Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets met meedraaiende trapas
|
Berichten: 961
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1612 x bedankt in 867 berichten
Was leuk je project gisteren van dichtbij te kunnen bekijken, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
09-Apr-2024, 02:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2024, 03:04 PM door GHOOGEN.)
[img] [/img][img] [/img][img] [/img]
Hier een nieuwe versie waarbij de buizen die de wielas met de bracket verbind verlengd zijn.
Hierdoor kan de bracket verder naar voren.
Het zitje kan dan weer op de originele plaats gemonteerd worden.
Wel veel meer werk dan de vorige versie.
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
16-Apr-2024, 08:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Apr-2024, 08:45 PM door GHOOGEN.)
Ik heb de laatste dagen regelmatig geoefend.
Ik kan nu redelijk opstarten en redelijk fietsen.
Als ik een auto tegenkom stop ik niet meer.
Ik had een paar dagen geleden niet gedacht dat ik nu redelijk zou kunnen fietsen.
Nadat ik een ander stuur gemonteerd had ging het beter.
Wat ook belangrijk is dat je tijdens het trappen de reactie op het stuur opvangt door tegen het stuur te duwen en niet te trekken. Als je tegen het stuur duwt heb je meer controle.
Ik vraag mij wel af of ik op termijn ontspannen kan fietsen met deze fiets.
Vooral met ontspannen schouders.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
(16-Apr-2024, 08:43 PM)GHOOGEN schreef: Wat ook belangrijk is dat je tijdens het trappen de reactie op het stuur opvangt door tegen het stuur te duwen en niet te trekken. Als je tegen het stuur duwt heb je meer controle.
Ik vraag mij wel af of ik op termijn ontspannen kan fietsen met deze fiets.
Vooral met ontspannen schouders.
Grappig, ik had precies het omgekeerde. Duwen heb ik ook geprobeerd. Vond ik minder prettig dan lichtjes trekken. Maar misschien deed ik onbewust wel allebei en valt het ene meer op?!
Ontspannen fietsen lukte mij, maar dan wel in een rustige omgeving. Van vrachtwagens werd ik altijd een beetje zenuwachtig en de fiets dus ook.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8009 x bedankt in 3960 berichten
17-Apr-2024, 10:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Apr-2024, 10:40 AM door 365cycle.
Edit Reason: typo
)
(17-Apr-2024, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: (16-Apr-2024, 08:43 PM)GHOOGEN schreef: Wat ook belangrijk is dat je tijdens het trappen de reactie op het stuur opvangt door tegen het stuur te duwen en niet te trekken. Als je tegen het stuur duwt heb je meer controle.
Ik vraag mij wel af of ik op termijn ontspannen kan fietsen met deze fiets.
Vooral met ontspannen schouders. Grappig, ik had precies het omgekeerde. Duwen heb ik ook geprobeerd. Vond ik minder prettig dan lichtjes trekken. Maar misschien deed ik onbewust wel allebei en valt het ene meer op?! Ik weet niet zeker of dit persoonlijk is. Mij klonk het standpunt van GHOOGEN heel logisch in de oren; als je met een auto het circuit op gaat en je neemt training, leer je ook dat je 'm door de bocht duwt in plaats van trekt (wat veel mensen intuitief juist wel doen, grappig genoeg). Stuur je een rechterbocht in, dan stuur je primair met je linkerhand en duwt het stuur met de klok mee. En inderdaad; op die manier heb je veel meer controle en voel je feedback van de voorwielen beter.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
[img] [/img]
Hier voorlopig de laatste aanpassing.
Ik heb de "stuurbuis" wat hoger op de bracket gezet in de hoop op dat de fiets wat gemakkelijker te handelen zou zijn.
Het maakt geen verschil.
Alle drie de versies die ik tot nu toe gemaakt heb rijden hetzelfde.
Ik kan er mee rijden maar ik voel mij niet echt veilig.
Ik vind de fiets niet veilig genoeg om aan het verkeer deel te nemen.
Misschien wen ik er nog aan
Maar voorlopig houd ik het hierbij.
De Performer Goal ga ik er (nog) niet aan wagen.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Mijn Flevo ervaring is dat het gewoon heel oefening kost. Pas na 1500 km kon ik alles, en die oefening doe je alleen in het verkeer op. Rondjes rijden op parkeerplaatsen is niet voldoende, tenzij je heeel veel geduld hebt.
Maar bij deze stijle balhoofdshoek kan het ander zijn, misschien kunnen Cruzbike rijders daar iets zinnigs over zeggen.
Je zou trouwens ook nog eens naar een iets vlakker balhoofd kunnen gaan door er simpelweg een kleiner achterwiel in te steken, mocht je dat hebben liggen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
(26-Apr-2024, 09:36 PM)Merijn schreef: Mijn Flevo ervaring is dat het gewoon heel oefening kost. Pas na 1500 km kon ik alles, en die oefening doe je alleen in het verkeer op. Rondjes rijden op parkeerplaatsen is niet voldoende, tenzij je heeel veel geduld hebt.
Maar bij deze stijle balhoofdshoek kan het ander zijn, misschien kunnen Cruzbike rijders daar iets zinnigs over zeggen.
Je zou trouwens ook nog eens naar een iets vlakker balhoofd kunnen gaan door er simpelweg een kleiner achterwiel in te steken, mocht je dat hebben liggen. Bedankt voor de tip.Een kleiner achterwiel ga ik proberen.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
(26-Apr-2024, 08:23 PM)GHOOGEN schreef: Ik kan er mee rijden maar ik voel mij niet echt veilig.
Ik vind de fiets niet veilig genoeg om aan het verkeer deel te nemen.
Dit is precies de reden dat ik mijn verlies heb genomen en mijn zo goed als nieuwe CruzBike weer heb verkocht.
Ik ben blijkbaar niet zo handig met die kantelknikbestuurde fietsen.
Als je die V20 ziet, dat is nog wel even een iets heftigere lighouding. Er zijn mensen die daarop zelfs dwars door de VS (RAAM) zijn gereden. Het kan dus wel.
https://cruzbike.com/blogs/blog/cruzbike...aam-record
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
[img] [/img]
Met het kleine achterwiel rijdt het een stuk beter.
Lang niet zo nerveus en minder reactie op het stuur.
Hier kan ik wel mee verder.
De balhoofdhoek is van ongeveer 66 graden naar ongeveer 57 graden gegaan.
Ik heb de hoek gemeten met een app op mijn telefoon.
Ik heb de app gecontroleerd met een waterpas en dat klopt aardig.
Berichten: 1.622
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2010
1907 x bedankt in 743 berichten
Lang leve ducttape. De A-team kon er een tank mee bouwen.
Heb je idee hoe je de stoel uiteindelijk wil vastmaken?
Berichten: 337
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 117
589 x bedankt in 302 berichten
Oh, je kan je zadel nog lager zetten, en daarmee de voorvork nog verder achterover.
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
(27-Apr-2024, 12:40 PM)Fietsbennie schreef: Lang leve ducttape. De A-team kon er een tank mee bouwen.
Heb je idee hoe je de stoel uiteindelijk wil vastmaken? Het dekje zit vast met tape.
De stoel zit goed vast.
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
18-May-2024, 11:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2024, 06:01 PM door GHOOGEN.)
[img] [/img]
Na het experiment met het kleine achterwiel heb ik een balhoofd met een vlakkere hoek op het frame gemaakt.
Geen succes. Met het kleine achterwiel reed het beter.
Daarna heb ik het frame zo aangepast dat de balhoofdhoek met 2 x 26 inch wielen ongeveer gelijk is aan de versie met het kleine achterwiel.
Ook heb ik de zithoek vlakker gemaakt.
De fiets rijdt nu redelijk.
Met deze versie ga ik een paar weken oefenen, als ik genoeg vooruitgang boek dan ga ik verder met een versie waar ik daadwerkelijk mee wil gaan rijden.
[img] [/img]
Berichten: 521
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
949 x bedankt in 508 berichten
Er staat iets soortgelijks op de Duitse forum die gratis? opgehaald mag worden?
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...bar.73560/
misschien leuk om mee te spelen?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
18-May-2024, 09:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2024, 09:48 PM door Willeke_IGKT.)
(18-May-2024, 11:00 AM)GHOOGEN schreef: https://i.postimg.cc/Jng602fz/IMG-20240518-095103.jpg
Het is wel echt een serieuze ligfiets geworden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7391
2524 x bedankt in 1193 berichten
18-May-2024, 09:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2024, 09:29 PM door Hoekie.)
De laatste foto (de fiets scherper dan de achtergrond) doet me aan https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1669050 denken. Met ook een open ligfiets.
Berichten: 1.404
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 217
2679 x bedankt in 1263 berichten
Het heeft wel een gigantische wielbasis. Ik denk dat het zitje bij een definitieve versie ook wel een stuk lager kan, met een knik achter het balhoofd. Als je de stuurhoek en afstanden verder gelijk houdt, doet alleen hoogte veranderen niet zo heel veel, is mijn ervaring met een gewone ligfiets.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
19-May-2024, 07:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-May-2024, 07:49 PM door Merijn.)
Veel mbb fietsen hebben het zitje dichter bij het balhoofd zitten. Dan schuiven uiteraard ook je trappers naar voren. Dat geeft een ander stuurgedrag. Wel weer veel werk.
Voordeel is dat er meer druk op het voorwiel komt, nodig als het omhoog gaat.
Op het Franse forum is er een document over goed werkende geometrie van MBBs. Er is ook een Duitse vertaling van, ik zal even voor je zoeken.
Gevonden. Althans de Duitse variant:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...592/page-6
Groeten,
Merijn
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
Het lukt mij niet om met vertrouwen te rijden met deze fiets.
Daarom ga ik niet verder met dit project.
Ik heb er geen spijt van want het was leuk om te doen.
Bedankt voor alle bijdragen, ze waren waardevol voor mij.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
(07-Aug-2024, 08:22 AM)GHOOGEN schreef: Het lukt mij niet om met vertrouwen te rijden met deze fiets.
Daarom ga ik niet verder met dit project.
Ik heb er geen spijt van want het was leuk om te doen.
Bedankt voor alle bijdragen, ze waren waardevol voor mij.
Dat gebrek aan vertrouwen was ook mijn probleem met de CruzBike T50.
Ik begrijp deze beslissing dus heel goed.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|