Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
Welkom op het forum Sjoerd. Zelf heb ik vandaag ook iets over de 150 watt gereden wat te lezen was ergens anders. Moet zeggen dat dit voor mij ook wel werken is. 227 watt lopen (met speciale voetpods, Garmin vertelt een hogere waarde) is simpeler voor mij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Sjoerd-p
(08-Jun-2025, 07:02 PM)Sjoerd-p schreef: ....
Maar ik dacht dat rond de 30-35 km/uur de rolweerstand al wat minder invloed kreeg, want dat waren de snelheden dat verschil tussen Quest en Strada merkbaar begonnen te worden.
....

Bij een Strada gaat bij die snelheid de rolweerstand al een kleinere rol spelen dan bij een Tuna Wink

Mooi verslag, en (alvast!) gefeliciteerd met de nieuwe fiets. Wat 365cycle zegt klopt gewoon: het is de snelste praktische fiets. De Snoek is op hoge snelheid ietsje sneller, maar daar lever je veel gemak en ruimte voor in.

Gisteren reden wij samen in behoorlijk tempo, en zat ik op een aantal segmenten rond de 200 gemiddeld en hij rond de 250. En die 50 watt lijkt dan erg veel, maar ik ben wel 15 a 20 kilo lichter (minder rolweerstand!).. dus dan doet de grote Tuna het echt gewoon goed. Of we reden gewoon nog niet hard genoeg, dat kan natuurlijk ook Wink

We reden beide cabrio trouwens. En inderdaad ook met 55 tegen de wind in Tongue of de verschillen met racekappen erop groter or kleiner zouden worden durf ik niet te zeggen. Opnieuw dus!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Sjoerd-p
(08-Jun-2025, 06:22 PM)365cycle schreef: Ik reed alsnog 50+, stukjes zelfs tegen de 60, in open gebied op de IJsseldijk, vol tegen de wind in.

Niet te veel aantrekken van de snelheden van 365cycle; de meeste mensen trappen zijn vermogen niet Smile
Dat neemt niet weg dat de Tuna lekker rijdt. Zeker met de wind (gedeeltelijk) op de zijkant merk je het voordeel van dichte wielkasten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Sjoerd-p
(08-Jun-2025, 11:09 PM)Frutsel schreef:
(08-Jun-2025, 06:22 PM)365cycle schreef: Ik reed alsnog 50+, stukjes zelfs tegen de 60, in open gebied op de IJsseldijk, vol tegen de wind in.

Niet te veel aantrekken van de snelheden van 365cycle; de meeste mensen trappen zijn vermogen niet Smile

Precies, ik trap zijn vermogen ook niet. 
En daarom rij ik een Snoek want dan hoeft dat niet  Tongue

Even serieus... Als ICB een Tonijntje zou maken, op basis van de DF (ipv op basis van de DFXL), zou dat ook een heeeel erg rap fietsje zijn hoor
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT , 365cycle , Sjoerd-p
(08-Jun-2025, 11:13 PM)Arend-Jan schreef: Even serieus... Als ICB een Tonijntje zou maken, op basis van de DF (ipv op basis van de DFXL), zou dat ook een heeeel erg rap fietsje zijn hoor
Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(09-Jun-2025, 12:49 PM)Hardloper schreef: Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd.



Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd.

Ik zie in ieder geval dubbel  Sick
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(09-Jun-2025, 12:49 PM)Hardloper schreef: Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd.
Je kan het vermogen van AJ en mij niet 1:1 vergelijken omdat hij flink lichter is dan ik ben, we schelen 15-20 kg. Met dezelfde fiets (dus ook dezelfde uitlijning en dezelfde banden) scheelt dat dan dus dik 15% vermogen om de rolweerstand te overwinnen. 
 
Ik had eigenlijk een Snoek L besteld, maar heb die bestelling toen geannuleerd omdat de leverbetrouwbaarheid op dat moment niet ok was en die fiets wel mijn hoofdvervoermiddel is. Ook ik heb dus zowel met de Snoek L als de Tuna gereden, en ook nog een Bülk Mk1 gehad. Zal hier dus nog eens vergelijken, want ik vind maar geen tijd om dat artikeltje eens af te typen:

De stroomlijn van de Snoek L is volgens mij iets beter, op lange rechte stukken zou ik inschatten dat ik met de Snoek L cabrio 62-63 km/h zou rijden waar ik met de Tuna cabrio op 60-61 km/h zou blijven steken. Dat verschil wordt groter bij tegenwind, maar kleiner wanneer je minder vermogen levert en daardoor langzamer rijdt.
Op zich is dat verschil ook niet verrassend, want de Tuna is wat hoger gebouwd, je zit wat meer overeind. Daarnaast heb je in de Tuna als lange man meer ruimte voor je schouders en iets meer voor je knieën. Je loopt in de Tuna iets eerder vast met je hakken (grote voeten, plaatjes ver naar voren en erg "verticaal" trappen wordt schrapen), in de Snoek kan je in het ergste geval de bodemplaat er gewoon uit laten.
In de Bülk heb je het meeste schouderruimte maar kan het minste lengte van die drie fietsen. Tweede plek qua lengte is voor de Snoek L; de Tuna durf ik nog wel te proberen met iemand van 2.02-2.03m (m'n collega van 2m paste ook prima in de DF XL), met de juiste proporties gaat dat passen. In de Snoek heel misschien als z'n de beenlengte echt beperkt is en z'n schouderbreedte ongeveer identiek is aan de afstand van oor tot oor. 
De Tuna heeft verder iets meer bagageruimte.

Maar goed, ik dwaal af, en de rest van de voordelen ken je, maar je had het over snelheid:
  • De Tuna kan wat sneller door bochten dan de Snoek L, bij redelijke bodemvrijheid (volgens mij komt dat vooral doordat het zwaartepunt iets verder naar voren zit). Hij kiept niet snel, en bij nat weer neigt ie met de combi CCU+GP5k naar onderstuur (dus rechtdoor schuiven, slippende voorwielen). De kans dat je overstuur kan corrigeren voor je omkiept met een velomobiel is klein, dus dit is voor mij wel gewenst gedrag.
  • De Snoek L en Bülk zijn rigide, maar de Tuna en DF XL trekken toch sneller op. Ook nu ik in de Tuna vlakker lig dan ik in m'n DF deed. Ik kan de vinger er niet precies op leggen waar dat door komt, maar de overbrenging van de Tuna/DF is op de één of andere manier erg effectief. 
Samengevat kom je dan op: Een klein beetje snelheid inleveren op het rechte stuk, voor snellere bochten, makkelijker optrekken, mogelijk iets vlotter klimmen. 
Daarnaast is er het praktisch gebruiksgemak en gevoelsmatig voor mij iets meer overzicht door de rechtere houding.

Als je in Nederland rijdt (m.u.v. Noordoost en Zeeland) wordt de vraag dan: Wil je een hoog gemiddelde, of een hoge kruissnelheid?

Mijn antwoord: Om te racen en als reserve zou ik er best een Snoek L bij willen hebben. Komt misschien nog ooit als de financiën het weer toelaten. Als hoofdvervoermiddel vind ik de Tuna superieur.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Ik heb mijn stoeltje iets meer rechter gezet. En hierbij heb ik de indruk dat ik meer krachten kwijt kan. Dus voor mij zou dat rechter zitten in de Tuna weer sneller maken. Ik droom er nog altijd van een Tuna langs de QV te parkeren. Maar met de QV ben ik nog altijd wel blij en maak ik steeds meer km. Maar het is niet zo veel, dat ik KM ga delen. Voor mij is het wanneer 98% van de tijd als ik even een uurtje wil sporten, dan pak ik de hardloopschoenen. Gisteren was dan een uitzondering.

Wat betreft 62/63km/u vs 60/61km/u. Dat is eigenlijk maar verwaarloosbaar klein. Dit duwt me nog niet richting Snoek kamp.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De laatste 4 posts verplaatst naar het "ervaringen met de QV" topic.

Linkje
Antwoord }
Misschien dat de Tuna (en DF XL) sneller optrekken omdat je ook een langere crank hebt dan in een Bülk. Hierdoor heb je een groter moment (kracht * arm). Zolang je niet op volle toeren draait levert dat voordeel op Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Sjoerd-p
(09-Jun-2025, 07:49 PM)Frutsel schreef: Misschien dat de Tuna (en DF XL) sneller optrekken omdat je ook een langere crank hebt dan in een Bülk. Hierdoor heb je een groter moment (kracht * arm). Zolang je niet op volle toeren draait levert dat voordeel op Smile
Ik heb 150mm in de Tuna, dat had ik ook in de Milan GT. De Bülk trok beter op dan de Milan deed.
M'n DF XL heb ik zowel met 140 als met 155 gereden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
De aandrijflijn van de Milan is een stuk minder stijf dan van de Bülk/Tuna/DF XL heb ik begrepen. Dat helpt ook niet natuurlijk Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
De posts over stijfheid van de aandrijflijn, rek of geen rek van de ketting en meer offtopic zaken zijn verplaatst naar dit topic.
Hier graag alleen zaken plaatsen dat specifiek de Tuna als onderwerp heeft.
Antwoord }
Weer even een kleine update van mijn kant. Na de lange proefrit met de witte Tuna heb ik besloten over te stappen van de 13 jaar oude (Carbon Sandwich) Strada naar de Tuna. Afgelopen zaterdag Tuna 25 opgehaald en de Strada achtergelaten. Het is nog een mooie, stijve Strada met recent vernieuwde aandrijflijn, dus ik ga ervanuit dat hij snel verkocht zal worden en nog vele ritten tegemoed gaat. Rationeel is de overstap naar de Tuna het geld waarschijnlijjk niet waard geweest, maar het hart wil soms ook wat ;-)
Gezellig met George (Milan) de eerste 100km rit naar huis gereden. Het tempo zat er gelijk lekker in. De fiets voelt echt enorm vertrouwd en nodigt uit tot lekker doorrijden. Wat in mijn geval rond de 40 betekent met de Tuna. Waar ik met de Strada eigenlijk wel rond de 35 bleef. Daarna ook nog twee keer woon-werk gereden (30km enkele reis).
De eerste ervaringen:
- Dat ik merkbaar sneller rijdt is een combinatie van twee dingen: de fiets is echt wel sneller dan de Strada, zeker met zijwind. Maar nodigt op de een of andere manier ook uit om zelf harder te trappen. Bij de Stada leek de snelheid gewoon op te houden halverwege de 30, terwijl de Tuna met meer vermogen gewoon blijft versnellen. Ik zie dus snellere tijden, maar ook hogere vermogens tijdens mijn ritten (Garmin XC200 pedalen, opnieuw gecalibreerd en crancks van 170 naar 155 bijgesteld).
- Alles fietst en schakelt gewoon weer lekker strak. Zelfs de vering lijkt fijner waar ik juist bang was voor de dunne banden (achter 25mm op 7 bar in plaats van 60mm op 4 bar)
- Ik merk wel dat ik minder strakke bochten kan draaien. Heb ik vooral last van op het werk in de parkeergarage waar ik een 180 graden bocht moet maken. Maar eigenlijk valt het verschil met de Strada me nog best mee. En dat is een reuze compliment voor de Tuna nadat ik ook een Snoek-L gereden had... Ook in de bochten geen enkele keer een wieltje opgetild, wat bij de Quest wel eens gebeurde.
- De bodemvrijheid is iets minder dan de Strada. Maar behalve de drempel van mijn eigen achterdeur heb ik nog nergens de grond geraakt met best forse drempels waar anderen schuin overheen gaan en ik gewoon recht. Dus ook hier ben ik heel blij mee.
- Het reservewiel voorin is echte een aanrader. Zit niet in de weg, je pakt hem zo via het luik en omdat de wielkasten zo makkelijk open kunnen zit het reservewiel er heel snel op. Vooral in de winter lijkt me dit een ideale aanvulling! Zeker meebestellen dus!
- De halo met zomerdakje vind ik ook herlijk. Zowel bij de felle zon die we hadden als bij de motregen vanochtend. Zeker als je voor een verkeerslicht stil staat. Ik fietste één keer zonder dakje en dacht gelijk: wat is die zon fel. en het dakje valt beter op in het verkeer.

Dan wat zaken waar ik nog aan moet wennen:
- Mijn gevoel zeg me dat ik op minder glad wegdek meer vertraag dan met de Strada. Zal een combinatie van de kleinere en smallere wielen zijn.
- Ik heb nog niet met een schuimkap gereden, maar de Tuna is echt veel benauwder dan de Strada. De Strada had een groter instapgat, maar ook lucht wat via de voetengaten langs het lichaam omhoog ging. Ik ga nog even naar de 3D print hier kijken of me dat kan gaan helpen, maar ik zweet me echt kapot.
- Ik had het stuur in mijn Strada aan een scheerlijn zitten zodat hij omhoog bleef en ik mijn armen aan het stuur had hangen. Nu is dat een elastiek wat ik al strakker heb gezet, maar ik denk dat het weer een scheerlijn moet worden, want aan dat elastiek kun je niet lekker hangen met je armen.
- Het lampje in de fiets is nu rood in plaats van wit. Waarschijnlijk ideaal voor 's nachts, maar overdag met een beetje zon en een zonnebril op kan ik mijn kilometerteller niet aflezen.
- De koplamp staat in de laagste stand nog te hoog. Ymte gaf aan dat ik dat bij kan stellen, dus daar moet ik even de tijd voor vinden.
- Het stoeltje wat voor in een beugeltje haakt en achter met twee bandjes zit is tijdens het fietsen prima. Maar elke keer als ik iets uit de fiets pak zit de stoel voor weer niet goed op z'n plek of gaat één van de bandjes los. De Strada waar je de stoel gewoon voorover klapt en achterover terug laat vallen zonder dingen los te hoeven maken was echt veel fijner. Maar niet verstelbaar en niet verwijderbaar. Ik ga nog naar de 3D geprinte dopjes kijken om mijn stoel in ieder geval aan de voorkant vast te houden.
- Bij de Strada had ik de schuimkap altijd mee en deed ik hem aan de rechter kant van de fiets naast het achterwiel zodat ik de (ruimere) linker kant achterin helemaal vrij had. Nu moet de schuimkap links en dat kost best veel ruimte. Of toch maar thuislaten nu ik een dakje heb en het waarschijnlijk toch te warm wordt.

Oftewel: overwegend enthousiast en vooral een "jonge hond" gevoel. Met wat praktische zaken die ik nog moet oplossen of gewoon moet accepteren ;-) De Strada is snel vergeten, maar wil ik zeker niets te kort doen na 13 jaar trouwe dienst.
Antwoord }
Ik had de schuimkap in de DF XL rechtop achter de stoel staan (Nou ja, hij schoof wel wat naar beneden/voren).
Aan de andere kant, het moest wel heel erg smerig weer zijn wilde ik die kap gebruiken, want WARM.
Een verknipte poncho van een paar euro was handiger in geval van regen.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Sjoerd-p


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Fietspaden zijn nu a...melle z — 08:27 PM
wat ze zeggen
Mijn vriendin is g...PlantageBohémien — 08:22 PM
wat ze zeggen
Mijn vriendin is gas...Bob Hagendijk — 06:24 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik had de schuimkap ...Frutsel — 04:59 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik hou de CCU32 op 6...Frutsel — 04:44 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Bij naafversnellinge...Tijanus — 04:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vorige week fietspec...Lopopodium — 03:58 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ze rollen inderdaad ...Arend-Jan — 03:31 PM
Banden, banden en nog eens banden
Wat als “weinig verm...Snoek043 — 03:11 PM
Ervaringen met de Tuna
Weer even een kleine...Sjoerd-p — 01:00 PM
Banden, banden en nog eens banden
Aanvulling 2: En is ...Hoekie — 12:53 PM
Banden, banden en nog eens banden
Mijn nieuwe Grashopp...Roepers — 12:42 PM
Banden, banden en nog eens banden
Aanvulling: de POSR ...Hoekie — 12:39 PM
Banden, banden en nog eens banden
Excuus, ik had over ...melle z — 12:33 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik heb in een ve...Frutsel — 12:29 PM
Hebben we straks Velomobielen van Vlas?
Om bamboe zacht en s...Frutsel — 12:28 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik heb in een ve...Niels van der Wal — 12:20 PM