Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
Hahaha, mooi ook dat de url "zomerdak-copy" is applause
Antwoord }
Veel rijplezier Rene, het is inderdaad wel een sprong van een aantal jaar voorwaarts. Op de bekende dagelijkse route kun je goed vergelijken. Mogelijk dat jouw route het ook wel mogelijk maakt om lange stukken op snelheid te rijden, dan heb je er nog meer voordeel van.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Oei wat een compliment, " Mja, de bestuurder ervan kan nog lelijker zijn ". Tip, check de spiegel vooraf voor zulke commentaar :-)
Have a velo day!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Er is echt *veel* wat wennen is, of wat je je weer moet aanleren met een nieuwe fiets.

Zo wist ik bij de Quest precies hoe me te kleden bij welke temperaturen. Onder de 10 graden gebruikte ik de schuimkap. Als de temperatuur net een paar graden boven 0 was dan ook met thermohemd en een shirt met lange ipv korte mouwen. Dan ook een themolegging ipv korte broek. Na een km of 5 stroopte ik die mouwen dan op. Bij temperaturen van meerdere graden onder nul droeg ik ook een col van merinowol.

Met de Tuna werkt het anders. Ik heb in de Tuna ook bij temperaturen net onder 0 zonder schuimkap gefietst. Bij een graad of 7 of minder (ook een beetje afhankelijk van de wind) is een thermohemd dan wel fijn. De ventilatieopening in de fiets is bij lage temperaturen wat wennen als je met blote benen rijdt. Frisse wind op de bovenbenen! Het zorgt ook dat handen net wat langer koud blijven. Na een paar km valt dat niet meer op.

Ik heb nu één keer met schuimkap gefietst bij temperaturen kort boven de 0. Daarbij droeg ik een shirt (de mouwen stroopte ik op gegeven moment op) en een legging. Aangenaam warm.

Fietsen met schuimkap en de halo + dakje is ook iets wat wennen is. Daarover later meer.

Groet, René

(vandaag btw de ophanging van het zitje onderaan simpelweg vastgezet door er een stevig elastiek gemaakt van een binnenband onderlangs te trekken, het stoeltje lijkt nu niet meer zomaar los te komen als je 'm omklapt om je bagage te plaatsten)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Ook bij de DF is het al snikheet voordat je de trappers heb aangeraakt, Dat heb ik nog nooit eerder zo merkbaar gehad, de Waw/Versatile/Velayo zijn knus en comfortabel, mjah de Waw is dan een sardineblik maar ik had het er minder snel een magnetrongevoel in dan de DF.

Het "halo" dakje vind ik leuk, ik ben een fan van dakjes en ik ben er afhankelijk van. Maar ik vind hem persoonlijk HEEL erg duur, ik snap waarom dus ik ga niet roepen dat het ''te" duur is, maar voor mij gewoon niet echt een keuze meer. Het normale zomerdakje van ICB heb ik wel gekocht en ben ik erg blij mee, top product met een goede prijs/kwaliteit + praktisch
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Pphaan34 , Willeke_IGKT
(19-Mar-2025, 12:08 PM)Dharm2004 schreef: Oei wat een compliment, " Mja, de bestuurder ervan kan nog lelijker zijn ". Tip, check de spiegel vooraf voor zulke commentaar :-)
Have a velo day!

Haha, die opmerking is op alles en iedereen van toepassing hoor en gewoon algemeen van aard. Ook op mij dus en ik kan met een gerust hart zeggen dat ik mn quest fraaier vind dan mezelf.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik had 's winters een stuk schuimrubber in het ventilatiegat gefrommeld in de DF XL. lange mouwen allees als het echt vroor, en dan meer voor de momenten dat ik uit mijn VM moest komen.
Nu in de Bülk heb ik nog niet met lange mouwen gereden, maar wel met de schuimkap. Die grotere opening t.o.v. de DF XL maakt het wel wat kouder op mijn bovenlijf.
De luchtuitrstroom van de Bülk is wel fijn: Die zit een stuk hoger, dus geen bevroren kruis meer Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Mar-2025, 12:01 AM)Frutsel schreef: Ik had 's winters een stuk schuimrubber in het ventilatiegat gefrommeld in de DF XL. 
De luchtuitrstroom van de Bülk is wel fijn: Die zit een stuk hoger, dus geen bevroren kruis meer Smile

In de SL heb ik zo'n gootsteenstop, daarvoor moest ik het ventilatiegat iets groter maken. Echt maar een paar mm. Was met de vijl zo gebeurd. Stofzuiger erbij, want carbonstof is niet heel fijn. Of juist wel  Wink 

In de DF heb ik gewoon een doekje in het ventilatiegat gepropt.


De luchtstroom, als de dop eruit is, van de SL komt ook iets hoger. Vind ik ook fijner.

Toen ik mijn eerste DF ophaalde in de winter, had ik inderdaad na 3km bijna een bevroren kruis. Ik heb toen snel een reserve Buff in het ventilatiegat gestopt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Frutsel , Willeke_IGKT
die souplessemeter wordt vanzelf beter. Als je het ook gaat voelen ben je te lang doorgegaan Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
Vandaag na een dag hard werken op Strava 2x een velomobiel- KOM gereden met de nieuwe Tuna met halo + dakje. De één net boven de 50 km/h, de ander er net onder. Samen over een afstand van zo’n 5 km. Geholpen door de rugwind, dat wel, maar ook gewoon de werktas aan boord.
Antwoord }
Nog wat meer over mijn nieuwe Tuna. Dat 'ie best snel kan is duidelijk. Wat me tegenvalt zijn allerlei 'details' die onder het kopje kwaliteitscontrole of nazorg zijn te scharen. Kleine dingetjes die serieus kunnen afleiden van het rijgenot en allemaal oplosbaar zijn maar me wel veel tijd kostten.

Eerst een plaatje om te laten zien hoe mooi 'ie is: 

[Afbeelding: IMG_5343.jpeg]

Bij het ophalen achteraf te weinig tijd genomen om de fiets prettig af te stellen. Cranks stonden te ver (mijn suggestie, uit onervarenheid met korte cranks), zitje achter te hoog (ik botste zelfs af en toe met mijn hoofd tegen een dwarsverbinding op de halo), spiegels stonden verkeerd, ik raakte te vaak nog de bodemplaat van de fiets met mijn hakken. Dit heb ik nu allemaal zelf grotendeels opgelost.

Schijnbaar onbeduidend detail, maar het touwtje van de bel ging op de eerste rit al los. Ik denk dat er geen goede knoop in was gemaakt. Met een paalsteek zit 'ie nu wel goed. Ik stel me zo voor dat dit zo bij iedere eerste rit van een nieuwe Tuna gaat gebeuren. Zonde.

De halo kwam bij ophalen fiets bij het openklappen met het scharnier tegen de bovenzijde voor van de de fiets. Dat had al tot twee kleine beschadigingen geleid voordat ik ook maar de eerste rit gemaakt had. Thuis eerst knullig iets van kussentjes van schuim vastgetapet maar later met ringetjes geëxperimenteerd. Gemaild met ICB. Ymte gaf aan een nieuwe halo te kunnen maken. Dat leek me wat onhandig en onzinnig omdat het probleem met een ringetje in de juiste maat te voorkomen leek te zijn. Een eerste experiment met twee paar ringetjes die ik op voorraad had verhielpen het probleem al, maar die oplossing leek niet heel duurzaam en gaf snel een rammeltje tijdens het rijden. Daarna een ontwerp van een ring op maat gemaakt voor de 3D-printer. Dat werkt nu prima. Ik hoop dat het goed blijft want ik print met een thermoplast en die kunnen gaan vervormen. Vooralsnog tevreden.

[Afbeelding: IMG_5296.jpeg]
Provisorisch kussentje

[Afbeelding: IMG_5340.jpeg]
Opgelost (?) met 3D-geprint ringetje

De dakje op de halo maakte op slecht wegdek klappende geluiden. Dat verstoort het rijplezier. De dakje zat bevestigd met een elastiek en één setje klittenband in het midden van de halo. Ik heb zowel voor een achter aan binnenzijde dakje nu ook klittenband aangebracht en de geluiden zijn voorbij. Fiets is zo bijna stil (ik hoor soms wel geluidje dat bij het door mij geprinte ringetje vandaan lijkt te komen - niet echt een probleem).

Het klittenband voor de bevestiging van de schuimkap achter ontbrak. Niet vreemd, want zo ongeveer op de plek waar dat hoort, daar zaten de bevestigingen voor de bandjes voor het zitje. Toen ik de fiets bestelde had ik echter al aangegeven het zitje met een beugel achter gemonteerd te willen hebben. Die bevestigingen had ik dus liever niet gehad. Ik heb ze weggehaald maar nu zitten er wel vier gaten als herinnering. Die gaten waren overigens helemaal niet symmetrisch tov elkaar geboord (net zoals de rest van de ophanging van het zitje ook scheef was). Uiteraard kon ik dit zelf natuurlijk ook simpel oplossen met twee stukjes klittenband.

Het stuurtje hangt aan een elastiek maar ik ontdekte dat dat al niet meer functioneerde. De ophanging van het elastiek was vrij knullig gedaan: met een schuivende tiewrap aan het stuur en de lus in het elastiek vastgemaakt met een andere tiewrap. Vandaag een andere constructie gemaakt met lus door een plaatje met drie ogen zodat het elastiek simpel en snel te verstellen is, en met een touwtje een constructie aan het stuur gemaakt die niet kan verschuiven. Beter dus dan nieuw nu.

[Afbeelding: IMG_5353.jpeg]
Zo is het elastiek makkelijk te verstellen

De verstelbare koplamp vroeg ook nog wat om bijstelling, was te veel omhoog gericht.

Nog een detail waar ik nog een keer meer aandacht aan wil besteden: het kastje met de knoppen op de linkerwielkast past er niet lekker op. Ik weet nog niet of het ligt aan een verkeerde vorm (is het nog gemaakt voor DF-wielkasten?) of dat er wel heel erg veel achter gepropt moet worden (de vele zekeringen nemen veel plaats in, dat had mijn Quest nog niet).

Allemaal details die ik tzt waarschijnlijk weer vergeten ben maar die nu toch wat afbreuk doen aan de ervaring. Misschien had ik te hoge verwachtingen? Was is redelijk? Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik zelf redelijk handig ben en ook een ervaren velomobilist.

Wat resteert vooral is dat ik nog niet happy ben met de scheve montage van het zitje. Zie een eerder bericht.

[Afbeelding: IMG_5339.jpeg]
Mijn provisorische constructie met elastiek om het zitje onder min of meer vast te zetten

Het goed krijgen van het zitje zal waarschijnlijk een bezoek aan ICB vragen om naar tevredenheid opgelost te krijgen.

Groet, René


PS: de oplettende kijker ziet een met schilderstape vastgezet groen draad in de fiets, dat is mijn experiment om te kijken of de detectielus van de parkeergarage op mijn werk me beter gaat detecteren.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Thijs OO , martinR


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
velomobiel speciaal
Nee, voor zoiets...Wim -de roetsende — 05:46 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik heb de fiets ...Wim -de roetsende — 05:44 PM
Mooi Twente
hmmm. mooi twente ...Wim -de roetsende — 05:39 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
O, ik zie nu pas het...Lig-ger — 05:38 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag werd een zwa...Roepers — 05:30 PM
De Waterlandse Liggers
Dat de snelheid ...Wim -de roetsende — 05:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik zit er over te ...Wim -de roetsende — 05:22 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Peter heeft er n...Wim -de roetsende — 05:15 PM
Snel bellen?
Ik heb wat gespeeld ...renevoorburg — 04:48 PM
Snel bellen?
De DFXL is m'n eerst...Gideonaut — 04:22 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Gefeliciteerd! Het i...Gideonaut — 04:12 PM
Snel bellen?
Op een van de open l...Willeke_IGKT — 03:59 PM
Snel bellen?
Mijn ervaring toen i...Hoekie — 03:59 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Is die staart van ...Gideonaut — 03:41 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Na alle vertragingen...Willeke_IGKT — 03:41 PM
detectielus bij verkeerslicht "ziet" ve...
...en dan heb je nog...Oliver — 03:40 PM
Snel bellen?
Heb ik een bel in mi...Oliver — 03:31 PM