Ligfietsende Schoolmeesters/Juffen/Onderwijzers/Docenten
|
Berichten: 387
Topics: 26
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1379
833 x bedankt in 367 berichten
14-Mar-2024, 09:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Mar-2024, 09:54 PM door PieterTrapt.)
(05-Mar-2024, 05:39 PM)Wim -de roetsende schreef: (05-Mar-2024, 03:08 PM)PieterTrapt schreef: Ik ben docent/leerkracht/meester in het Hoger Beroepsonderwijs.
Welkom in dit topic. Welk vakgebied als ik vragen mag?
Hoi Wim (en anderen). Ik was even paar dagen weg. Ik werk bij de opleiding Communicatie, wij leiden mensen op voor beroepen als tekstschrijver, woordvoerder, communicatiemedewerker, online marketeer of videospecialist. Mijn eigen vakgebied is onderzoeksmethoden.
Ik help de studenten met het doen van onderzoek. Goede communicatie slaat een brug tussen de zender en de ontvanger, en vaak is het zinvol om eerst onderzoek te doen. Zoals onder andere: wie vormen de doelgroep, wat zijn hun wensen, voor welke argumenten staan ze open? En ook: wat is er te leren uit theorie en praktijkvoorbeelden over effectief communiceren? En ik help ze met het opzetten van goede testen. Dat je voor een grote campagne start eerst een kleine proef opzet en kijkt hoe die werkt. Bijv: welke versie werkt beter om (ik noem maar wat) mensen op te voeden om hun rommel in de vuilnisbak te gooien, is dat poster A of poster B? Ik werk met studenten van gemiddeld een jaar of 20, en met veel plezier.
Op communicatiegebied zie je trouwens in de praktijk de raarste dingen, waar mijn studenten niet mee weg zouden komen. Zoals vandaag een bericht dat Amsterdam Britse "feesttoeristen" wil afschrikken met de boodschap " Kom niet naar Amsterdam en kom hier vooral geen cocaine kopen!" Nou, daarvan weten we dat het niet effectief is, vaak zelfs een omgekeerd effect heeft (brave burgers gaan nu denken: o, kennelijk doen ze dat in Amsterdam, leuk idee eigenlijk, ook eens proberen!). Dit is alsof je grote posters ophangt: "Fiets niet door de Lindelaan en ga vooral NIET bij nummer 5 belletje trekken!!!" Geen wonder dat een eerdere versie daarvan niet het gewenste effect had - geheel volgens verwachting.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.800
Topics: 42
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2761
2465 x bedankt in 912 berichten
Interessante materie Pieter. Ik wist niet eens dat er speciale opleidingen waren om tekstschrijver te worden. Gaat dat echt om vakliteratuur of fictie of juist richting journalistiek?
Berichten: 387
Topics: 26
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1379
833 x bedankt in 367 berichten
(14-Mar-2024, 10:05 PM)Fietsbennie schreef: Interessante materie Pieter. Ik wist niet eens dat er speciale opleidingen waren om tekstschrijver te worden. Gaat dat echt om vakliteratuur of fictie of juist richting journalistiek? Gaat bij ons om zakelijke teksten, bijv allerlei webteksten, overheidscommunicatie, nieuwsbrieven, persberichten. Zeg maar het werk dat bij een afdeling communicatie of marketing gedaan wordt. Soms ook bij reclamebureaus en online marketing bureaus. Wij zijn geen opleiding journalistiek zijn (die bieden andere hogescholen wel aan, wij niet), maar een deel van de mensen komt toch bij redacties terecht (radio, TV, kranten, tijdschriften).
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 674
Topics: 40
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 780
1847 x bedankt in 627 berichten
15-Mar-2024, 08:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Mar-2024, 08:22 AM door TimSch.)
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 6.745
Topics: 171
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2869
9340 x bedankt in 4510 berichten
(14-Mar-2024, 10:42 PM)PieterTrapt schreef: Gaat bij ons om zakelijke teksten, bijv allerlei webteksten, overheidscommunicatie, nieuwsbrieven, persberichten. Zeg maar het werk dat bij een afdeling communicatie of marketing gedaan wordt. Soms ook bij reclamebureaus en online marketing bureaus. Wij zijn geen opleiding journalistiek zijn (die bieden andere hogescholen wel aan, wij niet), maar een deel van de mensen komt toch bij redacties terecht (radio, TV, kranten, tijdschriften).
Onze oudste dochter heeft de studie Consumer Psychology afgerond. Ze is dus wel psycholoog, maar niet van de behandelende soort (dat is juist onze middelste dochter).
Ze heeft bij Tabula Rasa (die hebben bijv. de BOB-campagne bedacht) gewerkt en nu werkt ze bij een adviesbureau voor maatschappelijke impact. Ze werken vooral voor het onderwijs, het sociale domein en de zorg.
Citaat: Ik help de studenten met het doen van onderzoek. Goede communicatie slaat een brug tussen de zender en de ontvanger, en vaak is het zinvol om eerst onderzoek te doen. Zoals onder andere: wie vormen de doelgroep, wat zijn hun wensen, voor welke argumenten staan ze open? En ook: wat is er te leren uit theorie en praktijkvoorbeelden over effectief communiceren? En ik help ze met het opzetten van goede testen. Dat je voor een grote campagne start eerst een kleine proef opzet en kijkt hoe die werkt. Bijv: welke versie werkt beter om (ik noem maar wat) mensen op te voeden om hun rommel in de vuilnisbak te gooien, is dat poster A of poster B? Ik werk met studenten van gemiddeld een jaar of 20, en met veel plezier.
Dit is wel grappig, want dit is dus ook waar mijn dochter mee bezig was/is. Hoe beïnvloed ik mensen op een goede/positieve manier, zodat ze een gedragsverandering laten zien. Hele interessante materie.
[font="Azo Sans", Helvetica, Arial, Lucida, sans-serif]G[/font]
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 387
Topics: 26
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1379
833 x bedankt in 367 berichten
Dag Wim, wat leuk om te horen! Het is inderdaad een reuze boeiend onderwerp.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2018
Bedankt: 215
80 x bedankt in 37 berichten
Mogen OOP'ers ook meedoen? Ik sta dan wel niet voor de klas, maar heb wel iets met schoolmeesters.
Ik ben applicatiebeheerder bij een scholengroep in Midden-Limburg, waar ik vooral bezig ben met Magister.
Naast naam van de software (ooit ontwikkelt door Schoolmaster(!), maar overgenomen door Iddink (wat intussen ook alweer Sanoma is)), is de betekenis van Magister onder andere docent of leermeester. Ik voel me dan ook enigszins aangesproken met dit topic. Mag ik blijven...?!?
Groetjes uit het Zuiden,
Oliver.
Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Berichten: 6.745
Topics: 171
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2869
9340 x bedankt in 4510 berichten
Ja hoor Olivier, je mag blijven.
Ik ben echter niet zo'n fan van al dat soort lln-volgsystemen. Ik las laatst dat ouders vaak nog eerder dan de hun kinderen weten welk cijfer ze voor een proefwerk hebben gehaald. En dat die ouders dan ook nog in een appje aan hun kinderen onder schooltijd gaan vertellen welk cijfer ze hebben gehaald.
Dit zorgt natuurlijk voor heel veel druk bij kinderen. Jong volwassenen moeten juist loskomen van hun ouders. dat wordt door dit soort systemen wel lastig.
Ik verzweeg bijvoorbeeld slechte cijfers, totdat ik ze weer had opgehaald.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2018
Bedankt: 215
80 x bedankt in 37 berichten
(15-Mar-2024, 08:34 PM)Wim -de roetsende schreef: ...
Ik ben echter niet zo'n fan van al dat soort lln-volgsystemen.
...
Ik ook niet perse, maar alles heeft zijn voor- en nadelen.
(15-Mar-2024, 08:34 PM)Wim -de roetsende schreef: ...
Ik las laatst dat ouders vaak nog eerder dan de hun kinderen weten welk cijfer ze voor een proefwerk hebben gehaald. En dat die ouders dan ook nog in een appje aan hun kinderen onder schooltijd gaan vertellen welk cijfer ze hebben gehaald.
...
Die ouders zijn dan eerder de regel die de uitzondering bevestigt, is mijn ervaring. De meeste ouders kijken veel te weinig in een LVS (Magister, SomToday, of what ever) om hun zoon of dochter echt te kunnen 'bespioneren'. Daarbij hebben leerlingen dezelfde app en krijgen dus op hetzelfde moment de nieuwe cijfers binnen, dus wat het nut is om dan de cijfers nog eens door te appen...?!?
(15-Mar-2024, 08:34 PM)Wim -de roetsende schreef: ...
Jong volwassenen moeten juist loskomen van hun ouders. dat wordt door dit soort systemen wel lastig.
...
Met dat eerste ben ik het eens, maar ik denk dat het met die systemen, of beter, het ge-/misbruik daarvan, wel meevalt.
Maar zoals ik eerder al schreef, hangen er zeker voor- en nadelen aan vast.
Groetjes uit het Zuiden,
Oliver.
Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Berichten: 6.745
Topics: 171
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2869
9340 x bedankt in 4510 berichten
(15-Mar-2024, 10:33 PM)Oliver schreef: Die ouders zijn dan eerder de regel die de uitzondering bevestigt, is mijn ervaring. De meeste ouders kijken veel te weinig in een LVS (Magister, SomToday, of what ever) om hun zoon of dochter echt te kunnen 'bespioneren'. Daarbij hebben leerlingen dezelfde app en krijgen dus op hetzelfde moment de nieuwe cijfers binnen, dus wat het nut is om dan de cijfers nog eens door te appen...?!? 
Op veel vo-scholen moeten ze hun mobieltje nu in een kluisje stoppen. Ze zien dus geen berichten van Magister.
Op het moment dat ze hun telefoon aanzetten komen die whatsappjes van de ouders al binnen rollen. Dat ouders dus eerder dan hun kind het cijfer weten vind ik echt niet oké. Op hun 18e verjaardag stopt het gelukkig.
Vooral de hoog opgeleide ouders blijken hun kinderen zeer intensief te volgen. In het basisonderwijs noemen we dit curling-ouders of overbetrokken-ouders of ouders-die-zijn-vergeten-om-de-navelstreng-door-te-knippen. Die laatste heeft mijn voorkeur.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2018
Bedankt: 215
80 x bedankt in 37 berichten
16-Mar-2024, 02:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Mar-2024, 02:23 PM door Oliver.)
(16-Mar-2024, 01:51 PM)Wim -de roetsende schreef: Op veel vo-scholen moeten ze hun mobieltje nu in een kluisje stoppen. Ze zien dus geen berichten van Magister.
Op het moment dat ze hun telefoon aanzetten komen die whatsappjes van de ouders al binnen rollen. Dat ouders dus eerder dan hun kind het cijfer weten vind ik echt niet oké.
...
Je kunt als school een groot deel van dit probleem al tackelen, door de pushberichten voor cijfers bij de ouders uit te zetten. Bij ons heeft daar nog nooit iemand over nagedacht, maar dat komt waarschijnlijk mede door ons leerlingen- en ouderbestand, waarbij dit niet zo speelt (zie onderstaand).
(16-Mar-2024, 01:51 PM)Wim -de roetsende schreef: ...
Vooral de hoog opgeleide ouders blijken hun kinderen zeer intensief te volgen.
...
Dat vermoeden had ik inderdaad ook al. Ik heb tot nu toe vooral met ouders op een VMBO te maken gehad, en daar zitten helaas ook ouders bij die amper een computer of telefoon aan kunnen zetten. En dat bedoel ik absoluut niet denigrerend, maar het zegt wel weer het één en ander over kansenongelijkheid...
(16-Mar-2024, 01:51 PM)Wim -de roetsende schreef: ...
In het basisonderwijs noemen we dit curling-ouders of overbetrokken-ouders of ouders-die-zijn-vergeten-om-de-navelstreng-door-te-knippen. Die laatste heeft mijn voorkeur.
Die laatste is ook wel erg leuk en zegt eigenlijk alles!
Groetjes uit het Zuiden,
Oliver.
Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Berichten: 6.745
Topics: 171
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2869
9340 x bedankt in 4510 berichten
Hier kan ik verder gaan over het onderwijs.
Bianca, waar heb je gewerkt als ik vragen mag? Op wat voor soort scholen bedoel ik.
Ik werk op een Montessorischool en ik ervaar dat veel zaken bij ons anders gaan dan op andere scholen.
Er is nog ruimte voor autonomie. Uiteraard zijn niet alle Montessorischolen hetzelfde.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 79
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 59
241 x bedankt in 77 berichten
Wat leuk, zo'n apart topic. Dat had ik als zij-instromer  niet gezien.
Via allerlei omwegen uiteindelijk de verkorte Pabo gevolgd en dus pas later voor de klas gekomen. Ik ben in 2000 begonnen op de Jenaplanschool van mijn kinderen. Daar heb ik een jaar of acht gewerkt in de middenbouw; groep 3,4,5. Ik wilde wat rondkijken binnen de vereniging dus heb ontslag genomen en ben gaan invallen. Het leek toen nog of er grote tekorten aan zouden komen dus ik dacht dat risicoloos te kunnen doen. Je weet ongetwijfeld dat dat regelmatig werd gezegd maar dat het in de praktijk steeds mee viel. In ieder geval in het Noorden van het land.
De eerste twee jaar waren erg leuk. Veel ingevallen, ook langere periodes, en in alle groepen. Helaas ging de vereniging over op het gebruik van een commercieel bureau voor het regelen van de inval. Bovendien hadden we toen nog te maken met verplichte pauzes van drie maanden zodat je geen rechten kreeg. In die periode ging ik werken voor andere verenigingen om toch inkomen te hebben. Uiteindelijk moest ik zo vaak nee zeggen omdat ik elders aan het werk was dat het bureau me niet meer belde. Vervolgens moest ik weer de verplichte periode er uit bij de andere verenigingen, er kwamen andere mensen die de inval regelden, ik raakte dus mijn contacten kwijt en mijn inkomen werd steeds minder. Na een jaar of wat was ik er klaar mee en ben ik wat anders gaan doen.
Na mijn verhuizing ben ik weer begonnen op een éénpitter hier in de buurt. Veel nadruk op spelend leren en veel ouderbetrokkenheid. Eerst inval en later kleuters en groep 3/4. Ik vond het daar erg leuk maar een vaste baan zat er niet in. Daarna op een reguliere school gesolliciteerd voor groep 3,4. Na twee jaar was me duidelijk dat ik daar niet pas.
3/4 is wel mijn favoriete groep. Het is hard werken maar je kunt ook ontzettend veel bereiken in die leeftijdsgroep!
Bij een montessorischool ben ik nog nooit geweest. Misschien moet ik daar eens naar kijken. Maar voorlopig nog even niet, we gaan voorlopig gewoon lekker fietsen!
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Berichten: 842
Topics: 45
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1827 x bedankt in 784 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Bob Hagendijk.)
Bianca,
Wat is jou het meest tegengevallen als zij instromer en waar heb jij de meeste voldoening uit gehaald?
Wim,
Heb jij praktijkervaring tussen een Montessorischool en anderen in termen van zelfstandigheid van les geven? Jij triggerde mij laatst door te zeggen dat jij van de negativiteit (werkdruk, veel administratie) die veel leraren hebben geen last hebt. En hoe kan je als zij-instromer het verschil zien tussen de ene soort school en de andere?
Ik heb op zich serieuze interesse maar dat is wel een van de zaken wat me tegenhoudt om echt ergens in gesprek te gaan.
Berichten: 334
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 113
715 x bedankt in 318 berichten
Begrijpelijk dat groep 3/4 favoriet is, ze maken dan een cruciale grote ontwikkeling door. Vanuit mijn ouderperspectief en ervaring is groep 3 juist daardoor ook gelijk het laatste jaar dat het met mijn kinderen goed gaat op de basisschool, daarna is de uitdaging totaal weg en leren ze onbedoeld eigenlijk alleen maar dat de hangmat meer dan goed genoeg is. Daarna is het voor alle betrokkenen ploeteren tot ze eindelijk naar de brugklas mogen, en dan maar hopen dat ze nog enig idee hebben hoe je je iets moet eigen maken dat niet vanzelf gaat.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|