Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
#53
(21-Mar-2025, 01:45 PM)365cycle schreef:
(21-Mar-2025, 10:32 AM)Snoek043 schreef: Mijn technische kennis is te beperkt om te weten wat de mogelijkheden zijn, al stuurde Serge Moors (toch geen onbekende in de ligfietswereld) me laatst een overzicht van tandbladen met de snelheden die je daar als wielertourist mee kan halen.  

Volgens hem zou 52-11 volstaan om 54 km/u mee te rijden en tot 60 km/u mee te spurten.  Al vind ik dat op het randje.  Voorlopig zal ik met de huidige setup rijden, en zien wat het zegt.
Als je al weet wat je een fijne cadans is kijk je even op de site die ik host (omdat ik een paar bugfixes doorgevoerd heb):

https://www.365cycle.nl/mike-sherman-shift/

Daar even instellen op kph, aangeven welke cadansrange je graag in rijdt (bijvoorbeeld 75-90), cassette kiezen, kettingblad kiezen, bandenmaat kiezen, en dan onder in de grafiek kijken of op "speed" klikken voor de daadwerkelijke snelheid (weer even instellen op kph).
Om je het leven wat gemakkelijker te maken: 52-11 op een 28-622 band resulteert bij 90 rpm in 54,2 km/h (geen 55, want je moet wel rekening houden met dat je de wielomtrek een beetje kleiner drukt met je gewicht).

Dat is wel een vette tool seg!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#54
Hee wat gaaf om van gelijk gezinden te lezen over de ervaringen van deze fiets.
Een paar weken geleden heb ik mezelf een M5 Shockproof 559 cadeau gedaan, die ik helemaal op mijn wensen heb getuned.
Net al een paar keer naar het werk gefietst en meteen zijn de voordelen van zo'n hoge fiets merkbaar.
Eigenlijk is mijn interesse voor een M-racer nu ook wel geprikkeld.
Ik ben erg benieuwd over jullie ervaringen.
Zou het verschil tussen deze 2 fietsen enorm zijn?

Fietsen jullie zo zelfverzekerd in klikpedalen?
Ik ervaar dat nog steeds als erg eng.
Nu ben ik magpeds aan het uitproberen, maar de standaard setting is dan ook nog steeds spannend.
Alles aan deze fiets is nu nog gewenning en daarmee de snelheid dus ook, 30-35km/u op gewone lange stukken, ongeveer net zo hard als met de quest, dus ook in dezelfde setting, woon-werkverkeer.

De hoge positie is wel super gaaf. Je wordt gewoon beter gezien, dat scheelt weer een hoop discussie bij ieder stoplicht. En je wordt gezien als een normale fietser, ondanks ik de meeste electo-rijders achter me laat in het buiten gebied.
Die ketting langs het voorwiel blijft nog wel spannend in scherpe bochten.

Leuk nu het open tweewieler seizoen weer is begonnen.
Deze nieuwe ervaringen  maakt het ligfietsen steeds leuker iedere dag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#55
(22-Mar-2025, 02:03 PM)Lig-ger schreef: Hee wat gaaf om van gelijk gezinden te lezen over de ervaringen van deze fiets.
Een paar weken geleden heb ik mezelf een M5 Shockproof 559 cadeau gedaan, die ik helemaal op mijn wensen heb getuned.


Fietsen jullie zo zelfverzekerd in klikpedalen?
Ik ervaar dat nog steeds als erg eng.


Leuk nu het open tweewieler seizoen weer is begonnen.

De 559 is een schitterende fiets en mooi dat je deze aan je eigen wensen hebt aangepast.
Het verschil met de M-Racer weet ik niet, maar het verschil met de CHR is echt wel groot.
Dit doet uiteraard geen afbreuk aan de SP559.


Klikpedalen: is gewoon een kwestie van gewenning. Ik fiets er al 25 jaar mee.

Is er een tweewieler-seizoen  Huh  Big Grin Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Lig-ger , Willeke_IGKT
#56
(22-Mar-2025, 02:35 PM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Mar-2025, 02:03 PM)Lig-ger schreef: Leuk nu het open tweewieler seizoen weer is begonnen.


Is er een tweewieler-seizoen  Huh  Big Grin Wink

Het mooie weer is begonnen, de dagen worden langer. Iedereen bevind zich weer op het fietspad.
In de winter zijn er maar weinig mensen die blijven forensen, lijkt me. Dan vind ik volhouden in de velomobiel al knap zonder racekap...

Hoe is het om zo ongeveerd te rijden?
Of is dit vergelijkbaar met de M5 lowracer, waarbij de stijfheid, lees slapheid (klinkt oneerbiedig, maar technisch bedoeld), dusdanig dat vering overbodig is?
Ik weet nog toen ik vroeger een M5 lowracer reed, dat was echt ook een super fiets. Is de beleving van de M-racer daarmee vergelijkbaar? Maar dan met een hogere zitpositie?
Lager gewicht en minder rolweerstand?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
(22-Mar-2025, 03:48 PM)Lig-ger schreef: Hoe is het om zo ongeveerd te rijden?

Of is dit vergelijkbaar met de M5 lowracer, waarbij de stijfheid, lees slapheid (klinkt oneerbiedig, maar technisch bedoeld),  dusdanig dat vering overbodig is?


Ik weet nog toen ik vroeger een M5 lowracer reed, dat was echt ook een super fiets. Is de beleving van de M-racer daarmee vergelijkbaar? 


Ik rijd al jaren ongeveerd op de Roeifiets. Mijn eerste ligfiets was een Baron, ook ongeveerd. 
Mijn Handbike is ook ongeveerd. Mijn M5 Minimal Bike is ook ongeveerd.
Vroeger ook wel geveerde ligfietsen gehad, maar ik vond het altijd tegenvallen. 
Ook een aantal ongeveerde ligfietsen gehad. 
Bijvoorbeeld: Rans' Stratus, Greenspeed Aero, de Taifun en de Fujin --> TOP

De fiets wordt ook zwaarder met vering, terwijl er wat mij betreft nauwelijks voordelen zijn.
Uiteraard trillen nu soms de vullingen uit mijn kiezen op een klinkerweggetje, maar dan ga ik met de rug los van het zitje en dan valt het wel mee.

Zowel de Rowingbike als de CHR zijn superstijf. Niet te vergelijken met een oude M5 Lowracer.

Ik heb geen ervaring met de M-Racer. Ik heb de Carbon High racer. 
Dit is de beste ligfiets die ik ooit heb gehad. Ik heb nog nooit met zo'n stabiele 2-wieler gereden. 
Dit is mijn 19e ligfiets. Ik heb dus wel wat vergelijkingsmateriaal.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Lig-ger
#58
O, ik zie nu pas het verschil tussen een M-racer en die CHR, wat niet staat voor CHRoom molybdeen staal, maar Carbon High Racer, zoals de kop van dit artikel ook al zegt...

Ik heb de fiets van Wim bekeken op de sites en nog eens op de M5 site.
Er is dus nog een groot verschil tussen een M- racer en een CHR.

Qua zithoogte zal die CHR wel overeenkomen met een SP559.
Met die SP559 sta ik al versteld van het lage gewicht. Dat zul je met jullie racemonster dus qua verschil dan nog eens merken.

Leuk om zo M5 fietsen te ontdekken en er steeds meer over te lezen. Laat staan om het werkelijk te ervaren...
Een ware ontdekkingstocht.

Wat neem je dan mee als je met deze fiets woon-werkverkeer rijdt?
Fietstas?
Reparatie spullen?
Bandjes?
Eten?
Ruimte voor ochtend/avondkleding?
Eventuele werk kleding?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#59
(23-Mar-2025, 05:38 PM)Lig-ger schreef: Ik heb de fiets van Wim bekeken op de sites en nog eens op de M5 site.


Qua zithoogte zal die CHR wel overeenkomen met een SP559.

Met die SP559 sta ik al versteld van het lage gewicht. 

Zithoogte: SP559 48cm, M-Racer 41/43cm, CHR 48cm (die van mij 52cm)

Gewicht: SP559: 15kg, M-Racer 14,2kg , CHR 9,1kg (die van mij 9,5kg = incl. Tail Bag)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#60
Iemand die toevallig nog een extra hoofdkussen voor de CHR heeft? Mijn verkoper had hem gevonden en ik verzocht hem het naar me op te sturen (ik kon hem een gratis verzendlabel aanbieden), helaas krijg ik geen reactie meer. De houder is gemonteerd, het is enkel het kussentje dat ik nodig heb.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Kapitein Bosui
#61
De M5 rijdt intussen, al is het zicht naar voren beperkt. De stoel ligt erg plat maar stoort me niet echt, het is het kussentje dat ik absoluut nodig heb. Is er iemand die telefoongegevens heeft van Bram Moens?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#62
(31-Mar-2025, 11:32 AM)Snoek043 schreef: De M5 rijdt intussen, al is het zicht naar voren beperkt.  De stoel ligt erg plat maar stoort me niet echt, het is het kussentje dat ik absoluut nodig heb.    Is er iemand die telefoongegevens heeft van Bram Moens?

Bram zit in Noorwegen voorlopig. Althans, dat is wat ik vernomen heb. Je kan beter verkoper Hans weer een bericht sturen of zelf een kussentje maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#63
(31-Mar-2025, 01:46 PM)ZoefZoef schreef:
(31-Mar-2025, 11:32 AM)Snoek043 schreef: De M5 rijdt intussen, al is het zicht naar voren beperkt.  De stoel ligt erg plat maar stoort me niet echt, het is het kussentje dat ik absoluut nodig heb.    Is er iemand die telefoongegevens heeft van Bram Moens?

Bram zit in Noorwegen voorlopig. Althans, dat is wat ik vernomen heb. Je kan beter verkoper Hans weer een bericht sturen of zelf een kussentje maken.

Hans heb ik al tien berichten gestuurd, blijven herinneren heeft geen zin. Ik heb online wel al wat gekeken naar schuimrubber, traagschuim lijkt precies ook wel iets handig. Beschikbaar in verschillende afmetingen en diktes en bovendien erg goedkoop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#64
Ik heb nog wel zon hoofdkussentje ergens liggen als het goed is, ik gebruik de hoofdsteun helemaal niet. Enige nut voor mij bleek om de fiets met kampeerbagage een trein ofzo in te tillen, en daar is hij dan eigenlijk weer niet sterk genoeg voor.
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Boyd Maduro , Willeke_IGKT
#65
Nog even reagerend op de vragen van lig-ger. Ik heb zelf geen M5 highracer maar wel een eigenbouw die er een beetje op lijkt, heb ook een jaar of 25 met een tweewieler geforenst.

Ik heb eventjes zonder klik pedalen gefietst, maar na een flink aantal bijna ongelukjes doordat mijn voeten op snelheid van de pedalen klapten niet meer. Ben 1 keer omgedonderd omdat ik vergat uit te klikken in inmiddels 30 jaar. De veertjes van je pedaal niet te strak vastschroeven helpt. Het went, ga er anders eens een half uurtje mee oefenen, dat scheelt ook.

Ik heb standaard een schooletui met wat reparatiespul bij. Het is bijna nooit nodig op woon-werk ritten, maar heel soms wel en dan is 10 km toch best een eind wandelen. Bandelichters, pompje, reservebandje en multitool, paar tiewraps e.d. eigenlijk wat ik ook bij heb als ik 100 km ga fietsen.

Die 10 km doe ik meestal in gewone kleren, op een relaxed tempo. Toen ik nog geen VM had zonodig een regenjas mee. Regenbroek schiet niet op, en een jas lekt bij harde regen toch door. Dus een compleet setje droog spul op het werk. Dat was dan een paar keer per jaar nodig. Kon gewoon in het bureaukastje. Heb ik er nog liggen uit gewoonte, hoewel het met de VM eigenlijk nooit nodig is.

Verder gewoon een klein rugzakje met broodtrommel, telefoon portemonee. In de zomer ook nog wel eens een bidon. Gewoon in een fietstas of in een toptas ofzo. Het is ook wel handig als je je jas kwijt kan, s'morgens 5 graden en 18 in de middag, dan heb je hem niet meer nodig.

Hoe meer je een fiets tuned in een bepaalde richting, hoe meer je verliest in een andere. Die supersnelle racer met kwetsbare dure bandjes laat je niet zo snel uit over een gravelpaadje met wat blubber. De sp 559 is best wel allround, en je kunt een hoop doen met bandjes. Dikke, dunne, wel of geen profiel, snel, allround, super lekbestendig. Net wat je wil. Maar tussen een langzame en een snelle set up zitten veel watt's. Erg veel verschil tussen een snelle sp559 en een mracer zal er niet zijn. Kun je op de m5 site nog wel zien.

De Mracer is wel duidelijk minder wendbaar als de SP, omdat de ketting veel lager langs het voorwiel loopt. Dat gebrek aan wendbaarheid kost soms ook weer snelheid. En het doet ook vast iets met je gevoel van in controle zijn.
Antwoord }
#66
Verkoper Hans heeft gisteren alsnog geantwoord, dus meteen na het werk richting Roosendaal om het kussentje op te halen.  Hans heeft zo ongeveer de meest stevige handdruk die ik ooit heb gevoeld, een handdruk die letterlijk de levensenergie uit mijn vingers deed verdwijnen.  Misschien was het wel zijn geheime manier om te testen of ik ooit een kar zou kunnen trekken.  Big Grin

Kussentje zelf is top en hangt intussen op mijn highracer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , blokdoorn
#67
(01-Apr-2025, 10:09 AM)Snoek043 schreef: Verkoper Hans heeft gisteren alsnog geantwoord, dus meteen na het werk richting Roosendaal om het kussentje op te halen.  Hans heeft zo ongeveer de meest stevige handdruk die ik ooit heb gevoeld, een handdruk die letterlijk de levensenergie uit mijn vingers deed verdwijnen.  Misschien was het wel zijn geheime manier om te testen of ik ooit een kar zou kunnen trekken.  Big Grin

Kussentje zelf is top en hangt intussen op mijn highracer.

Ik had Hans een berichtje gestuurd op marktplaats dat er nog iemand wachtte op het kussentje van zn M5 CHR :+
Antwoord }
#68
Op marktplaats staat er weer een. Helaas met een m-zitje dus voor mij wat minder interessant, maar ik vroeg me af of die aansluiting stuurbuis/frame er zo uit hoort te zien op foto 4. Is dit deel van het ontwerp? Kan natuurlijk ook komen door de schaduwwerking dat het er wat wonderlijk uitziet.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...0e70e926b5
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#69
(6 uren geleden)karimov schreef: Op marktplaats staat er weer een. Helaas met een m-zitje dus voor mij wat minder interessant, maar ik vroeg me af of die aansluiting stuurbuis/frame er zo uit hoort te zien op foto 4. Is dit deel van het ontwerp? Kan natuurlijk ook komen door de schaduwwerking dat het er wat wonderlijk uitziet.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...0e70e926b5


Ik denk dat je de neusbuis/frame aansluiting bedoelt? Ik denk dat die licht ingezaagd is om de neusbuis meer naar binnen te zetten.

De verkoper vroeg op ligfiets.net onlangs een 28" voorvork. Het zou zomaar kunnen zo kunnen zijn dat deze CHR eerder een CMR was en voorzien was van een 20" voorvork en voorwiel.

Zou ook zomaar kunnen dat deze CHR afkomstig is van dezelfde persoon als waar ik onlangs een CHR van heb overgenomen. Dan is dit degene van zijn vrouw geweest.  Die had namelijk ook een wieltje om de ketting over te geleiden bij het balhoofd en dat is volgens mij niet standaard.

Ik heb hier een foto van gemaakt toen en als ik deze zo bekijk is de neusbuis van die fiets heel diep ingeschoven en waarschijnlijk ook heel kort. Zou de reden kunnen zijn dat de verkoper 'm nu weer verkoopt als ie dus te kort is. De extra inkeping on de hoofdbuis, zorgt ervoor dat de neusbuis tot de derailleurbuis ingeschoven kan worden. Zie de foto hieronder.

[Afbeelding: IMG-20250318-194033721.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#70
(6 uren geleden)karimov schreef: maar ik vroeg me af of die aansluiting stuurbuis/frame er zo uit hoort te zien op foto 4. 

Bij mij ziet er niet zo uit. Is gewoon recht. Het ziet er uit alsof er gezaagd is o.i.d.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#71
Overigens, een zitje is makkelijk te vervangen Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#72
Is het toch anders dan zoals het normaal gesproken hoort. Een zitje is idd makkelijk te vervangen, maar eigenlijk is dat vooral ook een excuus om niet te gaan kijken en met zo'n (waarschijnlijk) ingekort frame is deze sowieso geen optie voor mij. Wil ooit nog wel eens een CHR uitproberen, maar ben toch een beetje bang dat er dan een aangeschaft moet worden ...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#73
Lijkt alsof er een 451 wiel voorin zit. dat zou wel verklaren waarom de buis naar beneden loopt.
Pieter

Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#74
(4 uren geleden)pieterz schreef: Lijkt alsof er een 451 wiel voorin zit. dat zou wel verklaren waarom de buis naar beneden loopt.

Op foto 2 zie ik 100% geen 451-voorwiel.

Ik zie geen buis die naar beneden loopt. Bedoel je de neuspijp?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#75
Ik vermoed dat pieterz verwijst naar de foto die ZoefZoef heeft geplaatst in reactie op mijn vraag.

Wel erg handig om dat ZoefZoef alles in de gaten houdt overigens!
Antwoord }
#76
(3 uren geleden)karimov schreef: Ik vermoed dat pieterz verwijst naar de foto die ZoefZoef heeft geplaatst in reactie op mijn vraag.

Dat denk ik nu ook. Dankjewel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#77
Het enige nadeel aan een m5 chr is dat ik er te makkelijk veel te snel op ga om samen met andere gezinsleden te fietsen, dus pak ik toch vaak de furai.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#78
Het heeft er alle schijn van dat het frame niet alleen ingezaagd is, maar ook is afgezaagd. Dezelfde fiets staat ook op bij de buren te koop: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/m...8-217-2492
'
Foto 2 laat duidelijk zien dat meteen na de 'klemschroeven' het frame is afgezaagd. De fiets is dus, zoals ook al in de advertentie staat, meer geschikt voor de iets minder lange medeliggers.

@blokdoorn: zelfde probleem met de m-racer!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
1351 km/h. Zou wel ...ZoefZoef — 11:30 PM
"Bram remmen', ofwel de M5 remmen
Op de CHR zitten de ...ZoefZoef — 11:27 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
1351 km/h. Zou wel i...365cycle — 11:26 PM
Fietsbril
Mijn zonnebril is er...ZoefZoef — 11:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De GP5k is iets sne...ZoefZoef — 10:49 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Volgens mij kun je...Wim -de roetsende — 10:43 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Volgens mij kun je...Arend-Jan — 10:13 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Volgens mij kun je o...Hardloper — 09:59 PM
Hoogte grafieken
Een simpele Sigma BC...De tovenaar — 09:50 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Is het toch anders ...ZoefZoef — 09:46 PM
Hoogte grafieken
Wat voor een Sigma h...Hardloper — 09:45 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedgekeurd tot die ...365cycle — 09:38 PM
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Nee, isotoon is idea...Arend-Jan — 09:31 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het heeft er alle sc...karimov — 09:30 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Het enige nadeel aan...blokdoorn — 09:17 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik vermoed dat pie...Wim -de roetsende — 09:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zit net even een r...gideon — 09:13 PM