Ervaringen met de Tuna
|
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
Als je een nieuwe DF XL wil kopen zou ik voor de Tuna gaan. Het is geen radicaal andere VM, alleen een beetje beter. Niet genoeg om mijn DF XL voor in te ruilen. Dat komt ook omdat ik diverse upgrades ook in mijn DF XL heb zitten. (hoger geplaatste, van binnenuit verstelbare koplamp, Kellerman knipperlichten achter).
Ik ben geen fan van de riempjes-ophanging van de stoel, maar misschien is dat wennen. Ik ben wel fan van het veel minder zijwindgevoelig zijn van de Tuna tov. de DF XL
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
29-Nov-2023, 10:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Nov-2023, 10:30 PM door Wim -de roetsende.)
Als ik het goed heb begrepen, dan kun je de Tuna ook bestellen met de stoelbevestiging van de DF.
Ik vind die riempjes ook niks.
Tot nu toe vind ik de stoelbevestiging van de Milan nog het beste.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 66
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
103 x bedankt in 62 berichten
Gevoelsmatig zeg ik die voorwielen zijn wel erg klein, een voordeel is dan kleine draaicirkel. Maar je levert wel in qua comfort lijkt mij t.o.v 20” wieltjes. Ik heb een bocht “waar de poot op de grond moet om de quest te steken” maar dat heb ik voor 20” wielen wel over. De klep voor toegang wiel lijkt innovatief maar hoe sterk is die grap, blijft het heel?
Freek
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
30-Nov-2023, 07:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2023, 07:28 AM door Wim -de roetsende.)
Willeke of Hoekie, kan deze draad aan deze https://ligfietsers.nl/thread-1706.html worden toegevoegd?
Ik vind dat een tweede draad over hetzelfde onderwerp geen toegevoegde waarde heeft.
(29-Nov-2023, 10:58 PM)Freek1970 schreef: Gevoelsmatig zeg ik die voorwielen zijn wel erg klein, een voordeel is dan kleine draaicirkel. Maar je levert wel in qua comfort lijkt mij t.o.v 20” wieltjes. Ik heb een bocht “waar de poot op de grond moet om de quest te steken” maar dat heb ik voor 20” wielen wel over. De klep voor toegang wiel lijkt innovatief maar hoe sterk is die grap, blijft het heel?
Freek
Zie hier https://ligfietsers.nl/thread-1706.html wat betreft de kleinere wielen, want daar staat al een heel verhaal.
Waarom zouden die kleppen niet heel blijven? Ze vullen alleen maar een gat op. Verder doen ze niets.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
(29-Nov-2023, 10:58 PM)Freek1970 schreef: Gevoelsmatig zeg ik die voorwielen zijn wel erg klein, een voordeel is dan kleine draaicirkel. Maar je levert wel in qua comfort lijkt mij t.o.v 20” wieltjes. Ik heb een bocht “waar de poot op de grond moet om de quest te steken” maar dat heb ik voor 20” wielen wel over. De klep voor toegang wiel lijkt innovatief maar hoe sterk is die grap, blijft het heel?
Freek
Nee, qua comfort was het gelijk aan mijn DF XL met CCU 32-406. (De Tuna had CCU 35-349 geloof ik). En dit is niet over even een blokje rond in Dronten; ik ben mijn normale woon/werk route gereden. Daar heb ik drempels, klinkerstraatjes, tegelfietspaden, en ander slecht wegdek. (Naast grote delen heerlijk asfalt).
Dus wat mij betreft kan het vooroordeel "Kleine wielen zijn oncomfortabel" de prullenbak in. (Ja, skate wieltjes, die zijn oncomfortabel onder je fiets)
Een bijkomend voordeel is dat je gewoon 2 complete wielen mee kan nemen in het vooronder. Scheelt een hoop tijd als je lek rijdt
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
30-Nov-2023, 01:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2023, 01:07 PM door 365cycle.)
(30-Nov-2023, 11:49 AM)Frutsel schreef: Nee, qua comfort was het gelijk aan mijn DF XL met CCU 32-406. (De Tuna had CCU 35-349 geloof ik). Klopt en helemaal eens, heb zelf hooguit een keer "deze richel komt misschien toch iets harder door" gedacht, maar daar is echt alles mee gezegd (over een afstand van zo'n 1000 km). Ik denk niet dat ik het verschil meetbaar zou kunnen maken.
Ik was net zo sceptisch als Freek, maar wat die kleine wielen betreft is het echt "try before you cry".
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 66
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
103 x bedankt in 62 berichten
30-Nov-2023, 04:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2023, 04:33 PM door Freek1970.)
Willem de Roetsende schreef[quote]Waarom zouden die kleppen niet heel blijven? Ze vullen alleen maar een gat op. Verder doen ze niets.[quote]
Kan hoor, bij Quest is het een niet onderbroken body, en dat lijkt mij altijd sterker dan een onderbroken zelfdragende body, t is geen auto waar t misschien iets meer mag wegen maar dun materiaal, vanwaar, maar het idee van zon citroen ds achtig deksel dat je er makkelijk bij kan is niet gek. Je link naar de wielen discussie werkt niet.
Cycle365, Duidelijk over de kleinere wielen!
Freek
Berichten: 1.908
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28434
2782 x bedankt in 1240 berichten
Freek het carbon loopt wel door, aan de andere kant van de tunnel en net als bij open wielen aan de binnenkant van de wielkasten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
30-Nov-2023, 06:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2023, 06:34 PM door 365cycle.)
(30-Nov-2023, 04:31 PM)Freek1970 schreef: Kan hoor, bij Quest is het een niet onderbroken body, en dat lijkt mij altijd sterker dan een onderbroken zelfdragende body Het sterke deel zit aan de binnenkant, nl. de wielkast. Sterker nog: Bij de Quest is dat eigenlijk ook zo. Zeker ook omdat de veerpoot zowel aan de bovenkant als aan de voorkant gedragen wordt door de wielkast. De haakse hoeken die daar in zitten geven 'm samen met de tunnel juist z'n stevigheid. Helemaal in den beginne zijn er een paar Quests gemaakt met open wielen, en blackarmor op het Duitse forum heeft een aantal jaren geleden een Quest carbon met schade hersteld, maar de wielkasten niet dichtgemaakt. Rijdt prima, alleen iets minder snel
Zie ook deze tekeningen van de wielophanging
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 9
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 14
59 x bedankt in 9 berichten
25-Feb-2024, 09:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Feb-2024, 12:17 PM door hansBattenberg.
Edit Reason: foto toegevoegd
)
Mijn ervaringen met de Tuna na 1 jaar
In deze review maak ik de balans op na 1 jaar fietsen in Tuna nr. 5. Ik heb nu alle seizoenen een keer meegemaakt en er bijna 6.000 km mee gereden. Vóór de Tuna heb ik ruim 5 jaar in een DF-XL gereden en daarvoor 5 jaar in een glasvezel Quest. Ik rijd vooral woon-werk (20 km enkele reis), ben geen wedstrijdrijder, maar vind het wel leuk om buk-racefietsers achter me te laten.
Als ik mijn vorige reviews nog eens nalees, dan heb ik weinig nieuws te melden. Ben ik nog blij met mijn Tuna? Ja. Blijf ik er nog jaren in rijden? Ja. De Tuna is een prima, moderne no-nonsense fiets, waarin comfortabele, dikke banden passen (35-349 ccu’s bij Tuna i.p.v. 28-406 ccs bij DF) en die toch een kleine draaicirkel heeft (vergelijkbaar met DF). De Tuna raakt geen drempels (beter dan de DF). Sturen en zijwindongevoeligheid zijn veel beter dan bij de DF. Andere zaken zoals gewicht en verlichting zijn vergelijkbaar met andere nieuwe velomobielen.
De wieldeksels zijn wat mij betreft subliem! Want: meer ‘aero’ (sneller dan de standaard DF zonder ‘broek’), gemakkelijk voor onderhoud (dan doe ik het tenminste!), maar ook om in een handomdraai je reservewiel te plaatsen bij lekrijden. Dit laatste was een paar weken geleden erg fijn op een koude, winderige en regenachtige winterdag ergens tussen wonen en werken. De wieldeksels zitten goed vast, raken niet los en rammelen niet. Wie weet komt er ooit nog een achterwieldeksel denk ik dan.
De, volgens ICB, oersterke 16 inch voorwielen van de Tuna (Ymte schijnt geen spaken meer te breken) vind ik niet merkbaar trager dan de standaard 20 inch wielen van andere velomobielen (mijn kruissnelheid is 30-35 km/u). Toch is de Tuna waarschijnlijk niet de allersnelste velomobiel. Gewoon, omdat er andere, moderne fietsen zijn met een kleiner frontaal oppervlak. Vind ik dat erg? Nee. Ik ken mezelf als een woon-werk- en een toerfietser. Ik wil wel lekker vlot fietsen, maar allerhoogste snelheid hoeft niet per se.
Kinderziektes of irritaties bij de Tuna? Valt me mee voor zo’n laag bouwnummer:
- Het neusdeksel lekt bij regen. Daar is de Tuna niet uniek in; volgens mij lekken alle neusdeksels. Ik heb het opgelost door 2x 15 cm tape te plakken aan de voor- en achterkant van het deksel, zodat er een soort regengoot ontstaat.
- De achterband (42-584 ccu) loopt licht aan bij stevig optrekken. Peter van ICB heeft het wel verbeterd, o.a. door stijvere achtervering, maar het probleem is niet 100% verholpen. Wellicht is een dunnere achterband beter.
- De toerkap sluit niet perfect aan op de body (wipt linksvoor een paar mm op). Ik heb de rubber rand gedeeltelijk vervangen door zacht klittenband, maar dat lost het probleem niet op. Gewoon mee leren leven denk ik.
Maar er is iets anders bij mijn toerkap waar ik niet mee wil leven. Ik verdraag weinig wind op mijn oren (muzikant met beginnende tinnitus) en rijd daarom altijd met toerkap (en gehoorbeschermers). Ook bij regen, ook ’s nachts. Slecht zicht door condens: daar heeft iedere velonaut met toerkap last van. Het ging bij mij een keer bijna mis toen ik het rechter zijraampje aan het schoonvegen was en van links bijna werd aangereden door een auto. Ik had wel voorrang, maar als je dat niet krijgt heb je er weinig aan.
Op verzoek heeft Peter mijn zijraampjes dubbel glas gemaakt. Dat werkt super goed tegen condens. Nu hoef ik niet meer voor elke zijstraat condens weg te vegen. Helaas kreeg ik na verloop van tijd toch condens tussen pinlock en vizier (DF) of liet de lijmlaag los (Tuna). De huidige pinlock, met pin of gelijmd, is helaas niet goed genoeg voor mij. Ik heb de pinlock vervangen door een deflector onder het vizier (zie blog intellifiets). De deflector stuurt een ventilatie-luchtstroom omhoog langs het vizier en ook opzij langs de zijraampjes. Ik heb dus geen wind recht in mijn gezicht. De inkomende luchtstroom kan mooi ontsnappen door de gaten achter de zijraampjes (handig bij Tuna- en DF-toerkappen). Het ventileren tegen condensvorming werkt zolang ik in beweging blijft. Los daarvan kijk ik naar voren door een spleet tussen vizier en deflector. Dat kan altijd, ook met beslagen vizier. En ik kan ook altijd rechts en links naast de deflector onbelemmerd in mijn spiegels kijken. In de praktijk open ik mijn beslagen vizier verder als ik bijv. stilsta voor een stoplicht.
Een andere wens is een scharnierende toerkap à la Milan of Bülk. Hij blijft bij in- en uitstappen meestal wel liggen (op de neus) of staan (tegen de zijkant), maar waait ook wel eens weg. Eén keer zelfs in een sloot. Irritant. Ik heb het er met Peter wel eens over gehad. Misschien kan het met een pianoscharnier. Ik ben nu aan het experimenteren met een soort hanghaak, zodat de toerkap naast de instapopening kan hangen (gezien op een foto van het afgelopen WK in Oostenrijk).
Tenslotte: veel mensen hikken aan tegen de prijs (geldt niet alleen voor de Tuna). Maar: stel je koopt een dure, nieuwe fiets voor € 10.000, je fietst zo’n 5.000 km per jaar en je bespaart ca. € 0,20 per km op het OV of omdat je je auto laat staan. Na 1 jaar heb je € 1.000 (= 5.000 x € 0,20) terugverdiend; na 5 jaar is dat € 5.000. En dan verkoopt je je fiets weer voor de helft van de prijs à € 5.000. Oftewel na 5 jaar heb je € 5.000 bespaard en € 5.000 terug voor je oude fiets. Dan heb je hem helemaal terugverdiend en is de cirkel rond. Laat de wielen rollen, maar ook de euro’s, want velomobielen zijn helemaal niet duur!
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Hardloper , GertBr , TimSch , Frutsel , 365cycle , Piet K , quattrovelootje , Tijanus , TheoZw , Hoekie , twilwel , Casper , Wim -de roetsende , mvdriel , Bobslee , Marten , hmplantinga
Berichten: 325
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1052
652 x bedankt in 304 berichten
Dank voor het verhaal!
Hoe zit het met bagage, kun je genoeg meenemen?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 9
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 14
59 x bedankt in 9 berichten
(26-Feb-2024, 09:32 PM)PieterTrapt schreef: Hoe zit het met bagage, kun je genoeg meenemen?
Ja hoor. De Tuna zit qua bagageruimte tussen Quest en DF-XL in. Bijv. een fietsvakantie met tent, slaapzak, matje etc etc is prima mogelijk.
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
Je kan ook een reservewiel (of 2) meenemen in het 'vooronder'
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
27-Feb-2024, 04:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Feb-2024, 04:11 PM door 365cycle.)
(26-Feb-2024, 09:32 PM)PieterTrapt schreef: Hoe zit het met bagage, kun je genoeg meenemen? Behalve voor vakantie werkt de Tuna ook prima voor woon-werkverkeer. Wat ook zonder zorgen past:
- fullsize fietspomp (links, van onder de stoel tot helemaal achterin)
- 15,6" laptop in sleeve (achterin de punt, bovenop de fietspomp)
- tas met schone fietskleding, handdoek, washandje, broek, shirt, trui, ondergoed, sokken, oplader voor laptop, brillendoos (linksachter voor de laptop)
- hoge schoenen (maat 50, langs de fietspomp onder de tas. Per stuk in een tasje, even uitkijken dat de veters ook goed ingepakt zitten)
- lunch (rechts naast de stoel)
- velomobieltas (linksvoor tegen de wielkast)
- drinkfles (rechtsvoor tegen de wielkast)
- reservebanden, noodjas, Bluetooth speaker, velomobielsleeve etc. (rechtsboven naast het achterwiel op het schapje)
Wat hierbij wel irritant is, is dat de tas met kleding vaak naar voren valt. Heb nog weleens gedacht om daar een netje ofzo voor te spannen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 325
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1052
652 x bedankt in 304 berichten
Klinkt goed! Dank, ervaringsdeskundigen! Ik "mag" van mezelf nu serieus naar een velomobiel gaan kijken, nu ik de hele herfstwinter* "open" heb doorgefietst naar het werk. Om te zien of ik een echte fietser ben. Ja dus!
De Tuna staat hoog op het lijstje, net als de Snoek L, maar waarschijnlijk wordt het eerst een gebruikte VM. Ik ga die trouwens gebruiken voor woonwerk-verkeer (totaal 28 km/ dag; deels platteland, deels stad) en af en toe wat zakelijke ritten, vaak binnen een straal van max 50 km.). Wat bagage meenemen is dan erg fijn. Wendbaarheid ook.
-----------------------------------------
* is tegenwoordig één seizoen! Het begint te regenen begin oktober, en dat houdt aan tot in maart. En het wás me een herfstwinter, dit jaar. Allemachtig! Geen wonder dat www.hetregentbijnanooit.nl is gestopt. Het regende namelijk bijna altijd!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.406
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 217
2681 x bedankt in 1265 berichten
Ik ben erg blij met de scharnierende kap van de Milan, behalve dan als ie tijdens het instappen dicht waait. Maar gelukkig weegt die niet heel veel.
Bij het plaatsen van scharnieren moet je er rekening mee houden dat het carbon her en der erg dun is. Dat is niet gemaakt om iets in te schroeven en kan geen hoge puntbelastingen aan. Boutje, moertje met forse onderlegringen, of er een extra laagje of twee carbon op leggen. Met de Velomobiel op zijn kop, tegen de zwaartekracht in lamineren is heel lastig.
Verder ook even kijken hoe het dan zit met spiegeltjes e.d. waar komen kap en velomobiel tegen elkaar?
Berichten: 1.908
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28434
2782 x bedankt in 1240 berichten
Toen ik afgelopen jaar bij Intercity Bikes was was Peter bezig met het scharnierend plaatsen van een kap die normaal los is.
Misschien even vragen of dat gelukt is en of hij de opgedane kennis wil delen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 9
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2022
Bedankt: 14
59 x bedankt in 9 berichten
(28-Feb-2024, 07:49 AM)Willeke_IGKT schreef: Toen ik afgelopen jaar bij Intercity Bikes was was Peter bezig met het scharnierend plaatsen van een kap die normaal los is.
Misschien even vragen of dat gelukt is en of hij de opgedane kennis wil delen. Aha, goed om te weten. Ga ik zeker navragen.
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
(28-Feb-2024, 12:09 AM)Jeroen S schreef: Ik ben erg blij met de scharnierende kap van de Milan, behalve dan als ie tijdens het instappen dicht waait. Maar gelukkig weegt die niet heel veel.
Bij het plaatsen van scharnieren moet je er rekening mee houden dat het carbon her en der erg dun is. Dat is niet gemaakt om iets in te schroeven en kan geen hoge puntbelastingen aan. Boutje, moertje met forse onderlegringen, of er een extra laagje of twee carbon op leggen. Met de Velomobiel op zijn kop, tegen de zwaartekracht in lamineren is heel lastig. Klopt helemaal, maar:
(25-Feb-2024, 09:31 PM)hansBattenberg schreef: Een andere wens is een scharnierende toerkap à la Milan of Bülk. Hij blijft bij in- en uitstappen meestal wel liggen (op de neus) of staan (tegen de zijkant), maar waait ook wel eens weg. Eén keer zelfs in een sloot. Irritant. Ik heb het er met Peter wel eens over gehad. Misschien kan het met een pianoscharnier. Ik ben nu aan het experimenteren met een soort hanghaak, zodat de toerkap naast de instapopening kan hangen (gezien op een foto van het afgelopen WK in Oostenrijk). (28-Feb-2024, 07:49 AM)Willeke_IGKT schreef: Toen ik afgelopen jaar bij Intercity Bikes was was Peter bezig met het scharnierend plaatsen van een kap die normaal los is.
Misschien even vragen of dat gelukt is en of hij de opgedane kennis wil delen. Dit betreft vermoedelijk in beide gevallen een DF of Tuna. Er wordt vanalles gevonden van die fietsen, maar stevig zijn ze wel. Een Milan is echt het andere uiterste, zeker de lichtste series waren heel erg snel, maar ook behoorlijk fragiel.
De Tuna heeft standaard de verstevigingen boven de wielkasten en die hebben als ik het goed begrepen heb ook een positieve invloed op de instaprand aan de voorkant. Bij een nieuwe Tuna zou ik het zeker even met Peter overleggen, maar ik vermoed dat als je niet te wild gaat doen een scharniertje zonder verdere aanpassingen geplaatst gaat kunnen worden. Het enige dat je dan mist is het prachtige "veiligheidsscharnier" dat de Milan/Bülk heeft: Je kan er altijd uit, kwestie van een stukje kabel naar je toe trekken en de hele kap is los.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
Citaat: Een Milan is echt het andere uiterste, zeker de lichtste series waren heel erg snel, maar ook behoorlijk fragiel.
Voor de volledigheid, dan heb je het dus niet over de nieuwere versie de MK7.
Met die lichte serie zijn ze ook heel snel weer gestopt, omdat dat niet echt verantwoord was.
Volgens mij moest je als bestuurder minder dan 75kg wegen of zoiets.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
28-Feb-2024, 06:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Feb-2024, 06:17 PM door 365cycle.)
Zucht... NIVEA Wim ook een Mk7 is gewoon minder zwaar gebouwd dan een Tuna of DF. Ga voor de grap eens op de muts zitten.
Wat betreft die 75 kg: ook niet helemaal waar. Ook een Mk5 kan mishandeling met beleid prima aan. Misschien heb je weleens filmpjes voorbij zien komen van een Milan op twee wielen... nou, dat was een Mk5. Maar ga niet op de bodem staan, of op de neus of de muts zitten.
Nog een andere uit eigen ervaring: bots eens voorzichtig achteruit tegen een muurtje aan. Met een DF geen probleem, maar een Milan scheurt. En Paulus lacht in z'n vuistje dat hij het niet meer hoeft te repareren
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 522
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
950 x bedankt in 509 berichten
Geld dit voor alle Milans of is dit een SL iets?
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
(28-Feb-2024, 07:30 PM)Gideonaut schreef: Geld dit voor alle Milans of is dit een SL iets? Dit geldt niet specifiek voor de SL. M'n GT Mk6 was ook duidelijk minder stevig dan m'n beide DF XL waren.
Het is overigens zeker niet zo dat een Milan uit elkaar valt als je er naar kijkt, integendeel. Maar de Tuna is erg vergevingsgezind, zowel voordat het stuk gaat als wanneer het al stuk is (m.a.w.: wat makkelijker te repareren, zeker dan de vroege Milans).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
(28-Feb-2024, 06:14 PM)365cycle schreef: Zucht... NIVEA Wim ook een Mk7 is gewoon minder zwaar gebouwd dan een Tuna of DF. Ga voor de grap eens op de muts zitten.
Wat betreft die 75 kg: ook niet helemaal waar. Ook een Mk5 kan mishandeling met beleid prima aan. Misschien heb je weleens filmpjes voorbij zien komen van een Milan op twee wielen... nou, dat was een Mk5. Maar ga niet op de bodem staan, of op de neus of de muts zitten.
Nog een andere uit eigen ervaring: bots eens voorzichtig achteruit tegen een muurtje aan. Met een DF geen probleem, maar een Milan scheurt. En Paulus lacht in z'n vuistje dat hij het niet meer hoeft te repareren
Ik zit bijna dagelijks op de muts van de SL.
Ik meen toch echt gelezen te hebben dat er een speciale serie lichtgewicht versie is gebouwd op verzoek van klanten en dat niet alle MK5's zo extreem licht zijn.
Oké, niet voorzichtig bosten dus
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
28-Feb-2024, 08:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Feb-2024, 08:44 PM door 365cycle.)
(28-Feb-2024, 08:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zit bijna dagelijks op de muts van de SL. Bovenop de muts? of tegen de muts aan, op de instaprand? Groot verschil.
Hij zakt niet in hoor, maar het knakt wel, en dan heb je een barst in de lak.
(28-Feb-2024, 08:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik meen toch echt gelezen te hebben dat er een speciale serie lichtgewicht versie is gebouwd op verzoek van klanten en dat niet alle MK5's zo extreem licht zijn. Klopt, op verzoek en die waren zo dun dat je er net niet doorheen kon kijken, maar de Mk5 was sowieso de lichtst gebouwde Milan. Had vooral reparaties tot gevolg
Hetzelfde geldt overigens voor de After 7, de lichtste daarvan is rijklaar ergens in de 15 kg. Maar als ik erin ga zitten knikt ie denk ik door in het midden
Een Alpha 7 houdt mijn gewicht volgens mij prima, maar ook daar maakt de DF/Tuna een veel degelijkere indruk (ik ken de Alpha niet goed genoeg om daar zekerheid aan te plakken, maar ken wel verhalen die dat standpunt bevestigen).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
(28-Feb-2024, 08:43 PM)365cycle schreef: Hetzelfde geldt overigens voor de After 7, de lichtste daarvan is rijklaar ergens in de 15 kg. Maar als ik erin ga zitten knikt ie denk ik door in het midden
Ik las ook dat de W9s zo ongelooflijk licht is. Ook iets van 15kg.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|