(1 uur geleden)Hardloper schreef: Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd.
Je kan het vermogen van AJ en mij niet 1:1 vergelijken omdat hij flink lichter is dan ik ben, we schelen 15-20 kg. Met dezelfde fiets (dus ook dezelfde uitlijning en dezelfde banden) scheelt dat dan dus dik 15% vermogen om de rolweerstand te overwinnen.
Ik had eigenlijk een Snoek L besteld, maar heb die bestelling toen geannuleerd omdat de leverbetrouwbaarheid op dat moment niet ok was en die fiets wel mijn hoofdvervoermiddel is. Ook ik heb dus zowel met de Snoek L als de Tuna gereden, en ook nog een Bülk Mk1 gehad. Zal hier dus nog eens vergelijken, want ik vind maar geen tijd om dat artikeltje eens af te typen:
De stroomlijn van de Snoek L is volgens mij iets beter, op lange rechte stukken zou ik inschatten dat ik met de Snoek L cabrio 62-63 km/h zou rijden waar ik met de Tuna cabrio op 60-61 km/h zou blijven steken. Dat verschil wordt groter bij tegenwind, maar kleiner wanneer je minder vermogen levert en daardoor langzamer rijdt.
Op zich is dat verschil ook niet verrassend, want de Tuna is wat hoger gebouwd, je zit wat meer overeind. Daarnaast heb je in de Tuna als lange man meer ruimte voor je schouders en iets meer voor je knieën. Je loopt in de Tuna iets eerder vast met je hakken (grote voeten, plaatjes ver naar voren en erg "verticaal" trappen wordt schrapen), in de Snoek kan je in het ergste geval de bodemplaat er gewoon uit laten.
In de Bülk heb je het meeste schouderruimte maar kan het minste lengte van die drie fietsen. Tweede plek qua lengte is voor de Snoek L; de Tuna durf ik nog wel te proberen met iemand van 2.02-2.03m (m'n collega van 2m paste ook prima in de DF XL), met de juiste proporties gaat dat passen. In de Snoek heel misschien als z'n de beenlengte echt beperkt is en z'n schouderbreedte ongeveer identiek is aan de afstand van oor tot oor.
De Tuna heeft verder iets meer bagageruimte.
Maar goed, ik dwaal af, en de rest van de voordelen ken je, maar je had het over snelheid:
- De Tuna kan wat sneller door bochten dan de Snoek L, bij redelijke bodemvrijheid (volgens mij komt dat vooral doordat het zwaartepunt iets verder naar voren zit). Hij kiept niet snel, en bij nat weer neigt ie met de combi CCU+GP5k naar onderstuur (dus rechtdoor schuiven, slippende voorwielen). De kans dat je overstuur kan corrigeren voor je omkiept met een velomobiel is klein, dus dit is voor mij wel gewenst gedrag.
- De Snoek L en Bülk zijn rigide, maar de Tuna en DF XL trekken toch sneller op. Ook nu ik in de Tuna vlakker lig dan ik in m'n DF deed. Ik kan de vinger er niet precies op leggen waar dat door komt, maar de overbrenging van de Tuna/DF is op de één of andere manier erg effectief.
Samengevat kom je dan op: Een klein beetje snelheid inleveren op het rechte stuk, voor snellere bochten, makkelijker optrekken, mogelijk iets vlotter klimmen.
Daarnaast is er het praktisch gebruiksgemak en gevoelsmatig voor mij iets meer overzicht door de rechtere houding.
Als je in Nederland rijdt (m.u.v. Noordoost en Zeeland) wordt de vraag dan: Wil je een hoog gemiddelde, of een hoge kruissnelheid?
Mijn antwoord: Om te racen en als reserve zou ik er best een Snoek L bij willen hebben. Komt misschien nog ooit als de financiën het weer toelaten. Als hoofdvervoermiddel vind ik de Tuna superieur.