Wielzelfbouwers: Het Grote Spaaktopic
|
Berichten: 1.661
Topics: 39
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2148
2034 x bedankt in 782 berichten
13-Jan-2025, 11:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jan-2025, 11:25 PM door Fietsbennie.)
In het Oude Testament heb je verhalen van Jefta, Simson en Gideon. Allemaal richters. Ik heb na een studie lichte indruk waar deze gasten zich mee bezig hielden voor de kost.
Ik heb nu ook zo'n ding gekocht via marktplaats.
Kan ik nu wat aandacht en werk aan mijn wielen verrichten.
Nog tips?
Berichten: 307
Topics: 12
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 78
551 x bedankt in 284 berichten
(13-Jan-2025, 11:24 PM)Fietsbennie schreef: In het Oude Testament heb je verhalen van Jefta, Simson en Gideon. Allemaal richters. Ik heb na een studie lichte indruk waar deze gasten zich mee bezig hielden voor de kost.
Ik heb nu ook zo'n ding gekocht via marktplaats.
Kan ik nu wat aandacht en werk aan mijn wielen verrichten.
Nog tips?
Veel oefenen, veel geduld en veel succes!
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 1.521
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 330
2950 x bedankt in 1379 berichten
Hallo Fietsbennie, mooie aanschaf. hier mijn tips, gebaseerd op redelijk beperkte ervaring.
- Haal de band eraf, dan kun je zien wat je doet.
- eerst de hoogte slagen ( als die er zijn) dan de zijwaartse.
- controleer even, desnoods met moertje boutje, welke kant je op moet draaien voor los en vast. Houdt dat ook in de gaten als je in de verschillende richtingen aan het werk bent. Onderin het wiel, of bovenin bijvoorbeeld.
- Bij een slag naar rechtsbuiten moeten de linker spaken daar strakker. Vaak helpt het om strakker draaien met hele kleine stapjes te doen. 1/8 of 1/4 slag, echt kleine beetjes, tenzij je voelt dat een spaak echt helemaal los zit.
- Pak niet 1 spaak, maar doe er een stel in de buurt van de slag, ze werken samen.
- Op gegeven moment ga je ook in je vingers wel voelen dat je spanning in de spaak opbouwt, dat het wat meer kracht kost. Gaat het heel moeilijk, dan zit je dicht bij de Plonk, van een geknapte spaak of nippel.
- het is wel een klusje om je rust en aandacht bij te houden, en als de frustratie opbouwt, zet het dan even weg. Mogelijk doe je per ongeluk iets verkeerd, zoals de verkeerde kant op draaien, of de verkeerde kant spaken strakker zetten. Doen ik nog effe snel, dat lukt mij niet, mogelijk gebrek aan ervaring. Heb ik tijd en rust, dan gaat het een stuk beter.
Berichten: 1.017
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1715 x bedankt in 920 berichten
Gebruik een spaakspanner van goede kwaliteit (bijvoorbeeld ParkTool) en de juiste maat. Spaaknippels zijn meestal gemaakt van messing of aluminium en met die dingen van de bouwmarkt draai je ze snel kapot, helemaal als je aan een oud wiel werkt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 348
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1146
715 x bedankt in 330 berichten
Je kunt ook horen aan de spaken hoe strak ze staan: tokkel er even op, alsof het een gitaarsnaar is.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.017
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1715 x bedankt in 920 berichten
Op zich goed advies, maar als je niet weet waar je op moet letten heb je er niet heel veel aan...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.014
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30187
2955 x bedankt in 1316 berichten
, 11:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:05 PM door Willeke_IGKT.)
De spaken moeten in principe allemaal dezelfde toon krijgen, dat geeft je een uitgangspunt.
Daarna is het precisie werk.
Je controleert of er enkele erg anders klinken, die zijn dan fout. Je haalt er niet uit of ze allemaal goed of fout zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.017
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1715 x bedankt in 920 berichten
, 11:50 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:20 PM door melle z.)
Maar als alle spaken te strak of te los staan heb je alsnog een waardeloos wiel. Daarnaast is het goed om te weten dat bij een cassette-achterwiel links en rechts verschillend zijn. Wielen bouwen en richten is op zich niet heel erg moeilijk, je moet het alleen heel veel doen om er een beetje bekwaam in te worden (net als bij metselen, lassen, naaien, etc.).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 867
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 450
1660 x bedankt in 806 berichten
Let op dat de spaken naast het ventielgat van elkaar aflopen. Anders heb je weinig ruimte om je pomp aan te sluiten.
Berichten: 369
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 161
654 x bedankt in 332 berichten
(, 12:19 PM)datakneder schreef: Let op dat de spaken naast het ventielgat van elkaar aflopen. Anders heb je weinig ruimte om je pomp aan te sluiten.
Ja, been there done it...
Daarom begin je ook met de spaken rond het ventielgat.
Wat ik nog mis, maar in filmpjes wel eens gezien heb: nog even dansen op de spaken, zodat ze zich beter zetten.
Berichten: 141
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 365
225 x bedankt in 127 berichten
Heb je daar een beschrijving van? Zou graag een goede methode aanleren ipv klooien wat ik nu doe.
Groet,Gregor
Berichten: 248
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 310
606 x bedankt in 244 berichten
En aan het einde de wiel even laten kraken. dus het wiel op de grond leggen en even duwen op de velg en dat helemaal rond en aan beide kanten. want daardoor komen spaken beter op hun plek te liggen. En dan het wiel nog even na spaken.
Berichten: 369
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 161
654 x bedankt in 332 berichten
(, 12:59 PM)Veloquest schreef: En aan het einde de wiel even laten kraken. dus het wiel op de grond leggen en even duwen op de velg en dat helemaal rond en aan beide kanten. want daardoor komen spaken beter op hun plek te liggen. En dan het wiel nog even na spaken.
Ja precies, even er op dansen ?
Berichten: 369
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 161
654 x bedankt in 332 berichten
(, 12:52 PM)martinus schreef: Heb je daar een beschrijving van? Zou graag een goede methode aanleren ipv klooien wat ik nu doe.
Groet,Gregor
Er zijn heel veel video's over, bijvoorbeeld deze:
https://www.youtube.com/watch?v=6atOVt3-d_s
Rond 4 minuten besteedt hij heel veel aandacht aan het ventielgat.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
wat ze zeggen
|
Wat mij altijd opval...365cycle — 12:57 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Misschien ga je met ...365cycle — 12:56 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Blij dat ik nu toch ...qv-tester — 11:26 PM |
wat ze zeggen
|
Op een landweggetje ...Wim -de roetsende — 11:07 PM |
wat ze zeggen
|
Als er naar rato net...365cycle — 11:03 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Ik wacht eerst eve...datakneder — 10:57 PM |
wat ze zeggen
|
Veel landweggetjes z...melle z — 10:10 PM |
wat ze zeggen
|
(...) de radio op ...Tijanus — 10:07 PM |
wat ze zeggen
|
Ik denk je argumenta...365cycle — 10:04 PM |
Cobrabike
|
Ah, HET Belgische ra...Tijanus — 09:58 PM |
wat ze zeggen
|
Tegenwoordig kun je ...Fietsbennie — 09:24 PM |
wat ze zeggen
|
Ik heb wel eens ge...Roepers — 08:01 PM |
wat ze zeggen
|
Veel zal ook een kwe...blokdoorn — 07:54 PM |
wat ze zeggen
|
Er is gewoon een f...Niels van der Wal — 07:42 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
blij dat ik net bi...ZoefZoef — 06:12 PM |
wat ze zeggen
|
Er is gewoon een fli...blokdoorn — 06:07 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
blij dat ik net bij ...datakneder — 05:34 PM |
|