Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
#27
(04-Sep-2024, 03:56 PM)Hardloper schreef: Wat ga je hiervoor gebruiken? De interne versnellingsmeters? Want constant GPS gebruiken om de snelheid te bepalen, dat gaat niet de batterij duur goed bevorderen.
Die kan je eventueel gebruiken als trigger om de GPS even te checken. Lukt zelfs met een losse app; Op iOS weet ik niet hoe het zit, maar als je voor Android programmeert activity recognition. Je app krijgt dan een kattenbelletje wanneer de gebruiker "iets gaat doen". 

(04-Sep-2024, 03:56 PM)Hardloper schreef: En daarbij, dan gaat Handsfree bellen ook niet meer.
Klopt mogelijk. Eigenlijk wel verbazingwekkend dat dat gewoon mag, want het leidt mensen ook echt enorm af.
Eventueel zou je nog iets uit kunnen halen met een verplichte app, waarin je registreert wie er rijdt ofzo.

En anders zorg je gewoon dat de telefoon bedienen geen optie is, maar opnemen, weigeren en ophangen wel gewoon kan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , blokdoorn , Hardloper
#28
Helemaal eens, het is eigenlijk bizar dat smartphones deze functionaliteit niet verplicht hebben. Ook handsfree bellen leidt enorm af. Deelnemen aan het verkeer moet gewoon betekenen dat je smartphone het niet doet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#29
Aan de andere kant hebben veel mensen, waaronder ik, een smartphone als navigatie en voor registratie van waar ik ben geweest en hoe snel ik ging enz.

En er zijn waarschijnlijk meer apps die heel goed bruikbaar zijn zonder tijdens het rijden aan de telefoon te komen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#30
(04-Sep-2024, 09:37 PM)Willeke_IGKT schreef: Aan de andere kant hebben veel mensen, waaronder ik, een smartphone als navigatie en voor registratie van waar ik ben geweest en hoe snel ik ging enz.

En er zijn waarschijnlijk meer apps die heel goed bruikbaar zijn zonder tijdens het rijden aan de telefoon te komen.
Je hoeft 'm toch niet aan te raken nadat je de navigatie gestart hebt?
En met zo'n app kan het helemaal makkelijk. Snelheid 0? Dan scherm bedienen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
Ik vind het trouwens ook zo vreemd dat bv in een Tesla een mega grote scherm zit. Lijkt me ook dat die heel erg doet afleiden
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#32
(04-Sep-2024, 09:26 PM)blokdoorn schreef: Ook handsfree bellen leidt enorm af.
Net als zingen, naar de radio luisteren, met passagiers praten, of nadenken. Moeten we dat ook verbieden? Laatst hier bediscussieerd.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#33
(05-Sep-2024, 09:11 AM)Hardloper schreef: Ik vind het trouwens ook zo vreemd dat bv in een Tesla een mega grote scherm zit. Lijkt me ook dat die heel erg doet afleiden
Eens. Je kan niets instellen zonder ogen van de weg te halen. In mijn BMW van vroeger wist ik allerlei dingen in te stellen omdat ik de iDrive goed kende.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(05-Sep-2024, 10:23 AM)melle z schreef:
(04-Sep-2024, 09:26 PM)blokdoorn schreef: Ook handsfree bellen leidt enorm af.
Net als zingen, naar de radio luisteren, met passagiers praten, of nadenken. Moeten we dat ook verbieden? Laatst hier bediscussieerd.

Over afleiden gesproken: Er is een nieuwe(?) radiocampagne aan de gang 'mij niet appen', waar men het probleem dus lekker bij de ander legt, en niet bij de bestuurder.
"Ik ga nu rijden, mij niet appen" - Al appen ze me helemaal suf. Het zou moeten zijn "Ik ga nu rijden, ik reageer niet tot ik er ben"
Nu is het dus de schuld van degene die appt dat de bestuurder afgeleid is?! Doh
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT
#35
(05-Sep-2024, 10:52 AM)Frutsel schreef: "Ik ga nu rijden, mij niet appen" - Al appen ze me helemaal suf. 
Dit idd. Mijn telefoon zit vaak in m'n broekzak als ik auto rijd, op andere momenten pleur ik 'm vaak op Do Not Disturb. 
Dan word ik ook niet gebeld door mensen waarvoor ik m'n leven niet in de waagschaal wil leggen Big Grin 

Nog een voordeel aan velomobielen - mensen zijn gestopt met pogingen me te bellen onder reistijd. 
Met de bluetoothspeaker opnemen @ 45 km/h, en dan "WAT?! WAT? JA, NEE, NEE HET REGENT, DAT HOOR JE DENK IK! HUH? OH, NEE, IK BEN ER OVER 20 MINUTEN!" 
Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Veloquest
#36
(05-Sep-2024, 10:23 AM)melle z schreef:
(04-Sep-2024, 09:26 PM)blokdoorn schreef: Ook handsfree bellen leidt enorm af.
Net als zingen, naar de radio luisteren, met passagiers praten, of nadenken. Moeten we dat ook verbieden? Laatst hier bediscussieerd.

Daarom is zingen en met passagiers praten, net als handsfree bellen verboden in Nederland.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(05-Sep-2024, 10:27 AM)365cycle schreef:
(05-Sep-2024, 09:11 AM)Hardloper schreef: Ik vind het trouwens ook zo vreemd dat bv in een Tesla een mega grote scherm zit. Lijkt me ook dat die heel erg doet afleiden
Eens. Je kan niets instellen zonder ogen van de weg te halen. In mijn BMW van vroeger wist ik allerlei dingen in te stellen omdat ik de iDrive goed kende.
Zelfde ervaring met een VW ID3, iets instellen op touch screen leidt duidelijk af.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#38
https://nos.nl/artikel/2535952-kamer-min...t-reserves
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(05-Sep-2024, 11:41 AM)datakneder schreef: Daarom is zingen en met passagiers praten, net als handsfree bellen verboden in Nederland.

Ik heb weleens bij iemand in de auto gezeten die ik heb 'verboden' om te zingen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#40
(05-Sep-2024, 06:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb weleens bij iemand in de auto gezeten die ik heb 'verboden' om te zingen.
Okee, maar had dat ook met afleiding te maken? Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(05-Sep-2024, 06:58 PM)365cycle schreef:
(05-Sep-2024, 06:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb weleens bij iemand in de auto gezeten die ik heb 'verboden' om te zingen.
Okee, maar had dat ook met afleiding te maken? Big Grin

Inderdaad. Het was zo slecht, vals en niet echt de tekst van het lied zelf dat ik behoorlijk afgeleid werd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#42
De minister heeft weinig zin om het Fatbike-probleem op te lossen, zo lijkt het. Alles ligt erg moeilijk en ingewikkeld:

https://nos.nl/artikel/2536617-madlener-...iet-zinvol
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
Ligt het ook, onderscheid maken zodat verbod effectief is lijkt me bijna onmogelijk, leeftijdsgrens voor alle e-bikes betekent dat veel scholieren op het platteland niet meer op school kunnen komen. Helm voor alle e-bikes lijkt me dan nog relatief het makkelijkst, maar zal ook veel weerstand oproepen.

Beter handhaven van wat er nu al niet mag (motorvermogen/opvoeren en smartphonegebruik) zou weleens afdoende kunnen zijn, maar vergt nogal wat niet beschikbare politiecapaciteit…
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Frutsel , Tijanus
#44
Welk probleem gaan ze wel oplossen??
Dit is een verkeersprobleempje. En de reden is, dat hij niet kan bedenken wat een fatbike is.

Maar blokdoorn heeft gelijk. Het eigenlijke probleem is alweer handhavingscapaciteit.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#45
(10-Sep-2024, 07:58 PM)PieterTrapt schreef: De minister heeft weinig zin om het Fatbike-probleem op te lossen, zo lijkt het.
Ik ben het voor de verandering een keer met deze minister eens en ik heb van alle mensen die dat niet zijn nog geen werkbare oplossing gehoord. Ik snap eigenlijk ook niet helemaal wat het 'probleem' is, behalve dat de massahysterie die Nederland in z'n greep lijkt te hebben me niet gezond lijkt voor de mensen die er aan lijden. 

Het doet allemaal erg denken aan de inmiddels allang weer afgeschafte 'regeling agressieve dieren', die het houden van 'pittbulls' verbood of inperkte. Niet alleen bleek het onmogelijk om precies vast te stellen wat een pittbull is, na het ingaan van de regeling bleek het aantal hondenbeten ook niet af te nemen omdat het probleem vooral bij de eigenaren bleek te zitten en niet bij de honden.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Roepers
#46
(10-Sep-2024, 08:50 PM)melle z schreef: Ik ben het voor de verandering een keer met deze minister eens

Ik eigenlijk ook, probleem lijkt te zijn dat de Politie geen tijd/zin heeft voor handhaving van de gereden snelheid of het motorvermogen van fatbikes. Dan heeft het weinig zin om nog meer regels in te voeren (leeftijd, helm), die ze vervolgens óók niet gaan handhaven.

Bovendien lossen valhelm en leeftijdsgrens niet het probleem op van te hard scheurende fatbikes. 

"Dus jij zegt dat mensen die een helm dragen en ouder zijn dan 14, ook wel eens te hard rijden?" - Yep. Ongelofelijk hè?


https://nos.nl/artikel/2180024-politie-c...ngetrokken
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus
#47
Het lijkt me ook lastig om fatbikes van andere fietsen te onderscheiden. Wettelijk gezien dan. Zodra je iets op papier zet dan komt er een fiets die er net buiten valt. Maar, als je wettelijk iets vindt wat wel houdbaar is, dan moet je gaan handhaven. En als dat zou kunnen zou dit probleem er niet zijn.

Kortom, met wetgeving ga je dit probleem niet oplossen. Handhaving, daar zit het probleem.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , Tijanus
#48
(10-Sep-2024, 08:19 PM)blokdoorn schreef: leeftijdsgrens voor alle e-bikes betekent dat veel scholieren op het platteland niet meer op school kunnen komen. 
Wat een onzin. Het platteland bestond ook al toen ik klein was. Ik woonde er en kwam prima op school.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#49
(10-Sep-2024, 08:19 PM)blokdoorn schreef: ......leeftijdsgrens voor alle e-bikes betekent dat veel scholieren op het platteland niet meer op school kunnen komen. 

Meen je dit nou serieus? Of is dit ironie?



Ruim 100 jaar is er in Nederland leerplicht en gingen alle kinderen van het platteland (ik ook) gewoon op een gewone fiets naar school.

En nu zou dat niet meer kunnen?

Sommige kinderen op mijn middelbare school fietsten zelfs ruim 25km enkele reis. Dus 5 dagen per week 50km per dag.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: wim harwig , Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#50
De leeftijdsgrens en helmplicht zijn niet bedoeld om overlast te bestrijden maar om de ernst van verwondingen bij ongelukken te verminderen.

De heel jonge rijders zijn relatief vaker betrokken bij ongelukken en er zijn meer doden door gevallen dan bij andere fietsen.

Mijn opinie is dat kinderen die zelf kunnen fietsen geen motortje op hun fiets moeten krijgen, e of anders.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , 365cycle
#51
Geen onderscheid kunnen maken is grote flauwekul, we hebben toch ook aparte regels voor speedpedelecs, snorfietsen ed. Dus een fatbike heeft een kenmerk die andere fietsen niet hebben, die abnormale brede band. En ja, leeftijdsgrens is heel zinvol, hier rijden een paar van die snotneuzen op zo'n ding en dan zo hard mogelijk, maar dat is ook vaak maar net goed gegaan, omdat ze geen idee hebben wat ze moeten doen als de verkeerssituatie iets moeilijker wordt. Ze weten dan zelfs de rem vaak niet eens te vinden. Oh ja, nog zo'n geweldige combinatie, fatbike op hard en de telefoon in een hand en dan continue kijken op die telefoon. Zombiedoppen op, dus je kunt schreeuwen wat je wil, ze horen je niet. Volledige helmplicht is niet goed voor een fiets, van de zomer dat ding op de kapstok laten liggen. Je zweet je een ongeluk als je zo'n helm op hebt.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
Ik dacht dat uit de statitieken ook was gekomen dat er veel meer ouderen fietsongelukken hebben met letsel of erger. Uit de analyse blijkt dat de opkomst van elektrische fiets daar debet aan is. Toch wordt er geen brede campagne gevoerd om e-bikes boven een bepaalde leeftijd maar te verbieden. Waarom niet? Ik denk omdat jongeren een dankbare groep vormen om tegen te ageren. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT , Tijanus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Bedoel je Stalthy? ...Roepers — 04:00 PM
Fietstocht berichten en beelden
Misschien heb ik h...Wim -de roetsende — 03:51 PM
Fietstocht berichten en beelden
Het ziet eruit als...Martin van Mourik — 03:14 PM
Fietsen van Wim
Dus omdat de rem s...Wim -de roetsende — 02:52 PM
Fietsen van Wim
Dus omdat de rem stu...Jeroen S — 02:39 PM
Fietsen van Wim
Gisteren haalde ik...Hardloper — 02:28 PM
Fietsen van Wim
Toch denk ik een o...Wim -de roetsende — 02:24 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Ik weet dat er ...Wim -de roetsende — 02:01 PM
Fietstocht berichten en beelden
Mooie route weer, ee...Jeroen S — 01:15 PM
Voorvork Raptobike
Als je een lichte li...Jeroen S — 01:07 PM
Korte cranks
150 is best een last...Jeroen S — 12:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..ik net voor 1,50 e...ZoefZoef — 12:37 PM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de ...Wim -de roetsende — 11:41 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... omdat ik gistere...Josligfiets — 11:25 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM