Ervaringen met de Tuna
|
Berichten: 3.207
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3671
3946 x bedankt in 2660 berichten
Welkom op het forum Sjoerd. Zelf heb ik vandaag ook iets over de 150 watt gereden wat te lezen was ergens anders. Moet zeggen dat dit voor mij ook wel werken is. 227 watt lopen (met speciale voetpods, Garmin vertelt een hogere waarde) is simpeler voor mij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 444
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 225
1377 x bedankt in 440 berichten
08-Jun-2025, 11:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jun-2025, 11:26 PM door Arend-Jan.)
(08-Jun-2025, 07:02 PM)Sjoerd-p schreef: ....
Maar ik dacht dat rond de 30-35 km/uur de rolweerstand al wat minder invloed kreeg, want dat waren de snelheden dat verschil tussen Quest en Strada merkbaar begonnen te worden.
....
Bij een Strada gaat bij die snelheid de rolweerstand al een kleinere rol spelen dan bij een Tuna
Mooi verslag, en (alvast!) gefeliciteerd met de nieuwe fiets. Wat 365cycle zegt klopt gewoon: het is de snelste praktische fiets. De Snoek is op hoge snelheid ietsje sneller, maar daar lever je veel gemak en ruimte voor in.
Gisteren reden wij samen in behoorlijk tempo, en zat ik op een aantal segmenten rond de 200 gemiddeld en hij rond de 250. En die 50 watt lijkt dan erg veel, maar ik ben wel 15 a 20 kilo lichter (minder rolweerstand!).. dus dan doet de grote Tuna het echt gewoon goed. Of we reden gewoon nog niet hard genoeg, dat kan natuurlijk ook
We reden beide cabrio trouwens. En inderdaad ook met 55 tegen de wind in  of de verschillen met racekappen erop groter or kleiner zouden worden durf ik niet te zeggen. Opnieuw dus!
Berichten: 1.615
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 806
2769 x bedankt in 1278 berichten
(08-Jun-2025, 06:22 PM)365cycle schreef: Ik reed alsnog 50+, stukjes zelfs tegen de 60, in open gebied op de IJsseldijk, vol tegen de wind in.
Niet te veel aantrekken van de snelheden van 365cycle; de meeste mensen trappen zijn vermogen niet 
Dat neemt niet weg dat de Tuna lekker rijdt. Zeker met de wind (gedeeltelijk) op de zijkant merk je het voordeel van dichte wielkasten.
Berichten: 444
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 225
1377 x bedankt in 440 berichten
08-Jun-2025, 11:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jun-2025, 11:15 PM door Arend-Jan.)
(08-Jun-2025, 11:09 PM)Frutsel schreef: (08-Jun-2025, 06:22 PM)365cycle schreef: Ik reed alsnog 50+, stukjes zelfs tegen de 60, in open gebied op de IJsseldijk, vol tegen de wind in.
Niet te veel aantrekken van de snelheden van 365cycle; de meeste mensen trappen zijn vermogen niet 
Precies, ik trap zijn vermogen ook niet.
En daarom rij ik een Snoek want dan hoeft dat niet
Even serieus... Als ICB een Tonijntje zou maken, op basis van de DF (ipv op basis van de DFXL), zou dat ook een heeeel erg rap fietsje zijn hoor
Berichten: 3.207
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3671
3946 x bedankt in 2660 berichten
09-Jun-2025, 12:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Jun-2025, 01:51 PM door Hardloper.)
(08-Jun-2025, 11:13 PM)Arend-Jan schreef: Even serieus... Als ICB een Tonijntje zou maken, op basis van de DF (ipv op basis van de DFXL), zou dat ook een heeeel erg rap fietsje zijn hoor Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.534
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2650
8897 x bedankt in 4307 berichten
(09-Jun-2025, 12:49 PM)Hardloper schreef: Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd.
Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd.
Ik zie in ieder geval dubbel
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 6.147
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12564
9755 x bedankt in 4759 berichten
09-Jun-2025, 01:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Jun-2025, 01:21 PM door 365cycle.)
(09-Jun-2025, 12:49 PM)Hardloper schreef: Jij hebt zowel met de Snoek als Snoek L gereden. Hoe waren de vermogens waardes met jouw oude Snoek L tov van de Tuna met 365 als motor. Dat is misschien een eerlijker vergelijk. Of zie ik iets over het hoofd. Je kan het vermogen van AJ en mij niet 1:1 vergelijken omdat hij flink lichter is dan ik ben, we schelen 15-20 kg. Met dezelfde fiets (dus ook dezelfde uitlijning en dezelfde banden) scheelt dat dan dus dik 15% vermogen om de rolweerstand te overwinnen.
Ik had eigenlijk een Snoek L besteld, maar heb die bestelling toen geannuleerd omdat de leverbetrouwbaarheid op dat moment niet ok was en die fiets wel mijn hoofdvervoermiddel is. Ook ik heb dus zowel met de Snoek L als de Tuna gereden, en ook nog een Bülk Mk1 gehad. Zal hier dus nog eens vergelijken, want ik vind maar geen tijd om dat artikeltje eens af te typen:
De stroomlijn van de Snoek L is volgens mij iets beter, op lange rechte stukken zou ik inschatten dat ik met de Snoek L cabrio 62-63 km/h zou rijden waar ik met de Tuna cabrio op 60-61 km/h zou blijven steken. Dat verschil wordt groter bij tegenwind, maar kleiner wanneer je minder vermogen levert en daardoor langzamer rijdt.
Op zich is dat verschil ook niet verrassend, want de Tuna is wat hoger gebouwd, je zit wat meer overeind. Daarnaast heb je in de Tuna als lange man meer ruimte voor je schouders en iets meer voor je knieën. Je loopt in de Tuna iets eerder vast met je hakken (grote voeten, plaatjes ver naar voren en erg "verticaal" trappen wordt schrapen), in de Snoek kan je in het ergste geval de bodemplaat er gewoon uit laten.
In de Bülk heb je het meeste schouderruimte maar kan het minste lengte van die drie fietsen. Tweede plek qua lengte is voor de Snoek L; de Tuna durf ik nog wel te proberen met iemand van 2.02-2.03m (m'n collega van 2m paste ook prima in de DF XL), met de juiste proporties gaat dat passen. In de Snoek heel misschien als z'n de beenlengte echt beperkt is en z'n schouderbreedte ongeveer identiek is aan de afstand van oor tot oor.
De Tuna heeft verder iets meer bagageruimte.
Maar goed, ik dwaal af, en de rest van de voordelen ken je, maar je had het over snelheid: - De Tuna kan wat sneller door bochten dan de Snoek L, bij redelijke bodemvrijheid (volgens mij komt dat vooral doordat het zwaartepunt iets verder naar voren zit). Hij kiept niet snel, en bij nat weer neigt ie met de combi CCU+GP5k naar onderstuur (dus rechtdoor schuiven, slippende voorwielen). De kans dat je overstuur kan corrigeren voor je omkiept met een velomobiel is klein, dus dit is voor mij wel gewenst gedrag.
- De Snoek L en Bülk zijn rigide, maar de Tuna en DF XL trekken toch sneller op. Ook nu ik in de Tuna vlakker lig dan ik in m'n DF deed. Ik kan de vinger er niet precies op leggen waar dat door komt, maar de overbrenging van de Tuna/DF is op de één of andere manier erg effectief.
Samengevat kom je dan op: Een klein beetje snelheid inleveren op het rechte stuk, voor snellere bochten, makkelijker optrekken, mogelijk iets vlotter klimmen.
Daarnaast is er het praktisch gebruiksgemak en gevoelsmatig voor mij iets meer overzicht door de rechtere houding.
Als je in Nederland rijdt (m.u.v. Noordoost en Zeeland) wordt de vraag dan: Wil je een hoog gemiddelde, of een hoge kruissnelheid?
Mijn antwoord: Om te racen en als reserve zou ik er best een Snoek L bij willen hebben. Komt misschien nog ooit als de financiën het weer toelaten. Als hoofdvervoermiddel vind ik de Tuna superieur.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.207
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3671
3946 x bedankt in 2660 berichten
Ik heb mijn stoeltje iets meer rechter gezet. En hierbij heb ik de indruk dat ik meer krachten kwijt kan. Dus voor mij zou dat rechter zitten in de Tuna weer sneller maken. Ik droom er nog altijd van een Tuna langs de QV te parkeren. Maar met de QV ben ik nog altijd wel blij en maak ik steeds meer km. Maar het is niet zo veel, dat ik KM ga delen. Voor mij is het wanneer 98% van de tijd als ik even een uurtje wil sporten, dan pak ik de hardloopschoenen. Gisteren was dan een uitzondering.
Wat betreft 62/63km/u vs 60/61km/u. Dat is eigenlijk maar verwaarloosbaar klein. Dit duwt me nog niet richting Snoek kamp.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 797
Topics: 45
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1730 x bedankt in 747 berichten
09-Jun-2025, 06:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Jun-2025, 06:25 PM door Bob Hagendijk.)
De laatste 4 posts verplaatst naar het "ervaringen met de QV" topic.
Linkje
Berichten: 1.615
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 806
2769 x bedankt in 1278 berichten
Misschien dat de Tuna (en DF XL) sneller optrekken omdat je ook een langere crank hebt dan in een Bülk. Hierdoor heb je een groter moment (kracht * arm). Zolang je niet op volle toeren draait levert dat voordeel op
Berichten: 6.147
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12564
9755 x bedankt in 4759 berichten
(09-Jun-2025, 07:49 PM)Frutsel schreef: Misschien dat de Tuna (en DF XL) sneller optrekken omdat je ook een langere crank hebt dan in een Bülk. Hierdoor heb je een groter moment (kracht * arm). Zolang je niet op volle toeren draait levert dat voordeel op  Ik heb 150mm in de Tuna, dat had ik ook in de Milan GT. De Bülk trok beter op dan de Milan deed.
M'n DF XL heb ik zowel met 140 als met 155 gereden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.615
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 806
2769 x bedankt in 1278 berichten
De aandrijflijn van de Milan is een stuk minder stijf dan van de Bülk/Tuna/DF XL heb ik begrepen. Dat helpt ook niet natuurlijk
Berichten: 797
Topics: 45
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1730 x bedankt in 747 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Bob Hagendijk.)
De posts over stijfheid van de aandrijflijn, rek of geen rek van de ketting en meer offtopic zaken zijn verplaatst naar dit topic.
Hier graag alleen zaken plaatsen dat specifiek de Tuna als onderwerp heeft.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|