Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
Hahaha, mooi ook dat de url "zomerdak-copy" is applause
Antwoord }
Veel rijplezier Rene, het is inderdaad wel een sprong van een aantal jaar voorwaarts. Op de bekende dagelijkse route kun je goed vergelijken. Mogelijk dat jouw route het ook wel mogelijk maakt om lange stukken op snelheid te rijden, dan heb je er nog meer voordeel van.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Oei wat een compliment, " Mja, de bestuurder ervan kan nog lelijker zijn ". Tip, check de spiegel vooraf voor zulke commentaar :-)
Have a velo day!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Er is echt *veel* wat wennen is, of wat je je weer moet aanleren met een nieuwe fiets.

Zo wist ik bij de Quest precies hoe me te kleden bij welke temperaturen. Onder de 10 graden gebruikte ik de schuimkap. Als de temperatuur net een paar graden boven 0 was dan ook met thermohemd en een shirt met lange ipv korte mouwen. Dan ook een themolegging ipv korte broek. Na een km of 5 stroopte ik die mouwen dan op. Bij temperaturen van meerdere graden onder nul droeg ik ook een col van merinowol.

Met de Tuna werkt het anders. Ik heb in de Tuna ook bij temperaturen net onder 0 zonder schuimkap gefietst. Bij een graad of 7 of minder (ook een beetje afhankelijk van de wind) is een thermohemd dan wel fijn. De ventilatieopening in de fiets is bij lage temperaturen wat wennen als je met blote benen rijdt. Frisse wind op de bovenbenen! Het zorgt ook dat handen net wat langer koud blijven. Na een paar km valt dat niet meer op.

Ik heb nu één keer met schuimkap gefietst bij temperaturen kort boven de 0. Daarbij droeg ik een shirt (de mouwen stroopte ik op gegeven moment op) en een legging. Aangenaam warm.

Fietsen met schuimkap en de halo + dakje is ook iets wat wennen is. Daarover later meer.

Groet, René

(vandaag btw de ophanging van het zitje onderaan simpelweg vastgezet door er een stevig elastiek gemaakt van een binnenband onderlangs te trekken, het stoeltje lijkt nu niet meer zomaar los te komen als je 'm omklapt om je bagage te plaatsten)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Ook bij de DF is het al snikheet voordat je de trappers heb aangeraakt, Dat heb ik nog nooit eerder zo merkbaar gehad, de Waw/Versatile/Velayo zijn knus en comfortabel, mjah de Waw is dan een sardineblik maar ik had het er minder snel een magnetrongevoel in dan de DF.

Het "halo" dakje vind ik leuk, ik ben een fan van dakjes en ik ben er afhankelijk van. Maar ik vind hem persoonlijk HEEL erg duur, ik snap waarom dus ik ga niet roepen dat het ''te" duur is, maar voor mij gewoon niet echt een keuze meer. Het normale zomerdakje van ICB heb ik wel gekocht en ben ik erg blij mee, top product met een goede prijs/kwaliteit + praktisch
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Pphaan34 , Willeke_IGKT
(19-Mar-2025, 12:08 PM)Dharm2004 schreef: Oei wat een compliment, " Mja, de bestuurder ervan kan nog lelijker zijn ". Tip, check de spiegel vooraf voor zulke commentaar :-)
Have a velo day!

Haha, die opmerking is op alles en iedereen van toepassing hoor en gewoon algemeen van aard. Ook op mij dus en ik kan met een gerust hart zeggen dat ik mn quest fraaier vind dan mezelf.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik had 's winters een stuk schuimrubber in het ventilatiegat gefrommeld in de DF XL. lange mouwen allees als het echt vroor, en dan meer voor de momenten dat ik uit mijn VM moest komen.
Nu in de Bülk heb ik nog niet met lange mouwen gereden, maar wel met de schuimkap. Die grotere opening t.o.v. de DF XL maakt het wel wat kouder op mijn bovenlijf.
De luchtuitrstroom van de Bülk is wel fijn: Die zit een stuk hoger, dus geen bevroren kruis meer Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Mar-2025, 12:01 AM)Frutsel schreef: Ik had 's winters een stuk schuimrubber in het ventilatiegat gefrommeld in de DF XL. 
De luchtuitrstroom van de Bülk is wel fijn: Die zit een stuk hoger, dus geen bevroren kruis meer Smile

In de SL heb ik zo'n gootsteenstop, daarvoor moest ik het ventilatiegat iets groter maken. Echt maar een paar mm. Was met de vijl zo gebeurd. Stofzuiger erbij, want carbonstof is niet heel fijn. Of juist wel  Wink 

In de DF heb ik gewoon een doekje in het ventilatiegat gepropt.


De luchtstroom, als de dop eruit is, van de SL komt ook iets hoger. Vind ik ook fijner.

Toen ik mijn eerste DF ophaalde in de winter, had ik inderdaad na 3km bijna een bevroren kruis. Ik heb toen snel een reserve Buff in het ventilatiegat gestopt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Frutsel , Willeke_IGKT
die souplessemeter wordt vanzelf beter. Als je het ook gaat voelen ben je te lang doorgegaan Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
Vandaag na een dag hard werken op Strava 2x een velomobiel- KOM gereden met de nieuwe Tuna met halo + dakje. De één net boven de 50 km/h, de ander er net onder. Samen over een afstand van zo’n 5 km. Geholpen door de rugwind, dat wel, maar ook gewoon de werktas aan boord.
Antwoord }
Nog wat meer over mijn nieuwe Tuna. Dat 'ie best snel kan is duidelijk. Wat me tegenvalt zijn allerlei 'details' die onder het kopje kwaliteitscontrole of nazorg zijn te scharen. Kleine dingetjes die serieus kunnen afleiden van het rijgenot en allemaal oplosbaar zijn maar me wel veel tijd kostten.

Eerst een plaatje om te laten zien hoe mooi 'ie is: 

[Afbeelding: IMG_5343.jpeg]

Bij het ophalen achteraf te weinig tijd genomen om de fiets prettig af te stellen. Cranks stonden te ver (mijn suggestie, uit onervarenheid met korte cranks), zitje achter te hoog (ik botste zelfs af en toe met mijn hoofd tegen een dwarsverbinding op de halo), spiegels stonden verkeerd, ik raakte te vaak nog de bodemplaat van de fiets met mijn hakken. Dit heb ik nu allemaal zelf grotendeels opgelost.

Schijnbaar onbeduidend detail, maar het touwtje van de bel ging op de eerste rit al los. Ik denk dat er geen goede knoop in was gemaakt. Met een paalsteek zit 'ie nu wel goed. Ik stel me zo voor dat dit zo bij iedere eerste rit van een nieuwe Tuna gaat gebeuren. Zonde.

De halo kwam bij ophalen fiets bij het openklappen met het scharnier tegen de bovenzijde voor van de de fiets. Dat had al tot twee kleine beschadigingen geleid voordat ik ook maar de eerste rit gemaakt had. Thuis eerst knullig iets van kussentjes van schuim vastgetapet maar later met ringetjes geëxperimenteerd. Gemaild met ICB. Ymte gaf aan een nieuwe halo te kunnen maken. Dat leek me wat onhandig en onzinnig omdat het probleem met een ringetje in de juiste maat te voorkomen leek te zijn. Een eerste experiment met twee paar ringetjes die ik op voorraad had verhielpen het probleem al, maar die oplossing leek niet heel duurzaam en gaf snel een rammeltje tijdens het rijden. Daarna een ontwerp van een ring op maat gemaakt voor de 3D-printer. Dat werkt nu prima. Ik hoop dat het goed blijft want ik print met een thermoplast en die kunnen gaan vervormen. Vooralsnog tevreden.

[Afbeelding: IMG_5296.jpeg]
Provisorisch kussentje

[Afbeelding: IMG_5340.jpeg]
Opgelost (?) met 3D-geprint ringetje

De dakje op de halo maakte op slecht wegdek klappende geluiden. Dat verstoort het rijplezier. De dakje zat bevestigd met een elastiek en één setje klittenband in het midden van de halo. Ik heb zowel voor een achter aan binnenzijde dakje nu ook klittenband aangebracht en de geluiden zijn voorbij. Fiets is zo bijna stil (ik hoor soms wel geluidje dat bij het door mij geprinte ringetje vandaan lijkt te komen - niet echt een probleem).

Het klittenband voor de bevestiging van de schuimkap achter ontbrak. Niet vreemd, want zo ongeveer op de plek waar dat hoort, daar zaten de bevestigingen voor de bandjes voor het zitje. Toen ik de fiets bestelde had ik echter al aangegeven het zitje met een beugel achter gemonteerd te willen hebben. Die bevestigingen had ik dus liever niet gehad. Ik heb ze weggehaald maar nu zitten er wel vier gaten als herinnering. Die gaten waren overigens helemaal niet symmetrisch tov elkaar geboord (net zoals de rest van de ophanging van het zitje ook scheef was). Uiteraard kon ik dit zelf natuurlijk ook simpel oplossen met twee stukjes klittenband.

Het stuurtje hangt aan een elastiek maar ik ontdekte dat dat al niet meer functioneerde. De ophanging van het elastiek was vrij knullig gedaan: met een schuivende tiewrap aan het stuur en de lus in het elastiek vastgemaakt met een andere tiewrap. Vandaag een andere constructie gemaakt met lus door een plaatje met drie ogen zodat het elastiek simpel en snel te verstellen is, en met een touwtje een constructie aan het stuur gemaakt die niet kan verschuiven. Beter dus dan nieuw nu.

[Afbeelding: IMG_5353.jpeg]
Zo is het elastiek makkelijk te verstellen

De verstelbare koplamp vroeg ook nog wat om bijstelling, was te veel omhoog gericht.

Nog een detail waar ik nog een keer meer aandacht aan wil besteden: het kastje met de knoppen op de linkerwielkast past er niet lekker op. Ik weet nog niet of het ligt aan een verkeerde vorm (is het nog gemaakt voor DF-wielkasten?) of dat er wel heel erg veel achter gepropt moet worden (de vele zekeringen nemen veel plaats in, dat had mijn Quest nog niet).

Allemaal details die ik tzt waarschijnlijk weer vergeten ben maar die nu toch wat afbreuk doen aan de ervaring. Misschien had ik te hoge verwachtingen? Was is redelijk? Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik zelf redelijk handig ben en ook een ervaren velomobilist.

Wat resteert vooral is dat ik nog niet happy ben met de scheve montage van het zitje. Zie een eerder bericht.

[Afbeelding: IMG_5339.jpeg]
Mijn provisorische constructie met elastiek om het zitje onder min of meer vast te zetten

Het goed krijgen van het zitje zal waarschijnlijk een bezoek aan ICB vragen om naar tevredenheid opgelost te krijgen.

Groet, René


PS: de oplettende kijker ziet een met schilderstape vastgezet groen draad in de fiets, dat is mijn experiment om te kijken of de detectielus van de parkeergarage op mijn werk me beter gaat detecteren.
Antwoord }
Ondertussen één van de twee klemmetjes onderaan het zitje met 1 cm verplaatst door (na kort overleg met ICB) drie nieuwe gaatjes in het zitje te boren. Het valt nu goed in de beugel achter.

Tijdens een matineus woonwerk-ritje onlangs dacht ik "Wat een geweldige fiets, zou me geen betere woonwerk-fiets kunnen wensen!" De fiets stemde ondertussen zoemend met me in.

Ik snap niet dat niet meer mensen voor een Tuna kiezen. Voor woonwerk-verkeer zal de fiets wat betreft snelheid niet onder doen voor de Snoek terwijl de Tuna praktischer en veiliger is, zeker met een halo.
Antwoord }
(30-Mar-2025, 11:15 AM)renevoorburg schreef: Ik snap niet dat niet meer mensen voor een Tuna kiezen. Voor woonwerk-verkeer zal de fiets wat betreft snelheid niet onder doen voor de Snoek terwijl de Tuna praktischer en veiliger is, zeker met een halo.

Toen de Tuna werd aangekondigd en bleek dat deze vm 16" voorwielen zou krijgen, verschenen er op het Duitse Forum flink wat negatieve berichten. Ze konden maar niet begrijpen waarom Ymte hiervoor gekozen had. In plaats van vragen te stellen, werd er vooral geoordeeld. 

Waarom deze vm in Nederland nauwelijks wordt verkocht is mij ook een raadsel. Zal ook zeker met de Snoek te maken hebben.

De enorme marketing rondom de Bülk zal ook niet hebben meegewerkt. 

De Tuna is ook niet te vinden op de pagina van velomobileworld.com. Daar staan alleen nog maar 3 Bülken (en er komt dus nog een nieuwe raceversie aan), 5 Alpha's (waarvan er bijna nooit eentje verkocht wordt) en één Milan.

In het verleden stonden daar alle vm-en op die door hen geproduceerd werden. Nu alleen nog de vm-en waar Jan het meeste aan verdient. Dat is tenminste mijn invulling.


Over een paar jaar ga ik misschien de Milan wel inruilen voor een Tuna. De DF + Hosen bevalt mij heel goed en een Tuna is eigenlijk een DF met ingebouwde 'Hosen'.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(30-Mar-2025, 11:29 AM)Wim -de roetsende schreef: (en er komt dus nog een nieuwe raceversie aan),

Nee, iets anders. En nee, ik ga niks vertellen.

Wim -de roetsende schreef: Over een paar jaar ga ik misschien de Milan wel inruilen voor een Tuna. De DF + Hosen bevalt mij heel goed en een Tuna is eigenlijk een DF met ingebouwde 'Hosen'.

Daar verzuip jij in, toch? In een Tuna = grootte van een DF XL.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb te weinig fietservaring in andere fietsen dan mijn Quest of de Tuna om definitief en objectief te oordelen over de kleinere wielen maar ik merk er geen nadeel van. Het formaat lijkt me een hele logische keuze voor een VM.

Een net wat snellere fiets heb je als forens zelden voordeel van, want sneller gaat vooral pas een beetje spelen als je schat ik 50 of harder gaat rijden. Een forens doet dat zelden. Dat een fiets praktisch is, daar heb je veel vaker voordeel van (en dat 'ie veiliger is hoop ik nooit voordeel van te hebben...).
Antwoord }
(30-Mar-2025, 12:13 PM)Hoekie schreef: Nee, iets anders. En nee, ik ga niks vertellen.

Daar verzuip jij in, toch? In een Tuna = grootte van een DF XL.

Begin er dan ook niet over  Doh Tongue  

En waarom eigenlijk niet? Heb je aandelen? Ben je een belanghebbende? Heb je iemand gehackt/afgeluisterd/ingebroken? Wat kan een reden zijn om wel te noemen dat je iets weet, of in ieder geval te suggereren, en vervolgens ga je niks vertellen. Oké   Cry 

Je verlaagt een Bülk, je hangt er een meer aerodynamische staart aan, maar niet om te racen  Huh



Klopt, maar in de Tuna van Peter zat ik eigenlijk best oké. Wij zijn ongeveer even groot.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(30-Mar-2025, 01:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Je verlaagt een Bülk..

Niet. Volgens Ben (heb je niet van mij dus ) blijft bodemvrijheid hetzelfde.

Voor mij viel de Tuna af omdat ie voor mij te groot aanvoelt. Ik heb relatief kort bovenlichaam/lange benen.
Dat gevoel heb ik in een (standaard) QV nooit gehad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Hier staat het volgende: https://www.velomobileworld.com/de/spezi-2025/


Een nieuwe velomobiel

Ervaar ons nieuwe vlaggenschip van dichtbij: sneller en geoptimaliseerd voor lange afstanden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Die laatste, lange afstanden, is een leuke discussie: Alve reageert dat een velo voor lange afstanden juist bodemvrijheid nodig heeft. Dit in tegenstelling tot een velo voor races waar je wil verlagen. Ben antwoordt dat de bodemvrijheid gelijk blijft.
Antwoord }
(30-Mar-2025, 01:24 PM)Hoekie schreef: Ik heb relatief kort bovenlichaam/lange benen.

Ik heb juist het omgekeerde.

In de MilanSL zit ik behoorlijk strak. Weinig bewegingsvrijheid. Ik kan geen tasje dat schuin achter mij ligt pakken.

Juist op de langere afstanden is dit een nadeel en zou een iets ruimere vm misschien wel handig zijn. 
Je merkt wel dat ook ik door ervaringen wijzer wordt en andere eisen ga stellen en verwachtingen heb.

In de DF zit ik echt wel iets ruimer, maar veel is het niet. Misschien is een Tuna dus wel een goede opvolger van de SL.

Eerst maar eens een keer een echte proefrit gaan maken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
(30-Mar-2025, 11:29 AM)Wim -de roetsende schreef: De Tuna is ook niet te vinden op de pagina van velomobileworld.com. Daar staan alleen nog maar 3 Bülken (en er komt dus nog een nieuwe raceversie aan), 5 Alpha's (waarvan er bijna nooit eentje verkocht wordt) en één Milan.
(...)

Even turven in de eerste 100 van de orderlijst.

13 Alpha's
10 Milans
7 Tuna's

Daarnaast heel veel Buelken en nog enkele Snoeken. Kennelijk bedient de Buelk 2/3 van de VM.world markt, en kan daarmee als een soort standaard 'moderne VM' worden gesteld. Dan is de vraag wat de alternatieven aan 'unique selling points' te bieden hebben (anders dan dat je een bepaalde vorm of kleurlijn gewoon mooi(er) kunt vinden, natuurlijk). De Alpha's zijn een 'velomobiel op maat' voor ongeveer iedere lichaamsbouw, waar zeker aan de bovenkant (ja, sommige mensen zijn nog groter dan Ymte) maar beperkt alternatieven voor in de markt zijn. Daarnaast sterk op veiligheid georienteerd, en beschikbaar met tanksturing (net als de Buelk). De Milans zijn (vooral?) pure snelheid voor wie niet in een Snoek of Alpha W9(S) past. De Tuna is een hele praktische, veilige velomobiel waar een tamelijk grote motor in past (de huidige wereldkampioen bijvoorbeeld) en die daarmee ook echt heel snel kan zijn. De afneembare wieldeksels zijn heel handig... voor wie zelf aan zijn wielen werkt. Dat is zeker een USP, maar misschien zijn de velomobielen van tegenwoordig gewoon te goed om het een groot aansprekend USP te maken? 

Overigens, dat een kwart van de niet-Buelken in de orderlijst van VM-world een Tuna is, valt mij niet tegen.

(30-Mar-2025, 11:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Over een paar jaar ga ik misschien de Milan wel inruilen voor een Tuna. De DF + Hosen bevalt mij heel goed en een Tuna is eigenlijk een DF met ingebouwde 'Hosen'.

...hier volg ik je even niet, nu heb je twee nog behoorlijk verschillende velomobielen die je beide goed passen, maar na die ruil twee bijna dezelfde? Hoe zou je daarop vooruit gaan? De DF-mit-hosen inruilen voor een Tuna klinkt m.i. logischer.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
(30-Mar-2025, 02:47 PM)Tijanus schreef: ...hier volg ik je even niet, nu heb je twee nog behoorlijk verschillende velomobielen die je beide goed passen, maar na die ruil twee bijna dezelfde? Hoe zou je daarop vooruit gaan? De DF-mit-hosen inruilen voor een Tuna klinkt m.i. logischer.

De soep wordt niet zo heet gegeten enz.

Het is nog niet zo ver.

Ik schreef dit: 
In de MilanSL zit ik behoorlijk strak. Weinig bewegingsvrijheid. Ik kan geen tasje dat schuin achter mij ligt pakken.
Juist op de langere afstanden is dit een nadeel en zou een iets ruimere vm misschien wel handig zijn. 
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
(30-Mar-2025, 12:16 PM)renevoorburg schreef: Een net wat snellere fiets heb je als forens zelden voordeel van, want sneller gaat vooral pas een beetje spelen als je schat ik 50 of harder gaat rijden. Een forens doet dat zelden.

Stel je rijdt 30km/h, en je hebt windkracht 4 tegen. Dan zit je qua windsnelheid al op 50-58km/h. Je hebt dus al gauw profijt van een snellere fiets als forens, tenzij je alleen maar door de stad rijdt.
Antwoord }
(30-Mar-2025, 10:07 PM)Frutsel schreef:
(30-Mar-2025, 12:16 PM)renevoorburg schreef: Een net wat snellere fiets heb je als forens zelden voordeel van, want sneller gaat vooral pas een beetje spelen als je schat ik 50 of harder gaat rijden. Een forens doet dat zelden.

Stel je rijdt 30km/h, en je hebt windkracht 4 tegen. Dan zit je qua windsnelheid al op 50-58km/h. Je hebt dus al gauw profijt van een snellere fiets als forens, tenzij je alleen maar door de stad rijdt.

Goed punt. Ik reed vanochtend met de wind mee ook flink harder dan vanmiddag met de wind tegen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
(30-Mar-2025, 12:16 PM)renevoorburg schreef: Een net wat snellere fiets heb je als forens zelden voordeel van, want sneller gaat vooral pas een beetje spelen als je schat ik 50 of harder gaat rijden. Een forens doet dat zelden. Dat een fiets praktisch is, daar heb je veel vaker voordeel van (en dat 'ie veiliger is hoop ik nooit voordeel van te hebben...).

Toch vind ik een snelle fiets echt enorm fijn voor woonwerk-ritten. Het is 32km voor mij, enkele rit, maar diezelfde afstand voelt gewoon totaal anders als ik hem met de QV-Limo rij, dan met de Snoek.

Als ik 150W trap (wat voor mij nu een heel prettig vermogen is) loopt de (verlengde, zware) QV daarmee misschien 32 per uur (als Lisa niet achterin zit!). De Snoek gaat dan al 40-45.... En daarmee wordt die afstand gewoon gevoelsmatig een stuk kleiner. 

Met de Snoek kan ik dus vlot naar kantoor zonder er direct een echte workout van te maken, en dat vind ik erg comfortabel. 
De SnoekL die ik net heb ingeruild was maar weinig minder efficiënt, maar ook dat verschil ervaar ik nu al behoorlijk duidelijk, bij dit vermogen. En als ik mijn best ga doen wordt het verschil natuurlijk alleen maar groter.

Maar de meeste forens-velonauten zullen geen 150W trappen, denk ik, en dan worden de verschillen uiteraard kleiner. 

Natuurlijk is het gebruiksgemak van de QV ongeëvenaard! De draaicirkel is flink kleiner, de grondspeling flink groter, ik spring er veel makkelijker in/uit en kan natuurlijk enórm veel meer meenemen dan in de Snoek.

Als ik de ruimte niet zou hebben om deze twee fietsen te stallen, zou ik misschien wel een Tuna gekocht hebben.
Want die zit er qua gemak redelijk tussenin denk ik, en is bijna zo snel als een Snoek
Antwoord }
(, 09:40 PM)Arend-Jan schreef: Toch vind ik een snelle fiets echt enorm fijn voor woonwerk-ritten. Het is 32km voor mij, enkele rit, maar diezelfde afstand voelt gewoon totaal anders als ik hem met de QV-Limo rij, dan met de Snoek.

Als ik 150W trap (wat voor mij nu een heel prettig vermogen is) loopt de (verlengde, zware) QV daarmee misschien 32 per uur (als Lisa niet achterin zit!). De Snoek gaat dan al 40-45.... En daarmee wordt die afstand gewoon gevoelsmatig een stuk kleiner. 

Met de Snoek kan ik dus vlot naar kantoor zonder er direct een echte workout van te maken, en dat vind ik erg comfortabel. 
De SnoekL die ik net heb ingeruild was maar weinig minder efficiënt, maar ook dat verschil ervaar ik nu al behoorlijk duidelijk, bij dit vermogen. En als ik mijn best ga doen wordt het verschil natuurlijk alleen maar groter.

Maar de meeste forens-velonauten zullen geen 150W trappen, denk ik, en dan worden de verschillen uiteraard kleiner.

Leuk / interessant dat je het over 150 watt hebt. Ik heb vandaag een vriendin bezocht en daarna even door naar Jan om de kaart te droppen. En laat ik nu zo’n 140 watt gemiddeld hebben getrapt. Voor mij is dat trouwens meer dan 2 watt per kg. 1,5watt per kg van lichaam + VM + slot
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Arend-Jan, twilwel, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Batterij Edge
Ik had de kaart wel ...Hardloper — 01:16 PM
Batterij Edge
Ik heb dezelfde, maa...365cycle — 01:07 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dr zal wel weer dr...365cycle — 12:44 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Verkoper Hans heef...ZoefZoef — 12:40 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dat hoop ik ook. In ...ZoefZoef — 12:36 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Die zag ik niet aank...ZoefZoef — 12:33 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Is dat die gele di...365cycle — 12:10 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Tsja, dan ga je zo...Snoek043 — 12:06 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Er is iemand aange...365cycle — 11:41 AM
Ervaringen met de Tuna
Misschien licht het ...Hardloper — 11:41 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Tsja, dan ga je zo e...365cycle — 11:28 AM
Ervaringen met de Tuna
3,38 is heel netjes!...Arend-Jan — 10:53 AM
Batterij Edge
Huh over welke o...Hardloper — 10:28 AM
Challenge Taifun gestolen (Utrecht)
Maar de voor- en n...PeterR — 10:14 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Verkoper Hans heeft ...Snoek043 — 10:09 AM
Batterij Edge
Huh over welke opt...qv-tester — 09:19 AM
Batterij Edge
Huh over welke optie...Hardloper — 08:34 AM