Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
Ik geloof gewoon niet dat een e-assist voor een velomobiel echt wat is; drie trappen en ik zit boven de 25 k/u waarop hij dan wettelijk afgeregeld moet zijn. Een velomobiel die harder dan 25 km/u moet gehomologeerd worden door overheidsinstanties, zoals nieuwe auto's en dan is er de RDW met een lange lijst veiligheidseisen waar hij aan moet voldoen. En als je boven de zeventig km/u met een velomobiel constant wil gaan rijden vrees ik dat je die dan ook wel nodig hebt. Ik ben tevreden met 40-45 km/u.

Inderdaad: als je in Zuid-Limburg woont heeft een e-assist to 25 km/u misschien zin heuvel op voor sommige fietsers, maar zelfs daar heb ik een rondje Limburgs Heuvelland gereden met o.a. de Keutenberg. Ik vind heuvels een leuke training, maar dat is vast persoonlijk.

Ik denk echt dat e-fietsen net als de auto in principe een comfortabele vergissing zijn. ALLES wat je extra aan elektronische toeters en bellen op een fiets monteert kost:

A. Extra productie van elektronica (denk aan de grondstoffen nodig voor de accu, de motor etc. die zijn schaars). En extra CO2.

B. Tijdens de levensduur van een e-fiets verbruik je ook nog een keer stroom, en je moet maar hopen dat 'groen' is opgewekt. Als er nou een paar mensen op e-fietsen zouden rondrijden, maar het gaat nu richting miljoenen. dan gaat ook stroomconsumptie aantikken.

C. Doordat het motortje je een duw in de rug geeft constant span je je minder in, terwijl juist beweging een mens goed doet en vadsigheid, welvaartsziekten etc voorkomt.

D. Ik geloof er niets van dat mensen een auto wegdoen en overstappen op een e-fiets. De meesten houden hun auto aan en gebruiken hun e-fiets gewoon voor ritjes die ze eerst op een gewone fiets deden.

E. Aan het levenseinde van een e-fiets, al is dat 15 jaar, (maar van mensen uit het vak hoor ik toch echt dat batterij 5-7 jaar meegaat) moet je maar afwachten hoe dan alle kostbare en schaarse grondstoffen uit elektronica en batterij worden teruggewonnen. Die recycling staat namelijk nog steeds in de kinderschoenen. Het zou helpen als de fabrikanten de e-fietsen zélf zouden terugnemen in plaats van dat we ze dumpen bij een afvalscheidingsstation, en de grondstoffen zelf recycleden.

Ik ben er van overtuigd dat technologie het klimaatvraagstuk niet gaat oplossen. Althans: dat is momenteel helemaal nog niet in de cijfers terug te zien. En erop gokken dat technologie wél de oplossing gaat bieden is zeer riskant: als het namelijk niet lukt dan zijn de rapen pas echt gaar, en zijn we weer jaren verder. Terwijl de tijd dringt.

Volgens een berekening zouden we met zijn allen terug moeten naar een welvaartsniveau van rond 1975 om een globale temperatuurstijging te voorkomen. Het was toen echt niet afzien in Nederland hoor! Ik ben van 1961 en de jaren zeventig waren chill wat mij betreft. Een afname van consumptie is eigenlijk enorm makkelijk: je koopt gewoon minder. Ook minder rotzooi en dingen die je dus eigenlijk niet nodig hebt. Een e-fiets hoort daar ook bij. Dat doet helemaal geen pijn.

Integendeel: gewoon fietsen is juist enorm leuk! Laten we stoppen met al dat gemak dat de mens dient. Heeft het iemand nou echt gelukkiger gemaakt?
We hoeven heus niet terug naar een nul niveau welvaart, maar de overbodige en onnodige luxe consumptie kan probleemloos overboord. Juist dan geef je ook landen die nog ver onder dat welstandsniveau zitten de ecologische ruimte om wél te groeien naar een welstandsniveau dat menswaardig is. Erg dat je niet ieder jaar naar de zon kunt vliegen? Dat je zelf op je fiets trapt in plaats van geholpen door weer een lullig motortje?
Waarom moet iedereen een eigen auto voor zijn deur hebben? Vragen die volgens mij nu erg relevant zijn, en bij een nee direkt milieuwinst opleveren.

Wat dit alles aangaat zijn helaas de boeren de laatste jaren eerst aan de beurt geweest, en is het aan hen om om te schakelen naar een duurzame landbouw. Nu de rest van Nederland, we ontspringen de dans heus niet: met zijn allen hebben we direkt invloed op het klimaat door wat we doen en laten.

In dat kader ben ik in principe tegen de elektrische fiets. Behalve voor ouderen en zwoegende ouders met bakfiets of een Limburger die gewoon echt zijn/haar heuvel niet meer op komt. Het is ook niet een kwestie van verbieden: het is inzicht hebben in wat we nog wel kunnen doen en wat niet. We kunnen in ieder geval lekker blijven fietsen in de velomobielen die we nu hebben, of op onze stadsfiets en ze netjes onderhouden en repareren.
Daarom vind ik dat de velomobiel echt een fiets hoort te blijven en niet moet opschuiven naar de auto. De auto kan wat mij betreft gewoon weg. In wezen is het niets anders dan een privé-jet op vier wielen voor de gemiddelde Nederlander die ook nog eens voor je deur staat.

Het is een Human Powered Vehicle, of het is het niet.
Antwoord }
Bedankt door: =oNNo=
Je promoot de ligfiets/velomobiel niet door de alternatieven af te kraken.

Ben ik voorstander van fietsen? Ja, ik rij niet voor niets met een velomobiel naar mijn werk.
Ben ik tegen auto's? Nee, ik heb een stationwagon, en die gaat niet weg, al was het alleen maar omdat ik niet met de bus naar de dierenarts kan, en zeker niet als er een spoedgeval is.
Ben ik tegen e-assist? Nee. Ook niet voor velomobielen/ligfietsen. Is het zinnig? Soms wel. Mijn vrouw kan bijvoorbeeld (momenteel ivm revalidatie) slecht op gang komen/snelheid vasthouden met haar velomobiel. Zonder e-assist zou ze niet met de velomobiel naar haar werk kunnen rijden.

Dat de gemiddelde ligfietser gefrustreerd is dat er e-bikes zijn is wel duidelijk Smile
Ik zie toch liever mensen op een e-bike dan op een bromscooter of in een auto. Al was het alleen maar omdat ze minder stinken als ik erachter rij
Antwoord }
(14-Feb-2023, 04:52 PM)Arjen Meurs schreef: .
een comfortabele vergissing

Dat vind ik een hele mooie omschrijving!
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Je promoot de ligfiets/velomobiel niet door de alternatieven af te kraken.
Dat denk ik ook en ik krijg bovendien jeuk van de morele superioriteit en bijbehorende belerende toon van mensen die menen te moeten bepalen wat een ander 'nodig' heeft. Ik wil best een keer bij die mensen langskomen en alles meenemen waarvan ik van van mening ben dat zij het niet nodig hebben. Ik ben blij met de opkomst van de e-bike en de speed pedelec, volgens mij komt het de kwaliteit van de lange-afstands-/ hogesnelheidsfietspaden ten goede.

(01-Jan-1970, 02:02 AM)Frutsel schreef: Al was het alleen maar omdat ze minder stinken als ik erachter rij
Zweten e-bikers minder dan bromfietsers of automobilisten?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Je promoot de ligfiets/velomobiel niet door de alternatieven af te kraken.

Ben ik voorstander van fietsen? Ja, ik rij niet voor niets met een velomobiel naar mijn werk.
Ben ik tegen auto's? Nee, ik heb een stationwagon, en die gaat niet weg, al was het alleen maar omdat ik niet met de bus naar de dierenarts kan, en zeker niet als er een spoedgeval is.
Ben ik tegen e-assist? Nee. Ook niet voor velomobielen/ligfietsen. Is het zinnig? Soms wel. Mijn vrouw kan bijvoorbeeld (momenteel ivm revalidatie) slecht op gang komen/snelheid vasthouden met haar velomobiel. Zonder e-assist zou ze niet met de velomobiel naar haar werk kunnen rijden.

Dat de gemiddelde ligfietser gefrustreerd is dat er e-bikes zijn is wel duidelijk Smile
Ik zie toch liever mensen op een e-bike dan op een bromscooter of in een auto. Al was het alleen maar omdat ze minder stinken als ik erachter rij

Ja daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Ik zie ook liever mensen op een e-fiets dan op een scooter of in een auto. Vooral mensen die echt een e-fiets nodig hebben. Dus ook je vrouw inderdaad, mooi dat ze zo wel naar werk kan. 
Het is niet zo zeer frustratie hoor, nogmaals ik fiets ze gewoon voorbij. Het is meer dat ik een e-fiets onzinnige luxe vind voor iemand van 25 die erop in de stad rondfietst. Het is allemaal zo: gemakkelijk. Maar inderdaad dan beter een e-fiets dan zo'n suffe raceplee van een scooter.

(14-Feb-2023, 06:22 PM)voodoo schreef:
(14-Feb-2023, 04:52 PM)Arjen Meurs schreef: .
een comfortabele vergissing

Dat vind ik een hele mooie omschrijving!

De omschrijving is van Hans Schipper.
Antwoord }
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Je promoot de ligfiets/velomobiel niet door de alternatieven af te kraken.
Dan blijft deze dus over Arjen.

En daarnaast het feit dat wij een minder efficiënte motor zijn dan een groene stroom + accu + elektromotor. 

Moeten er dan minder mensen zijn? Misschien wel. Maar behalve onderstaand videoclipje weet ik niet of we ons als NVHPV aan nihilisme moeten wagen Big Grin  

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Een eenzijdig verhaal. Zonder ondersteuning zou ik gedwongen zijn weer een auto aan te schaffen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Elke kilometer die niet met een brandstofmotor wordt afgelegd is er een. Dus als jij graag een auto naast een ebike, naast een ligfiets hebt, ga je gang. Als dat tot zelfs maar een paar honderd minder autokilometers per jaar leidt, is dat wat mij betreft winst.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Dat de gemiddelde ligfietser gefrustreerd is dat er e-bikes zijn is wel duidelijk Smile

Is dat zo? Ik denk niet dat dat zo is.

Verder ben ik het HELEMAAL met je verhaal eens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Gisteren nog ergens op een youtube kanaal wat fiets cijfers van Nederland gezien. We doen het aan de ene kant zo slecht nog niet. In een aantal grote plaatsen komt 50 of zelfs 60% van reizigers met de fiets naar het Station. In een aantal plaatsen wordt 50% van de ritjes onder de 10km met de fiets gedaan. Utrecht geloof ik.
Aan de andere kant keldert het percentage fietsers enorm als de woon werkafstand stijgt en bij 15 km is er nog maar 15% over.

Gemiddeld fietsen we nog geen 1000 km per jaar. Ik heb hier drie kids die 4x zoveel halen per jaar. Zelfs mijn moeder van 79 met een hartprobleem redt die 1000 per jaar nog met haar E bike, als het mee zit.

Ik heb minstens drie collega's die een sportieve fiets van meer dan 2000 euro in de schuur hebben staan. Geen daarvan komt met de fiets naar het werk.

De ligfiets is maar een van de vele opties. De meest comfortabele, vaak ook de snelste en voor mij is een Velomobiel een fiets met ongekend potentieel. Helaas zijn er maar weinig die dat inzien. De E motor compenseert een hoop onefficiente stupiditeit die we zonder motor nooit zouden accepteren. Dan hoef je dus niet meer over efficiente voortbeweging na te denken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie , =oNNo=
3 km in de stad wordt volgens mij voor een groot gedeelte met de fiets gedaan, maar 3 kilometer tussen 2 dorpen voor een zeer groot gedeelte met de auto en dat met name in het koudere jaargetijde. In het warmere jaargetijde wordt het wat beter. Ik denk dat de fiets veel meer in de stad wordt gebruikt dan op het platteland als vervoermiddel. Het is meer een recreatiemiddel voor de plattelanders en de dorpelingen.

Maar bij een station als Franeker zijn de voorzieningen om een fiets te stallen slecht. Er is alleen maar een onbewaakte stalling. Daar zet ik mijn ligfiets niet neer en heel veel elektrische fietsers hun fiets ook niet. Ik sta al meer dan een jaar op de wachtlijst voor een kluis in Franeker en Harlingen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
(14-Feb-2023, 10:17 PM)Jeroen S schreef: De E motor compenseert een hoop onefficiënte stupiditeit die we zonder motor nooit zouden accepteren. Dan hoef je dus niet meer over efficiente voortbeweging na te denken.

Zo is het precies. Mensen verschillen enorm. Waar de één er plezier aan beleeft eindeloze draadjes over banden door te spitten, zet een andere er onplatbare banden onder en zet de ondersteuning een tandje hoger. Het één is wat mij betreft niet beter dan het ander.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PlantageBohémien , Hoekie
Dat laatste klopt, hier op het platteland zijn we vrijwel de enige die fietsen (afgezien van scholieren). Terwijl de afstanden ook op het platteland echt wel prima te doen zijn, zeker met elektrische fiets (hebben wij niet). Het is echt een autocultuur op het platteland.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , PlantageBohémien , Hoekie
(14-Feb-2023, 10:32 PM)Bart Verbeek schreef: Zo is het precies. Mensen verschillen enorm. Waar de één er plezier aan beleeft eindeloze draadjes over banden door te spitten, zet een andere er onplatbare banden onder en zet de ondersteuning een tandje hoger. Het één is wat mij betreft niet beter dan het ander.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het wordt tijd dat een hoge mate van efficiëntie in een product beloond wordt, niet zo laag mogelijke productiekosten. Die onplatbare band die een fiets enorm inefficiënt maakt zou niet goedkoper, maar veel duurder (of in ieder geval onaantrekkelijker) moeten zijn. 

In dat opzicht vind ik de mentaliteit van Japanners soms wel interessant; het aantal mensen dat daar een aantal stappen extra zet voor een hoger doel, is naar mijn idee veel groter dan hier.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(14-Feb-2023, 10:33 PM)blokdoorn schreef: Terwijl de afstanden ook op het platteland echt wel prima te doen zijn, zeker met elektrische fiets (hebben wij niet). Het is echt een autocultuur op het platteland.

Het is denk ik ook wel een beetje een psychologisch dingetje. Ik fiets zelf veel in Den Haag, maar ook in de Achterhoek. Tien kilometer naar de andere kant van de stad is wel wat anders dan tien kilometer twee dorpen verder. Al was het alleen maar vanwege de wind, waar je in de stad minder last van hebt.

En je hebt in de stad altijd wel een schuilmogelijkheid als er onverhoopt eens een stortbui op je dak valt; toch een fijne zekerheid.

Ook heb je in de stad keuze genoeg qua routes. Voor de afwisseling, maar ook om een passende route te vinden: een rustig pitoresk straatje of die doorgaande weg met het prima fietspad. In landelijk gebied heb je hooguit afwisseling als je bereid bent er een kilometertje bij te fietsen. En dat is misschien óók een doorgaande weg met herrie naast je.
Antwoord }
(14-Feb-2023, 06:56 PM)365cycle schreef:
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Je promoot de ligfiets/velomobiel niet door de alternatieven af te kraken.
Dan blijft deze dus over Arjen.

En daarnaast het feit dat wij een minder efficiënte motor zijn dan een groene stroom + accu + elektromotor. 

Moeten er dan minder mensen zijn? Misschien wel. Maar behalve onderstaand videoclipje weet ik niet of we ons als NVHPV aan nihilisme moeten wagen Big Grin  


Nou ja afkraken: ik schrijf iedere keer dat er echt fietsers zijn die baat hebben bij ondersteuning. Auto's hoef ik niet af te kraken, die gaan door de klimaatcrisis waarin we nu verkeren in de toekomst vanzelf veel minder gebruikt worden. 

Het is de idiotie ten top als ik 's ochtends om 8:00 uur rond Utrecht ga fietsen, duizenden mensen alleen in een auto. In het weekend: ook druk met mensen die leuke uitstapjes per auto doen. Onder die duizenden, of beter: miljoenen, zijn er ook heus die gedwongen zijn erop uit te trekken in een auto (omdat ze lichamelijk beperkt zijn, of oud of om wat voor goede reden dan ook). Maar het gros van al die autoritjes is onder de twintig kilometer, voor de leuk, gemakkelijk en je zou die afstand prima kunnen fietsen.

Herinneren jullie je de lock-downs nog? Iedereen kon toen thuis werken, sommigen met meer moeite dan anderen, maar de CO2 uitstoot liep drastisch terug. En je kon tenminste door de week fijn en rustig fietsen. Ik vind het nu echt de spuigaten weer uitlopen. En auto's heb ik ook fascinerend gevonden toen ik jonger was, en heb best veel in auto's gereden, ook voor mijn werk als reisleider. Waarom hechten mensen zo aan een ding waarvan het overduidelijk is dat het vervuilt (elektrisch of brandstof) en enorm veel ruimte inneemt in onze omgeving?

Het één is wat dat betreft juist wél beter dan het andere. Persoonlijk vervoer per OV of per fiets is aantoonbaar veel beter voor het milieu. En een fiets met e-assist, waar er nu miljoenen van zijn, is binnen tien jaar kapot is of technisch verouderd. Tonnen extra e-waste. Geef mij dan maar een oude fiets of Quest, ik knap hem op en je rijdt er prima mee.

Nogmaals: als je een auto, e-fiets of velomobiel met een ondersteuning echt nodig hebt is het anders. Maar het merendeel van de mensen heeft die hulpmotor gelukkig juist helemaal niét nodig: ze vinden het gewoon gemakkelijk. En een accu met e-motor mag dan efficiënter zijn dan de menselijke motor, die e-motor is volgens mijn opsomming qua productie, gebruik en recycling helemaal niet milieuvriendelijk en maakt onderdeel uit van de uitputting van onze aarde.

Aanwas van wereldbevolking is ook niet echt goed voor het milieu, zoals iemand opperde, maar daar kunnen we als ligfietsers in Nederland niet veel aan doen, behalve onszelf wat betreft voortplanting inhouden, en dat is een ander verhaal. 
Hier gaat het toch over hoe we een velomobiel of ligfiets kunnen promoten? Volgens mij is een human powered vehicle de rode draad en zijn de motorfietsen een (soms nuttige) bijzaak. Dat mag je superieur of belerend vinden, ik schaam me daar niet meer voor. 
De automobiliteit van nu heeft geen toekomst. De fiets wel.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Wim -de roetsende , =oNNo=
(14-Feb-2023, 10:56 PM)Lopopodium schreef: Het is denk ik ook wel een beetje een psychologisch dingetje. Ik fiets zelf veel in Den Haag, maar ook in de Achterhoek. Tien kilometer naar de andere kant van de stad is wel wat anders dan tien kilometer twee dorpen verder. Al was het alleen maar vanwege de wind, waar je in de stad minder last van hebt.

En je hebt in de stad altijd wel een schuilmogelijkheid als er onverhoopt eens een stortbui op je dak valt; toch een fijne zekerheid.

Ook heb je in de stad keuze genoeg qua routes. Voor de afwisseling, maar ook om een passende route te vinden: een rustig pittoresk straatje of die doorgaande weg met het prima fietspad. In landelijk gebied heb je hooguit afwisseling als je bereid bent er een kilometertje bij te fietsen. En dat is misschien óók een doorgaande weg met herrie naast je.

Ik denk dat dat klopt. Bovendien is een auto op het platteland echt sneller dan in de stad. Ik bedoel: In de stad is het snelheidsverschil tussen fiets en auto veel kleiner dan op het platteland. Je kan in een dorp ook veel gemakkelijker je auto kwijt.  De wegen zijn hier rustig en dan nog is er een vrijliggend fietspad. Het waait hier wel veel, zo bij de Kop Afsluitdijk.

Soms denk ik dat we meer doorgaande fietsroutes kunnen laten omzomen door bomen en struiken. Op het Hitzumer Binnenpad merk ik dat dat echt uitmaakt. Het eerste deel vanaf Franeker  fiets ik tussen bomen (zie foto hieronder) daarna  houden de bosschages op en fiets ik voluit in de wind.

[Afbeelding: 512px-Hitzumer_Binnenpad.jpg]
Hitzumer Binnenpad
Roepers, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

Maar dat tast het open karakter wel aan van het land. Aan de andere kant, er zijn toch bijna geen weidevogels meer en daarmee is het platteland broedvogel arm geworden. Door bosschages aan te brengen komen er meer broedvogels bij en krijgt het land meer natuurwaarden.

Maar zou dat helpen om mensen meer te laten fietsen? Veel fietsers hebben toch een elektrische ondersteuning. Dan zou dat toch niet uit hoeven maken?

Of geven we de fiets op als vervoermiddel op het platteland?

Groet,

Marco
Antwoord }
(14-Feb-2023, 08:40 PM)Hoekie schreef:
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Dat de gemiddelde ligfietser gefrustreerd is dat er e-bikes zijn is wel duidelijk Smile



Is dat zo? Ik denk niet dat dat zo is.

Je hoort eigenlijk vaak iets in de trend van "Ligfietsen hebben hun grootste voordeel boven bukfietsen verloren aan e-bikes: verder/langer rijden met minder inspanning"
De bouwers van open liggers zijn intussen ook op 1 hand te tellen, want de markt was al niet groot, maar nu is het helemaal niets meer.

Ikzelf ben wel blij met e-bikes, en zeker met de scholieren/kantoorpikkies die erop rijden. Automobilisten leren hierdoor dat fietsen sneller gaan, waardoor ze beter worden in het inschatten van de snelheid van ligfietsers, en daar ben ik weer bij gebaat Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
(14-Feb-2023, 11:22 PM)Arjen Meurs schreef: Aanwas van wereldbevolking is ook niet echt goed voor het milieu, zoals iemand opperde, maar daar kunnen we als ligfietsers in Nederland niet veel aan doen, behalve onszelf wat betreft voortplanting inhouden, en dat is een ander verhaal.
Waarom is dat een ander verhaal? Het krijgen van kinderen is in Nederland, mitsen en maren daargelaten, net zo goed als vervoer een persoonlijke keuze. Ik heb gelukkig geen kinderen, wel drie auto's, eigenlijk alleen maar voor de lol (ik heb ook een stuk of 35 fietsen, met een paar minder zou ik het vast ook wel redden).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(14-Feb-2023, 11:47 PM)Frutsel schreef: Je hoort eigenlijk vaak iets in de trend van "Ligfietsen hebben hun grootste voordeel boven bukfietsen verloren aan e-bikes: verder/langer rijden met minder inspanning"

Ik weet niet wie die mensen zijn, maar hét kenmerkende voordeel van de ligfiets kennen ze blijkbaar niet: het ontbreken van zadelpijn. Daar gaat geen ander type fiets beter op presteren. En natuurlijk kan op een ligfiets ook een motor geplaatst worden, waardoor je dat ene argument ook weer opzij kan schuiven.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Jullie merken het misschien: Ik ben deze discussie een beetje moe.
Wat mij betreft gaan mensen fietsen in plaats van in de auto zitten. Ontwikkelt er iemand een betaalbare snelle E-velomobiel met kenteken? Supertof. Verkoopt vast beter dan een Bülk. Stapt er iemand dankzij mij op een speed pedelec voor z'n woon-werkverkeer? Dan is mijn dag weer goed!
En voor mijn part is het een éénwieler met een Bafang BBS02; als het ding z'n berijder van A naar B brengt, betekent één auto minder op de weg veiliger verkeer, minder energieverspilling, een gemiddeld iets betere volksgezondheid en nog veel meer. Ja, het is jammer dat velen op een E-bike gaan zitten zonder dat het nodig is, maar ik zie veel liever die E-bike dan de auto.

Daar knok ik voor. Of jullie het er nou mee eens zijn of niet Wink 

Ik durf er wel flink geld op te wedden dat de populariteit van de NVHPV er niet op vooruit gaat als we hier negatief blijven t.o.v. alles behalve onze geliefde ligfietsen. Laat daar nu weer niemand wat mee opschieten.
Antwoord }
(14-Feb-2023, 04:52 PM)Arjen Meurs schreef: Ik geloof gewoon niet dat een e-assist voor een velomobiel echt wat is; drie trappen en ik zit boven de 25 k/u waarop hij dan wettelijk afgeregeld moet zijn. Een velomobiel die harder dan 25 km/u moet gehomologeerd worden door overheidsinstanties, zoals nieuwe auto's en dan is er de RDW met een lange lijst veiligheidseisen waar hij aan moet voldoen. En als je boven de zeventig km/u met een velomobiel constant wil gaan rijden vrees ik dat je die dan ook wel nodig hebt. Ik ben tevreden met 40-45 km/u.

Inderdaad: als je in Zuid-Limburg woont heeft een e-assist to 25 km/u misschien zin heuvel op voor sommige fietsers, maar zelfs daar heb ik een rondje Limburgs Heuvelland gereden met o.a. de Keutenberg. Ik vind heuvels een leuke training, maar dat is vast persoonlijk.

Ik denk echt dat e-fietsen net als de auto in principe een comfortabele vergissing zijn. ALLES wat je extra aan elektronische toeters en bellen op een fiets monteert kost:

A. Extra productie van elektronica (denk aan de grondstoffen nodig voor de accu, de motor etc. die zijn schaars). En extra CO2.

B. Tijdens de levensduur van een e-fiets verbruik je ook nog een keer stroom, en je moet maar hopen dat 'groen' is opgewekt. Als er nou een paar mensen op e-fietsen zouden rondrijden, maar het gaat nu richting miljoenen. dan gaat ook stroomconsumptie aantikken.

C. Doordat het motortje je een duw in de rug geeft constant span je je minder in, terwijl juist beweging een mens goed doet en vadsigheid, welvaartsziekten etc voorkomt.

D. Ik geloof er niets van dat mensen een auto wegdoen en overstappen op een e-fiets. De meesten houden hun auto aan en gebruiken hun e-fiets gewoon voor ritjes die ze eerst op een gewone fiets deden.

E. Aan het levenseinde van een e-fiets, al is dat 15 jaar, (maar van mensen uit het vak hoor ik toch echt dat batterij 5-7 jaar meegaat) moet je maar afwachten hoe dan alle kostbare en schaarse grondstoffen uit elektronica en batterij worden teruggewonnen. Die recycling staat namelijk nog steeds in de kinderschoenen. Het zou helpen als de fabrikanten de e-fietsen zélf zouden terugnemen in plaats van dat we ze dumpen bij een afvalscheidingsstation, en de grondstoffen zelf recycleden.

Ik ben er van overtuigd dat technologie het klimaatvraagstuk niet gaat oplossen. Althans: dat is momenteel helemaal nog niet in de cijfers terug te zien. En erop gokken dat technologie wél de oplossing gaat bieden is zeer riskant: als het namelijk niet lukt dan zijn de rapen pas echt gaar, en zijn we weer jaren verder. Terwijl de tijd dringt.

Volgens een berekening zouden we met zijn allen terug moeten naar een welvaartsniveau van rond 1975 om een globale temperatuurstijging te voorkomen. Het was toen echt niet afzien in Nederland hoor! Ik ben van 1961 en de jaren zeventig waren chill wat mij betreft. Een afname van consumptie is eigenlijk enorm makkelijk: je koopt gewoon minder. Ook minder rotzooi en dingen die je dus eigenlijk niet nodig hebt. Een e-fiets hoort daar ook bij. Dat doet helemaal geen pijn.

Integendeel: gewoon fietsen is juist enorm leuk! Laten we stoppen met al dat gemak dat de mens dient. Heeft het iemand nou echt gelukkiger gemaakt?
We hoeven heus niet terug naar een nul niveau welvaart, maar de overbodige en onnodige luxe consumptie kan probleemloos overboord. Juist dan geef je ook landen die nog ver onder dat welstandsniveau zitten de ecologische ruimte om wél te groeien naar een welstandsniveau dat menswaardig is. Erg dat je niet ieder jaar naar de zon kunt vliegen? Dat je zelf op je fiets trapt in plaats van geholpen door weer een lullig motortje?
Waarom moet iedereen een eigen auto voor zijn deur hebben? Vragen die volgens mij nu erg relevant zijn, en bij een nee direkt milieuwinst opleveren.

Wat dit alles aangaat zijn helaas de boeren de laatste jaren eerst aan de beurt geweest, en is het aan hen om om te schakelen naar een duurzame landbouw. Nu de rest van Nederland, we ontspringen de dans heus niet: met zijn allen hebben we direkt invloed op het klimaat door wat we doen en laten.

In dat kader ben ik in principe tegen de elektrische fiets. Behalve voor ouderen en zwoegende ouders met bakfiets of een Limburger die gewoon echt zijn/haar heuvel niet meer op komt. Het is ook niet een kwestie van verbieden: het is inzicht hebben in wat we nog wel kunnen doen en wat niet. We kunnen in ieder geval lekker blijven fietsen in de velomobielen die we nu hebben, of op onze stadsfiets en ze netjes onderhouden en repareren.
Daarom vind ik dat de velomobiel echt een fiets hoort te blijven en niet moet opschuiven naar de auto. De auto kan wat mij betreft gewoon weg. In wezen is het niets anders dan een privé-jet op vier wielen voor de gemiddelde Nederlander die ook nog eens voor je deur staat.

Het is een Human Powered Vehicle, of het is het niet.
De geschiedenis heeft geleerd, dat een vervoermiddel wat in de praktijk bezwaren met zich meebrengt, zich op de lange duur niet doorzet, het luchtschip, de stoomtrein, de postkoets, de E Bike heeft zich wel doorgezet in korte tijd, weinig technische problemen, veel meer comfort, dat succes terug willen draaien zal niet lukken, mensen laten zich dat niet meer afpakken.

Vaak wordt hier gedaan alsof ieder mens sportief is, en zich graag wil bewegen, dat is niet zo, iedereen kent uit zijn tijd op de basisschool / lagere school , voorbeelden van kinderen die met lichamelijke oefeningen liever niet mee wilden doen, dat zet zich vaak in hun latere leven voort, deze mensen op andere gedachten brengen is moeilijk, zo niet onmogelijk, dat die zich af en toe gaan verplaatsen op een E Bike is al heel wat.

Opmerkingen over woonwerk verkeer met een E Bike heb ik altijd naast mij neer gelegd, het wordt gedaan alsof op het werk de hele dag uitgerust wordt, en dan sportief met de fiets naar huis.
De werkelijkheid is anders, bij veel bedrijven wordt hard gewerkt, geestelijk en lichamelijk, het aantal uren is wel minder als vroeger, maar wel zeer intensief, vaak is men blij dat de dienst is afgelopen, de één ploft uitgeput in de auto, de ander vertrekt met de fiets, en dat zou dan niet met een E Bike mogen ? vaak genoeg reed ik in stand 5 naar huis, eerst een uurtje op de bank liggen om bij te komen, dat is voor veel mensen het werkelijke leven.

De E.U. heeft vandaag besloten dat vanaf 2035 geen personen auto's met verbrandingsmotor verkocht mogen worden, van een verbod van E Bikes hoor ik niets, want het energie verbruik, de benodigde grondstoffen voor de productie is vele malen lager, dan wat voor een E auto nodig is, de levensduur van accu's wordt vaak beperkt door te weinig gebruik, na de winter laat men de accu testen, de fietsenmaker wil graag omzet maken, dus wordt de klant een nieuwe accu aangesmeerd, volkomen onnodig, na een paarkeer intensief gebruik levert  een merk accu weer dezelfde prestaties als de zomer ervoor.

Er wordt veel onderzoek gedaan hoe accu's langer mee kunnen gaan en hergebruikt kunnen worden, die vooruitzichten zijn veel belovend, de politiek moet daar druk uitoefenen en regels opstellen dat wat technisch mogelijk is, ook omgezet wordt, en daar ligt een probleem, in veel E.U. landen, zijn groene partijen of nauwelijks aanwezig, of presteren niet, kijk maar naar Groen Links in Nederland, alleen de naam al.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Frutsel , Arjen Meurs
(14-Feb-2023, 06:24 PM)melle z schreef:
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Je promoot de ligfiets/velomobiel niet door de alternatieven af te kraken.
Dat denk ik ook en ik krijg bovendien jeuk van de morele superioriteit en bijbehorende belerende toon van mensen die menen te moeten bepalen wat een ander 'nodig' heeft. Ik wil best een keer bij die mensen langskomen en alles meenemen waarvan ik van van mening ben dat zij het niet nodig hebben. Ik ben blij met de opkomst van de e-bike en de speed pedelec, volgens mij komt het de kwaliteit van de lange-afstands-/ hogesnelheidsfietspaden ten goede.

(01-Jan-1970, 02:02 AM)Frutsel schreef: Al was het alleen maar omdat ze minder stinken als ik erachter rij
Zweten e-bikers minder dan bromfietsers of automobilisten?

Die quote van even langskomen en meenemen wat ze niet nodig hebben gaat veel te ver en is ook echt zinloos, want die dingen (nodig of niet) zijn al geproduceerd.
Ik denk dat het een hopeloze discussie wordt als je gaat bespreken wat mensen echt nodig hebben. En misschien is het ook niet zinvol om te zeggen dat je beter je auto naar de sloop kunt brengen om te helpen de CO2 uitstoot te verlagen want weinig mensen gaan momenteel die 'kapitaalvernietiging' aan (alhoewel de afschrijving op een auto fors, zeker in vergelijking met een velomobiel). Nog minder zin heeft het om te proberen juist die mensen in een velomobiel of op een ligfiets te zetten. 

Wat cijfers: In Nederland rijden er momenteel 10.000.000 personenauto's .
Ik meen dat we nu op 18.000.000 bewoners zitten in dit land. De gemiddelde autorit is 19 kilometer lang en gemiddeld staat een auto in Nederland 23 uur van de dag stil. Ik vind die cijfers schrikbarend, een groot deel van dat stilstaande areaal auto's staat in de stad of in je buurt, openbare ruimte in te nemen. Je kunt daar ook bomen planten, stadstuintjes maken, kinderen laten spelen, voetgangers ruim baan geven. Ja, uw auto staat ook op een opritje naast je huis of in een duur betaalde eigen of gehuurde garage, et cetera.

Er zijn heus mensen die hun auto spaarzaam gebruiken en bijvoorbeeld OV en fiets zoveel ze kunnen gebruiken voor persoonlijk vervoer - dat is waarschijnlijk het merendeel van de lezers en schrijvers op dit forum. Die voelen zich 'betutteld' en dat is terecht. 
Wat ik probeerde aan te geven op het gebied van 'groene technologie' is dit: wie denkt er dat de productie van 10 miljoen elektrische auto's duurzaam is? Ik bedoel dan het winnen van de grondstoffen uit mijnen voor de batterijen, de productie van chips en elektronica? Hebben we die grondstoffen in Nederland, in Europa?
Vorig jaar gaven netwerkbeheerders al aan op bepaalde dagen moeite te hebben met stroomlevering: hoe denk je dat tien miljoen elektrische auto's aan de oplader gaat werken? En gaan we de nodige energie opwekken via zonnepanelen en windturbines? Kernenergie dan maar? Waterstof?
Tien miljoen elektrische auto's nemen precies zoveel ruimte in beslag als fossiele gevallen. 

Op een bepaalde manier werkt de technologisering van de fiets ook zo, en het heeft ook te doen met aantallen en schaarsheid van middelen. Mensen kopen een e-fiets momenteel in zulke enorm hoge aantallen en ze realiseren zich niet dat ze hierdoor die schaarse middelen gebruiken voor iets dat ze eigenlijk niet nodig hebben. 
Nee, dan heb ik het dus niet over de seniorenclub die de pedalen niet meer rond krijgt of het viaduct niet op (daar hoor ik waarschijnlijk over tien jaar ook toe). Nee, ook niet over die fietsers met een lichamelijke beperking. Daar hebben we de e-assist en al die grondstoffen en elektriciteit nou juist wél voor nodig. En ook voor de elektrische ambulance, de buurtbus, de verwarming van ziekenhuizen en verzorgingscentra. Het gaat om de doorsnee gezonde Nederlander van veertig jaar die prima acht kilometer naar zijn of haar werk kan fietsen, of een paar dagen extra thuis kan werken.

De beste promotie van de ligfiets of velomobiel, en daar heeft iedereen die dat hier schrijft gelijk in, is om aan bekenden of familie te vertellen dat het gewoon heel erg leuk en fijn fietsen is. En dat je met weinig inspanning erg ver kunt komen, redelijk warm en droog in een velomobiel. Dat het bovendien goed is voor je lijf en het klimaat. En dan nog probeert bijna niemand het...

Nogmaals wat misschien interessant is voor de lezers hier: meedoen met de Climate Classic toertocht Breda-Groningen (375 km of 250 km). Op maandag 19 juni 2023 fietsen met meer dan 1.000 duurzame fietsers bijna 400 kilometer. Een tocht langs de kustlijn die in Nederland ontstaat als de zeespiegel te ver doorstijgt. Die dus niet werkelijkheid mag worden.
De groep fietsers op racefietsen kan dan zien dan hoe je ook recreatief hartstikke fijn kunt rondrijden in een velomobiel of op een ligfiets. Prima promotie en de juiste doelgroep. 
Cycling 4 Climate -Climate Classis tocht 2023
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs schreef: Die quote van even langskomen en meenemen wat ze niet nodig hebben gaat veel te ver en is ook echt zinloos, want die dingen (nodig of niet) zijn al geproduceerd.
Ik hoop dat je doorhad dat het een grapje was.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs schreef: Ik denk dat het een hopeloze discussie wordt als je gaat bespreken wat mensen echt nodig hebben.
Dat was precies mijn punt.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
(15-Feb-2023, 01:40 AM)365cycle schreef: En voor mijn part is het een éénwieler met een Bafang BBS02; 

De discussie over dit onderwerp laat ik aan de knappe koppen over (met respect voor hen), maar dit zinnetje maakte me zo blij. Misschien is het technisch wel mogelijk, maar wat een maf gezicht zal dat zijn!! bedankt 365cycle!
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor. 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs schreef: Wat cijfers: In Nederland rijden er momenteel 10.000.000 personenauto's .

Ik meen dat we nu op 18.000.000 bewoners zitten in dit land. De gemiddelde autorit is 19 kilometer lang en gemiddeld staat een auto in Nederland 23 uur van de dag stil. Ik vind die cijfers schrikbarend, een groot deel van dat stilstaande areaal auto's staat in de stad of in je buurt, openbare ruimte in te nemen. Je kunt daar ook bomen planten, stadstuintjes maken, kinderen laten spelen, voetgangers ruim baan geven. Ja, uw auto staat ook op een opritje naast je huis of in een duur betaalde eigen of gehuurde garage, et cetera.
Ik citeer Geert Wilders niet vaak, maar: MINDER MINDER MINDER.
Het is geen leuk nieuws, maar we moeten minder energie verbruiken, minder autorijden, heel veel minder.

Zowel onze overheid als onze bevolking moet af van het idee dat alles bij hetzelfde kan en moet blijven. Het stadium van subtiel bijsturen en preventief onderhoud zijn we helaas voorbij. Het is nu een verdoving en vullingen in die kiezen, of over een paar jaar wortelkanaalbehandelingen en trekken. 

Dus gaan de benzineprijzen of energieprijzen heftig omhoog? Heel vervelend, maar subsidiëren lijkt me niet de juiste weg. Een tijdelijke noodoplossing is alleen tijdelijk als je ook plannen hebt om er permanent iets aan te doen.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Er zijn heus mensen die hun auto spaarzaam gebruiken en bijvoorbeeld OV en fiets zoveel ze kunnen gebruiken voor persoonlijk vervoer - dat is waarschijnlijk het merendeel van de lezers en schrijvers op dit forum. Die voelen zich 'betutteld' en dat is terecht. 
Wat ik probeerde aan te geven op het gebied van 'groene technologie' is dit: wie denkt er dat de productie van 10 miljoen elektrische auto's duurzaam is? Ik bedoel dan het winnen van de grondstoffen uit mijnen voor de batterijen, de productie van chips en elektronica? Hebben we die grondstoffen in Nederland, in Europa?
Nadenken over wat we in Europa hebben en niet hebben is ook hopeloos achterhaald. Poetin speelt vrolijk oorlogje, Xi en Biden leven misschien ook nog in de vorige eeuw, maar de wereld is nou eenmaal een groot springkussen; Als jij aan jouw kant valt, vlieg ik aan deze kant de lucht in en vice versa. Mede dankzij het internet hebben we al onze hersenen ook met elkaar verbonden; als er in Noord-Korea met intercontinentale raketten gespeeld wordt kunnen ze dat onder andere in de VS gewoon zien, dat er kinderhandjes aan te pas komen om onze accu's te produceren zou vroeger een goed bewaard geheim zijn terwijl we er nu voor moeten kiezen om dat al dan niet te accepteren, dat we kleding onder erbarmelijke omstandigheden laten produceren in sweatshops om het vervolgens in een woestijn te dumpen is ook bij iedereen bekend en over het feit dat we hier per hoofd van de bevolking meer uitstoot veroorzaken dan alle die lui met stinkende brommertjes in Bangkok en Manila ook.

Nee, 10 miljoen electrische auto's produceren is niet duurzaam. Maar een elektrische fiets gebruikt als je het goed doet een factor 100 minder energie, en is per kilo voertuiggewicht even vervuilend om te produceren. Mensen gaan niet nú kunnen stoppen met reizen, hoe graag we dat ook willen; Laten we dat dan zo efficiënt mogelijk doen, en laat de rest maar gewoon onbetaalbaar worden. Het is niet anders.

Wat betreft dat reizen: Elders refereerde je aan de lockdown. Ik luisterde laatst een lang interview met Okkie Durham, de man achter de roof van 2 Van Goghs. Ja, het is een beetje een patser, en ook wel een man met ongezonde normen en waarden op het gebied van criminaliteit, maar dat maakt hem niet minder wijs. Hij heeft in dat interview een aantal dingen gezegd die ik niet snel ga vergeten, en dit is er één van:
De lockdown heeft de gewone mens een soort voorproefje gegeven van het leven in de gevangenis. Dus ja, de uitstoot ging tijdens de lockdown drastisch omlaag, en - om m'n persoonlijke mening er maar even in te gooien - ik vond het ook nódig, maar het staat niet in verhouding tot de geestelijke schade die het heeft opgeleverd bij generaties die jonger zijn dan jij en ik.
Vrijheid mag best wat kosten, maar het hoeft niet zó duur te zijn.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Vorig jaar gaven netwerkbeheerders al aan op bepaalde dagen moeite te hebben met stroomlevering: hoe denk je dat tien miljoen elektrische auto's aan de oplader gaat werken? En gaan we de nodige energie opwekken via zonnepanelen en windturbines? Kernenergie dan maar? Waterstof?
Tien miljoen elektrische auto's nemen precies zoveel ruimte in beslag als fossiele gevallen.
Als we 2x zoveel elektrische auto's hebben al strikt noodzakelijk, en de rest van de auto's vervangen door alternatief vervoer zoals o.a. fietsen (al dan niet elektrisch, waar nodig), gaan we het denk ik best redden met de energie die we nu opwekken.

Enige probleem dat we dan krijgen is dat de files op het fietspad staan ipv op de weg.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Op een bepaalde manier werkt de technologisering van de fiets ook zo, en het heeft ook te doen met aantallen en schaarsheid van middelen. Mensen kopen een e-fiets momenteel in zulke enorm hoge aantallen en ze realiseren zich niet dat ze hierdoor die schaarse middelen gebruiken voor iets dat ze eigenlijk niet nodig hebben.
Mensen kiezen gewoon graag voor de weg van de minste weerstand. Accepteer het, en laat zien dat jij en ik die weg eigenlijk aan het afleggen zijn, en niet zij. 
Ik woon dik 60 meter boven het maaiveld, maar toen ik laatst thuiskwam met 2 volle tassen boodschappen en de lift het niet deed, was ik alsnog binnen 4 minuten boven, terwijl 2 buren zonder bagage zich bij de liftdeur druk stonden te maken over hoe ze in hemelsnaam toch in hun huis zouden moeten komen.
Als ik hier na een lange werkdag uit m'n fiets stap kom ik regelmatig een buurman tegen die 2x per week met de auto naar de sportschool gaat en tóch niet van z'n overgewicht af komt - 2 uurtjes in de week een beetje crossfitten is helaas niet genoeg als je in de 40 bent en je eetpatroon niet bij wil stellen. En ja, ik heb chocolade lief en drink ook m'n biertje (liefst een Barley Wine of een Stout, komt dus neer op een volledige maaltijd in een blikje), maar met gemiddeld iets meer dan één uur per dag bewegen verlies ik geen tijd en hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over m'n conditie of overgewicht.
 
(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Nee, dan heb ik het dus niet over de seniorenclub die de pedalen niet meer rond krijgt of het viaduct niet op (daar hoor ik waarschijnlijk over tien jaar ook toe).
Zou je echt denken dat het zo snel gaat, ondanks hoe je het nu bijhoudt? Een racefietser hier uit de buurt is kortgeleden overleden, maar hij had tot en met de laatste keer dat ik hem tegenkwam een scherpe Rotterdamse tong, en trapte ver in de 90 toch nog een gemiddelde van 23 á 24 km/h uit z'n Jan Janssen. Als ik toch 99 kan worden zoals hij het gedaan heeft... daar teken ik voor! Big Grin  

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Het gaat om de doorsnee gezonde Nederlander van veertig jaar die prima acht kilometer naar zijn of haar werk kan fietsen, of een paar dagen extra thuis kan werken.
Hier doelde ik dus ook op met die Okkie-quote.
Thuis werken wordt altijd gezien als dé oplossing voor mensen met een beroep achter de computer, maar voor mij (en met mij vele anderen) werkt het vaak niet. De eerste dagen gaat het wel, maar als ik veel thuis zit ben ik veel minder productief dan op kantoor. We blijven sociale dieren, laat ons contact met elkaar hebben.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: De beste promotie van de ligfiets of velomobiel, en daar heeft iedereen die dat hier schrijft gelijk in, is om aan bekenden of familie te vertellen dat het gewoon heel erg leuk en fijn fietsen is. En dat je met weinig inspanning erg ver kunt komen, redelijk warm en droog in een velomobiel. Dat het bovendien goed is voor je lijf en het klimaat. En dan nog probeert bijna niemand het...
Ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Ben laatst weer een (heel klein) rondje gaan fietsen met een flatgenootje, gewoon door "wil je het anders een keer proberen?" te zeggen. Bijna niemand weigert. En ja, die persoon zie ik nu nog gewoon in de auto stappen, maar je merkt wel dat haar kijk op mij veranderd is; eerst vond ze me volgens mij een beetje raar, dat is door een paar liftgesprekjes al veranderd in een soort van begrip voor mijn afwijkende levensstijl, en sinds die testrit is het een soort lichte vorm van jaloezie geworden, omdat ik zo goedkoop en snel kan reizen en ondertussen óók nog aan m'n conditie werk.
Het zaadje is geplant. En zo nu en dan gaat dat zaadje gewoon weer op in de natuur, maar soms groeit daar ook een mooie plant uit, zoals bij de meneer uit de buurt die me bij school aansprak en die nu een Milan SL Mk7 rijdt.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Nogmaals wat misschien interessant is voor de lezers hier: meedoen met de Climate Classic toertocht Breda-Groningen (375 km of 250 km). Op maandag 19 juni 2023 fietsen met meer dan 1.000 duurzame fietsers bijna 400 kilometer. Een tocht langs de kustlijn die in Nederland ontstaat als de zeespiegel te ver doorstijgt. Die dus niet werkelijkheid mag worden.
De groep fietsers op racefietsen kan dan zien dan hoe je ook recreatief hartstikke fijn kunt rondrijden in een velomobiel of op een ligfiets. Prima promotie en de juiste doelgroep. 
Dank voor het nogmaals delen, ik heb 'm in de agenda gezet en ga kijken of ik dit keer geen andere verplichtingen heb. Maar zoals waarschijnlijk wel bekend; van alle kilometers die ik in een jaar rijd zijn er maar een paar honderd "recreatief". De rest van de tijd ben ik gewoon bezig me van A naar B te verplaatsen. Onder andere naar klanten, waar alle andere medewerkers eigenlijk ook de doelgroep zijn, vooral bij die klant waar ik dinsdag was, die de parkeerplaats een paar honderd meter verderop hebben terwijl ik m'n velomobiel onder het pand de parkeergarage in mag rijden  Big Grin Angel

(16-Feb-2023, 11:22 AM)vdbeemd schreef:
(15-Feb-2023, 01:40 AM)365cycle schreef: En voor mijn part is het een éénwieler met een Bafang BBS02; 
De discussie over dit onderwerp laat ik aan de knappe koppen over (met respect voor hen), maar dit zinnetje maakte me zo blij. Misschien is het technisch wel mogelijk, maar wat een maf gezicht zal dat zijn!! bedankt 365cycle!
Big Grin Ik zat me ook al af te vragen hóe ver je precies voorover moet leunen om te voorkomen dat je achterover klapt als die 750W van zo'n BBS02 los komt, hahaha Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , =oNNo=


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM
mods op mijn roeifiets
Oh,de roeifietskno...pieterz — 12:04 PM