2024, 01:30 PM)Grrrrrene schreef: Ik zit erover te denken om een 2e te monteren en daarbij beide lampen bewust wat (10-15 graden?) naar buiten te laten wijzen.
Heb ik ook aan gedacht met 2 lampen in de QV. Heb er ook wat mee getest.
Uiteindelijk niet meer gedaan omdat de SL F recht naar voren voldoende breed straalt voor de lastigste plekken op mijn woon-werk route.
Wat me voor de koop niet opgevallen was hoe ver een SL F nog breed straalt.

Is van een V-Brake. Idee van Berbr op de Duitse forum. Link naar topic = https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1624340

[Afbeelding: 20231201-181223-small.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Tim , hoe bevalt de Lunivo?
Antwoord }
Bedankt door: DanceRaven , TimSch
Project Quest #501 is even in slapende toestand helaas. Hoop binnenkort er serieus mee aan de gang te kunnen.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
Zomaar even uit interesse, maar rijden jullie overdag ook met verlichting? Ik heb zelf de dagrijverlichting aan en mijn nieuwe koplamp. Ik moet alleen wel zeggen dat je dat ene ledje achter vrij slecht ziet overdag. Maar goed, ik mag hopen dat ze mijn witte Strada dan wel zien rijden als ze me van achteren naderen. Van voren merk ik (of denk ik te merken) dat ze me dankzij een felle koplamp goed herkennen.
Antwoord }
Ik rij er wel mee, anders moet ik telkens spul eraf en erop schroeven.

Maar overdag doe ik met de auto altijd lampen aan en met de fiets alleen als het zo mistig is dat je je fiets er tegen aan kunt zetten.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
Alleen wanneer het regenachtige weer is. Vandaag zou ik er niet voor kiezen. Echter zag ik een scholier die het vandaag wel deed.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Met de auto rij ik altijd met lichten aan.
Met de VM hangt het van het weer en het tijdstip af. Maar licht aan kost niet meer dan licht uit, en ik kan ruim 1,5x heen en terug naar mijn werk op 1 acculading, dus ik hoef niet bang te zijn dat 'ie leeg raakt halverwege (tenzij ik hem vergeet op te laden... Dat heb ik 1x gehad, met nog 30km te gaan in het donker. Toen toch maar even de hulptroepen ingeschakeld om me op te halen)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Alleen als de condities zo zijn dat je ook wettelijk verplicht bent licht te voeren. Over het algemeen dus niet omdat je minstens nog 200 meter of meer zicht hebt. Ook in de auto niet, die felle rot lampen verblinden je alleen maar. Genoeg klachten over ingediend, maar er gebeurd verder niks. Regels, regels, regels en handhaven ho maar. Dat is helaas Nederland anno nu.
Als het zo mistig is dat je je fiets er tegen aan kunt zetten rij ik liever niet. Paar keer meegemaakt, zicht twee meter, lampen aan maakt het alleen maar erger en je hebt geen idee of er iemand voor je staat of aankomt. In dergelijke condities ga ik niet (meer) op de fiets.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
(11-Apr-2024, 02:02 PM)Grrrrrene schreef: Zomaar even uit interesse, maar rijden jullie overdag ook met verlichting?

Altijd.

Daar ben ik van overtuigd toen ik al bij licht duister en een weg zonder strepen andere fietsen (donkere kleur) niet of nauwelijks meer zag.
Waaronder de trike met een van de kids. Was best wel schrikken toen ik dat opmerkte.
Vervolgens een superkleine Busch&Müller [my:] E achterlicht geplaatst. En die bleek ook overdag een DUIDELIJK betere zichtbaarheid te geven. Een verschil van dag en nacht. Veelzeggend is dat ik ze zonder achterlicht daar niet meer had laten fietsen. (Tervatenseweg, Kloetinge, voor de locals) 
[Afbeelding: 332-mue-E-Bike-Ruecklicht-Busch+Mueller-Bild1.jpg]
In de velo de 1.5W DRL van de SL AF, 3x QV achterlichten + Garmin Varia. Altijd aan. Is voor 80% ook voor 's nachts voldoende.
Antwoord }
Bedankt door: DanceRaven , 365cycle , Willeke_IGKT
Ik heb op zowel mijn Nazca als op de trike een naafdynamo. Zomer / winter, dag / nacht altijd verlichting aan.
Ook op de rechtop fietsen van het gezin een naafdynamo met altijd licht aan.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Altijd, voor de B&M IQ-X en achter het standaard velomobiel achterlicht met dasrnaast nog twee nep Kellermanns. En als ik twijfel of een achteropkomende auto wel wakker is, tik ik ook de rem nog wel eens aan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
In de auto en op de trike rij ik altijd met lampen aan. Je bent dan naar mijn idee toch beter zichtbaar, zeker als veel andere weggebruikers wel licht voeren. 

Voorheen op de Nasca gebruikte ik op niet al te heldere dagen een hoofdlampje. Daar was ik na een paar gevaarlijke akkefietjes mee begonnen, wetende dat het gebruiken van een hoofdlampje eigenlijk niet mag, maar ik vond dat het niet mocht dat ze mij van de straat af reden.
Ik scheen tegenliggers nooit in t gezicht, en als ik merkte dat ze vaart minderden keek ik de berm in.
Antwoord }
Ik zie het nog wel met donkere auto's in de schemer. Die rijden zonder licht, volgens mij omdat de bestuurder nog wel alles ziet als hij naar buiten kijkt.
En een lampje valt toch meer op dan een vlaggetje Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM