M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Berichten: 86
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 57
160 x bedankt in 80 berichten
(21-Mar-2025, 01:45 PM)365cycle schreef: (21-Mar-2025, 10:32 AM)Snoek043 schreef: Mijn technische kennis is te beperkt om te weten wat de mogelijkheden zijn, al stuurde Serge Moors (toch geen onbekende in de ligfietswereld) me laatst een overzicht van tandbladen met de snelheden die je daar als wielertourist mee kan halen.
Volgens hem zou 52-11 volstaan om 54 km/u mee te rijden en tot 60 km/u mee te spurten. Al vind ik dat op het randje. Voorlopig zal ik met de huidige setup rijden, en zien wat het zegt. Als je al weet wat je een fijne cadans is kijk je even op de site die ik host (omdat ik een paar bugfixes doorgevoerd heb):
https://www.365cycle.nl/mike-sherman-shift/
Daar even instellen op kph, aangeven welke cadansrange je graag in rijdt (bijvoorbeeld 75-90), cassette kiezen, kettingblad kiezen, bandenmaat kiezen, en dan onder in de grafiek kijken of op "speed" klikken voor de daadwerkelijke snelheid (weer even instellen op kph).
Om je het leven wat gemakkelijker te maken: 52-11 op een 28-622 band resulteert bij 90 rpm in 54,2 km/h (geen 55, want je moet wel rekening houden met dat je de wielomtrek een beetje kleiner drukt met je gewicht).
Dat is wel een vette tool seg!
Berichten: 23
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 24
32 x bedankt in 22 berichten
, 02:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:10 PM door Lig-ger.)
Hee wat gaaf om van gelijk gezinden te lezen over de ervaringen van deze fiets.
Een paar weken geleden heb ik mezelf een M5 Shockproof 559 cadeau gedaan, die ik helemaal op mijn wensen heb getuned.
Net al een paar keer naar het werk gefietst en meteen zijn de voordelen van zo'n hoge fiets merkbaar.
Eigenlijk is mijn interesse voor een M-racer nu ook wel geprikkeld.
Ik ben erg benieuwd over jullie ervaringen.
Zou het verschil tussen deze 2 fietsen enorm zijn?
Fietsen jullie zo zelfverzekerd in klikpedalen?
Ik ervaar dat nog steeds als erg eng.
Nu ben ik magpeds aan het uitproberen, maar de standaard setting is dan ook nog steeds spannend.
Alles aan deze fiets is nu nog gewenning en daarmee de snelheid dus ook, 30-35km/u op gewone lange stukken, ongeveer net zo hard als met de quest, dus ook in dezelfde setting, woon-werkverkeer.
De hoge positie is wel super gaaf. Je wordt gewoon beter gezien, dat scheelt weer een hoop discussie bij ieder stoplicht. En je wordt gezien als een normale fietser, ondanks ik de meeste electo-rijders achter me laat in het buiten gebied.
Die ketting langs het voorwiel blijft nog wel spannend in scherpe bochten.
Leuk nu het open tweewieler seizoen weer is begonnen.
Deze nieuwe ervaringen maakt het ligfietsen steeds leuker iedere dag.
Berichten: 6.224
Topics: 157
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2369
8211 x bedankt in 4010 berichten
(, 02:03 PM)Lig-ger schreef: Hee wat gaaf om van gelijk gezinden te lezen over de ervaringen van deze fiets.
Een paar weken geleden heb ik mezelf een M5 Shockproof 559 cadeau gedaan, die ik helemaal op mijn wensen heb getuned.
Fietsen jullie zo zelfverzekerd in klikpedalen?
Ik ervaar dat nog steeds als erg eng.
Leuk nu het open tweewieler seizoen weer is begonnen.
De 559 is een schitterende fiets en mooi dat je deze aan je eigen wensen hebt aangepast.
Het verschil met de M-Racer weet ik niet, maar het verschil met de CHR is echt wel groot.
Dit doet uiteraard geen afbreuk aan de SP559.
Klikpedalen: is gewoon een kwestie van gewenning. Ik fiets er al 25 jaar mee.
Is er een tweewieler-seizoen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 23
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 24
32 x bedankt in 22 berichten
, 03:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:10 PM door Lig-ger.)
(, 02:35 PM)Wim -de roetsende schreef: (, 02:03 PM)Lig-ger schreef: Leuk nu het open tweewieler seizoen weer is begonnen.
Is er een tweewieler-seizoen 
Het mooie weer is begonnen, de dagen worden langer. Iedereen bevind zich weer op het fietspad.
In de winter zijn er maar weinig mensen die blijven forensen, lijkt me. Dan vind ik volhouden in de velomobiel al knap zonder racekap...
Hoe is het om zo ongeveerd te rijden?
Of is dit vergelijkbaar met de M5 lowracer, waarbij de stijfheid, lees slapheid (klinkt oneerbiedig, maar technisch bedoeld), dusdanig dat vering overbodig is?
Ik weet nog toen ik vroeger een M5 lowracer reed, dat was echt ook een super fiets. Is de beleving van de M-racer daarmee vergelijkbaar? Maar dan met een hogere zitpositie?
Lager gewicht en minder rolweerstand?
Berichten: 6.224
Topics: 157
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2369
8211 x bedankt in 4010 berichten
, 06:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 06:14 PM door Wim -de roetsende.)
(, 03:48 PM)Lig-ger schreef: Hoe is het om zo ongeveerd te rijden?
Of is dit vergelijkbaar met de M5 lowracer, waarbij de stijfheid, lees slapheid (klinkt oneerbiedig, maar technisch bedoeld), dusdanig dat vering overbodig is?
Ik weet nog toen ik vroeger een M5 lowracer reed, dat was echt ook een super fiets. Is de beleving van de M-racer daarmee vergelijkbaar?
Ik rijd al jaren ongeveerd op de Roeifiets. Mijn eerste ligfiets was een Baron, ook ongeveerd.
Mijn Handbike is ook ongeveerd. Mijn M5 Minimal Bike is ook ongeveerd.
Vroeger ook wel geveerde ligfietsen gehad, maar ik vond het altijd tegenvallen.
Ook een aantal ongeveerde ligfietsen gehad.
Bijvoorbeeld: Rans' Stratus, Greenspeed Aero, de Taifun en de Fujin --> TOP
De fiets wordt ook zwaarder met vering, terwijl er wat mij betreft nauwelijks voordelen zijn.
Uiteraard trillen nu soms de vullingen uit mijn kiezen op een klinkerweggetje, maar dan ga ik met de rug los van het zitje en dan valt het wel mee.
Zowel de Rowingbike als de CHR zijn superstijf. Niet te vergelijken met een oude M5 Lowracer.
Ik heb geen ervaring met de M-Racer. Ik heb de Carbon High racer.
Dit is de beste ligfiets die ik ooit heb gehad. Ik heb nog nooit met zo'n stabiele 2-wieler gereden.
Dit is mijn 19e ligfiets. Ik heb dus wel wat vergelijkingsmateriaal.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|