Wielzelfbouwers: Het Grote Spaaktopic
|
Berichten: 1.663
Topics: 39
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2151
2038 x bedankt in 784 berichten
13-Jan-2025, 11:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jan-2025, 11:25 PM door Fietsbennie.)
In het Oude Testament heb je verhalen van Jefta, Simson en Gideon. Allemaal richters. Ik heb na een studie lichte indruk waar deze gasten zich mee bezig hielden voor de kost.
Ik heb nu ook zo'n ding gekocht via marktplaats.
Kan ik nu wat aandacht en werk aan mijn wielen verrichten.
Nog tips?
Berichten: 307
Topics: 12
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 78
551 x bedankt in 284 berichten
(13-Jan-2025, 11:24 PM)Fietsbennie schreef: In het Oude Testament heb je verhalen van Jefta, Simson en Gideon. Allemaal richters. Ik heb na een studie lichte indruk waar deze gasten zich mee bezig hielden voor de kost.
Ik heb nu ook zo'n ding gekocht via marktplaats.
Kan ik nu wat aandacht en werk aan mijn wielen verrichten.
Nog tips?
Veel oefenen, veel geduld en veel succes!
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 1.521
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 330
2950 x bedankt in 1379 berichten
Hallo Fietsbennie, mooie aanschaf. hier mijn tips, gebaseerd op redelijk beperkte ervaring.
- Haal de band eraf, dan kun je zien wat je doet.
- eerst de hoogte slagen ( als die er zijn) dan de zijwaartse.
- controleer even, desnoods met moertje boutje, welke kant je op moet draaien voor los en vast. Houdt dat ook in de gaten als je in de verschillende richtingen aan het werk bent. Onderin het wiel, of bovenin bijvoorbeeld.
- Bij een slag naar rechtsbuiten moeten de linker spaken daar strakker. Vaak helpt het om strakker draaien met hele kleine stapjes te doen. 1/8 of 1/4 slag, echt kleine beetjes, tenzij je voelt dat een spaak echt helemaal los zit.
- Pak niet 1 spaak, maar doe er een stel in de buurt van de slag, ze werken samen.
- Op gegeven moment ga je ook in je vingers wel voelen dat je spanning in de spaak opbouwt, dat het wat meer kracht kost. Gaat het heel moeilijk, dan zit je dicht bij de Plonk, van een geknapte spaak of nippel.
- het is wel een klusje om je rust en aandacht bij te houden, en als de frustratie opbouwt, zet het dan even weg. Mogelijk doe je per ongeluk iets verkeerd, zoals de verkeerde kant op draaien, of de verkeerde kant spaken strakker zetten. Doen ik nog effe snel, dat lukt mij niet, mogelijk gebrek aan ervaring. Heb ik tijd en rust, dan gaat het een stuk beter.
Berichten: 1.021
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1719 x bedankt in 922 berichten
Gebruik een spaakspanner van goede kwaliteit (bijvoorbeeld ParkTool) en de juiste maat. Spaaknippels zijn meestal gemaakt van messing of aluminium en met die dingen van de bouwmarkt draai je ze snel kapot, helemaal als je aan een oud wiel werkt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 350
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1151
717 x bedankt in 332 berichten
Je kunt ook horen aan de spaken hoe strak ze staan: tokkel er even op, alsof het een gitaarsnaar is.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.021
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1719 x bedankt in 922 berichten
Op zich goed advies, maar als je niet weet waar je op moet letten heb je er niet heel veel aan...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.014
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30209
2955 x bedankt in 1316 berichten
14-Jan-2025, 11:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2025, 01:05 PM door Willeke_IGKT.)
De spaken moeten in principe allemaal dezelfde toon krijgen, dat geeft je een uitgangspunt.
Daarna is het precisie werk.
Je controleert of er enkele erg anders klinken, die zijn dan fout. Je haalt er niet uit of ze allemaal goed of fout zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.021
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1719 x bedankt in 922 berichten
14-Jan-2025, 11:50 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2025, 12:20 PM door melle z.)
Maar als alle spaken te strak of te los staan heb je alsnog een waardeloos wiel. Daarnaast is het goed om te weten dat bij een cassette-achterwiel links en rechts verschillend zijn. Wielen bouwen en richten is op zich niet heel erg moeilijk, je moet het alleen heel veel doen om er een beetje bekwaam in te worden (net als bij metselen, lassen, naaien, etc.).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 870
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 451
1665 x bedankt in 809 berichten
Let op dat de spaken naast het ventielgat van elkaar aflopen. Anders heb je weinig ruimte om je pomp aan te sluiten.
Berichten: 370
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 161
656 x bedankt in 333 berichten
(14-Jan-2025, 12:19 PM)datakneder schreef: Let op dat de spaken naast het ventielgat van elkaar aflopen. Anders heb je weinig ruimte om je pomp aan te sluiten.
Ja, been there done it...
Daarom begin je ook met de spaken rond het ventielgat.
Wat ik nog mis, maar in filmpjes wel eens gezien heb: nog even dansen op de spaken, zodat ze zich beter zetten.
Berichten: 141
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 365
225 x bedankt in 127 berichten
Heb je daar een beschrijving van? Zou graag een goede methode aanleren ipv klooien wat ik nu doe.
Groet,Gregor
Berichten: 248
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 311
606 x bedankt in 244 berichten
En aan het einde de wiel even laten kraken. dus het wiel op de grond leggen en even duwen op de velg en dat helemaal rond en aan beide kanten. want daardoor komen spaken beter op hun plek te liggen. En dan het wiel nog even na spaken.
Berichten: 370
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 161
656 x bedankt in 333 berichten
(14-Jan-2025, 12:59 PM)Veloquest schreef: En aan het einde de wiel even laten kraken. dus het wiel op de grond leggen en even duwen op de velg en dat helemaal rond en aan beide kanten. want daardoor komen spaken beter op hun plek te liggen. En dan het wiel nog even na spaken.
Ja precies, even er op dansen ?
Berichten: 370
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 161
656 x bedankt in 333 berichten
(14-Jan-2025, 12:52 PM)martinus schreef: Heb je daar een beschrijving van? Zou graag een goede methode aanleren ipv klooien wat ik nu doe.
Groet,Gregor
Er zijn heel veel video's over, bijvoorbeeld deze:
https://www.youtube.com/watch?v=6atOVt3-d_s
Rond 4 minuten besteedt hij heel veel aandacht aan het ventielgat.
Berichten: 49
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 124
82 x bedankt in 42 berichten
(14-Jan-2025, 12:52 PM)martinus schreef: Heb je daar een beschrijving van? Zou graag een goede methode aanleren ipv klooien wat ik nu doe.
Groet,Gregor
Uit de oude doos…
Geen idee of het nog leverbaar is.
OO Oo oo Ooo
Berichten: 1.021
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1719 x bedankt in 922 berichten
Hah, die heb ik ook nog ergens. 'Velofilie' klinkt overigens als een enge ziekte.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.054
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3062 x bedankt in 1692 berichten
Toepasselijke naam van de auteur ook
Berichten: 5.993
Topics: 152
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2204
7717 x bedankt in 3784 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(, 11:03 AM)ZoefZoef schreef: Toepasselijke naam van de auteur ook
Dat is nou een Aptoniem.
https://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01..._05592.php
Wiel van der Wielen wordt hier genoemd als specialist in het uitlijnen van wielen.
Bij het journaal valt mij dit ook vaak op.
Hennie de Haan was of is de woordvoerder van de pluimveesector.
Diana Woei is een weervrouw. Monique Somers was het daarvoor.
Zie ook hier:
https://www.adformatie.nl/media/programm...w%20vindt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 221
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 608
419 x bedankt in 213 berichten
In de jaren 90 was ene Benno Baksteen voorzitter van de pilotenvakbond.
Hij werd opgevolgd door Paul Griffioen...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.663
Topics: 39
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2151
2038 x bedankt in 784 berichten
(, 10:31 AM)Thijs OO schreef: Uit de oude doos…
Zo dat ziet er oud uit. Ik denk dat de eerste druk nog in stenen platen gehakt is. Een deze versie stamt nog ergens tussen ontdekking van Amerika en de ruilverkaveling.
Even loeren dus op boekwinkeltjes.nl dus.
Even update het is me gelukt om de slag eruit te krijgen. Nu nog op zoek naar een spaak spanningmeter. Welk gereedschap en hoevaak gebruikem jullie dit?
Berichten: 1.021
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1719 x bedankt in 922 berichten
Ik heb nog nooit een spaakspanningsmeter gebruikt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.663
Topics: 39
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2151
2038 x bedankt in 784 berichten
Ik hoor ook graag als je niet gebruikt hoor. Ik voorheen ook niet maar ik hoorde de spaken soms als ik rechtop kwam. Vandaar dat ik daar iets secuurder ben naar gaan kijken.
Berichten: 327
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 6
920 x bedankt in 303 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Martin van Mourik.)
Hier het online artikel over wielbouw van Sheldon Brown
www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Verwijzingen ernaar heb ik al vaker voorbij zien komen, o.a. hier en op velomobilforum.de
|
Gebruikers die dit topic lezen: PlantageBohémien, 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|