Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
(4 uren geleden)Snoek043 schreef:  De platte houding en een stuurpen die veel te hoog zit speelt ook een cruciale rol, ik zie eigenlijk los op mijn stuur te kijken.  Dat is de schuld van de stuurpen.

Verder loopt de ketting langs het voorwiel en zijn scherpe bochten gewoon onmogelijk, zeker in zo'n aero houding kun je nog zoveel oefenen.  Misschien gaat ie bij Bram Moens in juni wat hoger, misschien niet.  Ik heb 'm gekocht voor rechtdoor te rijden, niet om in het stadsverkeer te manouevreren.

Ooit heb ik het prototype van de M-racer gereden. Ik herken het bezwaar van tegen het stuur aankijken. Hierom had ik een ossenkopstuur laten maken. Dan kijk je tussen je handen door. Aerodynamisch is dit O.K., omdat je handen dan in lijn zitten met je hoofd.
Met het ketting-wiel contact viel prima te rijden, zeker ook omdat dit alleen bij lage snelheden speelde. Ook het cranck-band contact was goed te doen, omdat een band indeukt en je je aanleerde om bij lage snelheden niet meer te trappen, maar je rechter pedaal naar voren te laten wijzen.

Inderdaad geen stadfiets, maar ik zie geen voordeel van een igfiets in een stad.

Niels, streekfiets, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(4 uren geleden)Snoek043 schreef: @365cycle: op de CHR raak ik met moeite de grond met mijn voeten, maar mij lijkt het dat mijn M5 een héél stuk platter lag die jouw M-racer.  Wil je zo aerodynamisch mogelijk liggen, moet je compromissen sluiten.  Op mijn lowracer zit ik meer rechtop, hoewel ik bijna op de grond zit.  De platte houding en een stuurpen die veel te hoog zit speelt ook een cruciale rol, ik zie eigenlijk los op mijn stuur te kijken.  Dat is de schuld van de stuurpen.
Met nog vlakker liggen heb je ook minder druk op het voorwiel. Ik betwijfel of dat je onder de streep sneller maakt als het manoeuvreren bemoeilijkt; voor mij in ieder geval niet, want ik gebruikte de M-Racer ook nog weleens om de stad in te gaan. Ondanks de mogelijk minder vlakke houding kon ik zelfs dwars door de stad 's nachts krap meer dan 40 gemiddeld rijden met de M5, zonder door rood te rijden. Daarvoor trapte ik ~300W gemiddeld, kruissnelheid 47-50 km/h. De snelheid die je verliest door een vlakkere houding is mogelijk maar beperkt. Eigenlijk hetzelfde als wat ik vroeger op m'n wielrenfiets had: Iets rechterop ging ik net zo hard, maar met meer vermogen en meer comfort minder fysiek ongemak.

(4 uren geleden)Snoek043 schreef: Verder loopt de ketting langs het voorwiel en zijn scherpe bochten gewoon onmogelijk, zeker in zo'n aero houding kun je nog zoveel oefenen.  Misschien gaat ie bij Bram Moens in juni wat hoger, misschien niet.  Ik heb 'm gekocht voor rechtdoor te rijden, niet om in het stadsverkeer te manouevreren.
Ja, hier ontkom ik helaas niet aan stadsverkeer dus dat moet ook werken.
Overigens liep mijn ketting ook langs het voorwiel en had ik geen problemen met scherpe bochten, zelfs met een lastige S-bocht in een lichte klim niet.

Ik ben hier één keer gevallen, daarna had ik 'm door. De truc was voor m'n gevoel iets te hard aan komen rijden, voeten stil, fiets in de bocht smijten (met de band tegen de ketting), kort recht stukje even flink aanzetten en het voorgaande nog eens herhalen, et voila.

(3 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Inderdaad geen stadfiets, maar ik zie geen voordeel van een igfiets in een stad.
Ik zeker wel. Ten eerste moet je de stad soms in en weer uit, en dan rijd je ook op een ligfiets comfortabeler in de stad. Ten tweede denken veel mensen dat ritjes in de stad per definitie kort zijn; ik moet hier weleens naar een adres dat 28 km enkele reis fietsen is, en dan verlaat ik de stad op geen enkel moment.
M'n vouwfiets rijdt prima, maar als ik er 2 uur op moet reizen voel ik m'n reproductiegereedschap niet meer (en 28 gemiddeld haal ik op de vouwfiets, maar dan kom ik wel flink bezweet aan). Doe dan de ligger maar, zelfs als die minder snel is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietshelm (dag van de)
Denk je écht dat d...365cycle — 04:20 PM
Fietshelm (dag van de)
Tijdens een koers,...Snoek043 — 03:57 PM
Fietshelm (dag van de)
Aangezien het geen...365cycle — 03:40 PM
Bülk Distance
Foto van de opening ...twilwel — 03:19 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
@365cycle: op de C...365cycle — 03:02 PM
Fietshelm (dag van de)
Ik heb een nieuwe re...Roepers — 02:23 PM
Fietshelm (dag van de)
HI heb de Sleutel ge...Dharm2004 — 02:17 PM
Fietshelm (dag van de)
Tijdens een koers, o...Frutsel — 01:36 PM
Fietshelm (dag van de)
@Lopopodium Het gaa...Snoek043 — 01:22 PM
Fietshelm (dag van de)
Verder is beweze...Lopopodium — 01:05 PM
Fietshelm (dag van de)
Als dit zo doorgaat ...Bob Hagendijk — 01:04 PM
Fietshelm (dag van de)
Het is toch wel ...Snoek043 — 12:58 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
 De platte houding...Niels van der Wal — 12:52 PM
Fietshelm (dag van de)
Het is toch wel vr...Hoekie — 12:17 PM
Fietshelm (dag van de)
Ik ken net zo veel...Bart Verbeek — 12:08 PM
Fietshelm (dag van de)
Verder is bewezen d...Lopopodium — 11:56 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
@365cycle: op de CHR...Snoek043 — 11:49 AM